Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi +lapset?

Vierailija
08.07.2017 |

Meillä lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi, eli esim. "pahaa" ruokaa ei ole pakko syödä loppuun. Silti pääsääntöisesti syödään kaikki mitä on otettu. Tämän vuoksi minusta on kummaa kun siskoni perheessä lapset (4 kpl) jättävät lähes aina ruokaa tai juomaa syömättä. Sisko on todella tarkka siitä, että lapsia ei saa pakottaa syömään/juomaan vaan saavat noudattaa luonnollista kylläisyydentunnettaan. Olen tavallaan samaa mieltä toisaalta minusta 10+ ikäinen voisi jo kolmatta maitolasiaan itselleen kaataessa tietää, että varmaan 10 sek päästä en jaksa juoda tätä maitoa loppuun. Ihan hirveästi menee ruokaa roskiin.

Miten teillä on tämä asia? Olenko ihan natsiäiti kun sanon, että leipä on syötävä lippuun ennen kuin voi ottaa lisää jogurttia tai jos ottaa lautaselleen 10 lihapullaa lisää (=tietää miltä ne maistuvat), niin sitten ne on syötävä? Tai itse asiassa meillä ei edes oteta 10 pullaa lisää, vaan esim 3, jotta ne varmasti jaksaa.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on just tuollainen ruokatuhlari. En tajua, mitä vaikeaa on kaataa lapsen maitolasiin vain 1/2 lasillista maitoa? Voidella puolikas leipä? Sanoa, että ei, et saa mansikkakeittoa, kun äsken pyytämäsi leipä ei kelpaakaan. Vituttaa saatanan tuhlari. Itse katson myös, ettei turhaa ruokahävikkiä tule.

Vierailija
2/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis muuten sama mulla, en pakota syömään, jos ei maistu, mutta en vartavasten änge ja tuputa sinne lautaselle liikaa ruokaa.

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ideana on ottaa sen verran, kuin syö, mutta ei ketään voi pakottaa syömään..

Jos nyt leipää yksi suupala jäljellä niin sen voi vielä syödä, mutta en pakota lapsia mitään syömään, se on julmaa.

Tosin vaadin kaikkea ainakin maistamaan.

Vierailija
4/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikätason mukaan. Niin kauan kuin minä laitan ruoka-annokset ja lapsen oma arviointikyky ei ole kovin kehittynyt, ei tarvitse syödä kaikkea mutta kehotan aina maistamaan jotta makuaisti saa ärsykkeitä eikä lapsista tule nirsoja.

Vierailija
5/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi mutta meillä annostellaan ensin vähän ja sitten haetaan lisää jos maistuu mutta ei silloinkaan lapata sitä lautasta täyteen. Jos tahallaan ottaa sen 10 lihapullaa sen aikaisemman kolmen päälle niin sitten vaikka itketään ja syödään koska ihan varmasti tietää että ei 10 jaksa lisää syödä. Ahneella on paskanen loppu ja mitään ei oteta tahallaan liikaa vaan siksi että se maistuu hyvälle.

Meillä kaikkea pitää maistaa muutama haarukallinen/lusikallinen vaikka olisi pahaa ruokaa ja sitten jos ei maistu niin saa syödä vaikka leipää että pärjää seuraavaan ateriaan. Meillä kuitenkin aikuiset päättää ruokalistat ja välillä lapset saa esittää toiveita. (Muuten meillä syötäisiin vaan pastaa ja pitsaa ja hampurilaista)

Ja sama on että jos vaikka välipalana on leipää ja syö siitä pari haukkua ja sanoo että ei maistu enää niin ei hetken päästä saa vaikka jugurttia. Jos se edellinen ei maistunut ja tuli tunne että maha täynnä niin ei sielä ole tilaa sille "herkulle"

Näillä säännöillä meillä ei paljoa mene ruokaa haaskuun ja lapset syö monipuolisesti ja ei turhaa nirsoile

Vierailija
6/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat täyttivät lautasen eikä pöydästä saanut nousta ennen kuin se oli syöty tyhjäksi.

Sanomattakin selvää, että olin pulska lapsi ja koko lapsuuden kestänyttä ylensyöntiä ja vatsalaukun venyttelyä ei ihan parissa kuukaudessa unohdettu.

En pakottaisi syömään loppuun, jos lapsi tekee virhearvion. Tuon toistuessa usein lapsi ei kylläkään saisi itse ottaa ruokaa, vaan pitäisi pyytää lisää äidiltä, joka sitten annostelisi hillitymmin.

Vierailija
7/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minustakin viisailta noi teidän ruokailuperiaatteet! Musta on ollut ihan hullua se ainakin 80-luvulla vallalla ollut ajatus että "nyt syöt lautasen tyhjäksi, syöt tai itket ja syöt, tänään et enää ruokaa saa, kyllä on pakko kaikki syödä" sillä lailla kasvatetaan lapset suhtautumaan terveesti ruokaan.. Oma lapsi vielä mahassa mutta olen ajatellut asiaa juuri siten, että kaikkea pitää maistaa ja jos itse ottaa niin syö sen, mutta pakkosyöttää ei saa ja itkeä ei kenenkään pidä ruokapöydässä.. samoin toi, että jos ei "jaksa" perunaa niin ei sitte leipääkään tms.. ihan varmasti lapsi tietää koska maha on täynnä, itsellä ei aina ole ymmärrystä lopettaa ajoissa, koska on niin syvään juurtunut tämä "Lautanen tyhjäksi!!"

Vierailija
8/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se maitolasi siirtyy jääkaappiin ja on nenänedessä seuraavla ruualla

Vierailija
9/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö noin vieraillekin?

Vierailija
10/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
11/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri vastaaja mutta miellä sama käytäntö ja jos kyse on lapsivieraasta joka on meillä seuraavanakin ruokailuna niin kyllä tehdään. Maito on kallista ja sitä pitää osata ottaa sen verran kun maistuu. Aikuisvieraat ei tähän päivään mennessä ole jättäneet mitään lautasille tai laseihin.

Vierailija
12/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä6270 kirjoitti:

Meillä vanhemmat täyttivät lautasen eikä pöydästä saanut nousta ennen kuin se oli syöty tyhjäksi.

Sanomattakin selvää, että olin pulska lapsi ja koko lapsuuden kestänyttä ylensyöntiä ja vatsalaukun venyttelyä ei ihan parissa kuukaudessa unohdettu.

En pakottaisi syömään loppuun, jos lapsi tekee virhearvion. Tuon toistuessa usein lapsi ei kylläkään saisi itse ottaa ruokaa, vaan pitäisi pyytää lisää äidiltä, joka sitten annostelisi hillitymmin.

Tämä ajatus on siskollanikin taustalla. Sisko oli pienenä "hyvä syömään", joten hänelle annosteltiin isoja satseja. Minä taas olin tosi nirso, joten istuin ja itkin sen pienenkin satsini kanssa (joten en pakota syömään). Sisko on aina ollut ylipainoinen ja kärsinyt siitä, joten ei halua samaa lapsilleen. Paino on siskolle herkkä asia, joten kun vaikkapa kaadan hänen lapsilleen vain puoli lasia mehua tai suosittelen 3 lihapullaa meillä syödessä, niin sisko ajattelee että yritän laihduttaa hänen lapsiaan. Mitä siis en yritä tehdä. Hirvittää vaan se älytön ruokahävikki. Vieraille pitää varata valtava määrä ruokaa, jotta riittää roskiinheitettäväksi (ts. jotta viimeisillekin syöjille riittää)

Ap

Vierailija
13/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan päiväkodissa harjoittelussa pienimpien ryhmässä ja siellä oli "Janne" joka oli kova syömään, hyvin pulska 1,5v ja sitten oli "Mikko" joka oli 9kk ja vain itki ruokailujen ajan. No, Janne söi sitten Mikonkin ruoat kun "Janne on niin hyvä syömään" sitä ne tädit silmät kirkkaina hehkutti! Ja Mikkoon meni hermot "Oo sitte ilman" Mikolla oli varmana nälkä koko päivän kunnes vikana haettiin pois kun pulska Janne söi kaiken nauraen. Olis jännä nähdä kuinka lihava Janne on nykyisin.. vai onko.

Vierailija
14/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätän aina. Ruokaan ei saa liittyä mitään pakkoa.

Vierailija
15/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei tarvitse syödä lautasta tyhjäksi mutta meillä annostellaan ensin vähän ja sitten haetaan lisää jos maistuu mutta ei silloinkaan lapata sitä lautasta täyteen. Jos tahallaan ottaa sen 10 lihapullaa sen aikaisemman kolmen päälle niin sitten vaikka itketään ja syödään koska ihan varmasti tietää että ei 10 jaksa lisää syödä. Ahneella on paskanen loppu ja mitään ei oteta tahallaan liikaa vaan siksi että se maistuu hyvälle.

Meillä kaikkea pitää maistaa muutama haarukallinen/lusikallinen vaikka olisi pahaa ruokaa ja sitten jos ei maistu niin saa syödä vaikka leipää että pärjää seuraavaan ateriaan. Meillä kuitenkin aikuiset päättää ruokalistat ja välillä lapset saa esittää toiveita. (Muuten meillä syötäisiin vaan pastaa ja pitsaa ja hampurilaista)

Ja sama on että jos vaikka välipalana on leipää ja syö siitä pari haukkua ja sanoo että ei maistu enää niin ei hetken päästä saa vaikka jugurttia. Jos se edellinen ei maistunut ja tuli tunne että maha täynnä niin ei sielä ole tilaa sille "herkulle"

Näillä säännöillä meillä ei paljoa mene ruokaa haaskuun ja lapset syö monipuolisesti ja ei turhaa nirsoile

Höpö höpöä tuokin että on pakko maistaa. Varmaan sota-ajan peruja.

Vierailija
16/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistisääntö pätee tässä, kuten ruoanlaitossakin. Aina voi laittaa lisää, mutta pois ei saa.

Vierailija
17/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minustakin viisailta noi teidän ruokailuperiaatteet! Musta on ollut ihan hullua se ainakin 80-luvulla vallalla ollut ajatus että "nyt syöt lautasen tyhjäksi, syöt tai itket ja syöt, tänään et enää ruokaa saa, kyllä on pakko kaikki syödä" sillä lailla kasvatetaan lapset suhtautumaan terveesti ruokaan.. Oma lapsi vielä mahassa mutta olen ajatellut asiaa juuri siten, että kaikkea pitää maistaa ja jos itse ottaa niin syö sen, mutta pakkosyöttää ei saa ja itkeä ei kenenkään pidä ruokapöydässä.. samoin toi, että jos ei "jaksa" perunaa niin ei sitte leipääkään tms.. ihan varmasti lapsi tietää koska maha on täynnä, itsellä ei aina ole ymmärrystä lopettaa ajoissa, koska on niin syvään juurtunut tämä "Lautanen tyhjäksi!!"

Suhtaudun kielteisesti tuohon pakkomaistamiseen. Että tutustuu kielteisissä merkeissä johonkin makuun niin ei voi olla hyväksi.

Vierailija
18/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikätason mukaan. Niin kauan kuin minä laitan ruoka-annokset ja lapsen oma arviointikyky ei ole kovin kehittynyt, ei tarvitse syödä kaikkea mutta kehotan aina maistamaan jotta makuaisti saa ärsykkeitä eikä lapsista tule nirsoja.

Ei lapsesta tule nirsoa eikä makuaisti tarvitse mitään erityisiä ärsykeitä, vaikka ei kaikkea maistakaan. Omituinen kuvitelma tuo, että jos tunkee suuhunsa kaikkea, niin oppii pitämään kaikesta.

Vierailija
19/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruualle lasillinen maitoa tai vettä riittää, kun annos on kokonaan syöty, niin saa kaataa lisää juomista, muuten lapset täyttää mahansa pelkällä juomisella.

Vierailija
20/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsesta tule nirsoa eikä makuaisti tarvitse mitään erityisiä ärsykeitä, vaikka ei kaikkea maistakaan. Omituinen kuvitelma tuo, että jos tunkee suuhunsa kaikkea, niin oppii pitämään kaikesta.

Jos lapsi ei halua maistaa jotain niin hänellä on siihen pätevä syy. Auktoritetti kuvittelee olavansa joku hyväntekijä kun pakottaa maistamaan:)

Voi hyvä sylvi sentään.