Pitäisikö opiaatti ja stimulantti lääkkeiden määrääminen kieltää lailla?
Pitäisikö opiaatti ja stimulantti lääkkeiden määrääminen kieltää lailla?
Kommentit (19)
No ei. Niitä saa jo nyt kaduilta halvemmalla kuin apteekista ja kieltäminen vain lisäisi laitonta kauppaa.
Ei missään nimessä. Joillekin ne tulevat tarpeeseen. Siksihän ne on kehitetty.
No ei opiaatti reseptejä kyllä Suomeesa kirjoitella kunnei opioidi reseptejäkään(esim kodeiini) enää oikein haluta uusia.
Ei, ne pitäisi tehdä kaikkien saataviksi reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisivat olla myytävinä ilman reseptiä. Kunhan ostomääriä valvotaan.
Ennemmin ne pitäisi kieltää kuin kannabis. Kannabisreseptin saaminen on tehty Suomessa käytännössä mahdottomaksi. Sairasta.
Kieltolaki, niinkö? Taidat olla oikea ruudinkeksijä, pitäiskö sinun hakeutua politiikkaan?
Pitäis olla yhtenäinen linja koko Suomessa julkisella ja yksityisellä miten paljon ja mihin näitä määrätään ja miten diagnoosiksi annetaan. Monesti kun lääkkeiden suhteen on sitä että mene yksityiselle niin saat varmasti sen lääkkeen mitä haluat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voisivat olla myytävinä ilman reseptiä. Kunhan ostomääriä valvotaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001927613.html
Ei todellakaan. Ovat tärkeitä lääkkeitä monelle, että voi elää suhteellisen normaalia elämää.
Ei tietenkään. Lääkkeet ovat tarvetta varten.
Mun mummo vainaalta jäi paljon opioideja (oxycontin depot) mä lupasin viedä ne apteekkiin hävitettäväksi
mutta nyt oon ottanut muutaman kera oluen niin emmä taidakkaa.
Mistä moinen älynväläys? Kai tiedät, että kaikki perusburanoita vahvemmat kipulääkkeet pohjautuu opiumunikkoon (joko suoria tai synteettisiä johdannaisia). Ei ihmiskunnalla ole vakavaan kipuun mitään muuta.
Stimulanteilla hallitaan ADHD-oireita. Mikä siinä on väärin?
Vierailija kirjoitti:
Voisi jättää ihan sairaalakäyttöön.
Niitä stimulantteja käytetään ADHDn hoitoon, niin mitä hyötyä niistä sairaalakäytössä olis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja että niitä on ostamassa ihminen joka tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin ne pitäisi kieltää kuin kannabis. Kannabisreseptin saaminen on tehty Suomessa käytännössä mahdottomaksi. Sairasta.
Kannabis on aivan täysin yliarvostettua eikä siitä ole apua samoihin asioihin kuin stimulanteista tai opioideista, puhumattakaan bentsoista.
Ketjun aloittajan ajatus opiaattien kieltämisestä on suorastaan mielipuolisen raaka ja julma!
Toivottavasti kohtalottaret ovat varanneet hänelle tilaisuuden todeta tämä itse!
T. entinen säärihaavapotilas
Voisi jättää ihan sairaalakäyttöön.