Vierailija

Miksi kaikkialla höyrytään subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja kuinka kamalaa se olisi jos sitä ei olisi? Eivätkö ihmiset tosiaan tule/tulisi toimeen tilanteessa, jossa esim. esikoinen on 2-vuotias kun toinen lapsi syntyy? Ihmettelen tätä ihan lähipiirini kokemuksella, monet ovat kauhistelleet kun joissain kunnissa lapsi saa olla VAAN 20h hoidossa, samalla kun äiti on vauvan kanssa kotona. Minä en oikein ymmärrä tätä. Voisiko joku selventää, mikä siinä on niin vaikeata hoitaa omaa lasta kotona? Tutkimusten mukaankin vasta noin 3-4 -vuotias alkaa kiinnostua tai tarvita muiden lasten seuraa. Miksi siis viette päiväkotiin esim. 2 -vuotiaan samalla kun itse olette kotona? Ymmärrän toki vaikeat tilanteet, äidin masennuksen yms. Nämä tilanteet ovat asia erikseen. Oma äitini hoiti 4 lasta kotona 1,5 vuoden ikäeroilla, miksi hän pärjäsi kun nykyään ihmiset valittavat kun se on niin rankkaa olla 2 lapsen kanssa kotona.

• ylös 222
  • alas 45

Sivut

Kommentit (163)

Vierailija

Ja vielä ilme muikeana yläpeukku itsellesi. Kyllä olet loistotyyppi ja äitis kanssa...

• ylös 44
  • alas 110
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ilme muikeana yläpeukku itsellesi. Kyllä olet loistotyyppi ja äitis kanssa...

No äitini on kyllä joo. Ainakin kun nykynaisiin vertaa. Itsestäni en puhunut mitään tosin. 

Ap

• ylös 100
  • alas 23
Vierailija

Ennen oli sukua auttamassa eikä lapsia siltukään viitsitty ihmeemmin vahtia. Nyt äidit ovat ihan omillaan ja lapsiin (vahtiminen!) panostetaan ihan toisella tavalla kuin ennen. 

• ylös 152
  • alas 29
Vierailija

Kyllä sädekehä nyt kiiltää! Onko sulla siis edes omia lapsia, vai perustatko nyt kaiken omaan lapsuuteesi, jolloin lapsilla ja niiden turvallisuudella ja hyvinvoinnilla ei niin ollut väliä.

• ylös 65
  • alas 63
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jospa puhutaan tästä sitten kun sulla on ne kaksi omaa lasta.

En ole ap mutta minulla on kaksi lasta. Valaise nyt miksi se vanhempi lapsi pitää hylätä uuden tieltä?

• ylös 131
  • alas 26
Vierailija

Mikä siinä on että pitää tehdä enemmän lapsia kuin pystyy itse hoitamaan? Mistä muusta voi olla kysymys?
Joku tulee taas kertomaan kun on niin kauhea rankkaa. Hei silloin sinä haet sosiaaliviranomaisilta apua etkä tuhlaa päiväkodin resursseja siihen mihin niitä ei ole tarkoitettu eli sinun lapsesi auttamiseen kun vanhemmat eivät pysty hoitamaan.

• ylös 103
  • alas 19
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ennen oli sukua auttamassa eikä lapsia siltukään viitsitty ihmeemmin vahtia. Nyt äidit ovat ihan omillaan ja lapsiin (vahtiminen!) panostetaan ihan toisella tavalla kuin ennen. 

MItäs tätä alapeukutit? Ennen oli mummot ja kummit ja kumminkaimat auttamassa, nyt on selvittävä yksin. 

• ylös 51
  • alas 33
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä sädekehä nyt kiiltää! Onko sulla siis edes omia lapsia, vai perustatko nyt kaiken omaan lapsuuteesi, jolloin lapsilla ja niiden turvallisuudella ja hyvinvoinnilla ei niin ollut väliä.

Pyysin perusteluja, eikö kellään, joka näin toimii, ole niitä? Ainut mitä osataan kommentoida on, että sädekehä kiiltää... Vietin lapsuuttani 80- ja 90-luvuilla ja ainakin itse koen olevani hyvinvoivasta perheestä, vanhemmat välittivät turvallisuudestani ja koulunkäynnistäni sekä veivät harrastuksiin. Millä perusteella 90-luvun lapsilla ei ollut niin väliä? 

Ap

• ylös 65
  • alas 17
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että pitää tehdä enemmän lapsia kuin pystyy itse hoitamaan? Mistä muusta voi olla kysymys?
Joku tulee taas kertomaan kun on niin kauhea rankkaa. Hei silloin sinä haet sosiaaliviranomaisilta apua etkä tuhlaa päiväkodin resursseja siihen mihin niitä ei ole tarkoitettu eli sinun lapsesi auttamiseen kun vanhemmat eivät pysty hoitamaan.

Päivähoito nimenomaan on matalan kynnyksen tukea, joten älä vaahtoa.

• ylös 74
  • alas 19
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

MItäs tätä alapeukutit? Ennen oli mummot ja kummit ja kumminkaimat auttamassa, nyt on selvittävä yksin. 

Miksi niitä lapsia tehdään enemmän kuin mistä pystyy selviämään?

• ylös 69
  • alas 23
Vierailija

En tiedä muiden motiiveista, mutta itse ainakin halusin lapset nimenomaan siksi pienellä ikäerolla, jotta välissä ei tarvitsisi mennä töihin ja laittaa pientä lasta hoitoon. Esikoinen tulee olemaan noin 1v4kk, kun kuopus syntyy ja todellakin hän jää silloin kotiin.

• ylös 88
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsiperheet tarvitsevat tukea, kaikilla ei ole tukiverkkoja, sen ymmärrän. Mutta ainakin lähipiirissäni ne, joilla on myös tukiverkkoja, vievät niitä esikoisiaan päiväkotiin kun vauva syntyy. Että ei se sillä selity.

• ylös 43
  • alas 14
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten niin oli? Miten ne joka paikkaan ehti ? Tämä on perätön hokema jota toistetaan kuin jotain mantraa

• ylös 42
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta minulla on kaksi lasta. Valaise nyt miksi se vanhempi lapsi pitää hylätä uuden tieltä?

En minä ainakaan hylännyt. Esikoisella (3v) oli hauskempaa päiväkodissa kuin väsyneen äidin ja tissitakiais-vauvan kanssa kotona. (Johon siihenkin tosin jäi vielä paaaaaaljon tunteja päivästä).

Tutkimusten mukaan 2-3- vuotta on ihanteellisin ikä aloittaa varhaiskasvatuksessa ja sillä on suotuisia vaikutuksia lapsen myöhempään elämään (esim opiskeluissa pärjäämiseen). Miksi mun esikoisella ei olisi oikeutta varhaiskasvatukseen, vain siksi että sattui saamaan pikkusisaruksen?

Nyt on sosiaalinen ja reipas 5-vuotias ja pikkusisko menee hoitoon 2-vuotiaana.

T. Äiti ja lastenhoitaja

• ylös 35
  • alas 81
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pyysin perusteluja, eikö kellään, joka näin toimii, ole niitä? Ainut mitä osataan kommentoida on, että sädekehä kiiltää... Vietin lapsuuttani 80- ja 90-luvuilla ja ainakin itse koen olevani hyvinvoivasta perheestä, vanhemmat välittivät turvallisuudestani ja koulunkäynnistäni sekä veivät harrastuksiin. Millä perusteella 90-luvun lapsilla ei ollut niin väliä? 

Ap

Aika kultaa muistot jne. Maailma on muuttunut paljonkin 80- ja 90-luvuilta, jolloin lapsuutesi vietit, eli eivät vertailukelpoisia nykyhetkeen. Ja jos sulla ei edes ole omia lapsia, niin miksi ihmeessä näit aloituksen tekemisen vaivan aiheesta, josta sulla ei ole omakohtaista kokemusta.

• ylös 35
  • alas 21
Vierailija

päivähoidosta puhutaan varhaiskasvatuksena ja lapsen oikeutena jolloin syntyy tunne, että se on jotain mitä ilman lapsi ei pärjää
että lapsen pitää päästä päiväkotiin tullakseen normaaliksi jollain tapaa
ja se on paskapuhetta
päiväkodissa ei ole mitään mitä ei voisi muuten lapselle järjestää

• ylös 78
  • alas 14
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia tehdään enemmän kuin mistä pystyy selviämään?

Jankuta tätä nyt loppuilta, onhan sitten sullakin jotain tekemistä.

• ylös 15
  • alas 26
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan hylännyt. Esikoisella (3v) oli hauskempaa päiväkodissa kuin väsyneen äidin ja tissitakiais-vauvan kanssa kotona. (Johon siihenkin tosin jäi vielä paaaaaaljon tunteja päivästä).

Tutkimusten mukaan 2-3- vuotta on ihanteellisin ikä aloittaa varhaiskasvatuksessa ja sillä on suotuisia vaikutuksia lapsen myöhempään elämään (esim opiskeluissa pärjäämiseen). Miksi mun esikoisella ei olisi oikeutta varhaiskasvatukseen, vain siksi että sattui saamaan pikkusisaruksen?

Nyt on sosiaalinen ja reipas 5-vuotias ja pikkusisko menee hoitoon 2-vuotiaana.

T. Äiti ja lastenhoitaja

En kyllä luota yhdenkään lastenhoitajan ammattitaitoon joka vetoaa 20 vuotta sitten tehtyihin tutkimuksiin.

• ylös 46
  • alas 16

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.