Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen ylijäämän vieritys

Vierailija
06.07.2017 |

Olen pitkäaikainen toimeentulotuen asiakas, kolme lasta. Nyt saan perintöä 1300 euroa. Kuinka pitkälle ajalle Kela vierittää ylijäämää. Työmarkkinatuki ja asumistuki sekä lapsilisät tulona ja toimeentulotuki noin 300 kuussa.

Toinen kysymys, onko hyväksyttävä meno ostaa kesärenkaat perintörahalla ja miten yksityishenkilöltä osterit käytetyt renkaat todennetaan.

Kommentit (11)

1/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta varmaan. Tuo summa on sen verran pieni, että jos on mahdollista, niin älä ota sitä omalle tilille ollenkaan eli anna jonkun luotettavan ystäväsi, joka ei ole ttt -asiakas tilinro, niin saat rahan käyttöösi, koska esim. noita renkaita eivät kuitenkaan menoksi huomioi, kun ei ole ttt hyväksyttävä meno.

Vierailija
2/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kela jostain selville saa tuon perinnön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pimittää nyt niin se näkyy vuosiverotuksessa

Vierailija
4/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pimittää nyt niin se näkyy vuosiverotuksessa

Miksi se siellä näkyisi? Etenkin kun summa on niin pieni, ettei siitä mene perintöveroa (ainakaan rintaperillisiltä).

Vierailija
5/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistosta tulee kuitti kuitenkin että ei mene perintöveroa ja Kelassa tiedettiin että olen saanut perintöä vaikka perintöä ei ollut vielä edes jaettu.

Vierailija
6/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydy ottamasta perintöä vastaa, siirtyy lapsillesi

Vierailija
7/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela saa tiedon perinnöstä verottajalta, menipä veroa tai ei.

Auton renkaat eivät ole hyväksyttävä meno, joten älä ainakaan etukäteen niitä osta. Voit aina yrittää perinnön saadessasi tehdä samaan hakemukseen anomuksen, että osaa perinnöstä ei huomioitaisi tuloksi, jotta voisit ostaa sillä renkaat, mutta todennäköisesti tällaista ei tehdä. Kunnan täydentävästä toimeentulotuesta voisi hakea renkaisiin tukea, jos sulla olisi työpaikka tiedossa, johon tarvitset autoa.

Vierityksen keston voit itse laskea: paljonko nykytyloista plus perinnöstä tulee yhdelle kuukaudelle ylijäämää, sitten seuraavalle kuukaudelle ylijäämä plus nykytulot ja jos edelleen jää ylijäämää, niin sitten se  huomioidaan siellä seuraavalle.

Vierailija
8/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa vastaan tuota perintöä, jos muita perijöitä on. Käytännössä et saa mitään, vaan koko summa vähennetään tuista pois. Kannattaa mielummin jättää muille perijöille ja sopia heidän kanssaan, että antavat sitten ko. summan sinulle (miinus pieni vaivanpalkka).

Vierailija
9/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuttavani peri äidiltään noin 10000e ja sitä ei siirretty hänen tililleen, vaan käytti sen suoraan sieltä kuolinpesän tililtä. Oli ttt asiakas, mutta ei siitä mitään seurauksia ollut eli ei sossu sitä saanut tietää. Itse olen myös perinyt alle verotettavan summan enkä muista, että veroehdotuksessa/-päätöksessä olisi siitä mitään tietoja ollut.

Vierailija
10/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske jonkun toisen ottaa perintö virallisesti vastaan (joku jolle ei tule rahan tilille ottamisesta ongelmia) ja pyydä häntä sitten antamaan rahat sinulle käteisellä. Jos joku suostuu tällaiseen ja voit luottaa sen verran että antaisi varmasti rahat sinulle.

Vierailija
11/11 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään Kela maksaa toimeentulotuen ja saa varmasti tiedon perinnöstä.