Ateisti! Miten suhtaudut kristittyihin?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän heitä yksinkertaisina, omaan ajatteluun kykenemättöminä ihmisinä.
Tästä muuten Independent julkaisi juuri tutkimustuloksen. Ateistit ovat tutkitusti eri uskontoihin kuuluvia ihmisiä suvaitsemattomampia ja mustavalkoisempia ihmisiä. Tulos yllätti tutkijat. Minua ei, koska kyllähän näihin tuon kaltaisiin mielipiteisiin törmää tosielämässäkin.
Sama tutkimus jossa todettiin uskovien ihmisten olevan ateisteja tyhmempää porukkaa?
Suomessa tuntuu että on kunnia-asia että kuinka paljon eri tukia mistäkin lähteestä saa revittyä, kun kunnia-asia pitäisi olla että ei tarvitse turvautua näihin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä muuten Independent julkaisi juuri tutkimustuloksen. Ateistit ovat tutkitusti eri uskontoihin kuuluvia ihmisiä suvaitsemattomampia ja mustavalkoisempia ihmisiä. Tulos yllätti tutkijat. Minua ei, koska kyllähän näihin tuon kaltaisiin mielipiteisiin törmää tosielämässäkin.
http://www.independent.co.uk/news/science/atheists-agnostic-religion-cl…
Tarkoititko tätä katolisen yliopiston tutkimusta?
Ja 19 jatkaa vielä että minua käy hieman sääliksi se vauhti millä palvonta on vaihtunut pilkkaamiseksi ja Jesse saanut pakit melkein kahden vuosituhannen suhteen jälkeen! Olisi kiva jos valtavirta ja kristinusko olisivat voineet erota sopuisammin ja kunnioittavammin tosin olisi se kai voinut pahemminkin mennä.
M23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Miksi mainitset yliopiston katolisuuden? Onko sinun suvaitsevaisessa mielessäsi sellainen ajatus, että ihmisen viiteryhmä tai uskonnollinen vakaumus tekee tästä kelvottoman tutkijan? Eli vahvistatko itse tätä tulosta?
Oikeasti tutkimuksethan julkaistaan vertaisarvioiduissa julkaisuissa, joissa yliopiston alkuperä ei ole kriteeri, vaan menetelmät.
Vierailija kirjoitti:
Kerro rehellisesti mielipiteesi kristityistä.
Määrittele kristitty? Kaikki ystäväni ovat kristittyjä, mutta tuskin uskovat hirveän intohimoisesti jumalaan. Itsekin olen kirkon jäsen ja vietän pääsiäistä ja joulua muun perheen mukana. En usko raamatun hullutuksiin.
Himouskovaisiin jotka esim uskovat maapallon olevan 6000 vuotta vanha ja että olemme kahden planeetalle tupsahtaneen ihmisen jälkeläisiä suhtaudun huvittuneesti, ehkä hieman säälien.
Riippuu oikeastaan henkilöstä.
Ne jotka arvostelevat minua saavat minut kyllä raivon partaalle.
Muuten ihan ok.
Mielenkiintoista väitellä uskovaisten kanssa.
Eniten kyllä ahdistaa kavereiden ja sukulaisten uskonnolliset juhlat. Ahdistaa tosi paljon olla kirkossa enkä viitsisi loukata juhlien pitäjiä tai ruveta sanomaan "MINÄHÄN EN TULE".
Toivottavasti kukaan ei paheksu kun en sitten juhlissa virsiä laula tai käsiä yhteen risti :-)
Vierailija kirjoitti:
Kerro rehellisesti mielipiteesi kristityistä.
Määrittele kristitty? Kaikki ystäväni ovat kristittyjä, mutta tuskin uskovat hirveän intohimoisesti jumalaan. Itsekin olen kirkon jäsen ja vietän pääsiäistä ja joulua muun perheen mukana. En usko raamatun hullutuksiin.
Himouskovaisiin jotka esim uskovat maapallon olevan 6000 vuotta vanha ja että olemme kahden planeetalle tupsahtaneen ihmisen jälkeläisiä suhtaudun huvittuneesti, ehkä hieman säälien.
Vierailija kirjoitti:
Huvittuneisuuden, järkytyksen ja vitutuksen sekaisin tuntein. Esimerkki: eräs korkeasti koulutettu (luonnontieteellinen ala vieläpä) mies oli vahvasti sitä mieltä, että lapset on kastettava, koska muuten nämä eivät saa omaa suojelusenkeliä. Siis mitvit? Joltain vajaaälyiseltä alemman tason sekopääluuserilta tuommoista enkeliuskomus-hörhöilyä voisi odottaa, mutta tämä mies on kuitenkin muuten järkevän oloinen luonnontieteellisen alan tutkija. Mielestäni osoittaa hyvin, miten lapsena suoritettu uskonnollinen aivopesu voi sekoittaa pään pahasti, vaikka aivot noin muuten pelittäisivätkin muissa asioissa. Tästä syystä uskonnon opettaminen lapsille pistää vihaksi, se on henkistä väkivaltaa puolustuskyvyttömiä, altavastaajan asemassa olevia kohtaan ja aikuisen auktoriteetin väärinkäyttöä. Aivopesua! Omat lapset olen onneksi saanut suojeltua tältä, mutta hämmästyttävän moni tapauskovainen tai ei-uskovainen suomalainen vanhempi sallii uskonnon opettamisen lapsilleen, kuka mistäkin syystä, mutta todennäköisesti lähinnä siksi, ettei erotuttaisi joukosta tai aiheutettaisi hämminkiä. Hävetkää, lampaat!
Enemmän ketuttaa joulupukin ja hammaskeijun pakkotuputtaminen. Eihän niihin usko aikuisetkaan. Vihansekainen hihhulointi uskontoa vastaan on melko älytöntä. Lapsen usko, jos sitä on, haihtuu itsestään. Yleistiedor uskonnoista ja vapaus valita on ok. T. Toinen ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kunnioitan ihmisiä, jotka vielä pystyvät uskomaan eivätkä sotke siihen uskomuksia. Oikea usko antaa ryhtiä ja henkistä rauhaa. En itse usko kuin tieteeseen.
Heitä on monenlaisia, kuten ateistejakin.
Useimmat ovat tekopyhiä nimikristittyjä, joilla ei ole harmaata haisuakaan uskontokunnan perustajan opetuksista saati siitä, kuka on lähimmäinen ja mitä tarkoittavat atmo ja rakkaus.
Tutkimuksen mukaan uskovaiset uskontokuntaan katsomatta ovat vähemmän älykkäitä kuin ateistit.
Kyseinen laaja, satavuotiseen tutkimusaineistoon perustuva meta-aineistotutkimus on julkaistu mm. Bmj:ssä ja the Lancetissa. Löytyy googlaamalla "religious people are less intelligent"