Ihmiset kenelle kuukuppi EI SOVI. Kertokaa omat tarinanne.
ELi kovasti ihmiset kehuvat tätä ja uskonkin että kun sen vaan oppii käyttämään niin se on parasta mitä ikinä on naiselle keksitty. Itse en vaan ole vielä uskaltanut kokeilla, ja ollaan nyt viimisen päälle negatiivisia ja kertokaa omat tarinanne siitä miksi kuppi ei teille sopinut, tietenkin jos olet sellaista kokeillut.
Kommentit (110)
Yritin tosi sinnikkäästi vuoden verran ja kokeilin jopa kahta eri kuppimallia, mutta ei vaan tuntunut hyvältä. Kuppi painoi älyttömästi ja oli jopa kivulias pitää.
Kuppia ennen käytin siteitä, mutta kuppikokeilun jälkeen siirryin tamponeihin. Ne ovat olleet sopivia mulle.
Itselleni ei mene jakeluun se, että kuppi asetetaan "mahdollisimman alas", että mitenkä se ei voi tuntua miltään. Jos tampoonin asettaa liian alas se tuntuu ikävältä. Viekö kupin alipaine sitten sen tunnon pois vai missä juju?
Vaikea kuvitella ettei se jollekin sopisi. Harjoittelua voi vaatia. Onneksi kuukuppi on olemassa. Paras keksintö ikinä.
t. 13 vuotta kuppia käyttänyt
Annan yhden vinkin jos kuppi tuntuu pahalta. Leikkaa se pohjassa oleva tappi pois ja viilaa jäljelle jäänyt pieni nysä pyöreäpäiseksi vaikka kynsiviilalla. Käyttömukavuus paranee tosi paljon ☺️
viestin alottaja kirjoitti:
Itselleni ei mene jakeluun se, että kuppi asetetaan "mahdollisimman alas", että mitenkä se ei voi tuntua miltään. Jos tampoonin asettaa liian alas se tuntuu ikävältä. Viekö kupin alipaine sitten sen tunnon pois vai missä juju?
Ei tunnu missään, olen monesti joutunut kokeilemaan sormilla, että muistinko tosiaan laittaa kupin takaisin. Tamppoonia en ole ikinä käyttänyt.
Kiinnostavaa! Tilasin netistä just pari päivää sitten ekan kuukuppini. Paras ystävä hypettänyt sitä nyt maasta taivaisiin niin rohkaistuin itsekkin nyt vuosien pohdinnan jälkeen ostamaan sen :)
No siis, kokeilin parikin kertaa ja lopputulos: Vedin ja vedin, ei irronnut. Lopuksi jouduin kaivamaan sen sormilla kivuliaasti reunoista pidellen (siitä paksummasta kohdasta) ja ainakaan mun alapää ei anna niin paljoa periksi niin jouduin liiskaamaan sitä härpäkettä eli aijjaiiii... :D kauhealla alipaineella se vetely tuntui ku koko kohtu olisi mukana imussa ja viimein sen sain sieltä revittyä. Veret oli käsillä, lattialla, housuilla ja seinillä. Ei kiitos enää ikinä 😂😂:D
Paikallaan ollessa se ei kyllä mulla tuntunut ollenkaan, ainoa plussa..
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella ettei se jollekin sopisi. Harjoittelua voi vaatia. Onneksi kuukuppi on olemassa. Paras keksintö ikinä.
t. 13 vuotta kuppia käyttänyt
Miten sen saa ulos ilman väkivaltaa?!
Kuppi saattoi vuotaa ohi. Taittelutekniikoilla ei ollut merkitystä. Useimmiten asettui hyvin, mutta välillä ei sitten millään. Ehkä Lunette ei ollut vaan mun anatomialle täysin sopiva. En sitten viittinyt lähteä ostamaan enempää kuppeja kokeilumielessä. Koin myös kupin keittämisen ärsyttävänä, en ole sen tyylinen ihminen että jaksaisin "huoltaa" kuukautissuojaani.
Siirryin tekemään työtä, jossa wc-tauko on pidettävä suht ripeästi eikä ole enää mahdollisuutta hetken päästä palata vessaan fiksailemaan kuppia, joten vaihdoin takaisin asetintampooneihin. Ja haluan muutenkin leikkaussalihoitajana minimoida römpsäni käpälöimisen työaikana.
Meganiagaramenkat ei tiedä mitään mistään alipaineista. Verta ja rämmäleitä tulee sellaisella paineella, että kuppi ei mahda sitä pidättelemään mitenkään. Eri merkkejä ja kokoja kokeiltu ja varmistettu, että alipaine todellakin on olemassa. Silti tulee ulos niin että lorina käy. En uhraa enempää aikaa tai rahaa moiseen epävarmuuteen.
Kerran kokeilin sitä menkkojen loppupuolella, kun vuoto oli jo aika niukkaa. Unohdin peijakkaan vekottimen sisääni kahdeksi päiväksi. Haisi aika kuolemalle kun se vihdoin hoksasin kaivella ulos. Siihen jäi ne kokeilut sitten.
Pin kirjoitti:
No siis, kokeilin parikin kertaa ja lopputulos: Vedin ja vedin, ei irronnut. Lopuksi jouduin kaivamaan sen sormilla kivuliaasti reunoista pidellen (siitä paksummasta kohdasta) ja ainakaan mun alapää ei anna niin paljoa periksi niin jouduin liiskaamaan sitä härpäkettä eli aijjaiiii... :D kauhealla alipaineella se vetely tuntui ku koko kohtu olisi mukana imussa ja viimein sen sain sieltä revittyä. Veret oli käsillä, lattialla, housuilla ja seinillä. Ei kiitos enää ikinä 😂😂:D
Itselläni kans tulee kauhukuvia että pitäisi kiireessä yleisessä vessassa tehdä tyhjennysoperaatio ja sitten vain jos se kestää ja kestää että sen saa ulos... Sitten jos vielä verta läikkyy joka puolelle. HUH... Eihän niin käy jos osaa homman, mutta. Tampoonin saa vaihdettua tarvittaessa minuutissa!
Silti kiehtoisi ihan hirveesti ajatus että voisi olla tilanteissa että ei tartte miettiä tampoonin narun näkymistä haarovälistä ;D
Leikkaan aina uudesta kupista sen hännän pois eli sitä ei kupin poistamiseen tarvitse. Kuppia täytyy vähän sormilla litistää niin että ilma pääsee reunan yli tasaantumaan. Kupissahan on ne ilmareiätkin yläreunassa, että kannattaa tsekata tyhjentäessä, että ne on puhtaat. Mulla ei ainakaan koskaan ole ollut sellaista tilannetta, että kupin pois ottaminen olisi tosi vaikeaa, mutta joskus täytyy kaivella tavanomaista enemmän, jos kuppi on poikkeuksellisesti kiivennyt tosi ylös ja tiiviimmin kiinni kuin normaalisti.
Eli jos tuntuu, että kuppi on alipaineella tiukasti kiinni, niin ei saa kiskoa vaan ujuttaa vaikka sormen sinne reunaan asti niin varmasti alipaine hellittää.
Paikoilleen laittamiseenkin on monia erilaisia taittelutekniikoita.
Kupista on sekin etu, että oppii oman anatomiansa tosi hyvin.
t. 13 v kokemusta
Pin kirjoitti:
Painetta kannattaa poistaa etukäteen. Painaa kuppia hieman lyttyyn, niin paine poistuu ja sitten sen saa ulos. Sitä ei nimenomaan saisi kiskoa väkisin sen paineen kanssa. Eikä siitä tapista saa vetää kuppia ulos. Viestistäsi ei käynyt ilmi, miten vedit, mutta muistutuksena kuitenkin, älkää kiskoko siitä pienestä varresta!
Pelkästä tapista vetämällä ei mulla ainakaan irtoa, koska alipaine. Vedä tapista kuppi ensin alemmas, jotta saat peukalolla ja etusormella puristettua kuppia sen verran, että alipaine häviää pienten ilmareikien kautta. Tai yhdellä sormella painamalla sen verran, että ilma pääsee reunan yli (jos pikkuaukot tuntuu olevan tukossa).
Juuri tänään kokeilin kuppia 1,5 vuoden tauon jälkeen (vauva) ja jumittui juuri niin tiukkaan kuin äaken kuvailit, eli tapista kiskomalla tuntui, että irtoaa kohta muutakin kuin kuppi, mutta ihan normaalisti irtosi, kun vapautti alipaineen.
2 raskauden välissä mulla oli pitkään kausi, kun en halunnut käyttää kuppia, koska tuntui epämukavalta ehkä jonkun laskeuman (?) takia, mutta nyt ei ole mitään ongelmaa. Tamponiin en koskaan enää vaihda ja siteet vasta epämukavia ovat. Kupille kannattaa antaa uusi mahdollisuus aika ajoin, koska oma alapääkin voi muuttua ja tuntua erilaiselta eri syistä.
Mulla toimi moitteettomasti ekat puolisen vuotta, sitten yhtäkkiä alkoi runsaat ohivuodot. Mysteeriksi jäi tuo äkillinen muutos, ei kuitenkaan ollut mitään muutosta menkkojen runsaudessa ja mielestäni käytin ihan samalla tavalla. Sitkeästi yritin vielä pitkään, oon testannu toista mallia ja lukenu kaikki maailman ohjeet ja niksit, mutta aina vaan on pikkarit ihan veressä. Harmittaa.
Pin kirjoitti:
Sama. Paikoilleen laitto onnistui jotenkuten pienen säädön jälkeen, mutta ai luoja sitä poisottoa.. sattui niin paljon, ettei ole huvittanut kokeilla uudelleen. Myöskään se keittely ei oikein innosta. Pitäisi ostaa tuolle joku oma kuukautiskasari, kun ei sitä missään soppakattilassakaan ilkeä hämmennellä.
Viestin alottaja kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Itselläni kans tulee kauhukuvia että pitäisi kiireessä yleisessä vessassa tehdä tyhjennysoperaatio ja sitten vain jos se kestää ja kestää että sen saa ulos... Sitten jos vielä verta läikkyy joka puolelle. HUH... Eihän niin käy jos osaa homman, mutta. Tampoonin saa vaihdettua tarvittaessa minuutissa!
Silti kiehtoisi ihan hirveesti ajatus että voisi olla tilanteissa että ei tartte miettiä tampoonin narun näkymistä haarovälistä ;D
Pari rauhallista tyhjennysharjoitusta kotona, niin homma sujuu muuallakin. Homma kuulostaa paljon vaikeammalta kuin onkaan. Samalla lailla siteen ja tamponinkin vaihto on opeteltu teininä, että sujuu siististi ja nopeasti. Verta ei läiky mihinkään, kun kupin ottaa pois pöntöllä istuen. Laitan palan vessapaperia pöntön pohjalle, jonne veren voi kaataa ja sitten vetää pöntön, niin ei jää jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Painetta kannattaa poistaa etukäteen. Painaa kuppia hieman lyttyyn, niin paine poistuu ja sitten sen saa ulos. Sitä ei nimenomaan saisi kiskoa väkisin sen paineen kanssa. Eikä siitä tapista saa vetää kuppia ulos. Viestistäsi ei käynyt ilmi, miten vedit, mutta muistutuksena kuitenkin, älkää kiskoko siitä pienestä varresta!
Nyt en kyllä muista, mutta alkoi kiinnostaa uudestaan kokeilu. :D Eikö teitä muita satu jos joudutte kuivia sormia työntelemään sinne? Tuollahan se olisi vessan kaapissa edelleen.. Sain sen blogiyhteistyönä ja ei hajuakaan mitä kokoa se on tms..
ihan sama miten sen laittaa, niin se tuntuu. Pois ottaminen vaikeaa jollei halua sorkkia sormia syvälle sisäänsä joka poisoton yhteydessä. Lisäksi lisäsi kipuja potenssiin 10
Mulla tuli kupista mielettömät alaselkäkivut