Ihmiset kenelle kuukuppi EI SOVI. Kertokaa omat tarinanne.
ELi kovasti ihmiset kehuvat tätä ja uskonkin että kun sen vaan oppii käyttämään niin se on parasta mitä ikinä on naiselle keksitty. Itse en vaan ole vielä uskaltanut kokeilla, ja ollaan nyt viimisen päälle negatiivisia ja kertokaa omat tarinanne siitä miksi kuppi ei teille sopinut, tietenkin jos olet sellaista kokeillut.
Kommentit (110)
Käytin joskus kuukuppia noin puolivuotta. Paikalleen laitto onnistui, mutta pois ottaminen oli yhtä tuskaa, kun tuntui että paikat on niin tiukat, että ne ei veny mihinkään ylimääräiseen.
Nyt yhden synnytyksen jälkeen tilanne voisi ehkä olla toinen, mutta ei ole tullut hankittua uutta kuppia.
Mulle sopi ennen, oli maailman paras! Toisen raskauden jälkeen ei pysty pitään enää. Epäilen jotain laskeumaa tms.
Kuppi meni aamulla paikalleen kuin unelma , mutta se kauhukokemus kun poistin kuppia työpaikan vessassa tyhjennystä varten on syöpynyt ikuisiksi ajoiksi mieleeni :
Kipu , tuntui että koko kohtu tulee ulos , pytty veressä , lattia veressä, reiteni veressä , sormeni rystysiä myöten veressä eikä kynsien alle mennyt veri lähtenyt vaikka miten hankasin käsiä..
Onnuin vessasta jalat levällään ja koetin piilotella verisiä kynnenalusia .
Se oli eka ja vika päivä kuukupin kanssa.
En uskaltanut moneen vuoteen kokeilla kun olin kuullut monenlaista juttua. Eikä minulla ollut kyllä tarvettakaan kun olin koko ajan raskana tai imetin..
Neljännen lapsen jälkeen hankin kupin ekovimmoissani ja osittain tarkistaakseni, että onko kaikki ok kun kuulema ei pysty käyttämään jos on laskeumia tms. Testasin kuppia vähävuotoisena päivänä ja asettaminen onnistui melko hyvin kohdilleen heti, oli tosin aika kivuliasta. Poistaminenkin onnistui sillälailla alipainetta laskemalla.
Poistaminen oli kuitenkin joka kerta kivuliasta enkä voinut käyttää kuppia töissä ollenkaan, sen verran veristä touhua kun joutui sormin puristelemaan kuppia poisottaessa.
Minulla kuukautiskrampit on aina vain pahentuneet lasten myötä ja nyt kuuden lapsen jälkeen en uskalla ajatellakaan kuppia. Isoin ongelma kupin käytössä oli todella hirveät kuukautiskrampit, emätin ja alavatsa kipuili vielä normaalia voimakkaammin ja se tuntui ihan siltä kuin olisin ollut synnyttämässä sitä kuppia ilman ponnistusvaihetta...
En pysty kramppien vuoksi käyttämään tamponiakaan, muistan käyttäneeni vielä toisen lapsen jälkeen. Eli ei sovi sinulle, pitäydyn siteissä enkä voi suositella, jokaisen pitää löytää itselle sopivin suoja.
Olen käyttänyt kuppia ongelmitta jo yli 10 v, minulle se sopii hyvin. Runsaimman vuodon päivinä käytän kupin kanssa kuukautisalushousuja ja voin suositella Modibodi-merkkisiä, ne eivät hiosta ja ovat muutenkin mukavat päällä. Jos kuppi ei sovi eikä vuoto ole mahdottoman runsas, kannattaa harkita noita alkkareita :)
Mulla yksinkertaisesti on niin pienet paikat, että sen sisään asettaminen tekee kipeää. En ole mikään neitsyt enää, tosin synnyttämätön vielä. Yhdynnöissäkin saa yhä edelleen välillä asetella tarkasti, ettei satu (miehellä iso.)
Olen kokeillut sitä pienempääkin kuukuppikokoa ja liukuvoidetta, mutta se kulmikas muoto taiteltuna ei vaan liu'u sisälleni mukavasti millään muotoa. Harmittaa, koska huoleton, roskaamaton ja hygieeninen suoja kiinnostaisi, etenkin kun kuukautisenikin ovat vielä niukahkot. Käytän sitten tamponeja ja ajattelin testata kuukuppia seuraavan kerran synnytyksen jälkeen, jos se kerran venyttää paikkoja.
Nyt on tullut markkinoille kuukuppi tyhjennysventtiilillä
https://www.tuisa.fi/tuote/18984990
Onko kukaan kokeillut? Helpottaisi julkisissa vessoissa tyhjennystä..
Reumaatikkona mulla on aina aamuisin joka paikka niin jäykkänä, etten saa kuppia kaivettua ulos saati laitettuaa sisään. Ei taivu. Siteet helpompi vaihtoehto, mulla niitä on kestoversiona pinkka.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi minulle, koska ei täytä hygieniavaatimuksiani. Kuvottava ajatus jossain yleisessä vessassa alkaa tyhjentämään ja pesemään kuppia, kun monesti kopessa ei ole kovin toimivaa käsienpesumahdollisuuttakaan.
Kotioloissa voisin käyttää, mutta en näe siinä järkeä. Kauhea vaiva sitten keitellä ja putsailla kuppia, kun kuitenkin joutuisin käyttämään muuta suojaa aina kun poistun kotoa.
Olen siis koittanut kyllä, muuten toimi ihan ok mutta tuo käytön hankaluus etenkin hygienian kannalta sai minut luopumaan kys. härpäkkeestä.
Tässä kyllä näkee, miten käsityksellä hygienisyydestä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuukupissa ei ole mitään osaa, jossa pöpöt voisivat elää, sen sijaan sekä tamponeissa että siteissä oleva harso on aika ihana alusta pöpöille kasvaa, kun siihen sekoittuu kehon eritteitä. Mielikuva on toki vahva, tuntuu "siistimmältä" imeyttää vuoto vanupötkylään sisällä tai pikkuhousuissa, mutta siinä vanupötkylässä ne mikrobit alkaa nopeammin lisääntyä kuin kuukupin sisällössä. Vähän sama kuin wc:ssa käynti: meillä istutaan ja pyyhitään paperilla, jossain muualla kyykistytään ja pestään vedellä. Toista on totuttu pitämään hygieenisempänä kuin toista, mutta mikä on asian laita oikeasti? Tottumuksilla ei kannata perustella tosiasioiden yli.
Olen tullut siihen tulokseen, että kuukuppia käyttävät vain löysäpilluiset naiset.
Ei minulle sovi tamponikaan, joten miten saisin pidettyä kuukupin sisälläni? Se hiostasi ja hankaisi ja aiheuttaisi paineentunnetta. Olen synnyttänyt monta lasta. Alapääni on edelleen liian herkkä kuukupille tai tamponille. Käytän vain kesto ja kertakäyttöisiä siteitä. Ne ovat mukavia, varsinkin kestot.
Ihme uskonto tuntuu olevan tämän kuukupin ympärillä. Ei sais sanoa mitään negatiivista, huolimatta siitä että se on oma kokemus
Mulle ei sovi kuppi. En pysty käyttämään normaalisti vessassa. Pitä ottaa pois jos haluan pissata. Olen koittanut laittaa sen rullalla ja rutussa että ei tulis alipainetta ja sitten vielä sormella ilmata, mutta aina se jotenkin jää niin että pissa joko ei tule ollenkaan tai sitten vaan vähän, vaikka olis miten iso hätä.
Näitä kokemuksia on aina jännä lukea koska joka naisella on oma anatomia ja eikä kahta samanlaista ole. Itselle kuppi on sopinut ekasta päivästä alkaen, toki runsaampina kuina saattaa yöllä tulla ohi jos en hetää ajoissa tyhjentämään.
Itse en enää vaihda takaisin, sillä mm. krampit ovat melkein kokonaan hävinneet kupin kanssa. Joissain hätätilanteissa kun ei ole ollut kuppia kuukautisten alkaessa olen joutunut tamponia käyttämään ja kivut ovat aina silloin hirveät, mutta kun pääsen vaihtamaan kupin paikalleen niin häviävät kuin pieru saharaan!
Pin kirjoitti:
No siis, kokeilin parikin kertaa ja lopputulos: Vedin ja vedin, ei irronnut. Lopuksi jouduin kaivamaan sen sormilla kivuliaasti reunoista pidellen (siitä paksummasta kohdasta) ja ainakaan mun alapää ei anna niin paljoa periksi niin jouduin liiskaamaan sitä härpäkettä eli aijjaiiii... :D kauhealla alipaineella se vetely tuntui ku koko kohtu olisi mukana imussa ja viimein sen sain sieltä revittyä. Veret oli käsillä, lattialla, housuilla ja seinillä. Ei kiitos enää ikinä 😂😂:D
Paikallaan ollessa se ei kyllä mulla tuntunut ollenkaan, ainoa plussa..
Kuten kupin laittoon, on myös sen poistoon oma tekniikkansa. Onneksi ei tule ulos vain vetämällä, silloinhan voisi ihan vain painovoiman voimasta valua itsekseen pois.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä, mulle tuli nyt parempi olo siitä, että en ole uskaltanut edes kokeilla. Mulla on tosi kivuliaat menkat enkä aina pysty edes laittamaan tamponia 1-2 päivänä kun paikat on niin herkkinä. Vuoto on sitten tosi runsasta, tulee isoja hyytymiä eikä supertamponit tai maksisiteet aina riitä. Tuntuu vain että kuppi ei ehkä ole mun juttu ja koko ajatus oikeasti pelottaa, mutta on ollut jopa huono omatunto asiasta kun niin monet mainostavat ja kehuvat sitä tyyliin että se on ainoa ekologinen vaihtoehto.
Minulla on ”super-vuodot” ja juuri siksi kuppi sopii minulle loistavasti.
Pahimpina vuotopäivinä se kaupan suurin mega-tamppooni siteen kanssa on ollut pakko vaihtaa puolen tunnin päästä. Pikkuhousunsuojia en ole käyttänyy koskaan, sillä iso side ja suuri tamppooni on tarvittu yhdistelmänä aina.
Kyllä pidän sidettä kupinkin kanssa, mutta vessassa ravaaminen on jäänyt. Kivina vuotopäivinä kuppia pitää toki tyhjentää useammin kuin ”kaksi kertaa päivässä riittää”. Mutta sellainen kolmen tunnin tyhjennysväli huippupäivinä on ihan ok vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuppi saattoi vuotaa ohi. Taittelutekniikoilla ei ollut merkitystä. Useimmiten asettui hyvin, mutta välillä ei sitten millään. Ehkä Lunette ei ollut vaan mun anatomialle täysin sopiva. En sitten viittinyt lähteä ostamaan enempää kuppeja kokeilumielessä. Koin myös kupin keittämisen ärsyttävänä, en ole sen tyylinen ihminen että jaksaisin "huoltaa" kuukautissuojaani.
Siirryin tekemään työtä, jossa wc-tauko on pidettävä suht ripeästi eikä ole enää mahdollisuutta hetken päästä palata vessaan fiksailemaan kuppia, joten vaihdoin takaisin asetintampooneihin. Ja haluan muutenkin leikkaussalihoitajana minimoida römpsäni käpälöimisen työaikana.
Jos olisit oikea leikkaussalihoitaja, tietäisit että vaikka lykkäisit kätesi joka tauolla rannetta myöten paskaan ne olisi saliin mennessä kyllä ehdottoman puhtaat. Sen verran tarkka se puhdistusrutiini on.
Leikkaussalihoitaja ei jaksa "huoltaa" kuppia? Miten sitten jaksat huoltaa kaikki ne välineet?
Se on sitten toinen asia, jos ei sovi anatomialle niin ei sovi.
Just nimenomaan kuukupin ympärillä on aina tällainen syyllistysmeiniki. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kuppi meni aamulla paikalleen kuin unelma , mutta se kauhukokemus kun poistin kuppia työpaikan vessassa tyhjennystä varten on syöpynyt ikuisiksi ajoiksi mieleeni :
Kipu , tuntui että koko kohtu tulee ulos , pytty veressä , lattia veressä, reiteni veressä , sormeni rystysiä myöten veressä eikä kynsien alle mennyt veri lähtenyt vaikka miten hankasin käsiä..
Onnuin vessasta jalat levällään ja koetin piilotella verisiä kynnenalusia .
Se oli eka ja vika päivä kuukupin kanssa.
Et vissiin saanut alipainetta poistettua varovasti vaan kiskoit kuppia väkisin, siksi kävi kipeää ja paine lopulta purkautui "räjähtämällä"? Sinuna kokeilisin vielä rauhassa uudelleen vaikka ymmärrettävästi taitaa kynnys olla aika korkealla :O Mutta ei sen pitäisi sattua sen enempää kuin emättimen ronkkiminen ylipäätään jos vapauttaa paineen sormilla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
No siis, kokeilin parikin kertaa ja lopputulos: Vedin ja vedin, ei irronnut. Lopuksi jouduin kaivamaan sen sormilla kivuliaasti reunoista pidellen (siitä paksummasta kohdasta) ja ainakaan mun alapää ei anna niin paljoa periksi niin jouduin liiskaamaan sitä härpäkettä eli aijjaiiii... :D kauhealla alipaineella se vetely tuntui ku koko kohtu olisi mukana imussa ja viimein sen sain sieltä revittyä. Veret oli käsillä, lattialla, housuilla ja seinillä. Ei kiitos enää ikinä 😂😂:D
Paikallaan ollessa se ei kyllä mulla tuntunut ollenkaan, ainoa plussa..
Kuten kupin laittoon, on myös sen poistoon oma tekniikkansa. Onneksi ei tule ulos vain vetämällä, silloinhan voisi ihan vain painovoiman voimasta valua itsekseen pois.
Kyllä mulla ainakin tulee pois vetämällä, onneksi, koska kuppi "kiipeää" emättimessä ylös niin että juuri ja juuri yletyn antenniin kun pitää tyhjentää. Tasaisesti vaan vedän siitä antennista kupin ulos, ilman mitään paineentasauksia tms.
Tästäkin ketjusta näkyy selvästi, että on kahdenlaisia ihmisiä, joille kuukuppi ei sovi: niitä, joille se oikeasti ei sovi, ja niitä, jotka käyttävät sitä väärin.
Kyllä sidekin on kauhea kapine, jos sitä käyttää liimapuoli värkkiin päin. Ja tamponi, jos sen työntää sisäänsä poikittain tai jättää puoliksi ulos.
Minä voin jättää kuukupin niin alas, että sen antenni tekee housuihin ja tuoliin reiän työpäivän aikana. Voin myös jättää kupin sisääni pariksi kolmeksi päiväksi ja itkeä sitten kauheaa hajua. Voin myös kiskoa kupin ulos alipainetta poistamatta ja päätellä, että samalla kiskoutuvat ulos myös sisäelimet, kun niin ilkeältä tuntuu. Voin myös kiskoa kupin taittamatta ulos ja kupin kivuliaasti venyttäessä emättimen suuta muistella sitä, miten ikävältä neitsyyden menettäminen tuntui.
Kuppi eroaa siteistä ja tamponistakin siinä, että sen käyttö harvoin onnistuu harjoittelematta. Kun se ei onnistu edes harjoittelemalla, voi hyvinkin olla niin, että kuppi ei tosiaan sovi omaan anatomiaan. Muissa tapauksissa on hyvä myöntää, että "kuppi ei minulle sovi, koska en viitsi nähdä yhtään vaivaa sen käytön opettelemiseen".
Mulla toimi hyvin ennen raskauksia ja synnytyksiä (2 kpl), mutta synnytysten jälkeen ei vaan enää istunut paikalleen. Eli ei pysynyt hyvin paikoillaan, vaan tuntui valuvan liian alas. Koitin toistakin mallia, mutta sen jälkeen luovutin, ja siirryin taas tamponeihin. Nyt on ajatuksissa ostaa kuukautis-alushousuja, jos vaan onnistun löytämään paikan, josta niitä saa.