Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset kenelle kuukuppi EI SOVI. Kertokaa omat tarinanne.

naikkonen
05.07.2017 |

ELi kovasti ihmiset kehuvat tätä ja uskonkin että kun sen vaan oppii käyttämään niin se on parasta mitä ikinä on naiselle keksitty. Itse en vaan ole vielä uskaltanut kokeilla, ja ollaan nyt viimisen päälle negatiivisia ja kertokaa omat tarinanne siitä miksi kuppi ei teille sopinut, tietenkin jos olet sellaista kokeillut.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tunkeminen sisään aikamoista härdelliä, samoin poisottaminen (lyhensin myös vedintä), mutta matkoilla hyvä, voi rauhassa uiskennella.

Vierailija
42/110 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anatomiaan sopii etten kuppia jätä niin "alas" kuin ohjeen mukaan neuvotaan, jos jätän niin tulee ohivuotoja ja tuntuu todella epämukavalle! Nyt kun olen oppinut kuppia käyttämään niin en ikinä vaihtais pois! Todella huoleton ja ei haittaa vaikka jäis pienen vuodon aikana pitemmäksikin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestus ne ohivuodot ärsyttää!! Oon hommannut pari kestosidettä runsaimmille päiville, koska tulee aina ohi. Tietää ainakin ettei käytä hienoja alkkareita menkkojen aikana. Muuten itelle toimii. 

Vierailija
44/110 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut kans tota ohivuotopulmaa kuriin, eli ilmeisesti en onnistunut useista yrityksistä ja taitteluista huolimatta luomaan sitä alipainetta.

Mun ratkaisu on hormonaalinen ehkäisy ja harvat vuodot, ei mee niin paljon siteitä/tampooneja. Nyt on hormonikierukka ja toiveissa, että vuodot pysyisivät kokonaan poissa.

Vierailija
45/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut kupista kavereiltani vaan pelkkää huonoa, ja se ei sovi myöskään itselleni. Kuppi ei ikinä avautunut kunnolla, ihan lytyssä oli. Johtunee anatomiasta. Sääli, oli pakko vaihtaa takaisin siteisiin.

Vierailija
46/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä, mulle tuli nyt parempi olo siitä, että en ole uskaltanut edes kokeilla. Mulla on tosi kivuliaat menkat enkä aina pysty edes laittamaan tamponia 1-2 päivänä kun paikat on niin herkkinä. Vuoto on sitten tosi runsasta, tulee isoja hyytymiä eikä supertamponit tai maksisiteet aina riitä. Tuntuu vain että kuppi ei ehkä ole mun juttu ja koko ajatus oikeasti pelottaa, mutta on ollut jopa huono omatunto asiasta kun niin monet mainostavat ja kehuvat sitä tyyliin että se on ainoa ekologinen vaihtoehto.

Vierailija
47/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä v-ttu siinä on, että kun kokeilin kupin käyttöä ennen kuukautisia, se sujahti sinne mallikkaasti. Mutta sitten menkkojen aikaan se meni vain lyttyyn ja vuoti yli?! Huuhaa-keksintö sanon minä! Luneten markkinointitiimi vaan spämmää täällä. 

Vierailija
48/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi ja isommat tamponit aiheuttaa mulle voimakkaita kuukautiskramppeja, en tiedä mikä siinä on mutta sisälle ei vain voi laittaa menkkojen aikaan mitään, olo muutenkin turpea ja kelju. Painaa myös suolistoa ikävästi mulla, koska kakkahätä säteilee kipuna, ikään kuin kakalla ei olisi "tilaa" muljahdella jos seinän takana on kuukautissuoja painamassa. Parempi olo kestositeiden kanssa mulla, niistä olen pitänyt. :) Ulos esim. uimaan jos lähden niin pienempiä tamponeja käytän.

Vierailija
49/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä v-ttu siinä on, että kun kokeilin kupin käyttöä ennen kuukautisia, se sujahti sinne mallikkaasti. Mutta sitten menkkojen aikaan se meni vain lyttyyn ja vuoti yli?! Huuhaa-keksintö sanon minä! Luneten markkinointitiimi vaan spämmää täällä. 

Kohdunsuu laskeutuu alas. Luneten sivuilla syyllistetään naisia, että jos kuppi menee lyttyyn ja vuotoja menee ohi, niin se on oma vika että on tunkenut liian lähelle kohdunsuuta. Tuollekaan asialle ei oikeasti voi mitään.

V-tuttaa olla nainen. mitä tulee kuukautisiin niin aina syyllistetään.  

Vierailija
50/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Luneten kuppi reilun vuoden. Käyttö vaati opettelua, mutta kyllä kannatti. Sisään laittaminen on helpompaa. Jos se on oikeassa kohdassa, ei tunnu yhtään miltään, ei edes se antenni. Jos se menee jotenkin väärin, painaa ikävästi tai ei avaudu tai alipaine tuntuu liian voimakkaalta, niin sitä voi sormella vähän ohjailla tai ottaa pois ja laittaa uudelleen. Kokeile nostaa toinen jalka lavuaarin reunalle, silloin sen saa usein asettumaan hyvin.

Pois ottaminen oli aluksi ihan mahdotonta, mutta sitten tajusin, että kuppia pitää ponnistaa ulospäin emättimen lihaksilla. Kun kupin pohja tulee emättimen suulle, siitä on helppoa ottaa pihtiote peukalolla ja etusormella ja litistää sen verran, että alipaine irtoaa. Silloin se on helppo vetää ulos. Kannattaa poistaa se ekat kerrat suihkussa, niin sotkut on helppo suihkutella pois. Tai sit kuivaharjoittelua, kun ei ole kuukautisia.

Joskus kiireessä tai rajallisten pesumahdollisuuksien takia käytän vain sidettä tai tamponia, mutta ne ovat alkaneet tuntua aika epämukavilta kuukuppiin verrattuna. Rohkeasti harjoittelemaan vain!

Vierailija
51/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuppi saattoi vuotaa ohi. Taittelutekniikoilla ei ollut merkitystä. Useimmiten asettui hyvin, mutta välillä ei sitten millään. Ehkä Lunette ei ollut vaan mun anatomialle täysin sopiva. En sitten viittinyt lähteä ostamaan enempää kuppeja kokeilumielessä. Koin myös kupin keittämisen ärsyttävänä, en ole sen tyylinen ihminen että jaksaisin "huoltaa" kuukautissuojaani.

Siirryin tekemään työtä, jossa wc-tauko on pidettävä suht ripeästi eikä ole enää mahdollisuutta hetken päästä palata vessaan fiksailemaan kuppia, joten vaihdoin takaisin asetintampooneihin. Ja haluan muutenkin leikkaussalihoitajana minimoida römpsäni käpälöimisen työaikana.

Jos olisit oikea leikkaussalihoitaja, tietäisit että vaikka lykkäisit kätesi joka tauolla rannetta myöten paskaan ne olisi saliin mennessä kyllä ehdottoman puhtaat. Sen verran tarkka se puhdistusrutiini on.

Leikkaussalihoitaja ei jaksa "huoltaa" kuppia? Miten sitten jaksat huoltaa kaikki ne välineet?

Se on sitten toinen asia, jos ei sovi anatomialle niin ei sovi.

Vierailija
52/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi minulle, koska ei täytä hygieniavaatimuksiani. Kuvottava ajatus jossain yleisessä vessassa alkaa tyhjentämään ja pesemään kuppia, kun monesti kopessa ei ole kovin toimivaa käsienpesumahdollisuuttakaan.

Kotioloissa voisin käyttää, mutta en näe siinä järkeä. Kauhea vaiva sitten keitellä ja putsailla kuppia, kun kuitenkin joutuisin käyttämään muuta suojaa aina kun poistun kotoa.

Olen siis koittanut kyllä, muuten toimi ihan ok mutta tuo käytön hankaluus etenkin hygienian kannalta sai minut luopumaan kys. härpäkkeestä.

Vierailija
53/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Limakalvot turpoaa kuukautisten aikana ja kohdunnapukka on alempana. Lisäksi limakalvot ovat kuivemmat. Minulla auttaa kun kupin laittaa paikoilleen niin että voitelee sen perusvoiteella tai liukkarilla. Silloin sen saa paikalleen.

Itsekään en ole 100 % tyytyväinen kuppiin. Minulla on herkkä rakko ja tiukat lantionpohjan lihakset, joten kuppi tuntuu painavan koko ajan jotain. Yli kymmenen vuotta jo käyttänyt että ei ole harjoituksen puutteesta kyse. Vuoto vaatisi isomman kupin käyttöä, mutta se tuntuu ihan kauhealta enkä pysty sen kanssa esim. virtsaamaan. Joten käytän Lunetten pikkukuppia ja tyhjennän kahden tunnin välein ja yölläkin on kerran tyhjennettävä pahimpina päivinä.

Mutta on se kumminkin siteitä tai tamponeita parempi vaihtoehto. Tamponit kuivatti minulla kauheasti ja silti valskasi, ja siteet, myös kestositeet, hiostaa älyttömästi.

Vierailija
54/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuppi saattoi vuotaa ohi. Taittelutekniikoilla ei ollut merkitystä. Useimmiten asettui hyvin, mutta välillä ei sitten millään. Ehkä Lunette ei ollut vaan mun anatomialle täysin sopiva. En sitten viittinyt lähteä ostamaan enempää kuppeja kokeilumielessä. Koin myös kupin keittämisen ärsyttävänä, en ole sen tyylinen ihminen että jaksaisin "huoltaa" kuukautissuojaani.

Siirryin tekemään työtä, jossa wc-tauko on pidettävä suht ripeästi eikä ole enää mahdollisuutta hetken päästä palata vessaan fiksailemaan kuppia, joten vaihdoin takaisin asetintampooneihin. Ja haluan muutenkin leikkaussalihoitajana minimoida römpsäni käpälöimisen työaikana.

Jos olisit oikea leikkaussalihoitaja, tietäisit että vaikka lykkäisit kätesi joka tauolla rannetta myöten paskaan ne olisi saliin mennessä kyllä ehdottoman puhtaat. Sen verran tarkka se puhdistusrutiini on.

Leikkaussalihoitaja ei jaksa "huoltaa" kuppia? Miten sitten jaksat huoltaa kaikki ne välineet?

Se on sitten toinen asia, jos ei sovi anatomialle niin ei sovi.

Lapsikin tietää että tuo ei pidä paikkaansa. Hoitajien ja kirurgien käsien kautta leviää edelleen bakteereja potilaisiin ihan Suomessakin, vaikka se on täällä toki harvinaisempaa kuin monessa muussa maassa. Vaikka hygieniavaatimukset ja -toimenpiteet olisivat kuinka huipputasoa, kaikkia pöpöjä ei aina saada hävitettyä käsistä tai muualtakaan.

Yksi todella hyvä keino välttää tartuntoja on siis todellakin olla koskematta paskaan tai siihen kuukuppiin leikkaussaliin mentäessä. Mitä vähemmän käsissä on bakteereja, sitä pienemmällä todennäköisyydellä niitä siirtyy eteenpäin.

Mikään käsienpesu ja -desifiointityyli ei ole satavarma, eivätkä hanskatkaan pelasta kaikelta.

/52

Vierailija
55/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurivuotoinen joten kuppikoot eivät riitä. Joudun jopa olemaan "menkkasaikulla" koko viikon. Onneksi on työnantaja antaa olla joko 3vkon ylitöihin tai viikon etätöihin. Vielä 20 vuotta ainakin tiedossa tätä hel**ttiä.

Vierailija
56/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kuukuppia, vaikka ekologisuus ym. seikat tekis siitä paljon ympäristöystävällisemmän kuin siteet (ahdistaa ajatus niistä sidejätekasoista, joita on mun käytön takia syntynyt ja tulee vielä syntymään. Syitä on kaksi: ensinnäkin runsaat kuukautiset, pahimpaan vuotoaikaan se kuppi täyttyisi varmaan 10-15 minuutissa täyteen. Toinen ongelma on se, että mulla on erittäin ahtaat paikat eli en saa tungettua yhtään mitään sisääni, en edes tamponia. Gynekologinen tutkimuskin sattuu aina ihan helvetisti. (Joo en onneksi ole kiinnostunut penetraatioheteroseksistä, olen varma ettei sekään onnistuisi.)

Vierailija
57/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kuppia kymmenisen vuotta ja tykkäsin. Ekoina päivinä mulla niin runsas vuoto että tarvitsin yösiteen synnyttäneiden Luneten varmistukseksi ja tyhjennys 4 h välein. Muuten ei ongelmia. Antenni minun oli jätettävä aina täyspitkäksi koska on syvä emätin ja aina kuppi nousi hyvin ylös lantionpohjalihasten jännityksen myötä, ja yletyin poistettaessa juuri ja juuri antennin. Sain kuitenkin kupin ulos ongelmitta vain antennista vetämällä, ilman mitään paineentasauksia.

Sitten lihoin 40 kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Enää en voi käyttää kuppia koska en valtavan riippuvatsan yli ylety alapäähäni niin että voisin asettaa tai poistaa kupin.

Vierailija
58/110 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans oli tuota ohivuoto-ongelmaa eli kupin sai paikalleen hyvin (tunsi, että on alipaine jne), mutta jossain tietyissä liikkeissä, esim. sängystä ylös nousu, aiheutti noita ohivuotoja. Jotenkin se ponnistus kait aiheutti sen :D Myös tuo tyhjennys oudossa paikassa ei houkuttanut.

Tän lisäksi mulla tuli eka kierukka kupin mukana ulos, niin en enää uuden kierukan kans uskaltanut riskeerata. Luulen kyllä, että kierukka ois tullu pois eniveis (laitettiin uus isompi kierukka, ja se on pysynyt paikallaan), mutta mielummin pelaan varman päälle, kun muuten on täydellinen ehkäisymuoto :)

Useampi on kommentoinu noista kestositeistä, ettei ne ajatuksena pikeen houkuta. Ite käytän niitä niukan vuodon aikaan, ja on ihan mahtavia kyllä! Muutoin siis normisiteet käytössä, niin on kyllä mahtava, kun osan aikaa saa olla ilman muovirättiä hautomassa housuissa. Kannattaa siis kokeilla :)

Vierailija
59/110 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanallinen kipu ja koko ajan tuntuu kuin joku putoaisi väristä ulos. Hirveä kapistus.

Vierailija
60/110 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikea saada paikoilleen ja pois. Tuli ohivuotoja. Tuntui epämukavalta. Pahin oli kuitenkin yöllä, kun semmoinen iso verihyytymä jäi seilaamaan edestakaisin, kun kääntyilin ja pyörin sängyssä. Aina tunsin, kun se valahti sieltä kupista takaisin. :D Olikohan jo too much information? :D