Ihmiset kenelle kuukuppi EI SOVI. Kertokaa omat tarinanne.
ELi kovasti ihmiset kehuvat tätä ja uskonkin että kun sen vaan oppii käyttämään niin se on parasta mitä ikinä on naiselle keksitty. Itse en vaan ole vielä uskaltanut kokeilla, ja ollaan nyt viimisen päälle negatiivisia ja kertokaa omat tarinanne siitä miksi kuppi ei teille sopinut, tietenkin jos olet sellaista kokeillut.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä v-ttu siinä on, että kun kokeilin kupin käyttöä ennen kuukautisia, se sujahti sinne mallikkaasti. Mutta sitten menkkojen aikaan se meni vain lyttyyn ja vuoti yli?! Huuhaa-keksintö sanon minä! Luneten markkinointitiimi vaan spämmää täällä.
Kohdunsuu laskeutuu alas. Luneten sivuilla syyllistetään naisia, että jos kuppi menee lyttyyn ja vuotoja menee ohi, niin se on oma vika että on tunkenut liian lähelle kohdunsuuta. Tuollekaan asialle ei oikeasti voi mitään.
V-tuttaa olla nainen. mitä tulee kuukautisiin niin aina syyllistetään.
Kuulostaa tosi oudolta tuo kupin lyttyyn meneminen. Ovatkohan ne Luneten kupit liian ohuita ja lepsuja. Minulla on ollut Mooncup käytössä kohta 15 vuotta, ja se on kyllä niin ryhdikäs etten osaa kuvitella miten se menisi lyttyyn käytön aikana. Sormilla sen tietenkin saa lyttyyn, siinä vaiheessa kun sen ottaa pois.
Ihmisillä nyt vain on erilainen anatomia. Mulle pitäis aikuisena ja synnyttäneenä mennä suurin koko kupista. No ei mene, aivan järkyttävän kokoinen kidutusväline. Meinasin luovuttaa koko kupin, mutta hankin sitten kokeeksi kaikkein pienimmän mitä löytyy ja leikkasin tapin pois. Se käy.
Miksi sitten halusin edes koko kupin? Koska se oikeasti on toimiessaan kaikkein helpoin ja mukavin. Ei valu mitään, ei näy läpi mitään, voi uida ja tehdä ihan kaikkea kuin ei vuotaisikaan. Toimii toki helpoiten olosuhteissa, joissa on juokseva vesi ja yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä v-ttu siinä on, että kun kokeilin kupin käyttöä ennen kuukautisia, se sujahti sinne mallikkaasti. Mutta sitten menkkojen aikaan se meni vain lyttyyn ja vuoti yli?! Huuhaa-keksintö sanon minä! Luneten markkinointitiimi vaan spämmää täällä.
Kohdunsuu laskeutuu alas. Luneten sivuilla syyllistetään naisia, että jos kuppi menee lyttyyn ja vuotoja menee ohi, niin se on oma vika että on tunkenut liian lähelle kohdunsuuta. Tuollekaan asialle ei oikeasti voi mitään.
V-tuttaa olla nainen. mitä tulee kuukautisiin niin aina syyllistetään.
Kuulostaa tosi oudolta tuo kupin lyttyyn meneminen. Ovatkohan ne Luneten kupit liian ohuita ja lepsuja. Minulla on ollut Mooncup käytössä kohta 15 vuotta, ja se on kyllä niin ryhdikäs etten osaa kuvitella miten se menisi lyttyyn käytön aikana. Sormilla sen tietenkin saa lyttyyn, siinä vaiheessa kun sen ottaa pois.
Minulla on isompi Lunette (pienet paikat mutta runsas vuoto), jonka asettaminen on joskus tosi hankalaa, koska se menee lyttyyn ja joudun kokeilemaan monta kertaa, ennen kuin saan sen oikeaan paikkaan ja oikeaan asentoon. Aina olen sen kuitenkin saanut perille asti.
En oikein osaa kuvitella, miten kuppi menisi lyttyyn sen jälkeen, kun sen on asettanut oikein ja varmistanut vielä sormella, että reuna on pyöreänä eikä taitteella.
Ärsyttää kun kuukupin ympärillä tuntuu välillä olevan sellainen joko-tai-meininki. Että jos on kuukuppi niin sitten on pakko käyttää sitä aina ja joka paikassa. Itse yritän vähentää kuukautissuojista tulevaa jätettä ja käytän kuppia silloin, kun se on kätevää eli useimmiten kotona/yöllä. Jos tiedän että on tulossa sellainen päivä, jolloin kupin tyhjennys tai puhdistus on hankalaa, käytän jotain muuta suojaa. Joillekin nämä kuppihommat esim. julkisilla paikoilla ei ole ikävää, mutta itselle se tuottaa lisävaivaa, varsinkin kun joutuu lisäksi miettimään, miten selviytyä kamalien kuukautiskipujen kanssa.
Pelkästään osa-aikakäytöllä olen saanut jätemäärää vähennettyä huomattavasti. En silti syyllistäisi ketään, joka ei halua käyttää kuppia ollenkaan. On ihan ok olla mukavuudenhaluinen kuukautisten aikaan, se ei aina ole kovin kivaa aikaa.
viestin alottaja kirjoitti:
Itselleni ei mene jakeluun se, että kuppi asetetaan "mahdollisimman alas", että mitenkä se ei voi tuntua miltään. Jos tampoonin asettaa liian alas se tuntuu ikävältä. Viekö kupin alipaine sitten sen tunnon pois vai missä juju?
Istuma-asennossa alas eli emättimen takaseinämän perälle. Ei seisoma-asennossa alas, jolloin se on emättimen aukolla eikä pysy paikallaan.
Sen on tarkoitus plumpsahtaa kohdunkaulan ympärille.
En pysty käyttämään laskeuman vuoksi ja koska en laskeumasta huolimatta ylety kyllin syvälle. Käytän vaahtomuovisia soft-tamponeja, joita pesen tiuhaan ja tungen takaisin, välillä desinfioin kiehuvalla vedellä ja etikalla.
En voi käyttää koska mulla kysta melkein kohdun suulla. Kysta kasvaa vuodessa takaisin ja samaan paikkaan, mutta ei haittaa seksiä tai normiarkea. Kuukuppia ei pysty käyttämään sen kanssa. Pari vuotta jaksoin käydä gynella poistattamassa kystan kerran vuodessa mutta sitten totesin, että se on ihan turhaa kun siitä ei ole mitään haittaa. Nyt pari vuotta sitten se poistettiin/tyhjennettiin ennen synnytystä, mutta taas kasvoi takaisin.
Kestositeet on käytössä.
Kuppi on kyllä huono. Vuosi sitten ostin sen, käytin jonkun aikaa, mutta kun joka kk tuli eritasoisia ylivuotoja, niin hautasin sen kaapin perälle. Uteliaisuus kuitenkin heräsi ja ajattelin että voishan sitä vielä testata. Kokeilu päättyi sitten niin, että kesken työvuoron tunsin, kuinka suojaus petti aivan totaalisesti. Tunti vessassa käynnistä vain ja jo huljahteli yli. Töissä ei ole vessaa, joten sinnittelin pari viimeistä tuntia. Onneksi olin töissä yksin. Kun työt lopettelin, mulla oli haalarit polviin asti veressä, vuorasin auton penkin muovikassilla ja hupparilla, kotipihassa hipsin polvet yhdessä suoraan kylppäriin ja heitin vaatteet pyykkikoneeseen. Kuppi oli paikoillaan, alipainekin oli, mutta yli tuli silti. Luneten isompi kuppi. Roskiin lensi, ei ikinä enää noin epävarmaa suojaa.
Minusta naisella on täysi oikeus valita sellainen kuukautissuoja, joka on mistä vain syystä mieluisin. Vaikka käyttömukavuudeltaan hänen kokemuksensa mukaan.
Olisi varmasti mahdollista suunnitella ekologinen kestokondomi, tuhoutumattomasta materiaalista, ei voisi revetä käytössä. Mutta ei kehitetä kun ei kukaan sellaista haluaisi käyttää. Meillä menee noin 15-20 kortsua yksittäispakkauksineen roskiin kuussa, silloinkin kun mies ei lopulta ehkä edes ejakuloi kondomin kanssa vaan ilman.
Nih. Ei ole joka naisen velvollisuus pelastaa maapalloa kuukautissuojia keitellen jos kokee kertakäyttösiteet mukavammiksi käyttää.
Itselläni pääasiallinen syy siihen, ettei kuppi sovi on se, että haluan heittää verisen kuukautissuojani roskiin ja laittaa paketista puhtaan tilalle. Tiedän, ettei se ole hygienisimmasta päästä, mutta enpä ole kärsinyt tulehduksista kuin viimeksi teini-iässä. Olen myös synnyttänyt alateitse useamman lapsen enkä silti onnistu asettumaan emättimeni sisään edes sormea kivuitta jos en ole kiihottunut. Nuorena kärsin vaginismista (mistä varmaan monella tiukkuuttaan korostavallakin on kyse, googlatkaa) eikä se ole vieläkään täysin helpottanut. En onneksi kärsi enää yhdyntäkivuista, mutta tavaran tunkeminen p.imppiin on vaikeaa kun lantionpohja jännittää emättimen seinämät kiinni tahdosta riippumatta, silloinkin kun luulen rentouttavani lihakset.
Käytän siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella ettei se jollekin sopisi. Harjoittelua voi vaatia. Onneksi kuukuppi on olemassa. Paras keksintö ikinä.
t. 13 vuotta kuppia käyttänyt
No ei ole ollenkaan vaikea kuvitella kelle se ei käy. Esim jos on emättimen tai peräsuolen laskeuma.
Käytän kuppia, mutta tarvitsen silti aina sidettä, koska se falskaa. Ja se falskaa, koska synnytysten jäljiltä on kystia ja laskeumaa ja sisältä olen muhkurainen eli alipainetta on vaikea saada aikaan ja muhkurat usein painavat kupin lyttyyn päivän aikana. Tyhjennellessä ei aina saa asetettua kunnolla takaisin ja pari kertaa alussa on lipsunut verisistä käsistä vessanpönttöön. Olen sitten juossut kesken työpäivän kauppaan ostamaan siteitä kauhea määrä vessapaperia housuissa ja toivonut ettei tule läpi. Hirveää säätämistä koko touhu. Ajattelen, että säästän kuitenkin tosi paljon, koska päivässä menee entisen 3-6 suojan ja tamponin sijaan yksi. On todella kova vuoto ja kovat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella ettei se jollekin sopisi. Harjoittelua voi vaatia. Onneksi kuukuppi on olemassa. Paras keksintö ikinä.
t. 13 vuotta kuppia käyttänyt
Saatko laitettua kupin yhdellä kädellä? Miten kuppia käyttää esim. ihminen, jolla ei toinen käsi toimi?
Sormilla ronkkimista ja kynsillä raapimista auttaa jos ottaa kupista kiinni vessapaperilla eikä paljaalla sormella. Itsellä kupin laitto on vaikein osuus, kohdun suu on erikoisesti ja kuppi ei meinaa asettua mukavasti ja hankala saada taitos pysymään kunnes kuppi on oikein. Alle vuoden käyttänyt ja silti en halua palata terveyssiteisiin. Tampponit ei sovi koska vuoto on niin hyytynyttä ettei se imeydy. Olen harkinnut eri mallisen kupinb hankintaa, kun luneten on ehkä muodoltaan huono ja kupin rei'ät on aina tukossa.
Kaverilla on emättimen laskeuma ja peräsuoli pullistuu emättimeen. Kuppi ei asetu mitenkään paikoilleen.
Toisella kaverilla on nivelrikko ranteessa ja sormissa eli ei siksi pysty laittamaan kuppia paikoilleen eikä ottamaan pois.
Itselläni on valtavan runsaat vuodot. Kupin kanssa värkätessä sormet ja kynnenaluset ovat veressä, niiden hinkkaaminen vie vettä, aikaa ja saippuaa. Pitäisi käyttää suojakäsineitä, joka sitten on tuhlausta. Käytän vain kotona ollessani, jolloin on aikaa hinkata. Töissä, kiireessä, lyhyellä tauolla tai julkisessa vessassa, jossa jono oven takana, en jaksa värkätä.
Kolme kuukautta yritin kokeilla. Ei onnistunut. Tyhjentäminen esimerkiksi julkisessa vessakopissa ei onnistu, en ole edes yrittänyt kun oma kylppäri näyttää niin verenvuodatuksen pääkallopaikalta kun olen kupin poistanut. Helppo? Ei. Kivuton? Laitto ja poisto sattuu aivan hemmetisti, varsinkin kuukautisten pahimmilla päivillä kun muutenkin on turvonneet ja arat paikat. Saatan jossain vaiheessa ostaa pienemmän kupin ja katsoa toimiiko sillä, tällä nykyisellä ei toimi. Onhan se kiva yöllä mutta ei ole sen kivun arvoista mitä tulee kun sitä paikoilleen laittaa ja pois ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun kuukupin ympärillä tuntuu välillä olevan sellainen joko-tai-meininki. Että jos on kuukuppi niin sitten on pakko käyttää sitä aina ja joka paikassa. Itse yritän vähentää kuukautissuojista tulevaa jätettä ja käytän kuppia silloin, kun se on kätevää eli useimmiten kotona/yöllä. Jos tiedän että on tulossa sellainen päivä, jolloin kupin tyhjennys tai puhdistus on hankalaa, käytän jotain muuta suojaa. Joillekin nämä kuppihommat esim. julkisilla paikoilla ei ole ikävää, mutta itselle se tuottaa lisävaivaa, varsinkin kun joutuu lisäksi miettimään, miten selviytyä kamalien kuukautiskipujen kanssa.
Pelkästään osa-aikakäytöllä olen saanut jätemäärää vähennettyä huomattavasti. En silti syyllistäisi ketään, joka ei halua käyttää kuppia ollenkaan. On ihan ok olla mukavuudenhaluinen kuukautisten aikaan, se ei aina ole kovin kivaa aikaa.
Just niin!
Mulle kyllä kuppi sopii aina ja kaikkialla, ainoastaan lentokoneen ja junan vessassa en sitä mielellään käytä, mutta lainaamani kirjoitttaja on täysin oikeassa siinä, että absolutismi ja muukin fanatismi on täysin tarpeetonta.
Kaikki muka allergisoimatonkin materiaali kirvelee mua. Kondomit, dildot ja kuukupit.
Minulla on kuparikierukka eli kuukuppi on poissuljettu vaihtoehto. Alipaine voi nimittäin vetäistä kierukan sijoiltaan. Muuten kokeilisin kyllä kuppia.
Minä ihmettelin kun kuppi ei oikein tuntunut asettuvan vaikka kuinka yritin laittaa, aina tuntui että jäi joku limakalvonsuikale eteen. Syykin selvisi seuraavassa synnytyksessä: kätilö totesi että sinuthan on ommeltu edellisellä kerralla anatomisesti väärin! Siinäpä lause jota ei soisi kuulevansa. No, se korjattiin siinä mutta en ole kuppia uudelleen kokeillut.
Kupin ulos vetäminen sattui aluksi hirveästi, mutta se oli oma vikani koska en lukenut käyttöohjetta.