Ystävä varasti lapsemme nimen omalle lapselleen..
Oltiin ystävän kanssa samaan aikaan raskaana. Tai no minä olen vieläkin, mutta ystävä synnytti n. viikko sitten. Hän kertoi tulevan lapsensa nimen, joka oli sama nimi, jonka olin itse sanonut, että annan omalleni. Kysyin sitten kohteliaasti, että eikö hän muista, että vastaikään sanoin, että ajattelin antaa saman nimen omalle tulevalle lapselleni. Ystävä totesi, että hän nyt tykästyi samaan nimeen. Kai etsitään sitten meidän lapselle uusi nimi, mutta kyllä tämä nyt vähän harmittaa...
Kommentit (139)
Muistakaa sitten rekisteröidä se seuraava nimi itsellenne, niin kukaan ei koskaa enää voi tehdä teitä kohtaan mitään noin kammottavan törkeää! Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta löytyy varmaan ohjeet.
Olet varmaan jo pannut välit poikki tuon "ystävän" kanssa.
Olet tainnut katsoa sen Sinkkuelämää-sarjan jakson, jossa Lainie varasti Charloten "varaaman" nimen. :D
Miksei voi olla sama nimi ? First world problems
Vierailija kirjoitti:
Oltiin ystävän kanssa samaan aikaan raskaana. Tai no minä olen vieläkin, mutta ystävä synnytti n. viikko sitten. Hän kertoi tulevan lapsensa nimen, joka oli sama nimi, jonka olin itse sanonut, että annan omalleni. Kysyin sitten kohteliaasti, että eikö hän muista, että vastaikään sanoin, että ajattelin antaa saman nimen omalle tulevalle lapselleni. Ystävä totesi, että hän nyt tykästyi samaan nimeen. Kai etsitään sitten meidän lapselle uusi nimi, mutta kyllä tämä nyt vähän harmittaa...
Joopa joo.
Jos olisi tositarina, niin silloin sama nimi vain, ristiäiset nopealla aikataululla ja ilmoitus paikalliseen lehteen syntyneet-palstalle. Ystäväsi ei tainnutkaan olla ystäväsi.
Näitä tarinoita on aika paljon. Mistä se johtuu, että toisen pitämä nimi alkaa itsestäkin tuntua kivalta? Ovatko nämä nimien varastajat vain huonoja tekemään päätöksiä vau huonolla mielikuvituksella varustettuja?
Itse huomaan tykästyväni aina nimiin, jonka näen tai kuulen jollain pikkuisella olevan vaikka kaupassa, blogeissa, naapurin muksulla, ystävien lapsilla... Lopulta päädyin "pöllimään" nimen pojalleni pieneltä pojalta, joka bussissa höpötti takanani hassuja juttuja yhden työmatkan ajan.
Mitä järkeä on alkaa varailla nimiä ennen kuin on mitään takeita, että ylipäätään tulee lapsen saamaan ja vieläpä sitä sukupuolta, jolle nimi on mietitty? Tarkoitan siis näitä, jotka "varaavat" jonkun tietyn nimen ennen kuin lasten hankkiminen on edes ajankohtaista, "jos joskus saan tyttären niin sen nimeksi tulee" ja sitten loukkaantuvat nimen "varastamisesta", vaikka itse eivät olisi edes raskaana.
Vierailija kirjoitti:
suku on AINA pahin kirjoitti:
Minun sisko risti tyttärensä Sara-Sofia Josefina, kun olin itse moneen otteeseen sanonut, että jos saan tyttären, hänen nimekseen tulee Sara Sofia Cecilia.
"Kaverista" pääsee eroon, sukulaisesta ei koskaan.
No saitko koskaan tytärtä?
Kaksi viikkoa sisareni lapsen ristiäisten jälkeen. Nimivalinnasta olin kertonut ensimmäisen kerran sinä päivänä, kun siskoni sai ensimmäisen lapsensa, uudelleen sinä päivänä, kun kuulin olevani raskaana ja vielä kerran noin kaksi sekuntia sen jälkeen, kun sain kuulla, että odotin tyttöä.
Oletko itse nimivaras?
Ja koska nimivarasta selvästi uteloittaa, tyttäreni nimi sisältää alkuperäisestä vain Cecilian, jota idioottisiskoni ei varmaan osaa edes lausua. Eikä hänen junttisuomalaisella sukunimellä varustettu aviomiehensäkään, joka ei edes osaa lausua oman tyttärensä nimestä muuta kuin ensimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä, milloin hän pitää ristiäiset, ja järjestä omanne hieman aikaisemmin.
Niin tai hätäkaste heti sairaalassa jotta ystäväsi ei ehdi viedä nimeä!
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Muistakaa sitten rekisteröidä se seuraava nimi itsellenne, niin kukaan ei koskaa enää voi tehdä teitä kohtaan mitään noin kammottavan törkeää! Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta löytyy varmaan ohjeet.
Olet varmaan jo pannut välit poikki tuon "ystävän" kanssa.
No sinä se ymmärsit pointin. Kun hyvälle ystävälle ei nyt vaan tehdä noin katalasti. Olkoon kuka tahansa ehtinyt taistelussa saada voiton ja rekisteröimään...
Ajatuksen aihetta: Aikoinaan oli kyllä naurussa pitelemistä, kun pihalla huuteli kolme kissanomistajaa "Kaaaarvineen"!!!! Eikö mikään muu nimi kissalle tullut mieleen, kuin sarjakuvan Karvinen? Eikö mikään muu? :D (Olen aiemminkin tästä kertonut, mutta on kyllä niin huvittavaa, että otetaan vielä kerran)
Laita samat nimet, mutta väliviivalla tai jollain trendikkäällä muutoksella. Vaikea neuvoa kun ei tiedä mikä se nimi on. Dumppaa ystävä, niin ei mitään väliä mikä sen kakaran nimi on. Hieman hölmö olit kun menit kertomaan edes nimen kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uusi nimi? En tiennyt, että nimiä voi varata itselleen saati varastaa... Ei se nimi mikään uniikki kuitenkaan ole!
Lähinnä siksi, että ajattelin olla ystäväni kanssa tekemisissä paljon ja jotenkin tuntuu hassulta, jos on kaksi samannimistä sitten. Tosin en tiedä olenko kuitenkaan tämän jälkeen.
Ap
Tummensin tärkeimmän kommentistasi. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, että te tuskin olette kovin usein enää tekemisissä tämän jälkeen. Ikävä kyllä.
Minulla on kaksi lasta ja molemmille keksimme nimet hyvissä ajoin, varmuuden vuoksi molemmille sukupuolille, koska emme tienneet lasten sukupuolta. Lasten isän kanssa sovimme, että kenellekään - ei siis kenellekään, ei edes puolison äidille, vaikka hän uteli sitä ihan tosissaan - emme kerro etukäteen lasten nimiä ennen kuin ristiäisijuhlassa. Tämän takia ja siksi, ettemme halunneet kenenkään ulkopuolisen sekaantuvatn nimenantoon.
Minulla olisi hyvä tytönnimi tiedossa, isoisoäitini. Olen lapseton, saa käyttää. Laita anonyymi nettiosoite niin kerron.
Annat saman nimen ja laitat välit poikki! Tai sitten varotat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä, milloin hän pitää ristiäiset, ja järjestä omanne hieman aikaisemmin.
Ei tuo ole päinvastoin ole todella upeaa. Ystäväsi pitää nimestä niin paljon että haluaa myös omalle lapselle sinun valitsemasi kauniin nimen.
Annatte lapsellenne sellaisen nimen kuin itse haluatte. Joka tapauksessa samasta ikäluokasta löytyy ja tulee löytymään samannimisiä, samalle luokalle saattaa päätyä montakin "emiliaa" ja "eetua". Ja tuskin kaverisi lapsen kanssa olette kuitenkaan ihan päivittäin tekemisissä eli käytännössä arkielämää samannimisyys tuskin tulee pahemmin haittamaan. Samannimisiä yleensä erotellaan lisänimityksillä esim. Sanna S ja Sanna H tai pikku-Jonne... Ja tiedän itsekin ystäväperheet joista löytyy samannimiset tyttöset.
Heh, mua häiritsee se, että pari kertaa on johonkin leikkipaikalle osunut saman niminen poika kuin omani! En voisi kuvitellakaan, lähipiirissä joku antaisi saman niminen lapsi! Onneksi esikoisella on vain kolme kaimaa Suomessa ja kuopuksella parikymmentä. Keskimmäisen nimi ilmaantui kalenteriin vuosia hänen syntymänsä jälkeen. Ei olisi saanut kyseistä nimeä jos sen olisin tiennyt... Luonnollisestikaan en ole lasten nimiä etukäteen kenelläkään mainostanut!
Me kerrottiin lasten synnyttyä kunkin nimi.
Musta olisi ollut outoa, että vuosikausia aikaisemmin valitsemamme nimet olisikin ollut sitten lähiperheen lasten niminä. Ja me oltiin lasten nimet valittu jo kymmenen vuotta aikaisemmin kuin omia lapsia alkoi kuulumaan. Ovat harvinaisempia ja suomalaisuuteen sopivia, ei outoja ja kuitenkin 1800 luvulta.
Lasten synnyttyä ei häirinnyt, vaikka joku laittoikin lapsensa nimeksi tai toiseksi jonkun niistä meidän käyttämistä nimistä. Lähinnä kunnianosoitus.