Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä varasti lapsemme nimen omalle lapselleen..

Vierailija
05.07.2017 |

Oltiin ystävän kanssa samaan aikaan raskaana. Tai no minä olen vieläkin, mutta ystävä synnytti n. viikko sitten. Hän kertoi tulevan lapsensa nimen, joka oli sama nimi, jonka olin itse sanonut, että annan omalleni. Kysyin sitten kohteliaasti, että eikö hän muista, että vastaikään sanoin, että ajattelin antaa saman nimen omalle tulevalle lapselleni. Ystävä totesi, että hän nyt tykästyi samaan nimeen. Kai etsitään sitten meidän lapselle uusi nimi, mutta kyllä tämä nyt vähän harmittaa...

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lasta voit tarvittaessa kutsua nimellä kopio-aslak, pseudoaslak tai aslak kakkonen, jos pitää erotella kumpaa tarkoitetaan

Vierailija
102/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että laitat joka tapauksessa oman lapsesi nimeksi sen nimen jonka olet sanonut vaikka tämä kaverisi laittaisikin nimen myös omalleen.  Olet niin päättänyt jo aikoja sitten ja siihen ei vaikuta se että joku muu laittaa sen myös.  Jos kaverisi ei muuta sen jälkeen jälkeen nimeä vaan laittaa edelleen saman nimen.....  Sinun ei ole tarvetta joustaa nimen kohdalla.  Jos joustat ja muutat nimen, ette ole enää kavereita kauan.  Mutta toinen voi vielä pelastaa kasvonsa muuttamalla nimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuussa äiskä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ainakin päätettiin miehen kanssa jo ennen häitämme (yli 5 vuotta sitten) että jos joskus saataisiin poika niin mikä sen nimeksi tulisi. Silloin osa kavereista jo sai lapsia, ja nimistä kun oli puhe niin ihan suoraa sanoin sen nimen kaikille, että meilläkin on jo mahdollisesti poikalapselle nimi päätetty, kun löydettiin tälläinen nimi mistä molemmat tykätään!

Naureskelin vaan kavereille ihan suoraa, että mulle on ihan sama vaikka jokainen teistä saa pojan ja laittaa tämän  nimen pojalleen, mutta jos joskus me saadaan poika niin silti laitetaan sen nimeksi tämä mikä on päätetty... No nyt ootetaan ensimmäistä lasta, ja poika tulossa!

Nimeksi tulee just se, mikä ollaan silloin yli 5 vuotta sitten päätetty.

Ja ei muuten ole kenelläkään kaverilla sitä nimeä poikalapsellaan. Ehkä meillä on parempia kavereita? Tai kertakaikkiaan tuuria, että on erilainen nimimaku kavereiden kanssa? :)

Noh, ehkä teillä on parempia kavereita ainakin siinä mielessä, että kukaan ei häveliäisyyssyistä ole kehdannut sanoa teille suoraan kuinka noloa on varata nimi kaveriporukan sisällä yli 5 vuotta ennakkoon.

Sehän on vain nimi.

Vähän sama kuin sanoisitte, että alamme säästää autoa varten ja ehkä viiden vuoden päästä ostamme valkoisen Audin. Ihan sama vaikka joku teistä ostaaa ennen meitä samanlaisen, me ollaan päätetty että valkoinen Audi tulee, ja nauran kaikille päin naamaa, jos joku hommaa valkoisen Audin ennen meitä, se on sitten noloa vaan teidän kannaltanne, jos kopioitte meidän autoidean. Ja, bytheway, ei oo siis ollenkaan varmaa, että ostetaan autoa koskaan, tää on siis vaan, jos me päätetään se auto hommata, että tiedätte sitten millanen on tulossa, bitches.

Ehkä teillä on tosi hyviä kavereita, tai sitten et tiedä mitä teistä oikeasti ajatellaan.

Ymmärrän että nettikirjoittelussa on helppoa saada väärä käsitys asioista, kun en jaksanut romaania aiheesta kirjoittaa :)

Mutta korjaan sen verran, että tilanne silloin 5 vuotta sitten oli ennemminkin sellainen illanistujainen, jossa kaikki kertoilivat vuorollaan suosikkinimiään ja nimimieltymyksiään, jolloin paljastin myös meidän valitseman nimen. Ja tosiaan sanoin että ei mulle ole väliä vaikka kaikki heistä haluaisivat sen saman nimen, niin me laitettaisiin kyllä silti se nimi. Eli ei kyse ole mistään "varaamisesta" :D kuten sinä asian ilmaisit. Kerroin vain että mikäli sattuu heistä joku tykkäämään samasta pojannimestä, niin että eivät sitten ihmettele kun meillekin tulee sen niminen poika, kun se nimi on valittu jo vuosia etukäteen!

Varaudu nyt kuitenkin vielä sellaiseen seikkaan, että kun se lapsi syntyy, niin valitsemanne nimi ei välttämättä sovi hänelle ollenkaan...

Vierailija
104/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei muuten ole kenelläkään kaverilla sitä nimeä poikalapsellaan. Ehkä meillä on parempia kavereita? Tai kertakaikkiaan tuuria, että on erilainen nimimaku kavereiden kanssa?

Ymmärrän että nettikirjoittelussa on helppoa saada väärä käsitys asioista, kun en jaksanut romaania aiheesta kirjoittaa :)

Mutta korjaan sen verran, että tilanne silloin 5 vuotta sitten oli ennemminkin sellainen illanistujainen, jossa kaikki kertoilivat vuorollaan suosikkinimiään ja nimimieltymyksiään, jolloin paljastin myös meidän valitseman nimen. Ja tosiaan sanoin että ei mulle ole väliä vaikka kaikki heistä haluaisivat sen saman nimen, niin me laitettaisiin kyllä silti se nimi. Eli ei kyse ole mistään "varaamisesta" :D kuten sinä asian ilmaisit. Kerroin vain että mikäli sattuu heistä joku tykkäämään samasta pojannimestä, niin että eivät sitten ihmettele kun meillekin tulee sen niminen poika, kun se nimi on valittu jo vuosia etukäteen!

Joo, hyvin yritit seivata. Jos alkuperäinen viestisi olisi ollut yhtä "sovitteleva" sävyltään kuin tämä jälkimmäinen niin ehkä ei olisi tarvinut ymmärtää "väärin". Ehkä teillä on tosiaan parempia kavereita, koska mistään varaamisesta ei toki ollut kysymys...

Vierailija
105/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät etunimet ole omaisuutta. Anna lapsellenne se nimi, jonka päätittekin antaa. Oiva kepponen sinulta olisi pitää ristiäiset ennen kuin se kaveri omansa järkkää. Sen jälkeen jatkatte elämää. Voithan aina kutsua kaverin lasta "kakkoseksi".

Vierailija
106/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaveri jo virallisesti antanut vauvalleen nimen? Jos ei niin ilmoitat väestörekisteriin lapsen nimen HETI syntymän jälkeen jo ennen ristiäisiä (kasteella ja nimenannolla kun ei ole mitään tekemistä keskenään).

Sitten laitat vauvan kuvan faceen ja tekstiksi että tässä se meidän pieni Amalia Elsa Sofialeena ottaa päikkäreitä #mammankulta #täyttärakkautta <3

Ristiäisten pitämiseen vauvan nimeäminen ai vaikuta pätkän vertaa. Ripari-ikäisiä ja aikuisiakin kastetaan vaikka heillä on ollut tietenkin nimet jo ties miten kauan.

Vierailija
107/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat sen nimen minkä ajattelitkin. Itselleni kävi niin, että nimi oli ns. valmiina jo pikään, mutta ei siitä puhuttu muille. Jostain syystä tuttavani kuitenkin antoi omalle lapselleen samat etunimet, mutta rehellisesti sanoen en edes tajunnut sitä ennen kuin meidän ristiäisten jälkeen joku siitä mainitsi. Lapsemme päätyivät aikoinaan samaan eskarien ja samalle luokalle ja ovat edelleen parhaita kavereita keskenään. Heidän mielestään on tosi hauskaa kun heillä on samat nimet.

Vierailija
108/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi keskustella asiasta ystäväsi kanssa, jota epäilet nimi "varkaudesta"?

Vierailija
109/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, sukunimi on eri, Suomessa on 100.000 Mattia ja 90.000 Villeä, saman nimisiä on muillakin, sukunimellä sitä muutenkin asioita hoidetaan

Vierailija
110/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten, sukunimi on eri, Suomessa on 100.000 Mattia ja 90.000 Villeä, saman nimisiä on muillakin, sukunimellä sitä muutenkin asioita hoidetaan

No ei mitään, kun kaikkihan nyt tämän tietävät :)

Mutta sitä sitten, että kun ap paljastaa tulevan vauvansa nimen "Adele Sara-Safina" luotettavana pitämälleen ja myös raskaana olevalle  ystävälleen, ilmoittaa ystävä pian, että nyt on meidän "Adele Sara-Safina" syntynyt. Mun mielestä ei kuulosta tervejärkiseltä...

Vierailija
111/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri oli aviomiehensä kanssa päättänyt lapsen kokonimen (3 nimeä), jos sellaisen joskus saisivat. Sen tiesivät kaveritkin. Nimi oli harvinainen ja tuli naisen suvusta. Se oli heidän unelmansa. No tiet menivät kuitenkin eri suuntiin ja mies antoi tämän prikulleen saman nimen pojalleen pari vuotta myöhemmin uuden naisen kanssa. Mautonta.

Vierailija
112/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on kuin Seinfeldin jaksosta.

Vierailija
113/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä teko kaverilta :(

Onko kyseessä siis vain etunimi vai kaikki nimet?

Itse sanoisin että älä anna samaa nimeä jos teillä on muita yhtä hyviä vaihtoehtoja, ja jos kaveri on jo ehtinyt sitä jokapaikassa hehkuttaa ja muille näyttää siltä että sinä matkit.

Itse olen myös kavereiden kanssa puhunut nimistä. Eräs ystäväni nimenomaan painotti "et sitten vie tätä" ja lupasin olla viemättä. En onneksi pitänyt erityisesti hänen mietteissä olevasta nimestään, vaikka kaunis se toki oli. Tosin myöhemmin löysin aika samantapaisen nimen joka jäi itselleni mieleen ja voisin antaa omalle lapselleni. Tosin meidänkin omat nimet on aika samantapaisia ja sekä hänen että minun mietteissä olevat nimet menee hyvin yksiin meidän nimiin :) Saa nähdä miten tässä käy.

Vierailija
114/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ainakin päätettiin miehen kanssa jo ennen häitämme (yli 5 vuotta sitten) että jos joskus saataisiin poika niin mikä sen nimeksi tulisi. Silloin osa kavereista jo sai lapsia, ja nimistä kun oli puhe niin ihan suoraa sanoin sen nimen kaikille, että meilläkin on jo mahdollisesti poikalapselle nimi päätetty, kun löydettiin tälläinen nimi mistä molemmat tykätään!

Naureskelin vaan kavereille ihan suoraa, että mulle on ihan sama vaikka jokainen teistä saa pojan ja laittaa tämän  nimen pojalleen, mutta jos joskus me saadaan poika niin silti laitetaan sen nimeksi tämä mikä on päätetty... No nyt ootetaan ensimmäistä lasta, ja poika tulossa!

Nimeksi tulee just se, mikä ollaan silloin yli 5 vuotta sitten päätetty.

Ja ei muuten ole kenelläkään kaverilla sitä nimeä poikalapsellaan. Ehkä meillä on parempia kavereita? Tai kertakaikkiaan tuuria, että on erilainen nimimaku kavereiden kanssa? :)

Noh, ehkä teillä on parempia kavereita ainakin siinä mielessä, että kukaan ei häveliäisyyssyistä ole kehdannut sanoa teille suoraan kuinka noloa on varata nimi kaveriporukan sisällä yli 5 vuotta ennakkoon.

Sehän on vain nimi.

Vähän sama kuin sanoisitte, että alamme säästää autoa varten ja ehkä viiden vuoden päästä ostamme valkoisen Audin. Ihan sama vaikka joku teistä ostaaa ennen meitä samanlaisen, me ollaan päätetty että valkoinen Audi tulee, ja nauran kaikille päin naamaa, jos joku hommaa valkoisen Audin ennen meitä, se on sitten noloa vaan teidän kannaltanne, jos kopioitte meidän autoidean. Ja, bytheway, ei oo siis ollenkaan varmaa, että ostetaan autoa koskaan, tää on siis vaan, jos me päätetään se auto hommata, että tiedätte sitten millanen on tulossa, bitches.

Ehkä teillä on tosi hyviä kavereita, tai sitten et tiedä mitä teistä oikeasti ajatellaan.

Mitä hittoa. Kyllä meilläkin on kaveriporukassa puhuttu melko avoimesti nimistä, joista kukin tykkää, jo paljon ennen kuin kukaan on ollut raskaana. On ollut ihan itsestäänselvyys, ettei kukaan vie toisen nimeä. Eikä itselläni ainakaan kivat nimet ole tuntuneet siltä oman lapsen nimeltä, kun on tiennyt kaverin haaveilevan tästä nimestä lapsellaan. Minulta ystävä kysyi, että saako "käyttää" meidän pojan nimen, kun lapsilukumme on täynnä eikä poikaa tullut. Voi kuulostaa hölmöltä jostakin, mutta minusta se oli mukava ele ystävältäni. Ei hän olisi koskaan napannut nimeä nenäni edestä, mutta nyt minulla on kummipoika, jolla on mielestäni maailman kivoin pojan nimi.

Vierailija
115/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne. Kerroin raskausaikana ystävälle että lapsesta tulee Jutta niin sain tietää että hän antaa saman nimen kuin minä kun luin vauvan rannekkeen.

Totesi vain että vaiva näytti ihan Jutalta niin me annamme sen.

Postasin kiukkupäissäni faceen kuvan mahasta ja laitoin tekstiksi vielä X viikkoa niin meidän Jutta Näkee päivän valon.

Ystäväni suuttui niin paljon että katkaisi ihan itse välit.

Siis kumpi se keksi sitten ekana? Ja mistä ystäväsi tarkalleen ottaen suuttui?

Vierailija
116/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nimeksi Mohammed tai Mohammadina, ei juuri kaimoja.

Vierailija
117/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus, no tietenkin annat sen nimen jonka haluat antaa. Ei kai sitä nyt joku kaveri, joka antoi saman nimen, voi peruuttaa. Sitäpaitsi, mistä tiedät että olette kavereita forever...kun lapsia tulee niin silloin ei pahemmin kavereita ehdi nähdä. Sitten vasta ketuttaisikin jos ette ole kavereita enää etkä antanut sitä nimeä jonka halusit....

Vierailija
118/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja tätini (ovat siis sisaruksia) odottivat poikiaan yhtä aikaa. Äitini mainitsi nimen jonka aikoi laittaa pojalleen. Tätini synnytti 4kk ennemmin pojan ja laittoi saman nimen. Yhden kirjaimen erolla (lausutaan kuitenkin samoin) Hyvä oli tädilläni mielikuvitus.

Vierailija
119/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi oli tietysti joku Sofia, Emilia tai Olivia ;)

Itse olen nimennyt lapseni saman nimiseksi kuin sukulaiseni. Sukulainen kai luulee että varastin nimet (kaksi lasta samalla etunimellä, tosin toiset nimet ja sukunimi on eri). Tosin en minä oikeasti edes muistanut hänen lastensa nimiä ja yhteensattuma on täysin sattumaa. Mulle on täysin yhdentekevää mitä nimiä hänen lapsillaan on, asutaankin eri paikkakunnilla eikä olla aktiivisesti tekemisissä.

Toki tuntuu vähän hassulta jos läheinen ystävä nimeää lapsensa ap:n kertomalla nimellä. Tosin on täysin mahdollista ettei se ystävä ole muistanut juuri ap:n puhuneen samasta nimestä. Vaikka se ap:n tuleva lapsi on ap:n elämän keskipiste niin ei se ole sen kaverin, eikä sitä aina muista myös mitä kenenkin kanssa on puhunut.

Vierailija
120/139 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin joskus vuosia sitten parhaalle ystävälleni tulevien lapsieni nimet. Meni muutama vuosi tästä ja samainen ystävä eräässä keskustelussa sanoi tulevien lastensa nimet. Kas kummaa , pojan nimi oli muuttunut samaksi, edellisen keskustelun jälkeen. Lapsen teko ei ollut ajankohtaista ja kun otin aikanaan uuden koiranpennun, nimesin tämän sitten siksi "Reinoksi" josta oli ollut puhetta pojan nimenä. Sanoin kyllä ystävälleni ettei haittaa vaikka nimeääkin tulevan lapsensa Reinoksi koirani mukaan :). Ei tullut Reinoa pojan nimeksi .