Kuinka helposti klamydia tarttuu?
Moikka! Mulla tässä pieni ongelma joka on hyvinkin mutkikas. Koitan saada jotenkin järkevästi ja ymmärrettävästi asian esille. Tilanne: Olen itse eronnut muutama viikko sitten ja nyt pari viikkoa sitten tapasin sattumalta erään vanhan tutun baarissa. Päädyttiin harrastamaan seksiä, ja joo tässä kohtaa myönnän että kondomi jäi väliin. Ehkäisynä vain e-pillerit. Ennen itse seksiä varmistettiin molemmat, että ollaan käyty sukupuolitautitesteissä hiljattain, (itse 2kk sitten papa-kokeiden yhteydessä) ja mies on testauttanut suht samoihin aikoihin itsensä. Molemmilla näistä puhtaat tulokset. Miehellä myös vähän samankaltainen tilanne eli eronnut loppukeväästä.
Mies soitti eilen kertoi käyneensä testeissa ja klamydiatesti näytti plussaa, itsellä testi huomenna aamulla kun en tänään päässyt ajoissa varaamaan lähetettä labraan. Eli, millä todennäköisyydellä myös minulla on klamydia, mitä kautta olen sen saanut? Minä omalta exältä (tarkoittaa että on pettänyt suhteen aikana, vai vastaavasti hän omaltaan joka tarkoittaa myös samaa) Lähinnä juuri se että kuka tässä valehtelee, itse kuitenkin hiljattain sain ihan puhtaat tulokset kaikista testeistä. ps. sori kirjoitusvirheistä, ja ehkä sekavasta tekstistä mutta pakko jatkaa töitä. Kysykää ihmeessä lisää jos jokin jäi epäselväksi!
Kommentit (8)
Ei se tietenkään mikään ykköspointti ole, lähinnä että jos myös mulla tulee positiivinen tulos niin eikö mun ole kohteliasta ilmoittaa siitä exälle, kuten myös tämän miehen omalle exälleen jotteivat he levitä tautia eteenpäin. Mikäli mulla nega niin sittenhän tässä ei ole mulla muuta ongelmaa kun että täytyy käytellä kondomia tämän uuden kanssa jonkin aikaa. Eli siihen kaipaisin vastausta että tarttuuko klamydia _aina_ suojaamattomassa seksissä vai onko se vain jokin ns. tietty prosentuaalinen osuus. Sori taas jos meni sekavaksi. AP383
No ei se nyt satavarmasti yhdestä kerrasta tartu, mutta helposti kylläkin.
Ok, no maanantaina se sitten selviää. Mulla ei ole ainakaan mitään oireita ilmennyt, mutta käsitin että naisilla ilmeisesti yleensäkin on oireettomampi. AP
No klamydia voi tarttua esim. siten että mies hieroo naisen emätineritteisiin sotkeutuneella kädellä silmäänsä -> klamydia silmään. Tää on tosi juttu.
Kyllä kertoisin myös exälle, jos tartunta on. Sehän on joillain myös oireettomana.
Ei tämä nyt mikään maata mullistava juttu ole, lähinnä vain pohdiskelin että miten herkästi tarttuu. Jos tulee positiivinen niin sitten infoilen exälle että kannattaa käydä hänenkin testauttamassa. Onneksi puhutaan klamydiasta eikä esim. hivistä.
Onko tuossa vaiheessa enää kovin paljon väliä keneltä tarttunut? Mikään suhde ei enää tuohon kaadu