Lestadiolaisäiti: miten annat aikaa KAIKILLE lapsillesi?
Kylläpä taas näkyi suviseurojen jälkeen paljon lestadiolaisperheitä turistikohteissa.
Nuoret äidit paimensivat lapsilaumojaan mahat tukevasti pystyssä vaikka nuorin syntyneistä oli varmasti reilusti alle puolivuotias. Ts. lapsentekopuuhiin on alettu pikimmiten synnytyksen jälkeen. Lasten isät kävivät vain välillä paikalla kun taas äiti näytti olevan koko ajan vastuussa lapsistaan.
Käsittämätöntä että yhdelläkin ulkoisesti arvioituna reippaasti alle kolmekymppisellä raskaanaolevalla naisella oli jo seitsemän lasta, joista vanhin oli ala-asteen ensimmäisillä luokilla ja nuorin vasta ihan vastasyntynyt, iän arvioin kun äiti välillä nosti vauvan vaunuista rinnoilleen.
Näin äitinä tulee heti surku noita pieniä lapsia kohtaan. Kuinka heille riittää huomiota ja äidin rakkautta? Siis kaikille lapsille? Niille vasta kävelemään oppineille, isoihin sisaruksiinsa tukeutuville?
Kuinka äiti (isän rooli ainakin tarkkailemassani perheessä näytti olevan olematon) varmistaa, että antaa aikaa kaikille, ettei kenenkään psyykkinen kehitys häiriinny? Ettei se isompi sisarus, vielä pieni lapsi itsekin, joudu liian suureen vastuuseen sisaruksistaan eikä kukaan lapsista jää ilman vanhemman rakastavaa syliä ja turvaa?
Tuossa tarkkailemassani perheessä äiti antoi lämpöä ja huomiota vain kapaloikäiselle, muut lapset toikkaroivat perässä toisiin lapsiin tukeutuen...
Kommentit (181)
Tuntemassani vl-perheessä tytöt ovat muuttaneet jo 16-17-vuotiaana pois, ovat kokeneet vastuun liian raskaana kun pitäisi samaa aikaan opiskella ja hoitaa pienempiä sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut samaa. Varsinkin sen toiseksi pienimmän näkökulmasta aika karmeaa tulla "syrjäytyteksi" jopa ennen kuin täyttää kokonaisen vuoden. Sen ikäinen on vielä niin pieni että tarvitsisi vanhemmiltaan jatkuvaa huomiota, ei riitä että sisarukset (jotka hekin lapsia) katsoo perään. Ei taida kovin hyvä kiintymyssuhde noilla lapsilla olla.
Olen kasvanut lestayhteisössä. Meidän perheessä oli "vain" kolme lasta. Muilla vähintään viisi. Nämä suurperheen penskat kyllä lensi pesästä heti kun pääsivät. Jotenkin etäisempiä vanhempiensa kanssa jos vertasi millaiset välit mulla oli vanhempiini. Itselläni ei ollut mikään kiire edes muuttaa pois kotoa. Samaa jatkoivat lähes poikkeuksetta, hyppäsivät suurperheestä perustamaan omaa suurperhettä.
Tiedän monia isoja perheitä, joissa autetaan toinen toista ja yhteishenki on todella vahva. Lapsuudenkodissani oli vain minä ja sisareni (90-luvulla). Yhdessä perheenä oltiin ja tehtiin ainoastaan kesän lomamatkoilla. Meille ei kotona opetettu mitään, yhdessä ei koskaan tehty mitään tai keskusteltu. Siskosta ja minusta tehtiin kilpailijat keskenään. Ei se lapsiluku siis kerro vanhemmustaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Hei, koen että meidän perheessä vanhemmilla riittää aikaa kaikille lapsille. Meillä myös isä on ihan yhtä aktiivisesti mukana lastenhoidossa kuin minä, paitsi tietysti silloin, kun on töissä. Olen valitettavasti tehnyt kanssasi saman havainnon, että joissain perheissä isät eivät osallistu lastenhoitoon läheskään tasaveroisesti, joka on tietysti kaikkien kannalta sääli. Myös vanhempia sisaruksia käytetään monesti lastenhoitoapuna, jossa ei minusta ole mitään pahaa niin kauan ei mennä liiallisuuksiin. Meillä isommat lapset, sekä tytöt että pojat, hoitavat usein innokkaasti pikkusisaruksiaan ja välillä saa jopa toppuutella, että menkääs nyt välillä tekemään jotain omaakin.
Meillä ja varmasti myös monella muulla vl-perheellä on laaja tukiverkko, ja tarvittaessa meidän perheessä saamme kyllä lapset aina johonkin hoitoon ja vastapalvelukseksi hoidetaan sitten tietysti muiden lapsia. Harmittavan harvoin ehdin tehdä juttuja kunkin lapsen kanssa kahdestaan, mutta säännöllisesti ollaan niin, että muut lapset ovat joko kotona toisen vanhemman kanssa tai hoidossa, ja kahden lapsen kanssa käydään sitten esim. ravintolassa, shoppailemassa, leikkipuistossa tai muskarissa. Ajan saa kyllä riittämään tällaiseenkin, se on mielestäni ainoastaan järjestelykysymys. Meidän perheessä on lapsia seitsemän, iältään 7kk-12v.
Tässäkin lessuäiti hoidattaa lapsia lapsilla, isän vastuulle jää vaan lisää tekeminen! Ihme porukkaa!
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta jäin aloituksesta ihmettelemään, miten on mahdollista, että perheellä on alle puolivuotias jopa kapaloikäinen lapsi, mutta äiti on jo tukevasti raskaana? Eihän se raskausmaha näy selkeästi kuin vasta parin viimeisen raskauskuukauden aikana, eli siellä 8. tai 9. kuukauden tienoilla. Ja ei kai hedelmöittyminen kovin todennäköistä ole edes heti pari päivää synnytyksen jälkeen. 9 kk vanha vauva ei kyllä enää mikään kapaloikäinen ole. Minunkin tyttäreni käveli 10 kk ikäisenä.
Olipa niitä lapsia paljon tai ei, surullisinta ehkäisykiellossa on se, että se ei ole Raamatun mukainen. Lestadiolaiset sanovat haluavansa elää Raamatun mukaan ja ehkäisyn synti tulisi sieltä, mutta tosiasiassa se on vanhojen ukkojen keksimä asia, jolla käytetään valtaa tehokkaasti yhteisön jäseniin.
Jos olette eri mieltä, olkaa hyvät ja osoittakaa ne kohdat, joissa ehkäisyn käyttö synnillistetään.
Käyttäjä6229 kirjoitti:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta jäin aloituksesta ihmettelemään, miten on mahdollista, että perheellä on alle puolivuotias jopa kapaloikäinen lapsi, mutta äiti on jo tukevasti raskaana? Eihän se raskausmaha näy selkeästi kuin vasta parin viimeisen raskauskuukauden aikana, eli siellä 8. tai 9. kuukauden tienoilla. Ja ei kai hedelmöittyminen kovin todennäköistä ole edes heti pari päivää synnytyksen jälkeen. 9 kk vanha vauva ei kyllä enää mikään kapaloikäinen ole. Minunkin tyttäreni käveli 10 kk ikäisenä.
No se raskausmahan kokohan riippuu ihan yksilöllisesti henkilöstä - joillakin vatsa kasvaa ja raskaus näkyy lähes heti, joillakin vasta ihan loppuvaiheessa. Ei ikinä voi verrata vatsoja keskenään.
Jos oletetaan, että nähty vauveli oli vaikkapa puolivuotias ja uusi raskaus on saanut alkunsa kuukauden sisällä synnytyksestä, on äiti ollut jo reippaasti raskautensa puolivälissä.
Minulla ja sisarellani esimerkiksi on ikäeroa 11 kk, ts. äitini on tullut raskaaksi 2kk synnytyksestä. Ei se kovin harvinaista ole, olen siitä elävä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, koen että meidän perheessä vanhemmilla riittää aikaa kaikille lapsille. Meillä myös isä on ihan yhtä aktiivisesti mukana lastenhoidossa kuin minä, paitsi tietysti silloin, kun on töissä. Olen valitettavasti tehnyt kanssasi saman havainnon, että joissain perheissä isät eivät osallistu lastenhoitoon läheskään tasaveroisesti, joka on tietysti kaikkien kannalta sääli. Myös vanhempia sisaruksia käytetään monesti lastenhoitoapuna, jossa ei minusta ole mitään pahaa niin kauan ei mennä liiallisuuksiin. Meillä isommat lapset, sekä tytöt että pojat, hoitavat usein innokkaasti pikkusisaruksiaan ja välillä saa jopa toppuutella, että menkääs nyt välillä tekemään jotain omaakin.
Meillä ja varmasti myös monella muulla vl-perheellä on laaja tukiverkko, ja tarvittaessa meidän perheessä saamme kyllä lapset aina johonkin hoitoon ja vastapalvelukseksi hoidetaan sitten tietysti muiden lapsia. Harmittavan harvoin ehdin tehdä juttuja kunkin lapsen kanssa kahdestaan, mutta säännöllisesti ollaan niin, että muut lapset ovat joko kotona toisen vanhemman kanssa tai hoidossa, ja kahden lapsen kanssa käydään sitten esim. ravintolassa, shoppailemassa, leikkipuistossa tai muskarissa. Ajan saa kyllä riittämään tällaiseenkin, se on mielestäni ainoastaan järjestelykysymys. Meidän perheessä on lapsia seitsemän, iältään 7kk-12v.
Tässäkin lessuäiti hoidattaa lapsia lapsilla, isän vastuulle jää vaan lisää tekeminen! Ihme porukkaa!
En osaa sanoa, oliko tämä sarkasmia vai heikkoa luetunymmärtämistä, mutta jälkimmäisen varalta totean vielä uudelleen, että meillä ei yhdenkään lapsen tarvitse hoitaa sisaruksia, ellei itse halua. Lapset ovat minun ja mieheni, joten hoidamme heitä yhdessä tasapuolisesti.
t. ylempi
Vierailija kirjoitti:
Miten absurdi aloitus!
No johan luulisi lest.äidillä olevan enemmän kuin tarpeeksi aikaa lapsilleen.
Nimittäin kahden lapsen perheissä;
-äidillä on "oma elämä" töissä, on pois väh.8h päivässä lasten luota. Siinä kun laskee esim kahdeksalla lapsella, lest.äiti on jo antanut 1h/lapsi aikaansa pee työpäivä (8h/8 lasta) kun väsynyt työäiti tulee vasta kotiin ja tarvitsee omaa aikaansa rauhoittamaan pois stressistä
-työäidit viettävät aikaa somessa
-työäidit katsovat lempisarjansa ja lukevat lempilehtensä
-työäidit käyvät salilla vastapainoksi istumatyölleen
Että kuinka paljon työäiti antaa lapselleen aikaa enemmän kuin lest.äiti/kotiäiti?En ole lestadiolainen. Minulla ei ole edes lapsia. Hyvä ystäväni on lestadiolainen ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa lestadiolaisuudesta.
Minulla on kokemusta sekä "työäitinä" että "kotiäitinä" olosta, ja oma kokemukseni on, että kyllä lasten kanssa kotona ollessa some, lehdet, sarjat, lenkkeily ym. rentoutuminen ottivat paljon isomman viipaleen ajankäytöstä kuin työssä käydessä. Siivouksesta ja kokkauksesta puhumattakaan. Työssä käydessä sitä sulkee iltaisin silmänsä villakoirilta ja ottaa lapset syliin kirjaa lukemaan.
Ja muuten ainakin omassa lapsuudessani ja kotikaupungissani monet lestadiolaisäiditkin kävivät töissä, toki lapsitahdista riippuen. Nykyään varmasti vielä enemmän.
Menee nyt aiheen vierestä, mutta olen joskus miettinyt miten näiden naisten alapäät kestää jatkuvia synnytyksiä. Itselläni on kolme lasta joten tiedän siis kokemuksesta ettei se lasten maailmaan pukkaaminen ihan helppoa ole. Ystäväni sisko on kätilö ja hän sanoi, että lestaadiolaisilla on paljon kohdun laskeuma sun muita laskeumia. Joskus aidosti säälittää, että nämä naiset eivät saa rauhassa toipua synnytyksistä kuten itse olen saanut. Mulla varmaan roikkuis paikat polvissa, jos 12 lasta olisin vääntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olipa niitä lapsia paljon tai ei, surullisinta ehkäisykiellossa on se, että se ei ole Raamatun mukainen. Lestadiolaiset sanovat haluavansa elää Raamatun mukaan ja ehkäisyn synti tulisi sieltä, mutta tosiasiassa se on vanhojen ukkojen keksimä asia, jolla käytetään valtaa tehokkaasti yhteisön jäseniin.
Jos olette eri mieltä, olkaa hyvät ja osoittakaa ne kohdat, joissa ehkäisyn käyttö synnillistetään.
Itse asiassa kaikki kristilliset kirkot ovat pitäneet ehkäisyä syntinä, myös ev.lut. kirkko. Tutustupa Lutherin kirjoituksiin. Katolinen kirkko pitää vieläkin.
Itse alapäähän löystyy ja synnytys tulee kerta toisensa jälkeen helpommaksi kun paikat on jo lukuisia kertoja aiemmin "auenneet", lantio avautunut ja reitti on selvä.
Kohdun kanssa onkin jo eri juttu. Laskeumat on yleisiä ja huonolla tuurilla ongelmat voi alkaa jo ensimmäisen synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt.
Eikö nuo vanhemmat ymmärrä, miten oleellista aikaa ihmisen henkiselle kehitykselle erityisesti lapsuusvuodet ovat? Miten syvät traumat syntyvätkään kun vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, eikä oikein jaksamistakaan. Huomiota saa aina vain pienen hetken ajan se perheen nuorin ja pienin vauvaikäinen. Pelkkä jumala ja Jeesus ei riitä. Lestadiolaisvanhemmat tuntuvat ilman tunnontuskia pykäävän lapsia maailmaan ja jättävät nämä toisten lastensa kasvatettavaksi ja hoidettaviksi.
Tätähän se pitkälle on. Sisarukset hoitaa toisiaan ja sehän ei ole sama, kuin se, että vanhempi hoitaa. Mielenterveysongelmia on paljonkin näillä lapsila/nuorilla. Voi tietenkin johtua siitäkin nämä ongelmat, että ovat aika sisäsiittoisia, kun monesti sukulaiset menevät naimisiin keskkenään. (pienemmillä paikkakunnilla kaikki ovat jo sukulaisia keskenään, mutta avoipuoliso valitan silti sieltä ja sen täytyy vielä olla uskovainen) 10-15 lasta ei kukaan jaksa/ehdi hoita, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt.
Eikö nuo vanhemmat ymmärrä, miten oleellista aikaa ihmisen henkiselle kehitykselle erityisesti lapsuusvuodet ovat? Miten syvät traumat syntyvätkään kun vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, eikä oikein jaksamistakaan. Huomiota saa aina vain pienen hetken ajan se perheen nuorin ja pienin vauvaikäinen. Pelkkä jumala ja Jeesus ei riitä. Lestadiolaisvanhemmat tuntuvat ilman tunnontuskia pykäävän lapsia maailmaan ja jättävät nämä toisten lastensa kasvatettavaksi ja hoidettaviksi.Tätähän se pitkälle on. Sisarukset hoitaa toisiaan ja sehän ei ole sama, kuin se, että vanhempi hoitaa. Mielenterveysongelmia on paljonkin näillä lapsila/nuorilla. Voi tietenkin johtua siitäkin nämä ongelmat, että ovat aika sisäsiittoisia, kun monesti sukulaiset menevät naimisiin keskkenään. (pienemmillä paikkakunnilla kaikki ovat jo sukulaisia keskenään, mutta avoipuoliso valitan silti sieltä ja sen täytyy vielä olla uskovainen) 10-15 lasta ei kukaan jaksa/ehdi hoita, se on varma.
Tästä kommentista vaan huokuu täysi tietämättömyys.
Huhhuh kirjoitti:
Itse olen esikoislestadiolaisen perheen lapsi. Isosta katraasta. Sain ja saan edelleen rakkautta ja huolenpitoa enkä todellakaan koe jääneeni huomiotta... Järkyttävää miten AIKUISET ihmiset puhuu joskus lessuista. Mistä toi kaikki viha kumpuaa??
Perheitä on erilaisia..oli sitten lestadiolainen tai ateisti. Vanhempiani ei kukaan ole pakottanut hankkimaan isoa perhettä ..he itse halusivat niin. Olen onnellinen ja ylpeä että olen kasvanut tälläisessä isossa perheessä. Meillä oppi hyviä arvoja ja mm.kunnioittamaan muita ihmisiä uskontoon katsomatta. Meillä oli lapsena menoa ja meininkiä ja naapurinkin mukulat viihtyi enemmän meillä kuin kotonaan..
Lestavanhemat sanovat, että suuri perhe on heidän oma valinta ja kukaan ei ole pakottanut heitä siihen. Mutta onko valinta oma? Vai aivopesun tuote? Jos imeväisestä asti sinulle opetetaan, että on synti ehkäistä jne ja joudut helvettiin jos rikot sääntöjä, ei siinä paljoa omaa tahtoa kysellä. Vai miten on mahdollista, että juuri lestaadiolaiseksi syntyy kaikki ne ihmiset, jotka haluaa 15 lasta? On kyllä turha puhua omasta valinnasta, kun ihmistä aivopestään pienestä pitäen. Mutta hyvä kuitenkin, että perheessäsi asiat ovat hyvin. Kaikissa ei valitettavasti ole, kun vanhempien voimat hiipuu ylisuuren lapsilauman kanssa. Muita ihmisiä voi kunnioittaa vaikka ei suuressa laumasa kasvakaan. Ei todellakaan ole niin, että vain lestaperheistä tulee kunnon ihmisiä/ muita kunnioittavia ja vain uskovaisessa perhessä ei rällätä päihteiden kanssa jne. niin kuin monesti annetaan ymmärtää. Itse lestaseudulla elävänä voin sanoa, että aika moni surperheessä elävä lapsi on "heitteillä", kun vanhempien voimat ei yksinkertaisesti riitä. Mutta en sitä sano, ettei näin voisi olla vaikka 2 lapsen perhessäkin.
Vanhimmat siskot tietenkin jättävät kaverit, opiskelun ja vapaa-ajan huvittelut taka-alalle ja hoitavat kotia tasapuolisesti äidin kanssa, kun ei tämä yksin ehdi kaikkea tehdä. Tutustuin 8-vuotiaana kahdeksanlapsisen lestaperheen tyttöön ja jo alusta asti ihmettelin, kuinka tylsimys tämän vanhin sisko, 13v, olikaan. Koko ajan tämä esikoinen vain laittoi ruokaa, siivosi tai nalkutti nuoremmille sisaruksilleen. Uloskin lähti vain kaksi pienintä veljeä matkassaan. Myöhemmin tietysti tajusin, että tyttö ei tietenkään tehnyt tuota kaikkea vapaasta tahdosta, vaan vanhempien käskystä ja esikoistytön velvollisuudesta. Heti täytettyään 18 hän muutti pois, oli varmaankin helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette eri mieltä, olkaa hyvät ja osoittakaa ne kohdat, joissa ehkäisyn käyttö synnillistetään.Itse asiassa kaikki kristilliset kirkot ovat pitäneet ehkäisyä syntinä, myös ev.lut. kirkko. Tutustupa Lutherin kirjoituksiin. Katolinen kirkko pitää vieläkin.
Erona on se, että ymmärryksen lisääntyessä osalla kirkoista on ollut selkärankaa uudistua ja myöntää tulkintojen epäraamatullisuus. Olen lukenut Raamattua, mutta toistaiseksi en ole löytänyt kohtaa, jossa ehkäisy olisi julistettu synniksi. Kyse on uskoakseni ollut vain uusien asioiden vastustamisesta, halusta hallita ihmisten seksuaalisuutta ja ihan pelkästä mielenvikaisuudesta.
Olen ison lestadiolaisperheen vanhin. Itse sain ihan pienenä vanhemmilta huomiota ja aikaa, samoin nyt 30 vuoden päästä nykyiset nuorimmat saavat aikaa vanhempien kanssa. Lapsia tuli noin joka toinen vuosi ja vanhemmat olivat todella väsyneitä, stresissä, äiti varmaan masentunutkin... Minä tietysti vanhimpana tyttönä otin paljon vastuuta kodin siivouksesta ja sisaruksista. Sitä kotityötä oli ihan järkyttävä määrä. Enkä muista että olisin yli 4-vuotiaana tehnyt vanhempien kanssa mitään kivaa. Nyt oon kuitenkin iloinen, että minulla on lauma ihania sisaruksia, ja äiti ja isäkin ovat viime vuosina löytäneet "oman elämän", nuorin on nyt yläasteella.
Mukava ketju. Kysyttiin lestadiolaisäideiltä ja vastauksista ainakin puolet on muilta.
Miten absurdi aloitus!
No johan luulisi lest.äidillä olevan enemmän kuin tarpeeksi aikaa lapsilleen.
Nimittäin kahden lapsen perheissä;
-äidillä on "oma elämä" töissä, on pois väh.8h päivässä lasten luota. Siinä kun laskee esim kahdeksalla lapsella, lest.äiti on jo antanut 1h/lapsi aikaansa pee työpäivä (8h/8 lasta) kun väsynyt työäiti tulee vasta kotiin ja tarvitsee omaa aikaansa rauhoittamaan pois stressistä
-työäidit viettävät aikaa somessa
-työäidit katsovat lempisarjansa ja lukevat lempilehtensä
-työäidit käyvät salilla vastapainoksi istumatyölleen
Että kuinka paljon työäiti antaa lapselleen aikaa enemmän kuin lest.äiti/kotiäiti?
En ole lestadiolainen. Minulla ei ole edes lapsia. Hyvä ystäväni on lestadiolainen ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa lestadiolaisuudesta.