Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meille tarjottiin lastensuojelun asiakkuutta taloudellisista syistä

Vierailija
04.07.2017 |

Olin vauvan kanssa sairaalassa, kun vauvalla oli vatsakramppeja, itki ja oksenteli. Oltiin juuri kotiutumassa, kun sairaalan sosiaalityöntekijä tuli tapaamaan meitä. Ehdotti että tehdään lastensuojeluilmoitus. Perusteli sitä sillä, että saamme vauvalle tukiperheen. Sanoin, että ei ole tarvetta 7 viikon ikäistä vauvaa viedä tukiperheeseen. Sosiaalityöntekijä kyseli jaksamisesta. Sanoin, että meillä on vauvalla kaksi mummoa, viisi tätiä, kaksi enoa ja 16-vuotias serkku, jotka kyllä tarvittaessa auttavat. Sanoin vielä, että sairaalaan tulimme ihan tutkimuksiin ja että kaikki on nyt hyvin, kun saatiin apua vauvan vaivaan.

No, sitten sosiaalityöntekijä sanoi, että lastensuojelun asiakkaana saa taloudellista tukea ja että tulee kalliiksi kymmenen päivän sairaalalasku. Totesin, että eiköhän meillä ole varaa, kun mies käy töissä ja säästöjäkin on ja että tämän sairaalalaskun maksaa mummo.

Sosiaalityöntekijä antoi puhelinnumeronsa ja kehotti soittamaan, jos tulee jotain. Sitten kysyi onko minulla neuvolan numero. Sanoin että tottakai on. Sanoi sitten, että täytyy heti soittaa neuvolaan, jos tulee jotain vauvalle, että sieltä saa apua. Totesin vain hölmistyneenä, että niinhän minä juuri teinkin ja että sairaalaan tultiin neuvolan lähetteellä. Kyseli vielä onko kaikki varmasti hyvin ha toivotteli jaksamista. Sanoi että sairaalaan voi tulla uudestaan ja että sairaalassa on myös psykologeja.

Olipa aika hämmentävä kokemus.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä oli tapahtunut jokin sekaannus tai väärinkäsitys henkilökunnan jutellessa tapauksesta? Sekoittivat teidät johonkin toiseen perheeseen? Vai onko sulla jotain esim. mielenterveyshistoriaa? Ei tossa muuten ole mitään järkeä.

Samaa minäkin ajattelin, että jostain henkilökunnan huoli on herännyt. Onko sinulla tai miehelläsi taustalla jotain omituista sairauskertomuksissa. Tosin niitähän ei saisi käydä lukemassa. Mistä lie huoli johtunut?

Vierailija
22/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitäkin yrittivät houkutella asiakkaiksi, kun olin yh. Ongelma vaan oli, etten halunnut. Mulla oli myös hyvät turvaverkot kotoa, mun vanhemmat olivat aina valmiita auttamaan meitä. Rahaa eivät edes tarjonneet, koska kävin töissä. Eli jostain se oli onkinut teidän tulonne, kun tiesi tarjota rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä oli tapahtunut jokin sekaannus tai väärinkäsitys henkilökunnan jutellessa tapauksesta? Sekoittivat teidät johonkin toiseen perheeseen? Vai onko sulla jotain esim. mielenterveyshistoriaa? Ei tossa muuten ole mitään järkeä.

Samaa minäkin ajattelin, että jostain henkilökunnan huoli on herännyt. Onko sinulla tai miehelläsi taustalla jotain omituista sairauskertomuksissa. Tosin niitähän ei saisi käydä lukemassa. Mistä lie huoli johtunut?

Kevyt sivuhuomautus.

Tekisin aviin huomautuksen tuosta, ap. Ei ole ihan normaalia, että tukea tyrkytetään ilman syytä.

Vierailija
24/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli, jos sossut puuttuu ja tarjoaa apua, niin ei hyvä. Jos sossut ei tarjoa apua ja jotain tapahtuu, niin sekään ei hyvä. Ei ne sosiaalityöntekijät kenenkään pään sisään näe eivätkä he ole ennustajia. Tässä siis varmaan ajateltu, että sairas (levoton,itkee paljon tms.) lapsi ehkä kuormittaa perhettä ja on tarjottu apua. Ja koska et ole kokenut tarvitsevasi, niin kieltäydyit. Ja asia on ok. Itse en ehkä olisi lastensuojelusta puhunut, sillä perhetyötä ja tukiperheen saa nykyään myös ilman la-asiakkuutta, ihan yleisen sosiaalihuoltolain perusteella

Mitä se pientä vauvaa auttaisi että olisi sairaana ventovieraassa paikassa ventovieraiden ihmisten kanssa? Sehän olisi hylkäyskokemus.

Vierailija
25/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Houkutella asiakkaiksi : D Ei ne mitään puhelinliittymiä myy. Olette kasvaneet liian pumpulissa jos avun tarjoaminen on noin traumaattinen kokemus.

Vierailija
26/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oikea huoli ollut, sos.tt olisi tehnyt lasu-ilmoituksen. Nyt vaan tarjottiin apua perheelle, jottei ongelmia syntyisi jatkossakaan.

Vierailija
27/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eka lapsi? Silloin usein apua tarjotaan herkemmin.

Vierailija
28/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Houkutella asiakkaiksi : D Ei ne mitään puhelinliittymiä myy. Olette kasvaneet liian pumpulissa jos avun tarjoaminen on noin traumaattinen kokemus.

En kasvanut pumpulissa, mun isovanhemmat oli sosiaalilautakunnassa ja yksi sukulainen turvakodissa töissä. Tiedän taustoja.

Ap on oikeassa. Aina apua ensin tutuilta, ei laitoksista. Ihan lapsen parhaaksi.

Vierailija
29/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sote sitten tasoittaa tätä avun tuputtamista ja Eerikoiden heitteillejättöä.

Vierailija
30/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olisinko itse osannut pysyä noin rauhallisena, jos päällä olisi ollut vielä kova huoli lapsen terveydestä. Sittenhän olisivat tietty saaneet lisää vettä myllyyn kun "noin hermostui". Olen niitä ihmisiä jotka alkavat hyvin herkästi itkemään, raivota en "osaa".

Vierailija
31/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kasvanut pumpulissa, mun isovanhemmat oli sosiaalilautakunnassa ja yksi sukulainen turvakodissa töissä. Tiedän taustoja.

Ap on oikeassa. Aina apua ensin tutuilta, ei laitoksista. Ihan lapsen parhaaksi.

Näinhän tässä nyt tapahtuikin. Työntekijähän ei voinut etukäteen tietää millaset verkostot ap:lla on. Monilla ei sitäpaitsi nykyään ole niitä läheisiä ihmisiä ympärillä, jos ollaan vaikka työn perässä muutettu.

Vierailija
32/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan myykään. Siksi ihmetyttää että metodit ovat samanlaiset. Ihmisiä yritetään vokotella asiakkaiksi, vaikkei näillä ole tarvetta, ja luvataan taloudellista etua.

Avun tarjoamisesta. Se vanhanaikainen kodinhoitoapu olisi sitä mitä useimmat perheet tarvitsisivat jaksamiseen.

Vierailija
33/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän tässä nyt tapahtuikin. Työntekijähän ei voinut etukäteen tietää millaset verkostot ap:lla on. Monilla ei sitäpaitsi nykyään ole niitä läheisiä ihmisiä ympärillä, jos ollaan vaikka työn perässä muutettu.

Olihan tuo outoa, että ensimmäiseksi avuksi tarjotaan lasua.

Vierailija
34/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuo outoa, että ensimmäiseksi avuksi tarjotaan lasua.

Eikö ensimmäiseksi pitäisi tarjota muita tukitoimia?

Vierailija
35/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olisinko itse osannut pysyä noin rauhallisena, jos päällä olisi ollut vielä kova huoli lapsen terveydestä. Sittenhän olisivat tietty saaneet lisää vettä myllyyn kun "noin hermostui". Olen niitä ihmisiä jotka alkavat hyvin herkästi itkemään, raivota en "osaa".

Mä olisin saattanut kyllä kans suuttua ja hermostua, jos olisi ollut kamala huoli pikkuisen terveydestä, ja sit tultaisiin ronkkimaan meidän yksityiselämää ilman syytä.

Vierailija
36/102 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi vaan kolahtaa itsetunnolle se, että tarjottiin lasu-palveluja. Niillä on huono kaiku. Sääli, koska käytännössä kyseessä on kuitenkin useimmiten perhetyöntekijä, joka tulee kotiin auttamaan 2h/vko, tai sitten juuri se tukiperhe, jonka luo lapsi voi silloin tällöin  mennä 2-3 päiväksi hoitoon. Mielelläni ottaisin sellaisen palvelun vastaan, jos tarjottaisiin. Sosioekonomisesta asemastasi viis.

Vierailija
37/102 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olisisi ollut tukiverkoton/ tukiverkot pienemmät ja mies esim. työtön tai ap yh, olisi tuossa tapauksessa jo lähdetty tekemään lasu- ilmoa. Minut aikanaan pakotettiin huodås5anotolla uhaten suoraan synnytyslaitokselta lähtemään turvakotiin, missä sairastuin vakavasti ja uuvuin täysin. Turvakotihlöstö valehteli asiakirjoihin aivan järkyttäviä asioita ja meidät siirrettiin muutaman vkon kuluttua diakonissalaitokselle/hki ja muutaman viikon ikäinen vauvani artturinvstottoyksikköön/ espoo. Perusteluita minulle vauvasta erottamiselle ennaltamääräämättömäksi ajaksi ei koskaan tuossa tilanteessa annettu/ ole annettu vieläkään, vaikka pyysin moneen kertaan. Pitkä tarina johon liittyy paljon mitakin päivänvaloa kestämättömiä seikkoja, mutta toiminta oli ala-arvoista ja oikeusturvaamme loukkaavaa jokaikisessä käänteessä, mitä on epävirallisesti eräiltä tahoilta pahoiteltu jälkikäteen,se vain on myöhäistä. Minulla ei ole lastensuojelun 'avusta' mitään hyvää sanottavaa, lopunelämän kestävät traumat saivat aikaiseksi.

Vierailija
38/102 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap olisisi ollut tukiverkoton/ tukiverkot pienemmät ja mies esim. työtön tai ap yh, olisi tuossa tapauksessa jo lähdetty tekemään lasu- ilmoa. Minut aikanaan pakotettiin huodås5anotolla uhaten suoraan synnytyslaitokselta lähtemään turvakotiin, missä sairastuin vakavasti ja uuvuin täysin. Turvakotihlöstö valehteli asiakirjoihin aivan järkyttäviä asioita ja meidät siirrettiin muutaman vkon kuluttua diakonissalaitokselle/hki ja muutaman viikon ikäinen vauvani artturinvstottoyksikköön/ espoo. Perusteluita minulle vauvasta erottamiselle ennaltamääräämättömäksi ajaksi ei koskaan tuossa tilanteessa annettu/ ole annettu vieläkään, vaikka pyysin moneen kertaan. Pitkä tarina johon liittyy paljon mitakin päivänvaloa kestämättömiä seikkoja, mutta toiminta oli ala-arvoista ja oikeusturvaamme loukkaavaa jokaikisessä käänteessä, mitä on epävirallisesti eräiltä tahoilta pahoiteltu jälkikäteen,se vain on myöhäistä. Minulla ei ole lastensuojelun 'avusta' mitään hyvää sanottavaa, lopunelämän kestävät traumat saivat aikaiseksi.

Sama täällä.

Vierailija
39/102 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai lasten sairaalahoito ei olekaan suomessa ilmaista?

Vierailija
40/102 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha ketju, mutta tuohan on ollut ihan selvä tapaus. Nuo metsästävät asiakkaita hyvistä perheistä. Ei huostaanottofirmat halua mitään rumia räkäisiä, moniongelmaisia fas-lapsia, vaan pellavapäisiä sinisilmäisiä kilttejä lapsia. Olit ap hetken yksin ja hetkittäinen hätätila = sossuämmät näki heti, että olet hyvä uhri. Onneksi olit napakka, etkä hermostunut hyökkäyksestä.