Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muotidieetit ja rippijuhlatarjottavat, grrrr...

Vierailija
04.07.2017 |

Viikon päästä tytön rippijuhlat, jonne tulossa ihan perinteiset kakkukahvit. Tyttö itse on innokas ja taitava leipuri, ja haluaa itse tehdä suurimman osan tarjottavista. Leivonnaiset ovat kaikki laktoosittomia (helppoa nykyään), mutta yksi vieraista "välttelee gluteenia". Olen tuntenut kyseisen ihmisen parikymmentä vuotta, eikä hän todellakaan ole keliaakikko. Pari vuotta sitten personal trainer (harrasti silloin fitness-urheilua) ehdotti hänelle gluteenitonta ruokavaliota. Urheilu jäi mutta ruokavalio säilyi. Pitääkö meidän oikeasti hommata hänelle omat tarjottavat vai saako hän luvan syödä samaa kuin muutkin? Jos kysymyksessä olisi oikea terveydellinen syy, ei asiassa olisi mitään epäselvää, mutta kun tää on vaan päättänyt, että gluteeni on pahasta. Ja suoraan sanottuna minusta on huomion hakemista vouhottaa jostakin muotiruokavaliosta...

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäisiin teimme gluteenittomina:

-Juustokakun, tarvitsee vain valita gluteenittomia (ja laktoosittomia) keksejä pohjaa varten. Helppoa ja yleensä maistuu myös muille vieraille.

-Kinder-piirakan, jauhoina oli Kotimaista-merkin vaalea jauhoseos (kaurajauhoa). Mieheni ja omasta mielestäni oli jopa parempaa kuin vehnäjauhoihin tehtynä. Melko helppo tämäkin, jos ei tee marmoroitua pintaa. Kestää myös pakastamisen.

-Pikkupitsoja, nämä olisi pitänyt paistaa juuri ennen tarjoilua. Pohjasta tuli jäähdyttyään ja uudelleen lämmitettynä melko kuivakkaa ja sitkeää. Ehkä eri jauhoseoksella olisi saanut paremman? No maistuivat kuitenkin ja lapsivieraille varsinkin.

Lisäksi kaupasta ostettiin muutamia gluteenittomia pipareita (eivät kelvanneet kenellekään) ja kolmelle gluteenittomalle vieraalle täytettiin voileipäkakun korvikkeeksi kroisantit. Olisi tullut liian kiire tehdä kaikille vieraille kroisantteja tai "liian kallista" tehdä kumpikin voileipäkakku gluteenittomalla leivällä. Ei tuo gluteenittomuus ainakaan minua häirinnyt, piti vain ostaa kaksi erilaista jauhopussia ja pitsataikinaan psylliumia. Oli helpompaa tehdä erikoisruokavaliolle sopivat tarjottavat niin, että samalla vaivalla siitä sai koko juhlaväelle (esim kaksi pellillistä Kinder-piirakkaa ja iso juustokakku).

Vierailija
102/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutten ymmärrä mikä gluteenittomassa on vaikeaa. Vaatii vaan pari erikoisempaa ainesosaa, mutta muuten valmistuu kuin tavallinen kakku.

Saapahan tyttösi kartuttaa taitojaan, ja jos kerran ei ole keliaakikko niin ei ole edes niin tarkkaa.

Jotkut varmaan pitää minuakin hulluna, kun lopetin vehnän syönnin täysin, ja välttelen gluteenia. Totesin vaan että oma olo on helvetin paljon parempi ja se kyllä näkyy jos syön gluteenia. Turpoan niin, että voisi olla varma että olen väh. Kuudennella kuulla raskaana, nivelet kipeytyy muutamaksi päiväksi entistä pahemmin ja 12h-2pvä sisällä alkaa se kirjaimellinen paskarumba ja työnnän seuraavan viikon suolistoa perseen kautta ulos.

Että ei tarvitse olla keliaakikko jotta gluteeni aiheuttaa oireita. Tehkää vaikka gluteenittomia rahkatäytesuklaamuffineja. Ei ole vaikeita, eivätkä vie aikaa liikaa. Kunnioittakaa toisianne.. ärsyttää kun ikinä ei minulle ja pojalle, joka ei gluteenia siedä myöskään mutta vasteet normit, ole juhlissa ikinä mitään syötävää. Seuraavalla kerralla teen oman kakun mukaan. Suututtaa kun toiset mässää ja yksi lapsi jää ilman :/

Ei tietenkään tarvitse olla keliaakikko vaikka viljat aiheuttavat oireita, silloin on vilja-allergikko. Sen sijaan nämä "saan ihan hirveitä oireita gluteenista" mutta mitään ei ole koskaan missään pystytty todistamaan ovat naurettavia. Tuollaisilla oireilla hankkiudutaan oikeasti lääkäriin varmistamaan ettei mitään pahempaa ole.

Ja joka sanoo että gluteeniton leipominen on yhtä helppoa voi mennä roskiin. Gluteenittomista jauhoista leipominen on hemmetin paljon vaikeampaa, leivokset ei pysy kasassa jne. Plus ei niitä voi siellä omassa keittiössä leipoakaan kun on käsitellyt normaalijauhoja samassa tilassa.

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten helppoa (lue vaikeaa) on lääkärillä selvitellä tällaisia ongelmia? Olen käynyt 4 eri terveyskeskuslääkärillä ja 3 eri yksityis- ja erikoislääkärillä ja saanut parhaan avun netistä ja vaihtoehtohoidoista. Itse asiassa viralliselta lääkäriltä olen saanut vain keliakia-verikokeen ja käteen FODMAP-monisteen. 

Ai ne tarjoaa sentään nykyään jo keliakiaverikokeen? :D

Minä kun kävin muutamia vuosia sitten lääkärissä kärsittyäni jo vuoden vaikeista vatsakivuista ja ripulista, niin ekalla kerralla todettiin, että juu kuukautiskipuja. Käteen vahvoja kipulääkkeitä ja ulos :D

Seuraavalla kerralla sain esitteen FODMAP- ruokavaliosta ja todettiin tutkimatta, että juu ärtyny suoli on.

Onneksi itse luin ihan sattumalta apteekin omasta keliakiatestistä, jonka ajattelin tehdä ihan vaan poissulkeakseni keliakian mahdollisuuden. No, se testi olikin sitten niin positiivinen kuin voi olla.

Tämän testin jälkeen lääkäriin, jossa EDELLEEN suhtauduttiin välinpitämättömästi. Lääkäri totesi, että "Yleensä keliaakikot ovat lääkärille hakeutuessa hyvin laihoja ja kalpeita, mutta sinä näytät kyllä niin hyvinvoivalta, että tuskin sinulla mitään on. Mutta otetaan ne labrat kuitenkin nyt sitten mielenrauhasi vuoksi". Kyllä, ihan oikeasti! :D

Parin viikon päästä näytteidenotosta soi puhelin, toinen lääkäri pyysi pikaisesti tulemaan näytille. Arvot oli olleet taivaissa, ja haluttiin varuiksi katsoa verenpaineet, kuunnella sydän jne. tarkastaa yleiskunto. Tähystyksessä kävin kuukauden sisään, nukkatuhon toteamisen jälkeen sain keliakiadiagnoosin.

Mutta ei ole helppoa tosiaan mennä vatsavaivojen kanssa lääkäriin, kun oma kokemus ainankin oli, ettei näitä yleislääkäreitä v*ttuakaan kiinnosta. Diagnoosin jälkeen sisätautilääkäriltä sai asianmukaista ja empaattistakin kohtelua ja tietoa sairaudesta, mutta sinne päästäkseen pitää olla jo se diagnoosi.

Just tämän takia en ole jaksanut edes mennä terveyskeskukseen valittamaan vatsaoireita. Sen tietää jo valmiiksi, miten siellä suhtaudutaan mihin tahansa ongelmaan: tylysti ja välinpitämättömästi. Tiedän tapauksia, joissa terveyskeskuslääkäri on ensin vähätellyt vaivoja ja ihminen on vielä samana päivänä joutunut sairaalaan pahan taudin tai tulehduksen takia. Mulle tulee vaan niin hölmö olo, kun soittelen lääkäriin, varaan ajan, menen lääkäriin, ja lopputuloksena ei oteta vakavasti vaan todetaan että vatsakivut johtuu varmaan stressistä tai jotain muuta vastaavaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persimon kirjoitti:

Aika helvetin epäkohtelias pitää olla, jos ei erikoisruokavalioisille mitään syötävää tarjoa. Tee vittu salaattia ja joku kakku esim. keksipohjallinen "juustokakku" gluteenittomista kekseistä ja siihen päällisosaksi kaura- tai soijakermavaahtoa jonka seassa sulatettua tummaa suklaata = boom, vegaaninen ja gluteeniton ja kaiketon kakku, kaikki voi syödä. En ikinä pitäis juhlia, joissa jollekin ei ole syötävää, noloa.

Karppaajat ei voi syödä :)

Jos tekee jonkun karppipohjan mantelijauhoista? Se kai käy?

Ei käy. Olen mantelille allerginen. Ihan oikeasti ja diagnosoidusti allerginen. Mantelin syöminen = anafylaktinen reaktio, Epipen ja sairaalareissu.

Syön kyllä vehnää, en ole nirso.

Tämä karppaus- ja vegaaniusbuumi on aiheuttanut melkoisia ongelmia tällaiselle manteli- ja pähkinäallergikolle. Usein on juhlissa tarjolla vain jotain raakakakkua, jossa on pähkinää, mantelijauhoa jne., koska "se käy sitten kaikille". No, eipä käy pähkinäallergikoille.

Minuakin todella nyppii nämä feikkiallergikot ja muut, jotka vain huvikseen välttelevät sitä tai tätä. Se on aiheuttanut isoja ongelmia niille, joilla on oikeasti vakavia allergioita. Jopa ravintoloissa ollaan nykyään piittaamattomia allergioista, aina saa pelätä, että ruuassa on pähkinää, vaikka väitetään, että ei ole. Kun se kakkuun eksynyt pähkinän murunen voi oikeasti tappaa allergikon.

Ymmärrän kyllä, että gluteenia välttelee jokainen, jolle siitä tulee oireita, ei pelkästään keliaakikot. Ystävälläni esim. on reuma, jonka oireita viljat pahentavat. Tietenkin valmistaisin heille tarjottavaa. Sen sijaan en ymmärrä niitä, jotka välttelevät gluteenia vain silloin kun sattuu huvittamaan: vehnäkakku kyllä kelpaa mutta vehnäleipä ei jne.

Vierailija
104/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ongelman noiden "gluteeniton"-lappujen kanssa kuin joku aiemmin kommentoinut: jos tuotteen edessä on joku ton/ton/ton-lappu, se saattaa jäädä syömättä.

Minä hoitaisin tuon tarjoilun näin: tekisin kaikki kakut, keksit ym. perunajauhoon ja lisäksi tarjoaisin hedelmiä, juustoja ja muuta luontaisesti gluteenitonta. Kaikki myös laktoositonta. Panisin sitten kahvipöytään lapun, että kaikki tarjoomukset ovat gluteenittomia, laktoosittomia ( ja pähkinättömiä ) Näin ole tehnyt omissa juhlissani.

T. Se pähkinä- ja manteliallergikko

Vierailija
105/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutten ymmärrä mikä gluteenittomassa on vaikeaa. Vaatii vaan pari erikoisempaa ainesosaa, mutta muuten valmistuu kuin tavallinen kakku.

Saapahan tyttösi kartuttaa taitojaan, ja jos kerran ei ole keliaakikko niin ei ole edes niin tarkkaa.

Jotkut varmaan pitää minuakin hulluna, kun lopetin vehnän syönnin täysin, ja välttelen gluteenia. Totesin vaan että oma olo on helvetin paljon parempi ja se kyllä näkyy jos syön gluteenia. Turpoan niin, että voisi olla varma että olen väh. Kuudennella kuulla raskaana, nivelet kipeytyy muutamaksi päiväksi entistä pahemmin ja 12h-2pvä sisällä alkaa se kirjaimellinen paskarumba ja työnnän seuraavan viikon suolistoa perseen kautta ulos.

Että ei tarvitse olla keliaakikko jotta gluteeni aiheuttaa oireita. Tehkää vaikka gluteenittomia rahkatäytesuklaamuffineja. Ei ole vaikeita, eivätkä vie aikaa liikaa. Kunnioittakaa toisianne.. ärsyttää kun ikinä ei minulle ja pojalle, joka ei gluteenia siedä myöskään mutta vasteet normit, ole juhlissa ikinä mitään syötävää. Seuraavalla kerralla teen oman kakun mukaan. Suututtaa kun toiset mässää ja yksi lapsi jää ilman :/

Ei tietenkään tarvitse olla keliaakikko vaikka viljat aiheuttavat oireita, silloin on vilja-allergikko. Sen sijaan nämä "saan ihan hirveitä oireita gluteenista" mutta mitään ei ole koskaan missään pystytty todistamaan ovat naurettavia. Tuollaisilla oireilla hankkiudutaan oikeasti lääkäriin varmistamaan ettei mitään pahempaa ole.

Ja joka sanoo että gluteeniton leipominen on yhtä helppoa voi mennä roskiin. Gluteenittomista jauhoista leipominen on hemmetin paljon vaikeampaa, leivokset ei pysy kasassa jne. Plus ei niitä voi siellä omassa keittiössä leipoakaan kun on käsitellyt normaalijauhoja samassa tilassa.

Itse asiassa moni gluteenista oireileva kyllä käy verikokeissa varmistamassa keliakian mahdollisuuden, mutta verestä ei sitten vasta-aineita ole löytynyt.

Tietty jos rajuja oireita on, niin tähystys kannattaisi ehkä käydä silti tekemässä, koska harvinaisissa tapauksissa verestä ei löydy vasta-aineita, vaikka keliakia on ja suolistossa on gluteenin tekemiä tuhoja.

Mutta eipä näitä varmuuden vuoksi -tähystyksiä hirveän mielellään varmasti julkisella tehdä, yksityisellä maksaa useita satoja euroja.

Ja mitäpä merkitystäkään sillä sinäänsä edes enää on, kun ei keliaakikot saa Kelalta enää senttiäkään ruokavalionsa hoitamiseen.

Edelleenkin vilja-allergia ei ole sama asia kuin keliakia. Ja sen vilja-allergian voi todeta aivan kuten muutkin allergiat, vai eikö teidän mielestä julkisessa terveydenhuollossa tehdä muka muitakaan allergiatestauksia?

Vierailija
106/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että gluteeni voi aiheuttaa oireita vaikka ei olisi keliakiaa eikä allergiaa. Vaikka tutkimuksilla ei löytyisikään oireille syytä, ihminen saa silti noudattaa sellaista ruokavaliota millä voi hyvin. Itse puolestani en välitä olla tekemisissä sellaisten henkilöiden kanssa, joille minun fyysinen hyvinvointini on muodin perässä juoksemista tai itsensäkorostamista. Eli jos on liian hankalaa hommata joku käntty kahvin kanssa syötäväksi, sano se suoraan ja jätä vaikka kutsumatta jos olemassaolostani on liikaa vaivaa. Kiitos ja pitäkää tunkkinne.

Vierailija
107/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset syövät eri syistä erilaisia ruokia, muodin, allergioiden, katsomusten ja vaikka minkä  vuoksi. On typerää arvioida toisten syömistä sillä, että perusteet erikoisruokavalioille eivät emännän mielestä riitä.

Jos haluaa pitää juhlat, niin nykyään etikettiin kuuluu erikoisruokavalioiden kysyminen ja noudattaminen jossain määrin. Kukin emäntä päättää itse, minkä verran haluaa tarjoiluihin satsata, ja huolehtia sillä tavoin vieraistaan. Juhliahan ei ole pakko pitää  tai ne voi pitää turvalliselle pienelle piirille, jos niin haluaa.

Toisen ihmisen ruokavalion arvostelu kuulostaa moukkamaisimmalta tässä ketjussa.

Vierailija
108/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mietin, että pitääkö tehdä hänelle omat kakut yms., mutta tuo hedelmävati ja vaikka juustotarjotin voisi olla hyvä vaihtoehto, sitä voivat syödä muutkin. On mukava tyyppi enkä halua loukata, mutta tuo ruuan kanssa puljaaminen ja kaiken maailman nirsoilu on semmoista, joka minua ärsyttää. On Ok sanoa, että ei pidä jostakin ja allergiat yms. asia erikseen, mutta nää kaiken maailman vege-ovo-pesco-lakto-mitkälie tekodieetit ottaa päähän!

Ap

Kakkuhan on todella helppo tehdä gluteenittomana, ei siitä kannata ongelmaa tehdä! Perunajauho ei ole edes kallista.

Vierailija
109/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa moni gluteenista oireileva kyllä käy verikokeissa varmistamassa keliakian mahdollisuuden, mutta verestä ei sitten vasta-aineita ole löytynyt.

Tietty jos rajuja oireita on, niin tähystys kannattaisi ehkä käydä silti tekemässä, koska harvinaisissa tapauksissa verestä ei löydy vasta-aineita, vaikka keliakia on ja suolistossa on gluteenin tekemiä tuhoja.

Mutta eipä näitä varmuuden vuoksi -tähystyksiä hirveän mielellään varmasti julkisella tehdä, yksityisellä maksaa useita satoja euroja.

Ja mitäpä merkitystäkään sillä sinäänsä edes enää on, kun ei keliaakikot saa Kelalta enää senttiäkään ruokavalionsa hoitamiseen.

Edelleenkin vilja-allergia ei ole sama asia kuin keliakia. Ja sen vilja-allergian voi todeta aivan kuten muutkin allergiat, vai eikö teidän mielestä julkisessa terveydenhuollossa tehdä muka muitakaan allergiatestauksia?

Käsittääkseni peruslääkäriasemilla on keskitytty ige-testeihin (allergia), kun myös igg-vasta-aineet (yliherkkyys) aiheuttavat terveysongelmia. Niihin ei toki kuole (ainakaan välittömästi), mutta kyllä ne haittaavat elämää ja pahimmillaan lyhentävät sitä. Pitääkö kärsiä migreeniä, atopiaa, niveloireita, rikkoa suolisto jne, kun se ei tapa välittömästi?

Vierailija
110/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta gluteeniton leivonta on ihan yhtä helppoa kuin tavallinenkin. Pikkuveljelläni, miehelläni ja parhaalla ystävälläni on keliakia, ja paljon tulee tehtyä itse heille kaikille. Ystäväni sairaus todettiin vasta vuosi sitten, vaikka oireita on ollut lapsesta saakka. Aiemmin lääkärit ovat kuitenkin tutkimattakin ehdotelleet että vältä nyt sitä vehnää tms. jos se kerran oireita aiheuttaa, mutta mitään oikeaa diagnoosia ei vuosikausiin tullut, kun ei siis tutkittukaan. Diagnoosi tuli lopulta, kun poissuljettiin toiseen sairauteen liittyviä seikkoja. Veljelläni keliakia todettiin jo joskus 90-luvulla, mutta siinäkin meni vuosia, ja silloin jauhot olivat ihan hirveitä, mutta nykyään melkein mikä tahansa onnistuu, kun ohjeitakin on saatavilla pilvin pimein. Tietysti heidän kaikkien kohdalla helpottaa se, että he kaikki käyttävät kyllä ihan samaa voiveistä ja voitakin muiden kanssa, leipääkin saa leikata samalla veitsellä, eikä koko keittiötä tarvitse puhdistaa ennen gluteenitonta ruoanlaittoa tai leivontaa. Silti he ovat hyvin tarkkoja vierailuilla ja ravintolassa, koska haluavat itse olla kärryillä siitä missä mahdollisesti on mennyt pieleen, jos olo äkkiä heikkenee. Oireetkin ovat hyvin erilaisia kaikilla. Esimerkiksi mieheni ei koe kauheita vatsavaivoja, mutta ilmeisesti jotain puutostiloja hänellä kuitenkin on, kun taas ystäväni reuman oireilu pahenee, jos ruokavalio menee pieleen. Veljeni taas on ihan perinteisesti vessassa seuraavat päivät. Ainakin sen olen oppinut, että kaikki diagnoosit ei tule heti ekalla kerralla kun lääkärissä käy, ja jokainen on oman olonsa paras asiantuntija. Myös silloin kun päättää syödä jotain, jota ei ehkä pitäisi. Sen sijaan jos joku salaa tai valheellisesti syöttää toiselle jotain väärää, ihminen ei välttämättä osaa yhdistää oireita ollenkaan oikeaan tilanteeseen, eikä niitä vessassa istumisia tule muutenkaan kaikille kuuluteltua. Mutta aina löytyy joku, jonka mielestä ilman lääkärinlausuntoa ei saa mitään ruokavaliostaan riisua, ja sellaista voi sitten vähän näpäyttää vaikka ihan huijaamalla. Että siinä mielessä sellainen nokkapystymäinen "ei meillä ole sulle mitään" -tarjoilu on parempi vaihtoehto.

Vierailija
111/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö AP:n esikoisen rippijuhlat. Vähällä pääset. Odotakaan kun lapset ovat aikuisia ja alkaa olla perhettä heilläkin. Siinä sitten sovittelet jouluruokia. Yksi ei syö lihaa, mutta kalaa kyllä. Toinen on niin allerginen kalalle, että hengitys on tukossa, jos pieninkään murunen sattuu suuhun menemään (ja tämän vuoksi adrenaliinipiikki aina mukana, pelastaa hengen). Ei voi myöskään sikaa tai kanaa syödä, koska ne ruokitaan kalarehulla. Siis äärimmäisen huolellinen oltava kalan käsittelyn kanssa, ettei kontaminoidu hänen ruokiensa. Siihen sitten keliaakikko, joka ei voi viljahitustakaan suuhunsa päästää. Yksi ehdoton vegaani ja sitten tavallisempia allergioita, jotka eivät henkeä uhkaa. Mutta onneksi ei yhtään pähkinäallergikkoa, se sentään helpottaa paljon. Ainakaan toistaiseksi. No, meillä on aika monipuolinen joulupöytä. Ei kenellekään määrättyjä omia ruokia, vaan kaikille yhteisesti monenlaista hyvää, joista sitten voi jokainen jättää ottamatta ne, jotka eivät hänelle sovi.

Vierailija
112/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole keliaakikko vaan välttelee gluteenia, hän voi ihan hyvin syödä samaa kuin muutkin. Jos ei kelpaa niin ei mahda mitään. Hänellä ei kuitenkaan mitään terveydellistä syytä ole gluteenittomuuteen

Kyllä minulle tulee gluteenista oireita, vaikken ole keliaakikko. Luultavasti ystäväsi söisi taas jo gluteenia, jos dieetti ei olisi poistanut jotain epämiellyttävää. Olet aika tympeän kuuloinen tyyppi.

Höpöhöpö.

Terveisin lääkäri.

Vierailija
113/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juhlissa juuri vieras, josta sain tiedon etukäteen, että hän ei voi syödä gluteenia. Ostin kaupasta kaksi gluteenitonta leivonnaista valmiina, suolaisen pizzapalan ja jonkin makean omenakakkusen. Ne jäivät kuitenkin syömättä, kun kyseinen henkilö halusi syödä samaa kuin muutkin. En tiedä, millaisia oireita sai vai saiko jotain jälkeenpäin.

Vierailija
114/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlatarjoiluissa pätee se, että muotidieeteistä ei tarvitse piitata, mutta toki pyritään välttämään tavallisimpia allergeeneja ja varataan jotain maidotonta ja gluteenitonta, koska niitä välttelee niin moni. Koko valikoimaa ei tietenkään tarvitse tehdä useampana eri versiona vaan tehdään sellaista, joka sopii sellaisenaan mahdollisimman monelle.

Vierailija
115/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole joka tapauksessa pöydässä monenlaista tarjottavaa? Kai niistä jokainen jotain syötävää löytää. Kaiken ei suinkaan tarvitse sopia kaikille.

Vierailija
116/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavlova ei kestä seisottamista ja on siks huono juhlakakkuna.

Vierailija
117/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole keliaakikko vaan välttelee gluteenia, hän voi ihan hyvin syödä samaa kuin muutkin. Jos ei kelpaa niin ei mahda mitään. Hänellä ei kuitenkaan mitään terveydellistä syytä ole gluteenittomuuteen

Kyllä minulle tulee gluteenista oireita, vaikken ole keliaakikko. Luultavasti ystäväsi söisi taas jo gluteenia, jos dieetti ei olisi poistanut jotain epämiellyttävää. Olet aika tympeän kuuloinen tyyppi.

Höpöhöpö.

Terveisin lääkäri.

Taidat olla höpöhöpö-lääkäri, jos sulla ei ole ton enempää tutkimuskriittisyyttä tai kykyä arvostella tutkimusasetelmia, sekoittavia tekijöitä, etkä erota mielipiteitä ja todellista tutkimustietoa toisistaan.

Vierailija
118/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina isompiin pirskeisiin juhlavan täytekakun gluteenittomana - eli kakkua ei tarvitse tehdä kaksin kappalein ainakaan gluteenin takia. Samoin pikkuleipiin löytyy kivoja ohjeita. Laktoosittomuus on itsestäänselvyys, sopii sitten aika monelle.

Olin aivan otettu, kun olin taannoin pienen porukan sukujuhlassa ja minua varten oli tehty oma versio eräästä salaatista, kun en syö lihaa. En osannut edes odottaa tällaista ylimääräistä huomaavaisuutta, kun oli ruokajuhlat ja paljon eri sortteja tarjolla, niin että olipa mikä tahansa dieetti, jokaiselle jokin laji sopii.

Laitan mielelläni ruokaa vieraille, enkä todellakaan hermostu muiden ruokavalioista - minusta kamala tilanne olisi, että joku ei voisi ottaa mitään kun en olisi tiennyt hänen rajoituksistaan.

Vierailija
119/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole keliakiaa.

Tulee ripulit housuun tavallisista kakuista, suoli ärtyy. Usko minua, et halua juhliisi ripuloivaa vierasta.

Kauniisti sanottuna välttelen terveydellisistä syistä gluteenia. Älähän loukkaannu vaan hanki se keksipaketti parilla eurolla, kiitos.