Muotidieetit ja rippijuhlatarjottavat, grrrr...
Viikon päästä tytön rippijuhlat, jonne tulossa ihan perinteiset kakkukahvit. Tyttö itse on innokas ja taitava leipuri, ja haluaa itse tehdä suurimman osan tarjottavista. Leivonnaiset ovat kaikki laktoosittomia (helppoa nykyään), mutta yksi vieraista "välttelee gluteenia". Olen tuntenut kyseisen ihmisen parikymmentä vuotta, eikä hän todellakaan ole keliaakikko. Pari vuotta sitten personal trainer (harrasti silloin fitness-urheilua) ehdotti hänelle gluteenitonta ruokavaliota. Urheilu jäi mutta ruokavalio säilyi. Pitääkö meidän oikeasti hommata hänelle omat tarjottavat vai saako hän luvan syödä samaa kuin muutkin? Jos kysymyksessä olisi oikea terveydellinen syy, ei asiassa olisi mitään epäselvää, mutta kun tää on vaan päättänyt, että gluteeni on pahasta. Ja suoraan sanottuna minusta on huomion hakemista vouhottaa jostakin muotiruokavaliosta...
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika helpppoa tehdä kakku perunajauhoon ja lisäksi marenkeja. Vaikka ei edes olisi taitava leipuri. Innokas leipuri vääntää taikinat alle puolentunnin ja keksii vielä keltuaisillekkin käyttöä.
mulla on Kinuskikissan leivontakirja, ja siinä on paljon juuri perunajauhoon tehtyjä upeita kakkuja. Ei ole sen hankalampaa tehdä niitä, olen kokeillut. Marengista saa hyvää, kun täyttää vaikka valmiin marenkikiekon hillolla, hedelmärahkalla, hedelmänpaloilla ja kermavaahdolla halutessa. Ei siitä vaivaa ole.
Hyvä idea! Enpä tullut pavlovaa ajatelleeksikaan, sen osaan minäkin tehdä ja maistuu kaikille. Kiitos!
Ap
Mikä mielestäsi estää sen, että muut vieraat eivät voi syödä gluteenitonta kakkua? Kun et ala yhdelle tekemään?!
Juustokakku on helppo tehdä gluteenittomana, ja kelpaa muillekkin. Ostat vaan gluteenittomia valmiskeksejä pohjaksi. Monet välttelee viljoja vaikkei olisi keliakikko, esimerkiksi turvotuksen tai iho-oireiden takia.
Ostat kaupasta Semperin valkosuklaa-pähkinä-keksejä, laitat niitä 5 pikkulautaselle ja lapun "gluten-free" viereen. Toteat lisäks kamullesi, että juustokakun pohjaan on käytetty vehnäjauhoja, muuten kakku on gluteeniton :)
Ihan turhaan otat paineita muiden valinnoista.
Mäkin muuten syön gluteenittomasti, koska mahaongelmat. Ihan eri fiilis, kun maha elää paljon tasaisempaa elämää. Juhlissa syön kakuista sen osan, missä ei ole gluteenia.
Järjestin juhlat, jossa oli suolaista ja makeaa ton/ton/ton -rajoituksilla yhtä ihmistä varten. Ne oli juhlapalvelussa hyvin valmistettu, joten kelpasivat muillekin (niitä oli isompi määrä, ei vain yhden ihmisen annos: kakku ja lohi-riisisalaatti).
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sama asia kuin että haluatko tarjota raittiille alkottoman maljan vai jättää ilman. Toimit emäntänä omien arvojesi mukaan.
Lasillisen kaataminen on vähän eri homma kuin monen leivoksen leipominen erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mielestäsi estää sen, että muut vieraat eivät voi syödä gluteenitonta kakkua? Kun et ala yhdelle tekemään?!
Koska yleensä käy niin, että gluteenittomaksi merkittyyn tarjottavaan ei koske kukaan muu. Sen vuoksi haluan pöytään jotakin sellaista, joka ei ole vain yhdelle tarkoitettu vaan sitä voi tehdä kerralla enemmän kaikille. Hyviä ideoita täällä on ollutkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yleensä käy niin, että gluteenittomaksi merkittyyn tarjottavaan ei koske kukaan muu. Sen vuoksi haluan pöytään jotakin sellaista, joka ei ole vain yhdelle tarkoitettu vaan sitä voi tehdä kerralla enemmän kaikille. Hyviä ideoita täällä on ollutkin.
Ap
Et laittele lappuja, vaan kuiskaat gluteenittoman korvaan, että missään ei ole gluteenia :) kukaan ei tajua :) just yhdessä pitopalvelussa ku kysyin gluteenittoman perään, niin tarjoilija sanoi, että joo se onkin paljon paremman makuinen täytekakku kuin se normitäytekakku :)
Meillä tyttö 11v itkee vatsakipua, jos poikkeaa gluteenittomasta. Ollut sama jo monta. Ei ole keliakiaa. Eli ei se välttämättä mikään muotijuttu ole.
Itsellä gluteenittomuus vei koko elämän jatkuneet suolistolliset kivut pois. Silti ei koskaan löytynyt keliakiaa tutkimuksissa. Lääkäri kyllä suosittelee pysymään nykyisellä ruokavaliolla, koska se selkeästi auttaa. Mutta mitään diagnoosia asiasta ei ole. Meinaa pistää aina itkettämään tämmöiset ihmiset, jotka eivät ota minua todesta ilman diagnoosia :(.
Jos kyse on yhdestä vieraasta joka ei kahteen vuoteen ole syönyt gluteenia niin kyllä mä hakisin hänelle muutaman euron leivoksen erikseen.
Itselläni on oikeasti keliakia ja on jo vuosia ärsyttänyt tämä gluteeniton trendiruokavalio. Tuntuu että aina kun itse kerron olevani gluteeniton, ihmiset ajattelevat taas on yksi hurahtanut muotidiettiin eikä kyllä sellaisille laiteta erikseen tarjottavia vaikka meillä keliaakikoilla kyseessä on oikea allergia.
Ymmärrän kyllä 31, että harmittaa, jos ei oteta todesta. Mun kohdalle on taas sattunut paljon näitä, joilla on diagnoosi, mutta eivät emännän vaivannäöstä huolimatta kelpuutakaan hänelle tehtyjä tarjottavia vaan "tämän kerran" ottavat sitä mitä muutkin
Miksi kutsut sellaisia ihmisiä ruokajuhliin joille et halua tarjota mitään?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sama asia kuin että haluatko tarjota raittiille alkottoman maljan vai jättää ilman. Toimit emäntänä omien arvojesi mukaan.
No ei ole sama asia. Alkoholismi on tappava lähipiirinkin pilaava tauti mutta hienostelu ei. Jos välttelee gluteenia mutta ei ole sille allerginen niin syökööt samaa kuin muut.
Vähän niinkuin ettei joku vieraista niin tykkää vadelmakakusta mutta suurin osa tykkää niin sitä sitten on.
Gluteenittomana eli PERUNAJAUHOILLA leivottu kakkupohja kohoaa paljon paremmin kuin tavallisilla vehnäjauhoilla tehty taikina. Tulee näyttävä ja korkea täytekakku ja mun mielestä paremman makuinenkin. Sellaisen kun tekee, niin kaikki vieraat voi syödä samaa ja erikseen ei tarvitse tehdä muuta gluteenitonta leivonnaista. Ei siihen mitään lappuja tarvitse laittaa että tässä ei ole gluteenia. jos joku sitä välttelee niin osaa kyllä kysyä ellei ole ihan täysin idiootti.
Ootte uusavuttomia. Ostakaa valmisleivonnaisia pakasteesta jos näin yksinkertainen ei onnistu.
Minusta on mukavaa vaikkei minulle ole maitoallergiaa todettu ( aiheuttaa silti vaivoja) jos minut on huomioitu juhlissa :-)
Jossei ole niin älä sitten todellakaan rupea tyrkyttämään ruokaa ja loukkaannu kun en syö!
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomana eli PERUNAJAUHOILLA leivottu kakkupohja kohoaa paljon paremmin kuin tavallisilla vehnäjauhoilla tehty taikina. Tulee näyttävä ja korkea täytekakku ja mun mielestä paremman makuinenkin. Sellaisen kun tekee, niin kaikki vieraat voi syödä samaa ja erikseen ei tarvitse tehdä muuta gluteenitonta leivonnaista. Ei siihen mitään lappuja tarvitse laittaa että tässä ei ole gluteenia. jos joku sitä välttelee niin osaa kyllä kysyä ellei ole ihan täysin idiootti.
Ootte uusavuttomia. Ostakaa valmisleivonnaisia pakasteesta jos näin yksinkertainen ei onnistu.
Juuri näin. Uskoakseni näin nykyään toimitaankin, eikä leivota erillisiä kakkuja sille yhdelle vieraalle.
Väännät yhden gluteenittoman voileivän kaupasta ostettuun valmiiseen leipään, kakkuun pohja pottujauhoilla, ei kuule vaadi paljon.
Joo, mutta nukkuvat vielä.
Ap