Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muotidieetit ja rippijuhlatarjottavat, grrrr...

Vierailija
04.07.2017 |

Viikon päästä tytön rippijuhlat, jonne tulossa ihan perinteiset kakkukahvit. Tyttö itse on innokas ja taitava leipuri, ja haluaa itse tehdä suurimman osan tarjottavista. Leivonnaiset ovat kaikki laktoosittomia (helppoa nykyään), mutta yksi vieraista "välttelee gluteenia". Olen tuntenut kyseisen ihmisen parikymmentä vuotta, eikä hän todellakaan ole keliaakikko. Pari vuotta sitten personal trainer (harrasti silloin fitness-urheilua) ehdotti hänelle gluteenitonta ruokavaliota. Urheilu jäi mutta ruokavalio säilyi. Pitääkö meidän oikeasti hommata hänelle omat tarjottavat vai saako hän luvan syödä samaa kuin muutkin? Jos kysymyksessä olisi oikea terveydellinen syy, ei asiassa olisi mitään epäselvää, mutta kun tää on vaan päättänyt, että gluteeni on pahasta. Ja suoraan sanottuna minusta on huomion hakemista vouhottaa jostakin muotiruokavaliosta...

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän sama asia kuin että haluatko tarjota raittiille alkottoman maljan vai jättää ilman. Toimit emäntänä omien arvojesi mukaan.

No ei ole sama asia. Alkoholismi on tappava lähipiirinkin pilaava tauti mutta hienostelu ei. Jos välttelee gluteenia mutta ei ole sille allerginen niin syökööt samaa kuin muut.

Vähän niinkuin ettei joku vieraista niin tykkää vadelmakakusta mutta suurin osa tykkää niin sitä sitten on.

Olen raitis, mutta en alkoholisti. Logiikallasi minun pitäisi ottaa alkollinen malja?

Jokainen SAA olla syömättä ja juomatta. Tolkuttomia nämä ajatukset, että pitäisi juhlien vuoksi syödä tai juoda jotain itselleen epäsopivaa. En juo kahviakaan, mahani ei kestä sitä, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä pitäisi olla nöyrä vieras ja kärsiä kivut.

Vierailija
42/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen parin viikon päästä rippijuhlissa niin päin, että tilaan gluteenittomana suurimman osan tarjottavista. Miehen sisko ja tämän teinitytär eivät syö gluteenia, ei siis ole keliakiaa vaan ihan muuten vaan ovat ilman. Minusta on ihan kiva, että heillekin on syötävää juhlissamme. Päättelin, että ei me muutkaan gluteenittomasta tarjoilusta mitenkään vahingoiduta.

Ainoa poikkeus on kakku, rippilapsen lempparikakkua ei saa gluteenittomana. Tilasin leipomosta gluteenittomat leivokset lisäksi.

Toki asia olisi ehkä ei jos leipoisin kaiken itse. En  millään voi taata, että keittiöni on gluteeniton, etteikö vehnäjauhoa jossain leivinlaudassa sattumalta olisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole keliaakikko vaan välttelee gluteenia, hän voi ihan hyvin syödä samaa kuin muutkin. Jos ei kelpaa niin ei mahda mitään. Hänellä ei kuitenkaan mitään terveydellistä syytä ole gluteenittomuuteen

Sinäkö sen tiedät? Vehnän prosessointi on aiheuttanut sen, että moni keliakiaa sairastamatonkin saa gluteenista oireita. Totta kai voi jättää syömättä, mutta tökeröä käytöstä on jättää ruokavalio huomioimatta vaikka sen voisi tehdä helpostikin. Sitten ehkä ymmärtäisin ärsyyntymisen paremmin, jos kyseinen henkilö vaatii gluteenitonta mutta syö silti tavallistakin siksi että "näyttää niin hyvältä eikä se niin vakavaa ole", mutta ap varmaan olisi kertonut jos näin olisi?

Vierailija
44/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mietin, että pitääkö tehdä hänelle omat kakut yms., mutta tuo hedelmävati ja vaikka juustotarjotin voisi olla hyvä vaihtoehto, sitä voivat syödä muutkin. On mukava tyyppi enkä halua loukata, mutta tuo ruuan kanssa puljaaminen ja kaiken maailman nirsoilu on semmoista, joka minua ärsyttää. On Ok sanoa, että ei pidä jostakin ja allergiat yms. asia erikseen, mutta nää kaiken maailman vege-ovo-pesco-lakto-mitkälie tekodieetit ottaa päähän!

Ap

"Voivat syödä muutkin"? Itselläni on keliakia, ja ennen tein gluteenittomien leipomusten lisäksi vehnällisiä "niille muille", mutta lopetin tämän, koska gluteenittomat maistuivat kaikista parhaiten kaikille.

Vierailija
45/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluat päästä helpolla, Almondyn pakastekakut (esim. Daim-kakku) on gluteeniton. Varmasti maistuu myös muille vieraille.

Vierailija
46/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karppaaja omasta vapaasta tahdostani, välttelen gluteenia. Paino sanalla välttelen. En itse koskaan tee mitään gluteenillista, mutta kylässä syön mitä tarjotaan. Jos kyläpaikassa ei voi kokonaan jättää gluteenia syömättä, niin sitten otan jotain sellaista gluteenillista, mikä noin muuten on lähimpänä karppia. En ole koskaan edes maininnut tätä erityisruokavaliota, koska mielestäni sitä ei tarvitse tarjoilujen takia kenenkään mitenkään huomioida. Jos juhlissa on gluteeniton vaihtoehto, kysyn voinko ottaa sitä vai onko ne tarkasti laskettu keliaakikoille. En toki halua keliaakikon kaikkia eväitä hamstrata itselleni, kun gluteenittomuus ei ole minulle mikään elinehto.

Mutta ai että mua ärsyttää ne ehtoisat emännät, jotka nostaa metelin siitä, että en ota joka seitsemää sorttia. Jos nyt kuitenkin otan kahvia, salaattia, voileipäkakusta sellaista kohtaa, missä tulis mahdollisimman paljon niitä koristeita ja vähän sitä leipäkakkua, täytekakusta kermareunaa niin eikö se jo riitä?? Ei, kun pitää ottaa myös kuivakakkua, pullaa, keksiä... Eikö juhlissa saa valita mitä syö tarjottavista? Varsinkin kun sen valinnan tekee itse kommentoimatta tarjoiluja ja mahdollisimman huomaamattomasti ja vähäeleisesti. Esim tuon voileipäkakun kanssa toimin niin, että leikkaan siivun, miehen lautaselle laitan sen kakkuosan ja itselleni ne hörsötykset. Kukaan ei huomaisi mitään, ellei juhlien emäntä kyttäisi vieressä kommentoimassa.

Vierailija
47/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika helvetin epäkohtelias pitää olla, jos ei erikoisruokavalioisille mitään syötävää tarjoa. Tee vittu salaattia ja joku kakku esim. keksipohjallinen "juustokakku" gluteenittomista kekseistä ja siihen päällisosaksi kaura- tai soijakermavaahtoa jonka seassa sulatettua tummaa suklaata = boom, vegaaninen ja gluteeniton ja kaiketon kakku, kaikki voi syödä. En ikinä pitäis juhlia, joissa jollekin ei ole syötävää, noloa.

Vierailija
48/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin absurdilta tämä valitus, kun itse teen kaikki mahdolliset juhlatarjoilut gluteenittomina ja laktoosittomina. Kelpaa kaikille. Kai se sitten opettaa ajattelemaan muita ihmisiä, kun itse on joskus kohdannut sellaista "hehheh, sulle ei olekaan mitään" -naureskelua.

Vierailija
49/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän sama asia kuin että haluatko tarjota raittiille alkottoman maljan vai jättää ilman. Toimit emäntänä omien arvojesi mukaan.

Lasillisen kaataminen on vähän eri homma kuin monen leivoksen leipominen erikseen.

Minkä lisäksi alkoholismi on ihan pikkiriikkisen eri asia kuin itsekeksitty muotigluteiiniyhliherkkyys...

Itseäni nämä muodikkaasti yliherkät nyppivät sen takia, että oikeasti allergisten/keliaakikkojen elämä on mennyt todella hankalaksi, kun kukaan ei näiden huomionkipeiden valopäiden takia enää jaksa ottaa oikeita ruokarajoitteita todesta. Pikkaisen myös törkeää näitä oikeasti sairaita kohtaan leikkiä heidän sairaudellaan, kun haluaa olla muodikas. Kohta varmaan tulee muotiin käydä syöpähoidoissa, vaikkei ole syöpää, jos meno tällaisena jatkuu. Nytkin on jo näitä itselleen kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnostisoineita ja hurulääkäreiltä pakkityroksiinin hankkineita, kun sekin on muotia... 

Varsinainen urpo :)

Vierailija
50/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persimon kirjoitti:

Aika helvetin epäkohtelias pitää olla, jos ei erikoisruokavalioisille mitään syötävää tarjoa. Tee vittu salaattia ja joku kakku esim. keksipohjallinen "juustokakku" gluteenittomista kekseistä ja siihen päällisosaksi kaura- tai soijakermavaahtoa jonka seassa sulatettua tummaa suklaata = boom, vegaaninen ja gluteeniton ja kaiketon kakku, kaikki voi syödä. En ikinä pitäis juhlia, joissa jollekin ei ole syötävää, noloa.

Karppaajat ei voi syödä :)

Vierailija
51/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persimon kirjoitti:

Jos tekee jonkun karppipohjan mantelijauhoista? Se kai käy?

Vierailija
52/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasillisen kaataminen on vähän eri homma kuin monen leivoksen leipominen erikseen.

Minkä lisäksi alkoholismi on ihan pikkiriikkisen eri asia kuin itsekeksitty muotigluteiiniyhliherkkyys...

Itseäni nämä muodikkaasti yliherkät nyppivät sen takia, että oikeasti allergisten/keliaakikkojen elämä on mennyt todella hankalaksi, kun kukaan ei näiden huomionkipeiden valopäiden takia enää jaksa ottaa oikeita ruokarajoitteita todesta. Pikkaisen myös törkeää näitä oikeasti sairaita kohtaan leikkiä heidän sairaudellaan, kun haluaa olla muodikas. Kohta varmaan tulee muotiin käydä syöpähoidoissa, vaikkei ole syöpää, jos meno tällaisena jatkuu. Nytkin on jo näitä itselleen kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnostisoineita ja hurulääkäreiltä pakkityroksiinin hankkineita, kun sekin on muotia... 

Varsinainen urpo :)

Kyllä niitä todellisia urpoja ovat nämä toisten vakavan sairauden muoti-ilmiöksi alentajat, vaikkeivät sitä valitettavasti itse ymmärrä tai halua myöntää.

Vierailija
53/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persimon kirjoitti:

Jos tekee jonkun karppipohjan mantelijauhoista? Se kai käy?

Heiti vaan huvikseen tuon. Todellisuudessa karppaajat ovat tyytyväisiä pelkkään kahviin, kermalla tai ilman.

Vierailija
54/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin alkuun: kysymyksessä on siis ihminen, joka välttelee gluteenia PERSONAL TRAINERIN, eikä lääkärin suosituksesta. Ja kyllä, gluteenittomien leivonnaisten tekemisestä erikseen on vaivaa, koska lähipiirissä ei ole muita keliaakikkoja tai allergikkoja, eikä 15-vuotias tyttäreni ole niitä ennen tehnyt. Itse olen aivan onneton leipuri. Teemme kaikki tarjottavat itse, emme käytä juhlapalveluja, koska muuten bileet tulisivat liian kalliiksi. Enkä haluaisi, tarjottavia jää kovin paljon tähteeksi - gluteenittomia harvoin kukaan muu syö, jos niissä on lappu. Toistan: jos kysymyksessä olisi oikea allergia tms. ei asiassa olisi mitään epäselvää. Eikä tarkoitus olekaan pakottaa vieraita syömään kaikkea, vaan että jokaiselle olisi jotakin. Ymmärrän vallan hyvin, että kaikki eivät pidä kaikesta. Tytön kanssa tuossa puhuimme, että hän tekee mutakakun sijasta pavlovaa, sopii hyvin kesäjuhliin ja mansikoitakin on varmaan jo silloin myynnissä. Tunteita aihe ainakin tuntuu herättävän:) Itse inhoan muotiruokavalioita, joita vaihdetaan lennossa sen mukaan, mikä on trendikästä ja mikä ei. Yleensä ne, joilla ruokavalioon on oikea syy eivät pidä siitä kohtuutonta meteliä toisin kuin nämä muut nirsoilijat...

Ap

Vierailija
55/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaikka valmis gluetiiniton mutakakku ja koristele nätiksi. Siitä voi sitten ottaa, tai vältellä. Leipäjuusto on myös yleinen tarjottava juhlapöydässä, gluetiiniton sekin.

Vierailija
56/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin alkuun: kysymyksessä on siis ihminen, joka välttelee gluteenia PERSONAL TRAINERIN, eikä lääkärin suosituksesta. Ja kyllä, gluteenittomien leivonnaisten tekemisestä erikseen on vaivaa, koska lähipiirissä ei ole muita keliaakikkoja tai allergikkoja, eikä 15-vuotias tyttäreni ole niitä ennen tehnyt. Itse olen aivan onneton leipuri. Teemme kaikki tarjottavat itse, emme käytä juhlapalveluja, koska muuten bileet tulisivat liian kalliiksi. Enkä haluaisi, tarjottavia jää kovin paljon tähteeksi - gluteenittomia harvoin kukaan muu syö, jos niissä on lappu. Toistan: jos kysymyksessä olisi oikea allergia tms. ei asiassa olisi mitään epäselvää. Eikä tarkoitus olekaan pakottaa vieraita syömään kaikkea, vaan että jokaiselle olisi jotakin. Ymmärrän vallan hyvin, että kaikki eivät pidä kaikesta. Tytön kanssa tuossa puhuimme, että hän tekee mutakakun sijasta pavlovaa, sopii hyvin kesäjuhliin ja mansikoitakin on varmaan jo silloin myynnissä. Tunteita aihe ainakin tuntuu herättävän:) Itse inhoan muotiruokavalioita, joita vaihdetaan lennossa sen mukaan, mikä on trendikästä ja mikä ei. Yleensä ne, joilla ruokavalioon on oikea syy eivät pidä siitä kohtuutonta meteliä toisin kuin nämä muut nirsoilijat...

Ap

Älä nyt jaksa enää. Asenteesi tuli jo selväksi.

Vierailija
57/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä emäntä ottaa vieraidensa ruokarajoitteet huomioon ja järjestää jotain tarjottavaa kaikille.

Tarjoiluvalikoima ei tarvitse olla niin laaja kuin muille, pääasia että on huomioitu.

Ikävää puhetta pilkata toisten valintoja. Jos on vuosia ollut ilman gluteenia niin ei todellakaan voi syödä ilman oireita jos gluteeni ärsyttää suolistoa.

Joskus oikein toivoo että nämä valittajat joutuisivat itse kokemaan jotain ruokarajoitetta itsellä tai perheenjäsenellä että ymmärryksensä laajenisi.

Olen ruoanvalmistuksen ammattilainen. Jos meillä on juhlia niin huomioin että kaikki  vieraat saa syödäkseen.

Vierailija
58/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuossa tilanteessa ehkä yrittäisin tehdä ainakin yhden tarjottavista gluteenittomana tai ostaisin sellaisen kaupasta. Ei tule hirveästi lisävaivaa ja muutkin voi syödä sitä gluteenitonta. Valitsette vaan jonkun teidän normi tarjottavaa vastaavan gluteenittomana, jolloin suurin lisävaiva on vaan sen sopivan gluteenittoman jauhon yms. ostaminen.

Eikä gluteenittomaan tarvitse lappua laittaa jos pelkää, ettei kukaan muu ota sitä. Jos paikalla on vain yksi kyseistä ruokavaliota noudattava ihminen on ihan helppoa mennä hänelle henkilökohtaisesti sanomaan mitkä tarjottavista ovat hänelle sopivia.

Vierailija
59/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihan hirrrrveen vaikeeta tehdä kakkupohja perunajauhoista (suklaapohjaan lisäksi tummaa kaakaojauhetta). Onneksi en ole ihan noin onneton leipuri.

Vierailija
60/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutakakkuun tarvita jauhoja. 200g tummaa suklaata, 200g voita, 5 munaa, makeutusta (ja ruokalusikallinen mantelijauhetta). Päällystetään kypsänä ja jäähtyneenä kermavaahdolla ja mansikoilla.

Sulatetaan suklaa ja voi, vatkataan sekaan makeutus ja munat. Paistetaan 200 asteessa alle vartti.