Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muotidieetit ja rippijuhlatarjottavat, grrrr...

Vierailija
04.07.2017 |

Viikon päästä tytön rippijuhlat, jonne tulossa ihan perinteiset kakkukahvit. Tyttö itse on innokas ja taitava leipuri, ja haluaa itse tehdä suurimman osan tarjottavista. Leivonnaiset ovat kaikki laktoosittomia (helppoa nykyään), mutta yksi vieraista "välttelee gluteenia". Olen tuntenut kyseisen ihmisen parikymmentä vuotta, eikä hän todellakaan ole keliaakikko. Pari vuotta sitten personal trainer (harrasti silloin fitness-urheilua) ehdotti hänelle gluteenitonta ruokavaliota. Urheilu jäi mutta ruokavalio säilyi. Pitääkö meidän oikeasti hommata hänelle omat tarjottavat vai saako hän luvan syödä samaa kuin muutkin? Jos kysymyksessä olisi oikea terveydellinen syy, ei asiassa olisi mitään epäselvää, mutta kun tää on vaan päättänyt, että gluteeni on pahasta. Ja suoraan sanottuna minusta on huomion hakemista vouhottaa jostakin muotiruokavaliosta...

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jokainen juhlia järjestävä itse saa valita, kuinka hyvin haluaa juhlavieraidensa viihtyvän. Jos joku vieraista on niin ärsyttävä ihminen, että hänet haluaa jättää ilman tarjoilua, niin siitä vaan sitten.

Olen useammat rippi-, yo- ynnä muut juhlat järjestänyt. Koska en ole kaikkien osallistujien ruokarajoitteista tiennyt, olen ottanut lähtökohdaksi sen, että kaikille olisi tarjottavaa. Minusta se vaan kuuluu siihen, että haluan vieraiden viihtyvän juhlissa. Sehän on juhlien tarkoitus.

Voihan sitä tarjota vehnäjauhokermakakkua ja kahvia kaikille, jos kokee sen riittävän. Vieraat sitten syövät tai ovat syömättä. Jos sinä juhlien järjestäjänä haluat näin toimia, tee sitten niin. Ihan on oma asiasi.

Vierailija
82/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä todella pelokas luonne jos ei uskalla ostaa kaupasta valmiiksi gluteenitonta jauhoa tytölleen että käytät tätä sen normin sijasta. Tai googlata erillistä reseptiä. Tai ostaa sitä daim-kakkua (joka ei varmasti jää syömättä). Voitko lopettaa jo tuon ulinan, ei se sun ongelma ole siinä että joku noudattaa (ihan mistä tahansa syystä tai kenen tahansa kehoituksesta) erilaista ruokavaliota kuin sinä, vaan siinä että sinä et siedä erilaisuutta/hienostelua ties mitä kun halveksit noin syvästi juuri ko.ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran saa kummastella, miksi toisten ruokavalioista tehdään niin suuri ongelma. 

Jos tämä yksi vieras haluaa olla gluteeniton, niin osta häntä varten vaikka paketti gluteenittomia keksejä jälkiruokapöytään. Lisäkustannus pari euroa. 

Tai mikä vielä fiksumpaa, tytön kannattaisi kokeilla tehdä jotain gluteenitonta (mikä siis sopii kaikille!). Jos tykkää leipoa, on ihan hyvä opetella leipomaan myös erikoisruokia. Varsinkin jos tykkää leipomisesta niin paljon, että siitä saattaisi joskus tulla ammatti, ei ole lainkaan pahaksi tutustua aiheeseen. Varsinkin kun tämä henkilö ilmeisesti ei ole täysin gluteeniton, vaan "välttelee gluteenia", jolloin kontaminaatiotakaan ei tarvitse pelätä, eikä ole niin tarkkaa. 

Vierailija
84/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt sanonko mikä!! Se kenellä on allergiaa yms. niin ei voi olettaa, että häntä varten on erityiskohtelua. On minullakin allergioita, enkä ikinä oleta, että minun vuokseni tarvisi tehdä minulle sopivaa syötävää. Osaan kyllä varautua kotona syömällä ja syön juhlissa sitten sitä mitä pystyn!

Vierailija
85/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton leivos tai pakasteessa myydään gluteenittomia juustokakkuja sekä daim-kakkua, olen ostanut em. vaikka en gluteena välttelekään. Kerran söin gluteenitonta unelmatorttua, tuttava osti vahingossa sen ja oli todella hyvää.

Vierailija
86/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita vastauksia. Kaupoissa on nykyisin laaja valikoima gluteenittomia tuotteita. Ei varmaan kaada taloutta, jos ostatte pari pullaa ja keksejä. Oma lapseni on gluteenittomalla ruokavaliolla, eikä hänellä ole keliakia. Hänellä on ärtynyt suoli -oireyhtymä (ihan lääkärin näkemys) ja esim. vehnästä saa suolisto-oireita. Luojan kiitos minun ei ole tarvinnut sen kummemmin asiaa selitellä ihmisille ja puolustaa "muotidieettiä", vaan ihmiset ovat suhtautuneet ihan luontevasti. Toki voin tarvittaessa kuvailla, millaista lapsen on istua öisin vessassa ja itkeä, kun suoli on ihan solmussa, vaikka onkin vain "muotidieetillä", mutta yleensä ei tosiaan onneksi tarvitse. Monesti vien kyllä hänelle omia eväitä. Minusta kyllä kuuluu ihan käytöstapoihin tuon verran huomioida juhlissa vieraan ruokavaliota, että hankitte hänellekin pientä syötävää. Ihan riippumatta siitä, miten taitava leipuri tyttösi on. Vieras tuskin tarkoittaa tätä kyseenalaistaa.

Vierailija
87/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut häissä, joissa gluteenittomille on yleensä ollut juustokakku. Aika näppärästi syntyy ja maistuu varmasti muillekin, ettei hukkaan mene :)

Vierailija
88/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja haluaisinpa joskus nähdä, mitä gluteenia välttelevä lakto-ovo-pesco-vegaani tekee silloin, kun on oikein nälkä ja tarjolla on vain ruisleipää ja lihasoppaa..."

Kaivan laukusta omat eväät tai haen kaupasta, mikäli pirskeet on jossain kaupan läheisyydessä.

Jos ei, niin sitten kiristetään suolivyötä, minulle kun se väärän ruoan syöminen vaihtoehto ihan yhtä paljon kuin ap:lle juoda pakkasnestettä janoonsa.

Vierailija
89/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Prismasta saa hyvää gluteenitonta ja maidotonta Frian mutakakkua gluteenittomien pakastealtaasta. Maksaa alle 5 euroa. K-kaupastakin löytyy oma vastaava, mutta se ei ole niin hyvää

Vierailija
90/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan laittanut jollekin ruokarajoitteiselle erikseen omaa annosta. Useampia lajeja vain. Gluteenitonta, maidotonta, lihatonta tai kalatonta hyvää ruokaa syövät kyllä hyvillä mielin nekin, joilla ei rajoitteita ole. Pöytäkin on "komeampi" , kun on monenlaista tarjolla. Ja suuri osa vieraista voi kaikkea ottaa. Vähän useampaa lajia pienempiä eriä. Ja emäntä saa kiitosta hienosta tarjoilusta :)

Vierailija
91/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutten ymmärrä mikä gluteenittomassa on vaikeaa. Vaatii vaan pari erikoisempaa ainesosaa, mutta muuten valmistuu kuin tavallinen kakku.

Saapahan tyttösi kartuttaa taitojaan, ja jos kerran ei ole keliaakikko niin ei ole edes niin tarkkaa.

Jotkut varmaan pitää minuakin hulluna, kun lopetin vehnän syönnin täysin, ja välttelen gluteenia. Totesin vaan että oma olo on helvetin paljon parempi ja se kyllä näkyy jos syön gluteenia. Turpoan niin, että voisi olla varma että olen väh. Kuudennella kuulla raskaana, nivelet kipeytyy muutamaksi päiväksi entistä pahemmin ja 12h-2pvä sisällä alkaa se kirjaimellinen paskarumba ja työnnän seuraavan viikon suolistoa perseen kautta ulos.

Että ei tarvitse olla keliaakikko jotta gluteeni aiheuttaa oireita. Tehkää vaikka gluteenittomia rahkatäytesuklaamuffineja. Ei ole vaikeita, eivätkä vie aikaa liikaa. Kunnioittakaa toisianne.. ärsyttää kun ikinä ei minulle ja pojalle, joka ei gluteenia siedä myöskään mutta vasteet normit, ole juhlissa ikinä mitään syötävää. Seuraavalla kerralla teen oman kakun mukaan. Suututtaa kun toiset mässää ja yksi lapsi jää ilman :/

Ei tietenkään tarvitse olla keliaakikko vaikka viljat aiheuttavat oireita, silloin on vilja-allergikko. Sen sijaan nämä "saan ihan hirveitä oireita gluteenista" mutta mitään ei ole koskaan missään pystytty todistamaan ovat naurettavia. Tuollaisilla oireilla hankkiudutaan oikeasti lääkäriin varmistamaan ettei mitään pahempaa ole.

Ja joka sanoo että gluteeniton leipominen on yhtä helppoa voi mennä roskiin. Gluteenittomista jauhoista leipominen on hemmetin paljon vaikeampaa, leivokset ei pysy kasassa jne. Plus ei niitä voi siellä omassa keittiössä leipoakaan kun on käsitellyt normaalijauhoja samassa tilassa.

Vierailija
92/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vain välttelee gluteenia, se tarkoittaa ettei pienestä määrästä ole hänelle paljon harmia.

Kääretorttutaikinan voi tehdä pelkistä perunajauhoista. Tehkää sellainen gluteenittomaksi vaihtoehdoksi. Välttelijälle ei tarvitse tehdä joka sortista gluteenitonta korviketta.

Vierailija
93/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta gluteenittomia keksejä, hedelmiä, salaattia teet. Eiköhän noilla pärjää. Eihän se ole tarkoitus koko päivän ruokailu olla se rippijuhlien kahvittelu.

Vierailija
94/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takaisin alkuun: kysymyksessä on siis ihminen, joka välttelee gluteenia PERSONAL TRAINERIN, eikä lääkärin suosituksesta. Ja kyllä, gluteenittomien leivonnaisten tekemisestä erikseen on vaivaa, koska lähipiirissä ei ole muita keliaakikkoja tai allergikkoja, eikä 15-vuotias tyttäreni ole niitä ennen tehnyt. Itse olen aivan onneton leipuri. Teemme kaikki tarjottavat itse, emme käytä juhlapalveluja, koska muuten bileet tulisivat liian kalliiksi. Enkä haluaisi, tarjottavia jää kovin paljon tähteeksi - gluteenittomia harvoin kukaan muu syö, jos niissä on lappu. Toistan: jos kysymyksessä olisi oikea allergia tms. ei asiassa olisi mitään epäselvää. Eikä tarkoitus olekaan pakottaa vieraita syömään kaikkea, vaan että jokaiselle olisi jotakin. Ymmärrän vallan hyvin, että kaikki eivät pidä kaikesta. Tytön kanssa tuossa puhuimme, että hän tekee mutakakun sijasta pavlovaa, sopii hyvin kesäjuhliin ja mansikoitakin on varmaan jo silloin myynnissä. Tunteita aihe ainakin tuntuu herättävän:) Itse inhoan muotiruokavalioita, joita vaihdetaan lennossa sen mukaan, mikä on trendikästä ja mikä ei. Yleensä ne, joilla ruokavalioon on oikea syy eivät pidä siitä kohtuutonta meteliä toisin kuin nämä muut nirsoilijat...

Ap

Saa olla tyhmä 15-vuotias jos ei perunajauhoista osaa tehdä kääretorttua. Ja toisaalta tyhmiä ovat vieraannekin jos kaikilla on sama asenne kuin sinulle: gluteenia pitää olla juhlatarjottavassa tai se ei ole syötävää!

Samanlaisia ovat ne jotka tuskailevat kasvissyöjien kanssa ja luulevat että vihreä salaatti ja perunatkin pitää erikseen tehdä kasvisversiona heille...

Vierailija
95/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutten ymmärrä mikä gluteenittomassa on vaikeaa. Vaatii vaan pari erikoisempaa ainesosaa, mutta muuten valmistuu kuin tavallinen kakku.

Saapahan tyttösi kartuttaa taitojaan, ja jos kerran ei ole keliaakikko niin ei ole edes niin tarkkaa.

Jotkut varmaan pitää minuakin hulluna, kun lopetin vehnän syönnin täysin, ja välttelen gluteenia. Totesin vaan että oma olo on helvetin paljon parempi ja se kyllä näkyy jos syön gluteenia. Turpoan niin, että voisi olla varma että olen väh. Kuudennella kuulla raskaana, nivelet kipeytyy muutamaksi päiväksi entistä pahemmin ja 12h-2pvä sisällä alkaa se kirjaimellinen paskarumba ja työnnän seuraavan viikon suolistoa perseen kautta ulos.

Että ei tarvitse olla keliaakikko jotta gluteeni aiheuttaa oireita. Tehkää vaikka gluteenittomia rahkatäytesuklaamuffineja. Ei ole vaikeita, eivätkä vie aikaa liikaa. Kunnioittakaa toisianne.. ärsyttää kun ikinä ei minulle ja pojalle, joka ei gluteenia siedä myöskään mutta vasteet normit, ole juhlissa ikinä mitään syötävää. Seuraavalla kerralla teen oman kakun mukaan. Suututtaa kun toiset mässää ja yksi lapsi jää ilman :/

Ei tietenkään tarvitse olla keliaakikko vaikka viljat aiheuttavat oireita, silloin on vilja-allergikko. Sen sijaan nämä "saan ihan hirveitä oireita gluteenista" mutta mitään ei ole koskaan missään pystytty todistamaan ovat naurettavia. Tuollaisilla oireilla hankkiudutaan oikeasti lääkäriin varmistamaan ettei mitään pahempaa ole.

Ja joka sanoo että gluteeniton leipominen on yhtä helppoa voi mennä roskiin. Gluteenittomista jauhoista leipominen on hemmetin paljon vaikeampaa, leivokset ei pysy kasassa jne. Plus ei niitä voi siellä omassa keittiössä leipoakaan kun on käsitellyt normaalijauhoja samassa tilassa.

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten helppoa (lue vaikeaa) on lääkärillä selvitellä tällaisia ongelmia? Olen käynyt 4 eri terveyskeskuslääkärillä ja 3 eri yksityis- ja erikoislääkärillä ja saanut parhaan avun netistä ja vaihtoehtohoidoista. Itse asiassa viralliselta lääkäriltä olen saanut vain keliakia-verikokeen ja käteen FODMAP-monisteen. 

Vierailija
96/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo hedelmävati ja vaikka juustotarjotin voisi olla hyvä vaihtoehto, sitä voivat syödä muutkin.

Joo, vaikka en ole gluteenirajoitteinen millään tavalla, niin luultavasti olisin ensimmäisenä juustojen kimpussa. 

Mutta kuten tuolla on jo mainittu, kääretorttuja tehdään ihan normaalistikin gluteenittomia. Se ei ole mikään omituinen vaikea ja kuitenkin epäonnistuva erikoisuus.

Vierailija
97/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa moni gluteenista oireileva kyllä käy verikokeissa varmistamassa keliakian mahdollisuuden, mutta verestä ei sitten vasta-aineita ole löytynyt.

Tietty jos rajuja oireita on, niin tähystys kannattaisi ehkä käydä silti tekemässä, koska harvinaisissa tapauksissa verestä ei löydy vasta-aineita, vaikka keliakia on ja suolistossa on gluteenin tekemiä tuhoja.

Mutta eipä näitä varmuuden vuoksi -tähystyksiä hirveän mielellään varmasti julkisella tehdä, yksityisellä maksaa useita satoja euroja.

Ja mitäpä merkitystäkään sillä sinäänsä edes enää on, kun ei keliaakikot saa Kelalta enää senttiäkään ruokavalionsa hoitamiseen.

Vierailija
98/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten helppoa (lue vaikeaa) on lääkärillä selvitellä tällaisia ongelmia? Olen käynyt 4 eri terveyskeskuslääkärillä ja 3 eri yksityis- ja erikoislääkärillä ja saanut parhaan avun netistä ja vaihtoehtohoidoista. Itse asiassa viralliselta lääkäriltä olen saanut vain keliakia-verikokeen ja käteen FODMAP-monisteen. 

Ai ne tarjoaa sentään nykyään jo keliakiaverikokeen? :D

Minä kun kävin muutamia vuosia sitten lääkärissä kärsittyäni jo vuoden vaikeista vatsakivuista ja ripulista, niin ekalla kerralla todettiin, että juu kuukautiskipuja. Käteen vahvoja kipulääkkeitä ja ulos :D

Seuraavalla kerralla sain esitteen FODMAP- ruokavaliosta ja todettiin tutkimatta, että juu ärtyny suoli on.

Onneksi itse luin ihan sattumalta apteekin omasta keliakiatestistä, jonka ajattelin tehdä ihan vaan poissulkeakseni keliakian mahdollisuuden. No, se testi olikin sitten niin positiivinen kuin voi olla.

Tämän testin jälkeen lääkäriin, jossa EDELLEEN suhtauduttiin välinpitämättömästi. Lääkäri totesi, että "Yleensä keliaakikot ovat lääkärille hakeutuessa hyvin laihoja ja kalpeita, mutta sinä näytät kyllä niin hyvinvoivalta, että tuskin sinulla mitään on. Mutta otetaan ne labrat kuitenkin nyt sitten mielenrauhasi vuoksi". Kyllä, ihan oikeasti! :D

Parin viikon päästä näytteidenotosta soi puhelin, toinen lääkäri pyysi pikaisesti tulemaan näytille. Arvot oli olleet taivaissa, ja haluttiin varuiksi katsoa verenpaineet, kuunnella sydän jne. tarkastaa yleiskunto. Tähystyksessä kävin kuukauden sisään, nukkatuhon toteamisen jälkeen sain keliakiadiagnoosin.

Mutta ei ole helppoa tosiaan mennä vatsavaivojen kanssa lääkäriin, kun oma kokemus ainankin oli, ettei näitä yleislääkäreitä v*ttuakaan kiinnosta. Diagnoosin jälkeen sisätautilääkäriltä sai asianmukaista ja empaattistakin kohtelua ja tietoa sairaudesta, mutta sinne päästäkseen pitää olla jo se diagnoosi.

Vierailija
99/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää puhe "muotidieeteistä". Itse jätin gluteenin noin vuosi sitten, halusin kokeilla toisiko se helpotusta vatsavaivoihin. Nykyään vatsavaivat ovat pienentyneet lähes olemattomiin, eli gluteeniton dieetti auttoi. En ole kuitenkaan käynyt missään keliakiatestissä, joten en voi tietää onko keliakiaa vai ei. Tiedän ainoastaan sen, että minulla on nyt paljon parempi olo kun ei ole koko ajan vatsa kipeä. Miksei voi uskoa toisen ihmisen kertomaa omasta ruokavaliostaan ja sen vaikutuksesta olotilaan? Miksi kaikkeen pitäisi olla lääkärin diagnoosi, ennen kuin uskotaan? Muuten leimataan vain huomionkipeäksi muotidieetteilejäksi. Eri asia tietysti, jos kyseisellä ihmisellä on joka viikko uusi ruokavalio jota mukamas noudattaa.

Vastauksena kysymykseen: aika outoa jos rippijuhlissa ei ole tarjolla mitään, missä ei ole gluteenia? Niissä juhlissa, joissa olen käynyt, on yleensä ollut tarjolla esim. salaattia ja jotain kalaa. Mutta joo, itse jos menen juhliin tai vastaaviin, en yleensä odota, että minulle on siellä mitään syötävää. Tietysti mitä isommat "juhlat", vaikkapa sadan vieraan hautajaiset, sitä todennäköisemmin joukossa on joku oikea keliaakikko, jolloin pääruokana yleensä ei ole mitään pastaa tjms. vaan jotain mitä mahdollisimman monet allergiset ja ruokarajoitteiset voivat syödä.

Vierailija
100/119 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakeutunut, nihkeästi saa apua. Tähystyksen sain vaatimalla, ei meinattu sitäkään tehdä. Ja ei löytynyt mitään, paria pientä divertikkeliä lukuunottamatta. Ja tämän jälkeen lääkäri sanoo voi voi, sulla on ärtyvä suoli, perehdy ruokavalioasioihin. Niin tein, itseopiskelin ja tutkin ja kokeilin, vuoden verran siinä meni ja viljat paljastuivat syylliseksi. On se kumma kun pitäisi olla lääkärintodistus jo tuttavillekin, byrokraattiseksi on mennyt.    :(