Kuulostaako suomi ja viro samalta ihmisestä joka ei puhu kumpaakaan kielistä?
Suomalaisen ja virolaisen korvaanhan kielet kuulostavat ihan eriltä (esim. puheen tahditus), mutta pystyykö esim. englantia äidinkielenään puhuva kuulemaan eroa, sillä onhan suomi ja viro aika läheistä sukua keskenään. Kumpi kielistä kuulostaa yleisesti kauniimmalta vai kuulostaako kummatkin rumalta? Entä kumpi näyttää parempana kirjoitettuna?
Kommentit (24)
Ei kuulemma. Tsekkiläisen mielestä suomi kuulostaa saksalta ja viro hassulta :D
Tuskin. Puheen rytmi ja äänneasu poikkeavat toisistaan, vaikka suomalainen huomaakin tuttuja rakenteita.
Etelä-euroopassa liikkuessani minua luultiin usein unkarilaiseksi. Viro on sen verran pieni maa että sen kieli ei ehkä ole tuttu muualla.
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa suomi voi kuulostaa kenenkään korvaan Saksalta?
Varmaan suunnilleen saman verran kuin meistä ruotsi ja norja (eli ei paljon)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hitossa suomi voi kuulostaa kenenkään korvaan Saksalta?
Norjassa meitä luultiin saksalaisiksi puheen perusteella. Ihan tavallista kieltä (suomi) puhumme, ei mitään voimakasta murretta.
Hollantilaisen tuttuni korvaan suomi kuulosti lintujen sirkutukselta.
Espanjalaisten korvassa suomi ja baski kuulostavat samanlaiselta vaikka eivät ole mitään sukua keskenään.
Ruotsissa olen törmännyt kysymykseen puhunko suomea vai viroa. Kysyjä ei ollut erottanut, kumpi kieli kyseessä. Kuulostavat kuulemma niin samanlaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Espanjalaisten korvassa suomi ja baski kuulostavat samanlaiselta vaikka eivät ole mitään sukua keskenään.
Mä oon törmännyt tän kans, samoin suomi ja japani.
Vierailija kirjoitti:
Hollantilaisen tuttuni korvaan suomi kuulosti lintujen sirkutukselta.
Tämä pelasti mun aamun :D
Jos on yhtään kielitajua niin ei kuulosta samalta, intonaatio ja rytmi ovat hyvin erilaisia. Mutta jos ei ole niin tarkkakorvainen niin voi kuulostaakin.
Monista esim. espanja ja portugali kuulostavat samalta, minusta aivan erilaiselta vaikken kumpaakaan kielistä puhu tai ymmärrä lainkaan.
En usko, koska intonaatio on niin erilainen. Me voidaan erottaa virosta jotain tutun kuuloisia sanoja (piim, juures, kohvi), mutta jos ei kumpaakaan kieltä osaa, intonaatio korostuu.
Unkarissa on vielä suomesta ja virosta poikkeavia äänteitäkin.
Mutta minulle on sanottu, että jos suomeas, viroa ja unkaria kuulee oikein kaukaa, ne kuulostavat "jotenkin" samalta.
Vrt. espanja ja portugali. En osaa kumpaakaan eivätkä ne silti kuulosta minusta samalta.
Mä oon kanssa kuullut että kuulostaa unkarilta.
Kundi joka osasi hiukan unkaria, tuli kysymään mitä kieltä puhun, koska kuulostaa aivan unkarilta, mutta ei tunnista yhtäkään sanaaa.
Asun kaukana Suomesta ja kuulen omaa kieltäni tosi harvoin koska meidän perheessä olen ainoa joka sitä puhuu. Satunnaisesti törmään kaupungilla virolaisiin ja kyllä vaan se kuulostaa suomenkieleltä kun ei ihan kunnolla kuule mistä puhuvat eli kyllä mun täytyy kuunnella jotta saan selvää puhuvatko suomenkieltä tai viroa:) Muutamia vuosia sitten olisin heti erottanut viron suomenkielestä.
No suomi ja unkarihan ovatkin sukulaiskiieliä
Saksassa olen usein törmännyt kysymykseen, että olenko italiasta, kun puhun Suomea. Kovat konsonantit ja pitkät vokaalit (joita italiassa ei juuri ole, mutta venytyksiä) ja i-loppuiset sanat.
Viro ei kuulosta suomelta. Viro sointuu kauniimmin, eikä virossa ole niin kovia konsonantteja.
Pitääkin kysästä, että kuulostaako kielet toisiltaan, kun duuniin pääsen. Tai miltä se viro kuulostaa heidän korviinsa.
Kuulostaa ihan samalta. Ja saamekin.
Vierailija kirjoitti:
No suomi ja unkarihan ovatkin sukulaiskiieliä
No niin on suomi ja virokin.
Kuulostaa.