Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 70-luvulla ei juhlissa tarvittu erikoisruokavalioita?

Vierailija
03.07.2017 |

Ei tarvittu maidotonta, laktoositonta, gluteenitonta, lihatonta, pähkinätöntä tai muuten vain nirsoille sopivaa. Suolaista tehtiin, että sokeritautisellekin olisi syötävää.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillon ollu oikein tarjontaakaan. Mä muistan, että mun sedän keliaakikkovaimo toi aina omat pikkuleivät sukujuhliin, joka kerta niitä samoja pikkukakkaroita. En tiedä leipoko itte vai ostiko jostain.

Vierailija
2/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin vain kärsittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu inhottavalta lukea tällasia, ihan kun keliakia olis mun oma valinta ja mua olis oikeus nälviä nirsoks sen takia.

Vierailija
4/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi maailma muuttuu, ja monissa asioissa parempaan suuntaan.

Vierailija
5/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat on vuosikymmenien saatossa lisääntyneet.. Ja puhun nyt oikeasti allergisista, enkä muotioikuista!

Vierailija
6/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kärsittiin, koska ei tiedetty, mistä ongelmat johtuvat. Sääliksi käy.

Vierailija
7/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergiat on vuosikymmenien saatossa lisääntyneet.. Ja puhun nyt oikeasti allergisista, enkä muotioikuista!

Allergiatkin varmaan ovat lisääntyneet, mutta ennen kaikkea niitä diagnosoidaan nykyään herkemmin ja ne myös otetaan vakavammin.

Vierailija
8/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedetty tarpeeksi, eikä kärsivät kehdanneet tai ymmärtäneet olla syömättä itselle vaivoja aiheuttavia ruokia. Onneksi nykyään tiedetään eri ruoka-aineiden aihettamista ongelmista ja eriryisruokavaliot on helppo huomioida juhlissa. Tosin itse useammasta perusraaka-aineesta oireita (kyllä, ihan todellisia ja tutkittuja, syynä ei ole nirsoilu) saavana toivoisin, että asian liian vaikeaksi kokeva juhlien järjestäjä kertoisi, ettei kykene tarjoamaan minulle mitään tai pyytäisi tuomaan mukana jotain itselle sopivaa. Kohta taas juhlat edessä ja harmittaa ja jotenkin hävettää oma erityisruokavalio. Niin usein juhlien järjestäjät tapaavat muistaa kolmesta allergiastani vain yhden ja sitten hämmentyvät tai näyttävät loukkaantuneilta, kun en VOI heidän laittamiaan herkkuja syödä...

Vierailija
9/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nykyään kuvitellaan että on juhlien järjestäjän ongelma hommata mille tahansa speciaalidieetille sopivaa syötävää. Aikanaan yksi diabetesserkku kuskasi kaukaisempien sukulaisten juhliin omat eväät. Yksi toinen valkkasi ne tarjottavat joissa ei ollut maitotuotteita. Kumpikaan ei sen kummemmin vaatinut ennakolta erikoiskohtelua tai välttämättä edes maininnut ennen juhlia ruokavalioistaan. 

Vierailija
10/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että 17 idioottia on yläpeukuttanut aloitusta.

Vierailija
11/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta nykyään kuvitellaan että on juhlien järjestäjän ongelma hommata mille tahansa speciaalidieetille sopivaa syötävää. Aikanaan yksi diabetesserkku kuskasi kaukaisempien sukulaisten juhliin omat eväät. Yksi toinen valkkasi ne tarjottavat joissa ei ollut maitotuotteita. Kumpikaan ei sen kummemmin vaatinut ennakolta erikoiskohtelua tai välttämättä edes maininnut ennen juhlia ruokavalioistaan. 

Nykyään juhlien järjestäjä yleensä kysyy jo etukäteen erityisruokavalioista.

Vierailija
12/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikkolapsen vanhemmat toivat lapsen ruoat mukanaan, eivät halunneet vaivata juhlataloa, eivätkä oikein voineet varmistaakaan, ettei vääriä viljoja olisi käytetty.

Kalaa ei tarjottu äidin puolen juhlissa, koska paikalla oli todennäköisesti kaksi todella pahoin kalalle allergista (joutuivat aikanaan lähtemään kesken koulupäivänkin pois, jos ruoaksi oli kalakeittoa, pelkkä haju laukaisi oireet.)

Jotkut välttivät maitoa, vaikka vaikeaa olikin, esim. joissain lääkkeissäkin oli maidon aineosia, ruoista ja leivonnaisista puhumattakaan.

Kyllä minä emäntänä ainakin haluan, että vieraat viihtyvät, kuten että kaikille löytyy pöydästä otettavaa, enkä halua kenellekään huonoa oloa tai peräti vaarantaa heidän terveyttään, en todellakaan!

Vierailija
13/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vanhoina hyvinä aikoina me keliaakikotkin joko näivetyttiin kuoliaiksi aliravitsemukseen (vitamiininpuutokset, anemia jnejne) tai sitten kuoltiin viimeistään suoliston tulehdustilasta aiheutuneeseen syöpään. Iloisia olivat ne ajat. Tai sitten ei.

Vierailija
14/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kysyä mutta harva on huippukokki joka osaa valmistaa jollekin superallergiselle plus viidelle muulle eri allergia/ruokavalioyhdistelmälle jotain hyvää syötävää. Pelkkä keliakialeivonta on harrastelijalle hankala tehdä oikein eli siten ettei niitä vääriä jauhoja päädy leivonnaisiin. Saati sitten että siitä saisi hyvää.

Vierailija
15/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin joskus kummitätini kanssa (nyt jo 60+). Puhuimme silloin autoimmuunisairauksien yleistymisestä, kuinka ne ovat nykyään yleisiä. Mutta kummitäti muisteli, että kyllä silloinkin, kun "kaikki joivat maitoa", oli niitä, joille maito ei sopinut. Oli vatsa kuralla.

Varmasti allergioitakin oli. Esimerkiksi mummoni on allerginen koirille, ja hänellä oli vuosia oireita, mutta siihen aikaan ei tutkittu, mikä niitä aiheutti. Selvisi vasta myöhemmin koko asia.

Arvelen, että oli ihmisiä, joille ei sopineet tietyt ruoka-aineet, mutta asiaa ei tutkittu eikä siitä pidetty siihen aikaan melua.

Allergiat alkoivat yleistyä vasta 80-luvulta alkaen. Silloin oli aina joku, joka oli kalalle tai suklaalle allerginen, mutta monia, jotka eivät olleet millekään allergisia (kuten minä).

Vierailija
16/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin vain jätettiin syömättä, jos jokin ei sopinut. Olin tuolloin alakoululainen, ja osasin itsekin olla ottamatta niitä ruokia, joille olin allerginen. Äitini ei enää edes muistanut mille ruuille olin allerginen, kun just äskettäin asiasta puhuttiin. 

Vierailija
17/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 70-luvulla kärsitty. Silloin ei yksinkertaisesti ollut näitä ruokarajoitteta ja ovat nykyajan vitsaus. Se itsekin muistan, että diabeetikoille varattiin tarjottavia.

Vierailija
18/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden ainoan keliakiaa oikeasti sairastavan Loput välttelevät viljaa, mutta jos osuu herkullinen tarjottava eteen, niin onhan sitä maistettava.

Vierailija
19/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä kysyä mutta harva on huippukokki joka osaa valmistaa jollekin superallergiselle plus viidelle muulle eri allergia/ruokavalioyhdistelmälle jotain hyvää syötävää. Pelkkä keliakialeivonta on harrastelijalle hankala tehdä oikein eli siten ettei niitä vääriä jauhoja päädy leivonnaisiin. Saati sitten että siitä saisi hyvää.

Miksi sitten kysytään, jos ei saa vastata? Eikö saman tien voisi vain ilmoittaa, että allergiset ja muut kermaperseet tuokoon omat eväät?

Vierailija
20/63 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden ainoan keliakiaa oikeasti sairastavan Loput välttelevät viljaa, mutta jos osuu herkullinen tarjottava eteen, niin onhan sitä maistettava.

Et siis tunne minun sukuani. Meillä on lähisuvussa kymmenkunta diagnoosin saanutta keliaakikkoa, vanhin 8-kymppinen. Edellisissäkin sukupolvissa heitä on ollut, ehtivät vain mokomat kuolla.