Pojan rippijuhliin pizzabuffa, hyvä vai huono ajatus?
Meillä on tuttu pizzanpaistajayrittäjä, joka tulee omalla uunin sisältävällä vaunulla pihaan ja tekee vieraille mittatilauspizzaa. Minusta idea on kiva, mutta mitä itse ajattelisit, jos olisit vieraana?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ihmiset tuskin tykkää, jos heitä tulossa. Muutoin kelpoidea.
Olen 76-vuotias eli varmaan menen tällaisesta "vanhemmasta" ihmisestä:)
Minä tykkäisin kovasti. Kannattaisin kuitenkin pizzojen jakamista ainakin osittain sliceksi. Olen pieniruokainen ihminen ja en kyllä jaksa kokonaista pizzaa millään.
Lisäksi esim. paria salaattia, niin oikein hyvä. Ja makeat tietysti. Toinen salaateista voisi olla ruokaisampaa sorttia, esim. jokin pastasalaatti, jos joku nyt ei satu pizzasta yhtään pitämään.
Noloa. Sopisi 6-vuotisjuhliin. Mutta ehkä joissakin porukoissa tuo on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ,me vanhemmat ihmiset juuri tykätäänkin ,nam =D
Juuri näin. Mielestäni myös makeita pizzoja esim. jäätelön kera voisi tehdä.
Hyvä salaatti pelastaa monet erikoisruokavaliolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ikäluokkien juhlissa on varmasti usein tarjottavia, jotka eivät ole nuorten mieleen. Se on hyviä tapoja ja toisten kunnioittamista, että sopeudutaan juhlittavan toiveisiin. Kyse on vain yhdestä ruokailusta, eli ei kaada kenenkään aikuisen maailmaa.
Mun mielestä loistava idea!
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teidän porukoissa on sovelias rippijuhlatarjottava?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttu pizzanpaistajayrittäjä, joka tulee omalla uunin sisältävällä vaunulla pihaan ja tekee vieraille mittatilauspizzaa. Minusta idea on kiva, mutta mitä itse ajattelisit, jos olisit vieraana?
Tykkäisin kovasti illanistujaisissa ystävien kanssa.
Mulla on hyvin hatara käsitys rippijuhlista ja sen mukaan sinne tulee vanhempia sukulaisia ja vanhempien ystäviä vastahakoisten, alakouluikäisten lasten kanssa. Ehkä joku naapuri. Lisäksi kyseessä on vastaanotto, ihmiset tulevat ja menevät, vähän niinkuin yo-juhlissa. Sellaiseen tilaisuuteen valitsisin perinteisemmät tarjoilut: suolaista ja makeaa purtavaa seisovasta pöydästä + kahvit, teet, mehut, kivennäisvedet.
Mä olen tuskin ainoa, jonka mielestä pizzan painikkeeksi on kiva juoda viiniä tai olutta, eikä sellaista varmaan katsota hyvällä perhejuhlassa, jonka päähenkilö on alaikäinen.
Huippu idea, mutta laittakaa toki tarjolle vähän jotain muutakin, jos kaikki ei tykkää pizzasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs teidän porukoissa on sovelias rippijuhlatarjottava?
Höntti! Raikkaat voileivät tietenkin!
Siis mitä ihmettä nää "vanhemmat sukulaiset" jotka ei tykkää/ole tottuneet pizzasta/pizzaan???
Jotain 110-vuotiaita? Vai oletteko te kommentoijat niin tosi nuoria, että teillä ei ole mitään käsitystä siitä, että pizzaa on suomessa syöty jo 60-luvulta saakka (=50 vuotta). Ei ehkä missään maalaispitäjissä, mutta esim. Helsingissä. ja maalaispitäjissäkin varmasti viimeistään 80-luvulta.
Mun vanhemmat on syntyneet 1946 ja mun ollessa pieni 70-luvulla, käytiin syömässä pizzeriassa ja äiti teki yleensä perjantain saunaillaksi itse pizzaa. Vanhemmat ovat siis nyt 71-vuotiaita.
Mun isoäiti olisi täyttänyt tänä vuonna 100 v. ja söi mielellään pizzaa. Oikein tosi mielellään. Kun opiskelin toisaalla ja kävin häntä tervehtimässä kotipaikkakunnalla ollessani, vein yleensä noutopizzaa ja syötiin sitä laatikosta.
Varmaan joukkoon mahtuu niitä, jotka ei pizzasta välitä ja siksi kannattaa laittaa muutakin tarjolle. Mutta ikäkysymys se ei ole. Tuskin elossa on enää sellaisia sukulaisia joille pizza olis aivan täysin vieras ja outo ruoka.
Erittäin kiva idea!on nuorten juhla ja he varmasti tykkäävät!
Todella kiva idea. Varsinkin jos pizzat ovat vielä hyviä niin itse olisin ainakin onnesta soikeana tämän tyylisestä tajoilusta ja ohjelmasta. Ihanan rentoa. Eikä sitä ainaista voileipäkakkua.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvin hatara käsitys rippijuhlista ja sen mukaan sinne tulee vanhempia sukulaisia ja vanhempien ystäviä vastahakoisten, alakouluikäisten lasten kanssa. Ehkä joku naapuri. Lisäksi kyseessä on vastaanotto, ihmiset tulevat ja menevät, vähän niinkuin yo-juhlissa. Sellaiseen tilaisuuteen valitsisin perinteisemmät tarjoilut: suolaista ja makeaa purtavaa seisovasta pöydästä + kahvit, teet, mehut, kivennäisvedet.
Mä olen tuskin ainoa, jonka mielestä pizzan painikkeeksi on kiva juoda viiniä tai olutta, eikä sellaista varmaan katsota hyvällä perhejuhlassa, jonka päähenkilö on alaikäinen.
Juhlia voi monella tavalla, mutta pääsääntöisesti rippijuhliin ei tulla ja mennä, vaan ne alkavat konfirmaatiolla kirkossa, johon osallistuvat joko kaikki juhlavieraat tai vain vanhemmat, isovanhemmat ja kummit, esim.
Sitten juhla jatkuu suoraan siitä kotona, ei kirkkoon tuleville on ilmoitettu joku alkamisaika. Koko porukka tulee suunnilleen kerralla ja lähtee suunnilleen yhtäaikaa.
Toki jos pitää oikein isot juhlat niin piipahtelijoitakin tulee, yleensä nuoren kavereita.
Vierasporukan koostumus riippuu täysin juhlan järjestäjästä. Yleensä paikalla ovat isovanhemmat ja vanhempiene sisarukset lapsineen, kummit lapsineen, ehkä jotain hyviä tuttavia. Toki vain taivas rajana.
Isoset ja pappi usein käyvät jossain vaiheessa.
Mun miehen vanhemmilla on kolmet lastenlasten rippijuhlat tänä kesänä, viime kesänä oli kahdet. Veikkaan että heille kelpaisi oikein hyvin vaihteeksi vähän vähemmän perinteiset tarjoilut. Ovat 80-vuotiaita.
Meillä paistettiin viime vuonna vohveleita. Ne oli ajateltu lähinnä lapsivieraille, mutta just nää isovanhemmat ihan villiintyi siitä vohvelihommasta. Muistelivat koska viimeksi ovat syöneet vohveleita ja että onpas ihanaa.
Ei se, että on vanhempi sukulainen tarkoita sitä, että olis jumittunut johonkin kakkua, pullaa ja kahvia -linjaan.
Aina huvittaa tuo nuorempien polvien käsitys, että tämän päivän seitsemänkymppiset tai vanhemmat ovat tottuneet syömään savupirteissään vaan jotain rössypottua päreen valossa. Oikeasti ne elivät nuoruuttaan 70-luvulla, silloin oli jo ihan Suomessakin autoja, Vietnamin sota oli suuri puheenaihe ja hippiaate eli kukoistuskauttaan. Siihen aikaan seurattiin kovasti ulkomaiden tapahtumia, musiikkia ja myös ruokakulttuuria ja ihmiset alkoivat kasvavassa määrin matkustelemaan ihan kaukomailla.
Mun ja miehen vanhemmat ovat 70-80-vuotiaita, ja he eivät kyllä pitsaa rippijuhlissa ymmärtäisi. Eivät mitenkään erityisesti siitä tykkää, eivätkä miellä sitä ainakaan juhlatarjottavaksi. Itse söin pitsaa ensimmäisen kerran 23-vuotiaana, kun kotikaupunkiin tuli ensimmäinen pitseria :) Olen syntynyt 1960-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlia voi monella tavalla, mutta pääsääntöisesti rippijuhliin ei tulla ja mennä, vaan ne alkavat konfirmaatiolla kirkossa, johon osallistuvat joko kaikki juhlavieraat tai vain vanhemmat, isovanhemmat ja kummit, esim.
Sitten juhla jatkuu suoraan siitä kotona, ei kirkkoon tuleville on ilmoitettu joku alkamisaika. Koko porukka tulee suunnilleen kerralla ja lähtee suunnilleen yhtäaikaa.
Toki jos pitää oikein isot juhlat niin piipahtelijoitakin tulee, yleensä nuoren kavereita.
Vierasporukan koostumus riippuu täysin juhlan järjestäjästä. Yleensä paikalla ovat isovanhemmat ja vanhempiene sisarukset lapsineen, kummit lapsineen, ehkä jotain hyviä tuttavia. Toki vain taivas rajana.
Isoset ja pappi usein käyvät jossain vaiheessa.
Mun miehen vanhemmilla on kolmet lastenlasten rippijuhlat tänä kesänä, viime kesänä oli kahdet. Veikkaan että heille kelpaisi oikein hyvin vaihteeksi vähän vähemmän perinteiset tarjoilut. Ovat 80-vuotiaita.
Meillä paistettiin viime vuonna vohveleita. Ne oli ajateltu lähinnä lapsivieraille, mutta just nää isovanhemmat ihan villiintyi siitä vohvelihommasta. Muistelivat koska viimeksi ovat syöneet vohveleita ja että onpas ihanaa.
Ei se, että on vanhempi sukulainen tarkoita sitä, että olis jumittunut johonkin kakkua, pullaa ja kahvia -linjaan.
Hei,
ja kiitos asiallisesta selvityksestä. Kuten kirjoitin, käsitykseni on hatara. En itse ole päässyt ripille tai käynyt rippikoulua, ja viime rippijuhlista on vuosikymmenet (olen 48). Esikoinen kävi Prometheusleirin, mutta sen päättymistä ei juhlittu kuin perheen ja isovanhempien kanssa ravintolassa (perheessä silloin surua, ei jaksettu oikein mitään).
Sen verran vielä inisen, että pizza on sellainen illanistujais- ja viihtymisruoka, joillekin lohtu- tai krapularuoka, jonka ääressä istutaan pitkään ja epämuodollisesti. Siis mun mielestä. Ja ripillepääsy taitaa olla paitsi kirkollinen juhla, myös sakramentti.
Mutta niin tai näin, oma pizzakokki tekemässä pizzoja yhteen kokoontuneille ystäville on hyvä idea. :)
47
En oikein tiedä miksen lämpene idealle. Miellän pizzan sellaiseksi laiskotteluruoaksi jota haetaan pitseriasta kun ei jaksa itse kokata. Juhlissa odottaisin saavani jotain muuta. Lisäksi syöminen vähän hankalaa kun jos käsin syö niin rasva valuu, ja aterimia käytettäessä pitäisi olla jokaisella istumapaikka kun hankala ilmassakaan on paloitella.
Vierailija kirjoitti:
Mun ja miehen vanhemmat ovat 70-80-vuotiaita, ja he eivät kyllä pitsaa rippijuhlissa ymmärtäisi. Eivät mitenkään erityisesti siitä tykkää, eivätkä miellä sitä ainakaan juhlatarjottavaksi. Itse söin pitsaa ensimmäisen kerran 23-vuotiaana, kun kotikaupunkiin tuli ensimmäinen pitseria :) Olen syntynyt 1960-luvulla.
Veikkaisin että ap tuntee sukulaisensa ja tuttavansa kun tällaista harkitsee.
Tietenkään sinun tilanteessasi en edes miettisi moista vaihtoehtoa.
Saanko kysyä, mikä olisi sinun vanhemmillesi mieluisaa tarjottavaa? Kysyn siis ihan uteliaisuudesta? Just tuon ikäisissä on niin todella erilaisista oloista tulevia, jollekin jo suolainen piirakka on aivan liian eksoottista, kuivakakkua ja pullaa sen olla pitää, toiset vetävät onnessaan sushia ja vaikka mitä :)
Mun 91-vee mummo pyytää"voisitko tehä sitä sun hyvää pitsaa, kun nähdään"
Kiva idea AP
Yksi mieleenpainuvimmista rippijuhlista oli tilaisuus 90-luvulla. Siellä oli kakkujen lisäksi makeita ja suolaisia muurinpohjalettuja. Todella juhlasankarin näköiset juhlat
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meidän suvussa pitsa maistuu myös vanhemmille ihmisille. Isovanhempanikin käyvät mielellään pitsalla. Ehkä pitsan lisäksi voisi olla vaikka paria salaattia ja sitten vaikka ihan perinteinen mansikkakakku niin ovat perinteitä kaipaavatkin tyytyväisiä.
Tosi kiva idea! Ja ei teidän tarvi keliaakikkoja erikseen enempää miettiä, jos jo salaatteja teette. Mulla on itselläni keliakia enkä tosiaan oleta että ruokavalioni olisi joka paikassa huomioitu. Jos jotain syötävää löydän niin se on jo hieno juttu (enkä napise vaikka mitään sopivaa ei löytyisi).