Pienituloiset, kadehditteko koskaan ruokakaupassa rikkaampia? Kun katsotte, mitä kaikkea he ostavat
Ja sinun pitää tarkkaan miettiä, mihin sillä kertaa rahat riittävät?
Kadehditteko koskaan heitä, jotka pystyvät tosta noin vaan ostamaan kärryt täyteen ruokaa sen kummemmin hintoja miettimättä?
Kommentit (72)
Opiskelijana 17 v sitten ensimmäisessä kuussa laskin menoja. Sen jälkeen ei ole tarvinnut (olen ollut kaksi kertaa äitiysvapaalla ym). Ja ensimmäisenä opiskelukuukautenakin rahat riittivät hyvin. (Lainaa en ottanut, enkä käynyt töissä paitsi kesälomalla, muuten elin opintotuella.)
En ole kadehtinut toisten ostoksia. Jotain muuta osaan kyllä kanssaihmisiltäni kadehtia.
Meillä ei ruoka ole se, josta tingitään; lapsia on paljon ja eri ruokavaliolla olevia on monia, joten kärry on täynnä monenlaista oikeaa ruokaa neljästi viikossa. Yhtenä lauantaina ostin jokaiselle karkkipatukat, muita karkkeja viisi ja kolme Kismet-patukkaa. Seuraavana jonossa kassalla ollut viisivuotiaspoika tuumasi äidilleen, joka laittoi puuropaketin ja litran jugurttipurkin hihnalle, että voisiko hänkin joskus saada 'kokonaisen kismetin', johon äiti tuumasi, että katsotaan ensi viikolla, kun rahaa taas tulee.
Annoin maksun jälkeen pojalle kismetin valmiiksi ensi viikkoa odottamaan. Harvoin tapaa yhtä kiitollista ihmistä kuin pojan äiti oli.
Tarkasti lasken mitä tarvitsemme ruokaan ja en osta mitään ylimääräistä. Toisten ruokia en edes hetkeä ajattele, keskityn mitä tarvitsen.
En kadehdi toisten ostoksia. Joskus saatan tuntea sääliä, jos näen jollakulla paljon turhan oloista tavaraa ('roinaa') kärryssä. Tai muuten todella paljon tavaraa. Mutta voihan joku tehdä ostoksia työn puolesta jne.
Minusta nykyään myydään paljon heikkolaatuista tavaraa. Omalle kohdalle osunut yhden sortin ennätys on lapsen kädessä ollut leikkiauto, josta oli rengas irronnut ennen kuin pääsimme kassalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa se, että vaikka kuinka halvalla yrittäis ostaa, niin silti pieni kassillinen maksaa 40-50€. Ruokien hinnat hirvittää.
Mitä oikein ostat? Minulla maksaa yksi kaupan ruokakassillinen yleensä 15-25€ Mukana on vihanneksia, hedelmiä yms. joita monet pitävät kalliina ja väittävät ettei köyhillä ole niihin varaa. Itse en ole pienituloinen mutta ihmetyttää kyllä jos yhteen peruskokoiseen ruokakassiin saa kulumaan noin paljon.
Sä taidat olla yksinasuja? Meidän perheellisten pitää ostaa kerralla esim. pari pakettia leipää, vihanneksia, hedelmiä, kinkkuleikettä, ehkä juustoa, Oivariinia, useampi maitopurkki, jogurtteja/viilejä, lihaa... kyllä siinä rahaa vaan palaa vaikka kuinka edullisesti yrittää ostoksensa tehdä.
Et nyt tainnut lukea tuota kunnolla noita viestejä? Tässähän oli kyse yhdestä ruokakassista ei siitä kuinka monelle ihmiselle ruokaa ostetaan eli paljonko sinulla menisi kaupassa rahaa jos voisit ostaa sen verran tavaraa että ne mahtuvat yhteen peruskokoiseen ruokakassiin. Itsekin ostan monesti perheelle kaksi tai kolmekassillista mutta nekin maksavat monesti yhteensä n. 60€ ja tuo ensimmäinen kommentoija saa yhteen kassiin kulumaan 50€.
Niin joo, sori. Enpä tainnutkaan. Eipä taidakaan nuo meidän perheen ostokset ihan yhteen kassiin mahtua, vaikka kyllä ne isot kestokassit aika kookkaita on.
Eihän einekset nyt mitään kalliita ole. Itse saisin menemään ruokaan ihan tolkuttoman määrän rahaa, jos voisin ostaa kaiken haluamani heviosastolta ja varsinkin juustohyllyltä. Himoitsen kotimaisia kirsikka- ja miniluumutomaatteja, mutta niiden kilohinta on järjetön. Nyt saa 250 gramman rasian 1,60 eurolla ja sehän menee yhdellä istumalla. Kohta saa lähialueen mansikkaa, halvimmillaan viime vuonna 6 eurolla 500 grammaa. Hedelmiinkin menee rahaa, jos ostaa jotain muuta kuin omenia ja banaaneja. Kotimaiset omenat maksavat syksyllä melkein 3 euroa kilolta.
Ja ne juustot. Valion Keisarinna maksaa noin 6 euroa, hyvät parmesaanit saman verran puhumattakaan vuohenjuustosta ja fetasta. Ei irtoa muovikassillinen kahdellakympillä.
Joskus olis kiva ostaa jotain kunnon kalaa: lohta, kirjolohta, siikaa, kuhaa tai ahventa. Kadehdin siis niitä, joilla on rahaa ostella niitä 30€ kalatiskin paketteja. Ja huom. Syömme lähinnä kuivattuja linssejä ja papuja proteiinina, joten noiden fisujen kilohinnat on kyllä ihan taivaissa meille.
Toinen haave ois ostaa jotain kunnon juustoa (kovaa ja maistuuvaa...) eikä aina sitä kilohinnalta halvinta arkijuustokönttää, tämän haaven toteutankin aina välillä jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa se, että vaikka kuinka halvalla yrittäis ostaa, niin silti pieni kassillinen maksaa 40-50€. Ruokien hinnat hirvittää.
Mitä oikein ostat? Minulla maksaa yksi kaupan ruokakassillinen yleensä 15-25€ Mukana on vihanneksia, hedelmiä yms. joita monet pitävät kalliina ja väittävät ettei köyhillä ole niihin varaa. Itse en ole pienituloinen mutta ihmetyttää kyllä jos yhteen peruskokoiseen ruokakassiin saa kulumaan noin paljon.
Laitatko esimerkkinä tähän listan tuotteista, joita saat ostettua 25€ ja hinnat myös? Olisi mielenkiintoista tietää, mistä noin halvalla saa ruokakassillisen?
Käyn lähikaupassani joka on k-sipermarket. Olen aina pitänyt enemmän k-kaupoista koska niissä on tarjouksia. En juokse tarjousten perässä mutta kaupassa ollessa katson mitä juuri silloin sattuu olemaan tarjouksessa ja voinko hyödyntää niitä. En ota kuittia kaupasta mutta tässä suunnilleen mitä kassissa oli viimeksi, osan hinnoista muistan kun ovat tuotteita joita ostan usein, osan arvioin
2 purkkia rasvatonta maitoa 2€
Kurkku tarjouksesta 0,70
Frisee salaattipussi tarjouksesta 1,30
Paprika 0,8
Ruisleipäpussi 2,70
Kananfileesuikaleet tarjouksesta 3,00
Riisiä n.3,00
Ruokakerma 2€
Litran purkki pirkan maustamatonta jugurttia 1,70
Oltermannisiivuja tarjouksesta 3,99
Ulkomaalaisia mansikoita 2,99
Omenoita pirkan pussi tarjouksesta 1,99
Hinta n. 26,17 noilla arviolla laskettuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ruoka ole se, josta tingitään; lapsia on paljon ja eri ruokavaliolla olevia on monia, joten kärry on täynnä monenlaista oikeaa ruokaa neljästi viikossa. Yhtenä lauantaina ostin jokaiselle karkkipatukat, muita karkkeja viisi ja kolme Kismet-patukkaa. Seuraavana jonossa kassalla ollut viisivuotiaspoika tuumasi äidilleen, joka laittoi puuropaketin ja litran jugurttipurkin hihnalle, että voisiko hänkin joskus saada 'kokonaisen kismetin', johon äiti tuumasi, että katsotaan ensi viikolla, kun rahaa taas tulee.
Annoin maksun jälkeen pojalle kismetin valmiiksi ensi viikkoa odottamaan. Harvoin tapaa yhtä kiitollista ihmistä kuin pojan äiti oli.
Voi, teit pienen pojankin kyllä teollasi todella onnelliseksi. 🤗 Sääli, että nykyajan suomestakin pitää näin vähävaraisia ihmisiä löytyä. Ei se kismetkään maksa kuin joku reilu 50 senttiä. 🙁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko esimerkkinä tähän listan tuotteista, joita saat ostettua 25€ ja hinnat myös? Olisi mielenkiintoista tietää, mistä noin halvalla saa ruokakassillisen?
Käyn lähikaupassani joka on k-sipermarket. Olen aina pitänyt enemmän k-kaupoista koska niissä on tarjouksia. En juokse tarjousten perässä mutta kaupassa ollessa katson mitä juuri silloin sattuu olemaan tarjouksessa ja voinko hyödyntää niitä. En ota kuittia kaupasta mutta tässä suunnilleen mitä kassissa oli viimeksi, osan hinnoista muistan kun ovat tuotteita joita ostan usein, osan arvioin
Kurkku tarjouksesta 0,70
Paprika 0,8
Ruisleipäpussi 2,70
Riisiä n.3,00
Ruokakerma 2€
Omenoita pirkan pussi tarjouksesta 1,99Hinta n. 26,17 noilla arviolla laskettuna.
Ok. No edullisestihan sait kieltämättä ostoksesi tehtyä. Sinun ei tarvinnut leipää ostaa? Ja todella halvalla mansikat sait. Meilläpäin ne maksavat 4,50€ - 5€/ litra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku tarjouksesta 0,70
Paprika 0,8
Ruisleipäpussi 2,70
Riisiä n.3,00
Ruokakerma 2€
Omenoita pirkan pussi tarjouksesta 1,99Hinta n. 26,17 noilla arviolla laskettuna.
Ok. No edullisestihan sait kieltämättä ostoksesi tehtyä. Sinun ei tarvinnut leipää ostaa? Ja todella halvalla mansikat sait. Meilläpäin ne maksavat 4,50€ - 5€/ litra.
Sorry. Olihan sulla leipäpussikin siellä... 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku tarjouksesta 0,70
Paprika 0,8
Ruisleipäpussi 2,70
Riisiä n.3,00
Ruokakerma 2€
Sorry. Olihan sulla leipäpussikin siellä... 🤣
Niin ja vielä halvemmalla olisit päässyt, jos olisit ostanut esim. Vaasan ruispaloja. Ne maksaa yleensä jotain 1,70€/pss.
En katsele toisten ostoksia. Yritin miettiä millaisia ostoksia olen muilla lähiaikoina nähnyt, mutta en tosiaan taida edes vahingossa katsella kun en yhtään muista.
Olisihan se kiva jos ei yhtään tarvitsisi miettiä hintoja. Mutta tilanteeni ei ehkä ole pahimmasta päästä, kun en koe kadehtimisen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku tarjouksesta 0,70
Paprika 0,8
Ruisleipäpussi 2,70
Riisiä n.3,00
Ruokakerma 2€
Onhan tuolla tuo ruisleipäpussi eikä mansikkarasia ollut kovin iso mutta teki mieli mansikoita. Tokihan silloin menee vähän enemmän kauppaan kun pitää ostaa muutakin kuin ruokaa esim. pesuainetta mutta kyllä nuo perusostokset saa minusta ihan edullisesti kun edes vähän katselee tarjouksia enkä ole esim. tottunut syömään vain yhtä tiettyä juustoa vaan vaihtelen sen mukaan mitä tekee mieli ja onko jotain tarjouksessa.
En oikeastaan koskaan kiinnitä huomiota toisten ostoksiin.
En. Ostan mitä tarvitsen ja yleensä jopa mitä haluan. En joudu kun kerran tai kaksi kuukaudessa miettimään hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä toisen pankkitilin saldon näkee ostoskärrystä?. Mulla on katetta sen verran että lastaan kärryyn kaikkea mitä mieli tekee.... Siellä on kaalia, porkkanaa, kananmunia, puurorouheita, maustamatonta jogurttia ja joku liha/kala. Varmaan paljon edullisempaa kuin wt-köyhän pakastepizza, irtokarkki, lokaloka -lasti.
Aika ilkeästi sanottu. Minunkaan ei ole vuosiin tarvinnut miettiä mitä ruokakaupasta ostetaan, mutta silti tajuan että ne oikeasti pienituloiset ei mitään valmisruokia ostele. Esim. yrtit, vihannekset talviaikaan, juustot, parempi liha tai vaikkapa siika on varmasti sellaisia tuotteita, mitä pienituloiset ei pysty ostamaan. Jos jonkun ostoskärryssä on valmispizzaa yms., niin kyseessä ei taatusti ole köyhä. Tosin en kyllä kaupassa ole koskaan kyylännyt toisten ostoksia. Edes silloin kun olin pienituloinen. En kai vain ole niin utelias, että kiinnostaisi.
En ikinä vahtaa muiden ostoksia. Hyvä, että pysyn kärryillä (heh heh) omien ostosteni kanssa.
Olen freenlancer, jonka kuukausitulot vaihtelevat tosi reippaasti. Jos rahaa on enemmän käytössä, hemmottelen itseäni. Jos vähemmän, on pakko katsoa mitä mikäkin maksaa. Toisinaan tulee tehtyä yli sadan euron ruokaostokset kerralla, mutta seuraavan kuukauden aikana eletään usein huomattavasti niukemmin. Ostospaikatkin vaihtelevat tilin saldon mukaan.
En suuremmin säästele pahan päivän varalle. Kun rahaa on, sitä käytetään.
Mutta ei, ruokakaupassa en kadehdi ketään enkä luule kenenkään kadehtivan - tai säälivän - minuakaan. Ei kai kaupassa nyt niin estradilla olla?
Missä kaupassa noin kallista ruokaa on? Minä olen kaupan kassalla töissä ja ihmiset saa kyllä perus muovikassillisen ruokaa tänä kesänä parilla kympillä. Ehkä täällä maalla osaavat sitten itse laittaa perusaineksista ruokaa eikä osta mitään eineksiä. Kannattaa vaihtaa kauppaa jos noin kallista on. Tuohon aloitukseen voin sanoa että kauhistelen mitä kaikkea jaskaa ihmiset ostaa ja isoja määriä kesäaikaan. En kadehdi rikkaampia, sillä saan ostettua ihan sitä ruokaa mitä haluan syödä, vaikka töitä ei ole juuri ollenkaan.