Pienituloiset, kadehditteko koskaan ruokakaupassa rikkaampia? Kun katsotte, mitä kaikkea he ostavat
Ja sinun pitää tarkkaan miettiä, mihin sillä kertaa rahat riittävät?
Kadehditteko koskaan heitä, jotka pystyvät tosta noin vaan ostamaan kärryt täyteen ruokaa sen kummemmin hintoja miettimättä?
Kommentit (72)
En ole kateellinen. Tämä elintaso ollut samana kohta 30v. Pärjään kuitenkin ja se riittää.
Ei sitä oo oppinu haluamaan mitää ku ei oo koskaa mitää ollutkaan.
Nuorempana katselin aina ihmetellen, kun varakkaan oloiset ihmiset osteli jotain 5-6 euron tuuoremehupurkkeja ja ostokset saattoi olla sen 200e. Nykyään olen itse ihan suht hyvätuloinen ja voin ostaa juuri tuollaista jos haluan ja usein ostan. Tietty säästäväisyys on kuitenkin jäänyt päälle enkä raaski ostaa kaikenlaista, jos se maksaa paljon. Vaikka siihen olisi varaakin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana katselin aina ihmetellen, kun varakkaan oloiset ihmiset osteli jotain 5-6 euron tuuoremehupurkkeja ja ostokset saattoi olla sen 200e. Nykyään olen itse ihan suht hyvätuloinen ja voin ostaa juuri tuollaista jos haluan ja usein ostan. Tietty säästäväisyys on kuitenkin jäänyt päälle enkä raaski ostaa kaikenlaista, jos se maksaa paljon. Vaikka siihen olisi varaakin.
Huh, vaikka itse en kauhean pienituloinen olekaan, niin mä en silti raaskisi ostaa 6€ mehupurkkeja. Mä ostan niitä, mitkä maksaa n. 0,80€ - 1,70€.
Ostoskassi 30€, yhdenpäivän ruoka ja tarvikkeita mitkä loppu. Ei oo halpaa :)
Leipää, maitoa, kahvia, suodatinpaperia, mausteita, päärynöitä, omenaa, ketsuppia, sinappia, lihiksiä, jogurttia, jauhelihaa, margariiniä, papuja, jätskiä (tarjous 0,20€/tuutti ja ostin 5), maksalaatikko... Nämä ostettu neljälle
Ja meille halpa kassi. Yleensä kauppaan menee 40-70€ ja sisältää 1-3pv ruoat. Itse ruoka ei ole kallista vaan ne muut. Välipalat, mausteet yms.
Toinen kassi:
Tortilla-ainekset 7:lle (levyt, mausteet, salsat, juustot, salaatit, lihat), mehua, leipää, nuudeleita, margariini, omenaa, vesimelonia, maito 35€ ja päivän tarvikkeet seitsemälle. Ei henkeä kohti toki ole kuin 5€/pv. Mutta ei voi verrata ja ihmetellä miten jollain muulla menee 12-20€ ja toisella 35€, koska suita voi olla eri määrä! Mutta ei se kaupassa käyminen ole halpaa ellei hae vain maidon, leivän, jogurtin ja makkarapötkön. Olen huomannut halvimmaksi tulevan kun menee kävellen. Ei huvita kantaa = ei huvita ostaa. Nyt en ole käynyt kaupassa kun pakon edestä, koska olen kyllästynyt (siis kerta kaikkiaan kyllästynyt!!!) kauppojen korkeisiin hintoihin.Ostan vasta kun edellinen on kokonaan loppu. Jos leipä loppuu illalla, sitä ei saa aamulla koska haen vasta päivällä lisää. Se on voi voi ja nakerrellaan sitten kaapin uumenista niitä jämä näkkäripaketteja pois. Olo on helpottuneempi ;) En kadehdi niitä jotka ostavat mitä haluaa ja paljonko haluaa. En kerta kaikkiaan löydä sellaiseen energiaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos pienituloinen mällää veronpalautukset saatuaan kerran vuodessa oikein kunnolla ruokakaupassa? Prrrkl! Jos joskus erehtyisin kadehtimaan pienituloista!
No jos sä juuri samaan aikaan sattuisit kauppaan kun tämä pienituloinen törsää veronpalautuksensa ruokiin ym, niin siinä voisi olla sellainenkin erehdys, että sattuisit luulemaan häntä rikkaaksi suuren tavaramäärän vuoksi.
Mitäköhän ajattelit, että yritin kommentillani sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Mankkaan Lidlissä ei synny tuollaisia ajatuksia. :)
Mankkaalla on paljon näitä miljoonan euron omakotitaloja. Esimerkkisi on hieman huono kun tuo Lidl on heidän lähikauppansa. Tottakai käyvät sieltä ostamassa ihan tavallista ruokaa. Ei kaikki, mutta monet.
En varsinaisesti kadehdi. Käytössäni on noin 150 € kuussa ruokaan, mutta kun kaiken tekee alusta asti itse, saa tuolla summalla todella hyvää ruokaa. Vihannekset ja hedelmät ei paljoa maksa, ei pasta, perunat ja riisi liioin. Sitten iso köntti vaikkapa naudan keittolihaa niin siinähän on jo ainekset vaikka mihin; burgundin pataan, stroganoffiin, raguun, chili con carneen jne.. Joku hyvä juusto tai pari vielä päälle.
Kala kokonaisena on paljon halvempi kuin fileoituna, vaikka on vielä parempilaatuista lihaakin kun eivät ole olleet lomittain liha nahkapuolta vasten. Pakastekanat on myös oiva ja halvahko valinta jos vaikka tekee kukkoa viinissä.
Jos käytössä olisi enemmän rahaa, ostaisin varmaan useammin lähinnä äyriäisiä, nyt niitä on varaa ostaa vain pari kertaa kuussa.
Niin ärsyttää kun lappaan 300 euron ostoksia kärrystä tiskille, aina siinä joku köyhäke parinkymmenen euron ostoksien kanssa tärisee turhautuneena. Miksi eivät ymmärrä mennä leipäjonoon!
Pienituloisuus ei ole sitä, että "minusta tuntuu, että minulla on vähän rahaa käytössä" tai "en voi ostaa kaikkea mitä haluan".
Vuonna 2013 pientuloisuusraja oli 14260 €/kulutusyksikkö. Kulutusyksikkö on laskettu siten, että talouden ensimmäinen aikuinen saa painon 1, muut 14 vuotta täyttäneet 0,5 ja 0-13 vuotiaat lapset 0,3.
Esim. meidän perhe minä + kolme lasta on näin ollen 2,3 kulutusyksikköä.
Vuonna 2013 Suomessa 12,8% väestöstä oli pienituloisia.
ennemminkin mietin että kuinka paljon he lihovat noilla kaikilla lisukkeilla ym. itsehän syön vain riisiä ja kanaa, vatsalihakset näkyy ja muutenkin kroppa on lihaksikas.
Totta hitossa! Haluaisin kerätä tavaraa korin täyteen hintoja murehtimatta .( Enkä ostaa aina niitä halvimpia makaroneja, halvinta jauhelihaa, halvinta leipää.. En haluaisi selittää lapsille joka kerta, kun menemme Prismaan mansikanmyyjien ohi, ettei ole varaa mansikoihin tai herneisiin !
Vesimeloni on nyt halpaa. Alle euron/kilo.