Pienituloiset, kadehditteko koskaan ruokakaupassa rikkaampia? Kun katsotte, mitä kaikkea he ostavat
Ja sinun pitää tarkkaan miettiä, mihin sillä kertaa rahat riittävät?
Kadehditteko koskaan heitä, jotka pystyvät tosta noin vaan ostamaan kärryt täyteen ruokaa sen kummemmin hintoja miettimättä?
Kommentit (72)
En, mitä mun pitäis haluta ostaa? Enkä katso muiden ostoksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Määritä pienituloisen raja ensin?
En ole aloittaja, mutta olisikohan vaikka sellainen, joka ei voi ruokakaupasta ostaa kaikkea haluamaansa tai edes tarvitsemaansa?
Harmittaa se, että vaikka kuinka halvalla yrittäis ostaa, niin silti pieni kassillinen maksaa 40-50€. Ruokien hinnat hirvittää.
Mistä toisen pankkitilin saldon näkee ostoskärrystä?. Mulla on katetta sen verran että lastaan kärryyn kaikkea mitä mieli tekee.... Siellä on kaalia, porkkanaa, kananmunia, puurorouheita, maustamatonta jogurttia ja joku liha/kala. Varmaan paljon edullisempaa kuin wt-köyhän pakastepizza, irtokarkki, lokaloka -lasti.
Mankkaan Lidlissä ei synny tuollaisia ajatuksia. :)
Kyllä. Katson usein muiden ostoksia ja mietin että olisipa mullakin varaa..
Kun joillain jotai fetajuustoa, kokolihaa, lohta jne..
itse joudun usein ihan edullisemmista perustuotteista valitsemaan mitä jätän ostamatta. Esim ostanko (halvinta) juustoa vai sittenkin maitopurkin ja tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta olisikohan vaikka sellainen, joka ei voi ruokakaupasta ostaa kaikkea haluamaansa tai edes tarvitsemaansa?
Juuri näin. Sellainen ihminen, joka joutuu tarkkaan miettimään, mitä sillä kertaa ostaa. Jos vaikka wc-paperi ja maito on molemmat lopussa, niin kumpi on sillä kertaa tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Ja jolla ei ole varaa minkäänlaisiin heräteostoksiin. Pitää pitäytyä täysin ostossuunnitelmassa. Ap
Ei harmita, kun en ees ajattele asiaa. Ostan vain päivän tai kahden syötävät kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Katson usein muiden ostoksia ja mietin että olisipa mullakin varaa..
Kun joillain jotai fetajuustoa, kokolihaa, lohta jne..
itse joudun usein ihan edullisemmista perustuotteista valitsemaan mitä jätän ostamatta. Esim ostanko (halvinta) juustoa vai sittenkin maitopurkin ja tomaatteja.
Juuri sinunkaltaisiasi tarkoitin. Sinä olet malliesimerkki pienituloisesta. Ap
Jaa-a, en kiinnitä muiden ostoksiin mitään huomiota.
Joskus nuorena kaupan kassana tuli katseltua että kylläpä ihmiset ostavat paljon ruokaa. Vertailin myös ihmisten ostoksia näiden kokoon ja huomasin että hoikat ostavat enemmän kasviksia ja vähärasvaisia tuotteita kuin lihavat. Meni usko karppaukseen :D
No kyllä joskus kieltämättä mietin, että olisipa itsekkäkin tuohon varaa. Tänäänkin kun kävin lähikaupassa, edellä olevalla keski-ikäisellä naisella oli kärryssä kaikkea kallista: paria eri ulkomaista juustoa, avokadoja, oliiveja, oliiviöljyä, tuorechilejä, luomujauhelihaa, ja vielä jokunen pienpanimon erikoisolut. Kadehtiminen on ehkä liian vahva sana, mutta kyllä ajattelin että voisi se ruoan laitto ja syöminen olla kiinnostavampaa puuhaa jos olisi varaa vähän eksoottisempiinkin aineksiin.
En katsele toisten ostoksia. Vaikka olen pienituloinen (2245€/kk), pystyn suurinpiirtein ostamaan sen mitä haluan eli normiruokaa ja välillä parempaa. En muista koska olisin joutunut laskemaan rahoja kaupassa.
Opiskelijana olin tosi mukautunut omaan tilanteeseeni. En kadehtinut muita. Koska ei ollut kokemusta siitä, että voi ostaa mitä haluaa tai ostaa vaikka sisäfilepihvejä ja kokata niistä.
Mutta sellaiset tilanteet oli vaikeita, kun joku tarjosi vaikka aterian ravintolassa, koska minulle joku 20 euroa oli iso raha.
En nyt erityisesti kadehdi muiden ruokaostoksia mutta olisihan se kiva kun olisi miljardi euroa ja ei oikeasti tarvitsisi ikinä miettiä mitä ostaa. Semmoinen "rahaa tulee paljon mutta yhtä paljon menee" - tyylinen kädestä suuhun eläminen ei kiinnosta.
Viimeksi eilen.
Olin kauppajonossa jonkun hienon naisen takana (sillä oli kallis takki ja jotain hyvää hajuvettä), se latoi siihen tiskille kaikkea kivaa ja juurikin laadukkaita tuotteita. Loppusumma oli yli 300 euroa! Minulla ei mene tuota summaa kauppaan edes kuussa. Elän työmarkkinatuella, asumistuella ja toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
En katsele toisten ostoksia. Vaikka olen pienituloinen (2245€/kk), pystyn suurinpiirtein ostamaan sen mitä haluan eli normiruokaa ja välillä parempaa. En muista koska olisin joutunut laskemaan rahoja kaupassa.
Sinunlaistasi en pidä pienituloisena. Koska viimeinen lauseesi paljastaa sen. Ap
Tilastojen mukaan meidän kaksihenkinen perhe on pienituloinen, mutta kyllä me pystytään ostamaan ruokakaupasta kaikkea tarpeellista. Ei ole tarvetta ostaa kärryjä täyteen ruokaa (kuka sen kaiken söisi?) ja edullisista vaihtoehdoista saa tehtyä herkullista ja terveellistä ruokaa. Ei ole syytä kadehtia.
Ei Lidlissä sellaiseen kiinnitä huomiota. Jos joku ostaa enemmän, sitten ostaa. Ainakin ovat fiksuja, kun käyvät Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa se, että vaikka kuinka halvalla yrittäis ostaa, niin silti pieni kassillinen maksaa 40-50€. Ruokien hinnat hirvittää.
Mitä oikein ostat? Minulla maksaa yksi kaupan ruokakassillinen yleensä 15-25€ Mukana on vihanneksia, hedelmiä yms. joita monet pitävät kalliina ja väittävät ettei köyhillä ole niihin varaa. Itse en ole pienituloinen mutta ihmetyttää kyllä jos yhteen peruskokoiseen ruokakassiin saa kulumaan noin paljon.