Ihmetyttää ihmiset, jotka eivät erota tiikeriä leopardista tai sarvikuonoa virtahevosta
Tällaisia ihmisiä on aika paljon, ja jopa monissa käännöksissä rhinoceros on käännetty virtahevoksi. Luulisi, että ihmiset oppisivat tänä päivänä jo ihan pienenä lapsena erottamaan tunnetuimmat villieläimet lastenkirjojen, piirrettyjen yms. avulla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Nämä tulevat kotoa jo ennen kouluikää. Kun luetaan monipuolisesti, jutellaan kaikenlaista, katsotaan luontodokkareita, niin pitkälle se on jo siinä.
Ei koulussa anneta juurikaan eväitä kasvien ja eläinten tuntemukseen ja tuntemus sen pohjalta pelkästään jää hyvin vajavaiseksi. Itse olen sitten vielä aikuisiällä ollut kiinnostunut ja täydentänyt tietämystä. Lintujakin tunnen varmaan pari sataa. Tämän olen sitten omille lapsilleni siirtänyt vähintäänkin kiinnostuksena asiaa kohtaan.
Olin lenkillä ojaan tippua, kun yksi äiti selitti västäräkistä lapselleen: siinä on harakka. En voinut olla puuttumatta ja sanoa, että se on västäräkki.
Teinkö väärin?
Juurikin tämä, sen opetuksen luontoon pitäisi lähteä jo kotoa, nykyään taidetaan kouluissa painottaa ihan muita juttuja, mikä on kyllä sääli. Ihmiset eivät enää tunne ja ymmärrä elinympäristöään. Itse olen ikuisesti kiitollinen isälleni ja sedälleni, jotka minua jo pienestä alkaen tutustuttivat luontoon esimerkiksi mökillä, opettivat tunnistamaan lintulajeja ja kasveja ym. Myös luontodokumentteja katseltiin meillä ahkerasti ja kirjastosta lainattiin kasapäin esimerkiksi luontoa ja maantiedettä käsitteleviä kirjoja. Tuosta jäi käteen todella hyvä yleissivistys. Mutta olen huomannut, että suurin osa mun ikäisistäni (olen 26) ei kyllä tiedä luonnosta ja maantieteestä oikein mitään, vaikka ovat lukionkin käyneet.
Ei tarkoita pantteri pelkästään mustaa leopardia vaan myös täplikästä. Pantteri=leopardi.