Hakemani työpaikka uudelleen avoinna
Kyseessä asiantuntijatehtävä, hyvämaineinen firma. Hain työtä, johon kokemukseni, koulutukseni jne vastasivat käytännössä täysin. Ei ollut yhtään kohtaa, johon en olisi voinut todeta, että täyttyy. Hain LinkedInin kautta, josta näkyi, että hakijoita oli yli 200.
Sain "kiitos mutta ei"-vastauksen ja ajattelin, että ok, oli vaan niin monia parempia hakijoita. Ja nyt viikkoa myöhemmin sama paikka on taas auki. Vähän eri sanoin osa kriteereistä, mutta nyt se vastaisi osaamiseeni vielä paremmin. Käytännössä se on sama työ, mitä nytkin teen.
Firma on monissa yhteyksissä mainittu hyvänä ja työntekijöitä arvostavana, en usko että kyse olisi siitäkään, että haluaisivat vaan ilmaista mainosta. Ihan riittävän tunnettu yritys.
Hakemukseni ei ole huono, olen sen luetuttanut tutulla rekrykonsultilla. En oikeasti ymmärrä, ettei muka satojen hakijoiden joukossa olisi löytynyt sopivaa henkilöä, jos omalla kokemuksellani ei päästy edes haastatteluun.
Haenko uudestaan, vai toteanko että etsivät jotain yksisarvisen ja avaruusolennon risteytystä, eikä kukaan pysty siihen...?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Supercell itse mainostaa paljon sitä, että palkkaavat enemmän persoonia, kuin osaajia. Ts ihmisen persoona merkitsee enemmän kuin mitä hän osaa. Uskon, että hakemuksesi ei siis vastaa sitä, minkä TYYPPISTÄ ihmistä he hakevat, vaikka vaaditut taidot sinulla olisikin.
Siitä tietysti voi olla montaa mieltä, että välittyykö persoona aidosti hakemuksesta... Mutta tuota epäilen itse syyksi.
Ja tällä "persoonalla" he tarkoittavat nuorekasta hupparinörttiä. Ota ap pukeutumiseen mallia Madventuresin Rikulta, niin paikka on sinun.
Ekan kierroksen hakijat ei vaan olleet tarpeeksi hyviä, tai vaikka osaaminen löytyikin niin ei löytynyt sitä oikeaa tyyppiä. Älä ota itseesi, tätä tapahtuu koko ajan.
Ihan tyypillistä. Parempi olla ottamatta ketään, jos ei löydy sopivaa. Ei sitten tarvitse käydä läpi semmoisia ikävyyksiä kuin työsuhteen koeaikapurku, mikä on kaikille osapuolille harmillista.
Ehkä valittu on koeaikana lähtenyt tai potkittu pois. Itse olen urani aikana nähnyt kuinka valittu tyyppi onkin ilmoittanut että vaihtaa muualle ja paska tilanne kun valinnat on tehty ja valittu lähtee pois. Faktaa kuitenkinon että työtä hakevilla on monia verkkoja vesillä ja hyvien työntekijöiden aiemmat työnantajat voivat houkutella hyviä tyyppejä takaisin kun todellisuus on paljastunut eikä kukaan pysty paikkaamaan. Eli hakemusta kehiin vaan ja muokaat sitä sen verran ettei ole sama, hakemus. Ettei tule copy paste mileneen valitsijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä hakisi enää uudelleen.
Jos firmassa ei viitsitä lukea hakemuksia kunnolla ja siksi olet pudonnut, kuulostaa tosi leväperäiseltä ja itse en haluaisi tuollaiseen paikkaan töihin.
Jos taas kokemuksestasi huolimatta et ole vaikuttanut sopivalta tyypiltä, tämä ei muutu uusintakierroksella.
Itse viimeksi eilen haastattelin ehdokasta, joka olisi paperilla ollut ihan nappivalinta, mutta livenä aivan jotain muuta. Työskentelytyyli ja arvot eivät sovi meille.
Kyllä hakemuksestakin näkee, onko tyypistä jatkoon vai ei (yleinen virhe vastavalmistuneilla esim. kehua liikaa "monipuolista" kokemustaan). Ja junnut siis ok, mutta ei jos haetaan jo valmista tekijää.
Niin, se on tosiaan vaikea sanoa, mitä piilokriteereitä heillä on. Totuus kuitenkin on, että teen samantyyppisessä yrityksessä ihan tuota samaa, mitä ilmoituksessa luetellaan. Kokemusta on vuosia.
-ap
Pelkkä kokemus ei riitä. Voivat hakea asiakaspalveluhenkistä verkostoitujaa, jolloin sisäänpäinkääntynyt nurkassa nyhjöttäjä ei käy. Tai jos yrityskulttuuriin kuuluu, että asiat sanotaan suoraan, ei sinne sovi joku kovin herkkävarpainen loukkaantuja. Näin esimerkiksi.
Eli sopivan henkilön valinta työhön on muutakin kun työkokemus ja työtehtävät.
Tottakai on, mutta hakemuksesta on vaikea kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä persoonasta. Nyhjöttäminen tai herkkävarpaisuus ei siitä vielä välity. Haastattelussahan nämä sitten todetaan, kun ensin on valittu sinne ne paperilla sopivat.
Ja kuten sanoin, hyväksyn kyllä sen, että joku voi olla pätevämpi, parempi tyyppinä, ... mutta todella vaikea sulattaa sitä, ettei muka ketään sopivaa joukossa olisi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supercell itse mainostaa paljon sitä, että palkkaavat enemmän persoonia, kuin osaajia. Ts ihmisen persoona merkitsee enemmän kuin mitä hän osaa. Uskon, että hakemuksesi ei siis vastaa sitä, minkä TYYPPISTÄ ihmistä he hakevat, vaikka vaaditut taidot sinulla olisikin.
Siitä tietysti voi olla montaa mieltä, että välittyykö persoona aidosti hakemuksesta... Mutta tuota epäilen itse syyksi.
Ja tällä "persoonalla" he tarkoittavat nuorekasta hupparinörttiä. Ota ap pukeutumiseen mallia Madventuresin Rikulta, niin paikka on sinun.
Heh, tuokaan ei hakemuksesta vielä käy ilmi - ja itsellä on kyllä ihan nuorekas, ei pönötyskuva hakemuksessa :)
Pelifirmoista on kokemusta, tiedän kyllä suurinpiirtein toimintakulttuurin niissä.
-ap
Ilmaista mainosta, ei todellista tarvetta?
En hakisi toistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo työ käytännössä on, ap osaatko valaista?
No lyhyesti heidän tukihenkilöstönsä koulutustarpeiden määrittelyä, erilaisten koulutuskokonaisuuksien suunnittelua ja toteuttamista (online sekä perinteisempää). Käytännössä hyvin laaja tehtäväkenttä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä valittu on koeaikana lähtenyt tai potkittu pois. Itse olen urani aikana nähnyt kuinka valittu tyyppi onkin ilmoittanut että vaihtaa muualle ja paska tilanne kun valinnat on tehty ja valittu lähtee pois. Faktaa kuitenkinon että työtä hakevilla on monia verkkoja vesillä ja hyvien työntekijöiden aiemmat työnantajat voivat houkutella hyviä tyyppejä takaisin kun todellisuus on paljastunut eikä kukaan pysty paikkaamaan. Eli hakemusta kehiin vaan ja muokaat sitä sen verran ettei ole sama, hakemus. Ettei tule copy paste mileneen valitsijalla.
Tässä meni alle viikko hylsymeilistä, kun oli jo auki. Vaikea kuvitella, että koko prosessia olisi edes ehditty vetää loppuun, saati että koeaikakin olisi ehtinyt kunnolla alkaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itse viimeksi eilen haastattelin ehdokasta, joka olisi paperilla ollut ihan nappivalinta, mutta livenä aivan jotain muuta. Työskentelytyyli ja arvot eivät sovi meille.
Kyllä hakemuksestakin näkee, onko tyypistä jatkoon vai ei
Hauska. Hakemuksesta jo näkee mukamas, mutta niin vain sinäkin kutsuit haastatteluun tyypin, joka ei sitten kelvannutkaan. :)
Laitoitko palkkatoiveen? Jos olet liian kallis. Itse hain asiantuntijatehtävää ja olisivat tarjonneet palkkaa saman verran mitä saan toisaalla alempiarvoisesta tehtävästä.
No eipä ne mua edess valinneet. Enkä olisi samalla palkalla mennytkään.
En jaksanut edes lukea tuota ilmoitusta kokonaan. Ihme liibalaabaa!
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla se syy, enkä minä lähde siitä kyseenalaistamaan olenko oikeanlainen tyyppinä tai en. Jos en ole, se on ihan fine. Mietin vaan tosiaan sitä, kun itsessäni ei ole paperilla yhtään puutetta tuohon positioon, että voiko todella olla, että joukosta on löytynyt haastateltavaksi esim kymmenen parempaa, ja heistäkään yksikään ei ole sitä mitä haetaan. Ja jos yksikään ei ole sitä mitä haetaan, miksei oteta kuitenkin niistä paperilla ok tyypeistä lisää haastateltavia.
En ole töitä epätoivoisesti hakemassa, eli sinänsä asiasta ei tarvitse sen enempää edes murehtia. Tosiaan vaan ehkä lievästi kyllästynyt omaan organisaatioon ja olisi ollut kiva vaihtaa työpaikkaa välillä.
-ap
Kyllä tuota harrastetaan ihan millä tasolla tahansa, syistä en sitten tiedä. Tuttuni haki Glitteriin myyjäksi, haastattelussakin kävi ja oli sanottu että sopisi hyvin asiakaspalvelutyöhön (minkä allekirjoitan itsekin, pirteä mutta silti rauhallinen). No, pian sai tietää ettei saanut paikkaa, ja hyvä jos viikko siitä oli uusi haku päällä. Tuon voisi pistää sen piikkiin ettei vaan löytynyt sitä "oikeaa", mutta tuostakin taas vähän ajan päästä oli jo kolmas haku päällä täysin identtisellä hakemuksella :D ei nyt luulisi olevan niin vaikeaa löytää sopivaa myyjää johonkin halpakoruliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoitko palkkatoiveen? Jos olet liian kallis. Itse hain asiantuntijatehtävää ja olisivat tarjonneet palkkaa saman verran mitä saan toisaalla alempiarvoisesta tehtävästä.
No eipä ne mua edess valinneet. Enkä olisi samalla palkalla mennytkään.
Laitoin, mutta sen kyllä pitäisi olla ihan linjassa tuohon tehtävään. Ja SC on kyllä ihan maineessa hyvänä palkanmaksajana. Voihan se toki olla, että se oli liikaa, vaikka vaikea uskoa.
-ap
Ap on ehkä liian vanha tai väärää sukupuolta. Pienet lapset ovat myös este joissain tapauksissa tai riski siitä että sellaisia tulee. Valitettavasti.
Sitä paitsi ei ne tuollaisissa paikoissa lue edes kaikkia hakemuksia. Siinä olisi niin iso homma, että katsotaan muutama ja jos niistä löytyy niin otetaan. Jos ei ole kova kiire saada henkilöä työhön, voidaan paikka laittaa auki uudelleen. Joku päivä jos sattuu katsomaan hyvän hakemuksen niin se henkilö palkataan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut edes lukea tuota ilmoitusta kokonaan. Ihme liibalaabaa!
Kyllä ne kriteerit ja tehtävät ihan selkeitä on :)
-ap
Luulen että todennäköisin skenaario on ollut se että työtarjous on tehty hakuprosessin voittaneelle ja tämä on hyväksynyt, mutta perunut sittenkin saatuaan houkuttelevamman tarjouksen toisesta yrityksestä. Melko tavallista etenkin IT-alalla ja tapahtunut omalla työpaikallani pari kertaa.
Eikö mene kerralla järkeen, etteivät halua sinua tai ketään niistä muistakaan, jotka hakivat ekalla kerralla.