Montako amistaustaista yliopisto-opiskelijaa tiedät ja millaisia ne on?
Kommentit (65)
Muistakaa erottaa siis yo-pohjaiset, joilla on ammattitutkinto. Heidät kirjataan siis ylioppilaiksi eikä muuta tutkintoa oteta mitenkään huomioon.
Oikiksessa oli kaksi hyvää opiskelukaveriani, joilla molemmilla amistausta. Eivät erottuneet muista mitenkään, paitsi ehkä joissain asioissa edukseen kun heillä oli enemmän elämänkokemusta työelämästä. Koulutustausta tuli esille vasta pitkän ajan kuluttua.
Amistaustainen voi hyvinkin päästä yliopistoon. Esim. Tietyn linjan käy vielä pitkän matematiikan ja fyken iltalukiossa ja pääsykokeen kautta teknillisen yliopistoon dippainssiksi.
Itse yritin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteiskuntatieteelliseen amispohjalta, mutta jäin kahden pisteen päähän valitettavasti varasijalle. Viime vuonna samat pisteet olisivat riittäneet heittämällä sisään mutta tänä vuonna sattui olemaan kovempi taso. Ei se ole ollenkaan mahdotonta päästä ja kannustan muitakin, jos on vain aikaa ja rautaista motivaatiota lukea kokeisiin.
Ehkä itselläni on etumatkaa keskimääräiseen amislaiseen siten, että olen lapsesta asti ollut innostunut kirjoista ja kirjoittamisesta, eivätkä esseet tuota mitään ongelmia. Muutaman kurssin ehdin aikoinaan lukiossa suorittaa ja arvosanat olivat kaikissa 10.
Meillä oli yksi joka oli muistaakseni opiskellut ensin amiksessa kokiksi ja sitten päättänyt hakea yliopistoon (humanistinen tiedekunta). Ei erottunut vaatetuksen yms. puolesta joukosta mitenkään ja oli fiksun oloinen kaveri. Jätti kuitenkin parin vuoden jälkeen opinnot kesken, en tiedä miksi.
Ilmeisesti eivät erottuneet mitenkään ainakaan omana opiskeluaikanani, kun en edes tiedä, montako oli amistaustaista, tai siis siihen aikaan useimmilla oli opistotausta, jos ei ollut ylioppilas. Ei siinä ollut mitään eroa, vaan amis- tai ylioppilastausta saattoi tulla esiin jossakin muussa yhteydessä.
Tiedäthän, että ei nykyään enää kaikki ylioppilaat käytä sitä valkoista lakkia opiskeluaikana niin kuin ennen vanhaan.
Voi olla eroa eri tiedekunnissa, mutta yhteiskuntatieteellisessä ja kasvatustieteellisessä meitä oli monta.
Veljen poika opiskeli maisteriksi amis-pohjalta ja entinen koulukaveri emäntäkoulupohjalta ponnisti professoriksi asti. Kun on vain riittävän sinnikäs ja tekee töitä, niin vain taivas on rajana.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteiskuntatieteelliseen amispohjalta, mutta jäin kahden pisteen päähän valitettavasti varasijalle. Viime vuonna samat pisteet olisivat riittäneet heittämällä sisään mutta tänä vuonna sattui olemaan kovempi taso. Ei se ole ollenkaan mahdotonta päästä ja kannustan muitakin, jos on vain aikaa ja rautaista motivaatiota lukea kokeisiin.
Ehkä itselläni on etumatkaa keskimääräiseen amislaiseen siten, että olen lapsesta asti ollut innostunut kirjoista ja kirjoittamisesta, eivätkä esseet tuota mitään ongelmia. Muutaman kurssin ehdin aikoinaan lukiossa suorittaa ja arvosanat olivat kaikissa 10.
Miksi ihmeessä tuolla menestyksellä vaihdoit ammattikouluun? Vähän outoa!
Joku uskoo näitä "amiksen autopuolelta professoriksi" juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että elinympäristösi on niin pieni ettet tunne tällaisia ihmisiä. Itse tunnen useampia. Olenhan itsekin "samaa sarjaa". Harva oppiaine on niin vaikea etteikö lujalla tahdolla ja perslihaksilla pääsisi sisään.
Tiedän muutamia tyyppejä, jotka on amistaustalla menneet yliopistoon ja näille kaikille on yhteistä, että yliopistoon on menty vasta myöhemmällä iällä, kun työkokemusta on jo kertynyt, lapsia hankittu ja kenties AMK tutkintokin hankittu. Ei siis suoraan toiselta asteelta kuten lukion käyneet usein tekevät.
Itselle ei tällaisia amistaustaisia osunut omien kurssien kanssa kohdalle (ainakaan en tiedä osuneen), joten en tiedä eroaako heidän opiskelutekniikkansa tms. meistä lukion käyneistä juurikaan. Ja jos eroaa, niin onko syynä vaan korkeampi ikä (aikuisopiskelijat yleensä ovat esim. eri tavoin motivoituneita kun nuoremmat) vai amistausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että elinympäristösi on niin pieni ettet tunne tällaisia ihmisiä. Itse tunnen useampia. Olenhan itsekin "samaa sarjaa". Harva oppiaine on niin vaikea etteikö lujalla tahdolla ja perslihaksilla pääsisi sisään.
Aalto-yliopistossa ei ainakaan ole yhtä ainutta professuuria, jota hallitsisi ei-ylioppilas. Olen kanslisti ja näen siis ansioluetteleoista taustan.
Epäilen siis näitä "tunnen monta ja olen itsekin" -juttuja. Mutta voithan laittaa nimet, täysin julkista tietoa nämä koulutustaustat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä elämäm koululaisten virityksiä tänne :D
Professorilta vaaditaan tohtorin tutkinto (harvoilla taiteen aloilla voidaan tehdä poikkeuksia) ja vankkaa tieteellistä meriittiä muutenkin. Se on vähän eri asia kuin sisäänpääsy, joka tietysti sekin on amikselle varsin kiven takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aalto-yliopistossa ei ainakaan ole yhtä ainutta professuuria, jota hallitsisi ei-ylioppilas. Olen kanslisti ja näen siis ansioluetteleoista taustan.
Epäilen siis näitä "tunnen monta ja olen itsekin" -juttuja. Mutta voithan laittaa nimet, täysin julkista tietoa nämä koulutustaustat ovat.
En puhunut Aalto-ylipistosta enkä professuureista mitään. Harva akateeminenkaan professoriksi asti etenee, joten aika turha vetää tuollaista korttia esiin. Enkä aio laittaa yksityishenkilöiden nimiä anonyymipalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut Aalto-ylipistosta enkä professuureista mitään. Harva akateeminenkaan professoriksi asti etenee, joten aika turha vetää tuollaista korttia esiin. Enkä aio laittaa yksityishenkilöiden nimiä anonyymipalstalle.
Professori ei kyllä ole niinkään yksityishenkilö ja sinulle annettiin mahdollisuus antaa se nimi kahden kesken.
Professuuri ja tämän viranhaltija on täysin julkinen henkilö professorin virkansa puitteissa.
Myös hänen koulutustaustansa on julkinen tieto. Eli et laita nimeä, koska tällaista henkilöä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori ei kyllä ole niinkään yksityishenkilö ja sinulle annettiin mahdollisuus antaa se nimi kahden kesken.
Toistan: En ole yhdessäkään viestissäni puhunut professoreista mitään! Harva akateeminen (millään taustalla) etenee professoriksi asti!
Tässäkin ketjussa on monta tuttua edennyt amiksesta professoriksi.
Katselin tilastoja vuodelta 2015. (Tuoreempia ei vielä olekaan)
Vuonna 2015 Suomen yliopistoissa opiskeli 160 725 opiskelijaa.
Yliopisto-opiskelijoista 3 712 eli 2,3 prosenttia oli sellaisia, joilla oli ammatillinen tutkinto, mutta ei ylioppilastutkintoa.
Lääketieteen opiskelijoita oli tuolloin yhteensä 6 275, joista vain 0,37 prosentilla oli ammatillinen tutkinto, mutta ei ylioppilastutkintoa.
Katsoin Helsingin vielä erikseen, niin Helsingissä vastaavat luvut ovat 1,3 koko yliopistossa ja 0, 14 lääketieteellisessä.
Otin lääketieteen erikseen esiin, koska tuolla toisessa ketjussa puhuttiin nimenomaan lääkiksestä lähäripohjalta. En voi linkittää, koska nämä ovat sisäisillä sivuilla olevaa tietoa. Julkista sinänsä kyllä eli voi tarkistaa esim. puhelimitse.