Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen puoliso aikoo alkaa perimään lapsilta ja minulta vuokraa

Vierailija
30.06.2017 |

Erosimme kaksi vuotta sitten ja minä jäin lasten kanssa asumaan meidän myynnissä olevaan taloon. Mies muutti suoraan täältä nykyisen kumppaninsa luokse. Lapsiaan on tavannut kolme kertaa eron jälkeen. Kaksi kertaa täällä meidän kodissa ja viime jouluna piti lapsia yhden iltapäivän kun kävivät ex-anopilla syömässä. Nämä kaksi ensimmäistä kertaa tapasivat tosiaan täällä minun ja lasten kodissa, mutta järjestely ei sopinut todellakaan minulle, koska raahasi tänne myös sen uuden kumppaninsa leikkimään kotia. Nainen lähetti tämän jälkeen minulle terveisiä ex-miehen kautta, että mitä täällä kannattaisi tehdä, että asunto menisi kaupaksi. Tähän lisään vielä, että meillä on todella siisti koti ja hyvin hoidettu piha. Talo on iso ja saan juuri ja juuri maksettua kaikki kulut ja satsaan pihan parantamiseen kaiken rahan mitä ylimääräistä jää. Ja sitä jää todella vähän varsinkin talvikuukausina kun sähkölaskut on isot.
Elatusmaksuja ei joudu maksamaan, kun sai ne keploteltua lastenvalvojalla nolliin, Kela maksaa hänen puolestaan. Olivat tehneet vuokrasopimuksen niin että asunto on kokonaan miehen nimissä, palkkansa muutti niin, että saa lähes kaiken km-korvauksina ja päivärahoina. Maksan ihan kaiken yksin, talon kulut, kotivakuutuksen, lasten harrastukset. Raadan töissä ihan hulluna ja lopun aikaa teen pihatöitä, kukaan lapsia, olen ainoana vanhempana heidän elämässään. Ex-Miehen mielestä lapsissa ei ole enää edes mitään hoidettavaa kun ovat jo isompia.
Nyt on säännöllisin väliajoin lähetellyt viestejä siitä, että minä ja lapset (kyllä, myös lapsey) joudumme maksamaan hänelle vuokraa täällä asumisesta. Itse olen ollut valmis tinkimään talon myyntihinnasta, mutta hän ei suostu ja sen takia me tässä joudutaan asumaan, vaikka ei olisi varaa. Aikoo nyt käyttää jotain etävanhempien liiton lakimiestä tässä asiassa.
Mulla on hermot aivan riekaleina. Rahaa ei yksinkertaisesti ole maksaa vuokraa. Sanoin, että saisi olla tyytyväinen kun täällä on joku pitämässä huolta talosta ja pihasta ja hoitamassa kaikki kulut. Ja niitä kulujahan olisi, vaikka tämä olisi tyhjillään. Samoin pihatyöt ei minnekään katoa.

En kestä !! Elämäni huonoin valinta oli tämä mies.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sa,[/quote]Mulle sanottiin verovirastosta että julkiset verotiedot näkisi vain menemällä itse paikalle verotoimistoon, että niitä ei voisi tilata.[/quote]

Asianajajana olen tilannut elatusapukannetta varten julkisia verotietoja. Olen myös käyttänyt julkaistuja julkisia verotietoja elatusapukanteissa. Vuosittainhan julkaistaan verotietoja erityisen suurituloisista , Ylen sivuillakin voi hakea verotietoja kunnittain ja tulostaa ne internetistä. Joskus ennen oli sellaisia tablod-kokoisia lehtiä, ostin joka vuosi sellaisen ja kopioin sieltä verotietoja kirjallisiksi todisteiksi

Yksityihenkilönä en ole kokeillut, mikä on menettelytapa, mutta koska ne ovat julkisia, niin kyllä ne pitää myös paperilla saada, vaikka sitten pitäisi siellä verotoimistossa käydä.

Vierailija
102/105 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entäs jos mies on omasta tahdosta muuttanut pois uuden naisen luokse? Yhteiseen taloon jäävä nainen ehdottaa, että he voivat asua edelleen saman katon alla. Mies ei halua. Nainen ei siis mitenkään estä miestä käyttämästä omaa taloaan. Kuuluuko silloinkin maksaa hyvitystä miehelle talon toisesta puolikkaasta?

Korkein oikeus on linjannut tämän, että kun on estynyt käyttämästä omaa omistusosuttaan siitä talosta välirikon perusteella, niin on oikeus asumishyötykorvaukseen.  Siinä ei auta, jos sanoo, että voi tulla takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voi määrätä talon myyntihintaa. Jos hän ei suostu hintaa tiputtamaan, voit hakea yhteisomistajuuden purkua, jolloin ulkopuolinen taho määrittelee hinnan sellaiseksi jolla se menee kaupaksi.

Aviopuolisoiden varallisuusoikeudellisiin asioihin sovellettava laki on avioliittolaki. Talon yheisomistussuhde puretaan omaisuuden osituksessa. Tässähän talo on jo myynnissä ja osituksessa jaetaan sitten talon sijaantulovarallisuutena kauppahinta. Ja osituksessa huomioidaan se asumishyötykorvaus.

Avoliitossa ei voi hakea yhteisomistussuhteen purkua.

Vierailija
104/105 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajan ex- miehen ja uuden avopuolison asumiskulut (vuokra) on huomioitu yksin miehen menona, kun miehen elatuskykyä on laskettu, niin tämä ei ole oikein. Asumiskulut tulee puolittaa laskennallisesti miehen ja avopuolison kanssa, kun selvitetään  isän elatuskykyä. . Miehellähän ei ole lakisääteistä elatusvastuuta avopuolisostaan. Isällä on lakisääteinen elatusvastuu omista lapsistaan. 

Tulojen ja asumiskulujen kanssa venkoilun saa kuriin, kun  vie   lasten elatusvaun oikeuden päätettäväksi. 

Vierailija
105/105 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa oma asunto heti, jonne muutatte lasten kanssa heti.