Entinen puoliso aikoo alkaa perimään lapsilta ja minulta vuokraa
Erosimme kaksi vuotta sitten ja minä jäin lasten kanssa asumaan meidän myynnissä olevaan taloon. Mies muutti suoraan täältä nykyisen kumppaninsa luokse. Lapsiaan on tavannut kolme kertaa eron jälkeen. Kaksi kertaa täällä meidän kodissa ja viime jouluna piti lapsia yhden iltapäivän kun kävivät ex-anopilla syömässä. Nämä kaksi ensimmäistä kertaa tapasivat tosiaan täällä minun ja lasten kodissa, mutta järjestely ei sopinut todellakaan minulle, koska raahasi tänne myös sen uuden kumppaninsa leikkimään kotia. Nainen lähetti tämän jälkeen minulle terveisiä ex-miehen kautta, että mitä täällä kannattaisi tehdä, että asunto menisi kaupaksi. Tähän lisään vielä, että meillä on todella siisti koti ja hyvin hoidettu piha. Talo on iso ja saan juuri ja juuri maksettua kaikki kulut ja satsaan pihan parantamiseen kaiken rahan mitä ylimääräistä jää. Ja sitä jää todella vähän varsinkin talvikuukausina kun sähkölaskut on isot.
Elatusmaksuja ei joudu maksamaan, kun sai ne keploteltua lastenvalvojalla nolliin, Kela maksaa hänen puolestaan. Olivat tehneet vuokrasopimuksen niin että asunto on kokonaan miehen nimissä, palkkansa muutti niin, että saa lähes kaiken km-korvauksina ja päivärahoina. Maksan ihan kaiken yksin, talon kulut, kotivakuutuksen, lasten harrastukset. Raadan töissä ihan hulluna ja lopun aikaa teen pihatöitä, kukaan lapsia, olen ainoana vanhempana heidän elämässään. Ex-Miehen mielestä lapsissa ei ole enää edes mitään hoidettavaa kun ovat jo isompia.
Nyt on säännöllisin väliajoin lähetellyt viestejä siitä, että minä ja lapset (kyllä, myös lapsey) joudumme maksamaan hänelle vuokraa täällä asumisesta. Itse olen ollut valmis tinkimään talon myyntihinnasta, mutta hän ei suostu ja sen takia me tässä joudutaan asumaan, vaikka ei olisi varaa. Aikoo nyt käyttää jotain etävanhempien liiton lakimiestä tässä asiassa.
Mulla on hermot aivan riekaleina. Rahaa ei yksinkertaisesti ole maksaa vuokraa. Sanoin, että saisi olla tyytyväinen kun täällä on joku pitämässä huolta talosta ja pihasta ja hoitamassa kaikki kulut. Ja niitä kulujahan olisi, vaikka tämä olisi tyhjillään. Samoin pihatyöt ei minnekään katoa.
En kestä !! Elämäni huonoin valinta oli tämä mies.
Kommentit (105)
Periaatteessa et ole ex-miehesi vuokralainen, jos olette yhdessä sopineet, että jäät maksamaan taloon ylläpitoa ja juoksevia kuluja vastaan. Vuokrasopimusta ei voi jälkikäteen tehdä yksipuolisesti. Hän voi toki lähteä tätä perimään oikeudessa jos haluaa, mutta totta kai siellä huomioidaan kaikki nämä seikat, jotka kerroit. Ja jos oikeuteen pitää lähteä, niin samaan "konkurssiin" sitten pistät asianajajan selvittämään kaikki nämä miehesi veropetokset, laskettamaan elarit asianmukaisesti yms. Lisäksi huomioidaan tuo miehen suorittama myynnin hankaloittaminen (ei suostu hinnanalennukseen), ei sellainen keplottelu mene läpi.
Hengittele rauhassa. Ei tämä mene kuten hän nyt kuvittelee ja sulle itsevaltiaana sanelee. Tainnut nousta rahanhimo nyt vähän nuppiin.
Täytyy kyllä ihmetellä millaisia urpoja joistakin tulee eron jälkeen. Itelle ei tulis mieleenkään vaikeuttaa exän elämää, koska tottakai se vaikuttaa lapsiinkiin. Ilmoita,että muutatte vuokralle ja laitatte jatkossa talon kulut puoliksi kunnes talo myyty. Tai sitten mies saa muuttaa siihen ja alkaa maksamaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ne talon kulut jotka voi vaatia puoliksi vuokran jälkeen on kiinteistövero (menee automaattisetsti molemmille oma lasku) ja kotivakuutus. Sähkö, vesi, jäte, nuohous, tiemaksut kuuluu asujalle.
No riippuu ihan vuokrasopimuksesta. Onko sinulle ihan uusi tieto että esimerkiksi sähkö (tai mainitsemasi muut kulut) voi sisältyä vuokraan jolloin va maksaa sen, toki kompensoiden sitä yleensä korkeammalla vuokralla?
Ei ainakaan mulle kuulu nuohuosmaksu, olen siis vuokralla, vaan vuokraisäntä maksaa. En myöskään jätemaksua maksa, tiemaksusta en tiedä kun asun kaupungissa.
Eli vuokran päälle tulee sähkö- ja vesimaksu. Plus jos jotain asunnossa menee rikki tai täytyy uusia, niin vuokraisäntä maksaa.
Ei tietty omat koneet tms. Mutta mm. sähköhellan uusiminen kuuluu isännälle.
Samoin ruohonleikkuu ja lumityöt kuuluu isännälle, ellei vuokrasopimuksessa toisin sovita.
Eli jos maksat vuokraa puolikkaastasi, niin teet vain puolet pihatöistä: jätä toisen puolen pihaa leikkaamatta tai lumet luomatta. D D D
Mutta tässä tapauksessa, jossa omistaa puolet, niin mielestäni silloin joutuu maksamaan puoliksi, paitsi sitten tosiaan niin, että huomioidaan vuokran määrässä.
AP:han maksaa vuokraa vain siitä miehen omistusosuudesta, näin ymmärtäisin, eihän siitä omasta puolikkaastaan joudu vuokraa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset isälle vaikka pakolla.
Tämähän oliskin lapsille kiva temppu! Ihmisiä nekin on eikä mitään pelinappuloita.
Jos sinulla ei ole varaa asua siellä, niin muuta pois vuokralle jonnekin edullisempaan. Siinähän mies makselee lämmitystä tyhjästä talosta jonka piha alkaa rehottaa. Ehkä häntä alkaa hinnan alennuskin kiinnostaa siinä vaiheessa.
Kuinka vanhoja lapsesi ovat?
Muuten ap, ei mies ole saanut lastenvalvojalla mitään keploteltua ellet ole itse suostunut panemaan nimeä alle. Ethän laittanut? Voit viedä hänet käräjille elatusmsksuista. Hanki oikeusapua. Myös kotivakuutuksessa voi olla oikeusapu.
"palkkansa muutti niin, että saa lähes kaiken km-korvauksina ja päivärahoina"
Mikä tassä on se vaikea kohta? Jos toi lainaus on totta, niin exäsi ja sen työnantaja taitavat kusettaa verottajaa. Sanot vaan sille, että se maksaa täst edes kaikki asumisesi kulut tai sä kyrväytät ne tuosta. Tai se voi vaikka ostaa sun osuuden siitä talosta.
En jaksa uskoa tuota nolla-elatusapua. Jos kerran mies käy töissä.
Minäkään en usko nollaelatusapua jos mies on osakas. Ap:tä on kusetettu, ei lastenvalvoja mitään elatussopimusta tee, vain vahvistaa mitä vanhemmat on keskenään sopineet. Jos ap mennyt sopimaan miehen kanssa jotain nollaelatusapua, tyhmä on. Käräjille vaan.
No ap. Laita miehelle asiallinen viesti tähän tyyliin: "Sovitaan ensin elatusmaksuista, myös takautuvasti, lastenvalvojalla ja tarvittaessa oikeudessa. Sen jälkeen sovitaan siitä, maksetaanko kulut puoliksi vai maksanko minä kokonaan, jolloin 50 % kuluista vähennetään vuokrasta, eli oman osuuteesi siis maksat edelleen. Sen jälkeen sovitaan siitä, mikä on talosta käypä vuokra, josta maksan puolet, kun edellä olevat asiat on ensin sovittu kirjallisena." Lakimiehen varmaan tarvitset avuksi.
Mä en jotenkin usko tätä. Tuohan on jo veropetos mieheltä ja työnantajalta. Vai onko oma firma, kun ap mainitsi osakkuuden...
Vierailija kirjoitti:
Mä en jotenkin usko tätä. Tuohan on jo veropetos mieheltä ja työnantajalta. Vai onko oma firma, kun ap mainitsi osakkuuden...
Jatkan: Sitä suurempi veropetos, jos on osakkaana firmassa.
Ehdottomasti yhteys lakimieheen. Ota selvää onko paikkakunnallasi
oikeusaputoimistoa.
Jos ex-mies ei ole suostunut myymään halvemmalla, niin olisiko suostunut sillä halvemman hinnan puolikkaalla ostamaan ap:n osuuden talosta? AP:hän sanoi, että hänelle se hinta olisi kelvannut? Ehdotitko tätä ex-miehellesi?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole varaa asua siellä, niin muuta pois vuokralle jonnekin edullisempaan. Siinähän mies makselee lämmitystä tyhjästä talosta jonka piha alkaa rehottaa. Ehkä häntä alkaa hinnan alennuskin kiinnostaa siinä vaiheessa.
Kuinka vanhoja lapsesi ovat?
Mihin se naisen maksuvelvollisuus häviää tämän omistaessa puolet talosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan: Sitä suurempi veropetos, jos on osakkaana firmassa.
Osinkoja ei ole pakko nostaa, jos yhtiöllä ei ole varaa.
Ilmeisesti hyvä puoli tässä tapauksessa on se, että talolaina on jo maksettu ja kyse on vain ylläpitokuluista. AP;n ex-mies on kyllä härski ja tottunut hoitamaan raha-asiansa itselleen edullisesti. Sen näkee siitäkin kuinka on järjestänyt palkka-asiansa ja elatusapuasian. AP voisi käyttää 'neuvotteluvalttina' tätä ilmeistä hämäräperäisyyttä.. Eli kiristää ex-miestä ostamaan oman osuutensa pois. Silloin pääsisi eroon koko miehestä.
Jos teillä on yhteinen talo, niin talon kulut ja tuotot ovat yhteisiä.
Vuokratulot: 1000 €/kk
Kiinteistön kulut: 400 €/kk (kiinteistövero, vakuutus, jätemaksut, lämmitys ym.)
Tuloista vähennetään kulut ja jäljelle jää 600 €/kk ja se jaetaan omistajien kesken. Kummallekin tulee 300 €/kk. Käytännössä tarkoittaa sitä, että talossa asuva maksaa toiselle omistajalle tuon 300 €/kk.
Ne talon kulut jotka voi vaatia puoliksi vuokran jälkeen on kiinteistövero (menee automaattisetsti molemmille oma lasku) ja kotivakuutus. Sähkö, vesi, jäte, nuohous, tiemaksut kuuluu asujalle.