Entinen puoliso aikoo alkaa perimään lapsilta ja minulta vuokraa
Erosimme kaksi vuotta sitten ja minä jäin lasten kanssa asumaan meidän myynnissä olevaan taloon. Mies muutti suoraan täältä nykyisen kumppaninsa luokse. Lapsiaan on tavannut kolme kertaa eron jälkeen. Kaksi kertaa täällä meidän kodissa ja viime jouluna piti lapsia yhden iltapäivän kun kävivät ex-anopilla syömässä. Nämä kaksi ensimmäistä kertaa tapasivat tosiaan täällä minun ja lasten kodissa, mutta järjestely ei sopinut todellakaan minulle, koska raahasi tänne myös sen uuden kumppaninsa leikkimään kotia. Nainen lähetti tämän jälkeen minulle terveisiä ex-miehen kautta, että mitä täällä kannattaisi tehdä, että asunto menisi kaupaksi. Tähän lisään vielä, että meillä on todella siisti koti ja hyvin hoidettu piha. Talo on iso ja saan juuri ja juuri maksettua kaikki kulut ja satsaan pihan parantamiseen kaiken rahan mitä ylimääräistä jää. Ja sitä jää todella vähän varsinkin talvikuukausina kun sähkölaskut on isot.
Elatusmaksuja ei joudu maksamaan, kun sai ne keploteltua lastenvalvojalla nolliin, Kela maksaa hänen puolestaan. Olivat tehneet vuokrasopimuksen niin että asunto on kokonaan miehen nimissä, palkkansa muutti niin, että saa lähes kaiken km-korvauksina ja päivärahoina. Maksan ihan kaiken yksin, talon kulut, kotivakuutuksen, lasten harrastukset. Raadan töissä ihan hulluna ja lopun aikaa teen pihatöitä, kukaan lapsia, olen ainoana vanhempana heidän elämässään. Ex-Miehen mielestä lapsissa ei ole enää edes mitään hoidettavaa kun ovat jo isompia.
Nyt on säännöllisin väliajoin lähetellyt viestejä siitä, että minä ja lapset (kyllä, myös lapsey) joudumme maksamaan hänelle vuokraa täällä asumisesta. Itse olen ollut valmis tinkimään talon myyntihinnasta, mutta hän ei suostu ja sen takia me tässä joudutaan asumaan, vaikka ei olisi varaa. Aikoo nyt käyttää jotain etävanhempien liiton lakimiestä tässä asiassa.
Mulla on hermot aivan riekaleina. Rahaa ei yksinkertaisesti ole maksaa vuokraa. Sanoin, että saisi olla tyytyväinen kun täällä on joku pitämässä huolta talosta ja pihasta ja hoitamassa kaikki kulut. Ja niitä kulujahan olisi, vaikka tämä olisi tyhjillään. Samoin pihatyöt ei minnekään katoa.
En kestä !! Elämäni huonoin valinta oli tämä mies.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmilla omat lainat ex-miehen kanssa. Ja elatusapuasia on edelleen kesken, sillä juuri tämän talon myynti vaikuttaa miehen tuloihin ja menoihin. Lastenvalvoja oli sitä mieltä, että saisin olla tyytyväinen kun lasten kanssa Asumme tässä talossa ja levitteli käsiään, kun kieltäydyin allekirjoittamasta papereita siihen saakka kun lapset ovat täysi-ikäisiä. Alkuun käytiin yhdessä lastenvalvojalla, minkä jälkeen ex-mies kieltäytyi tulemasta paikalle ja nyt hoidetaan asiaa niin, että minä tämän kaupungin lastenvalvojalla ja hän oman kaupunkinsa lastenvalvojalla. Ei pyynnöistä huolimatta toimita tarvittavia papereita ja siksi tämä ratkaisu on väliaikainen. Ja tosiaan hän "asuu yksin" ja maksaa vuokran jne yksin, vaikka asuvat sen naisen asunnossa jonka luokse täältä muutti. Siinä ei voi lastenvalvoja tehdä mitään, kun heillä on joku keskinäinen sopimus asiasta. Seuraava aika lastenvalvojalle on elokuun lopussa.ap
Niin ja lapset ovat 11v ja 13v.
Ei, ei, ei ja ei! Älä mene lastenvalvojalle hyvä nainen! Ei he ole laki, he vaan ovat sovitteleva osapuoli kun vanhemmat tekevät sopimukset lapsista ja, jotta tekisivät!
Ihan nyt käräjien kautta tuo homma. Perut koko lastenvalvojan ajan osaltasi!
Eikä lastenvalvojalla ole mitään oikeutta puhella tuollaisia tai sanoa mielipiteitään kenekään omaisuuksista!
Sano, että et enää mene!?
Vaan hoidat elarit ja tapaamissopparit lakimiehen kanssa/kautta, mitkä käräjäoikeus sitten vahvistaa!
Vierailija kirjoitti:
Naisena en ymmärrä teitä naisia, jotka olette aivan nynnyköitä erossa. Miesvaan sanelee kuinka paljon omaisuutta ottaa mukaan, maksaako elareita vai ei ja sitten ehkä lamuina antaa vaimolle käytetyn sohvan kiitoksena 20 vuoden liitosta.
Mä olen aina ollut hyvin määrätietoinen ja tiennyt oikeuteni. Luen paljon lakitekstejä vapaa-ajallani (en ole juristi) yleisen mielenkiinon vuoksi. Toki luen paljon muutakin.
Mun ex-mieheni paljastui sarjapettäjäksi 25 vuoden avioliiton jälkeen ja voin rehellisesti sanoa, että mistään en osannut aavistaa, niin taitavasti teki sen (esim, kesken työpäivän kävi maksullisissa). Kun totuus paljastui sanoin heti miehelle, että nyt käyt jättämässä avioerohakemuksen niin pääset eroon näin paskasta vaimosta ja kolmesta lapsesta.
Sen jälkeen varaat ajan juristille ja sovimme virallisia laskentakaavoja käyttäen elatusmaksut, lasten tapaamiset sekä ositamme omaisuuden. Sanoin myös, että kaikki tehdään juristin kautta, mitäänen sovi hänen kanssaan "hyvä veli sopimuksella".
Mies meni aivan paniikkiin. Raivosi mulle, että et vie kyllä puolta omaisuudesta, koska hänellä on ollut aina suurempi palkka (meillä ei avioehtoa). Sanoin mielhelle, että kyllä vien, Suomen lakia noudattaen otan puolet noin 700 000 euron omaisuudestamme. Mies meni aivan sekaisin. Pyysi etten eroa - ylläri vaan, aloin kelpaamaan kun omaisuus oli häneltä menossa. Teimme kaikki paperit juristin avulla enkä kadu.
Miehen mielestä olen ilkeä akka. Sanoin, että sopii mulle, nauti nyt elämästäsi huoriesi kanssa.
Pitäkään puolenne!
juu maksulliset ei tule halvaksi. Mulle kävi aika lailla samoin 15 vuoden avioliiton jälkeen, sillä erotuksella, että olin se varakkaampi osapuoli. Isäni oli laittanut testamenttiinsa ehdon, että hänen jälkeenjääneeseensä omaisuuteen ei ole mitään avio-oikeutta lasten puolisoilla.
Mä vaan yksi aamu lähdin, jätin lapun ja pistin puhelimen kiinni. Ositus tehtiin juristin kautta, ja kaikki yhteinen meni sitten puoliksi. Ja meillä oli kaikki yhteistä, paitsi isänperintöni. Eropaperit ja ajanvaraukset hoidin itse.
Emme ole nykyisin juurikaan tekemisissä, koska lapsemme ovat jo sen verran isoja, että matkustavat itse julkisilla naapurikaupunkiin.
Ap pidä puolesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmilla omat lainat ex-miehen kanssa. Ja elatusapuasia on edelleen kesken, sillä juuri tämän talon myynti vaikuttaa miehen tuloihin ja menoihin. Lastenvalvoja oli sitä mieltä, että saisin olla tyytyväinen kun lasten kanssa Asumme tässä talossa ja levitteli käsiään, kun kieltäydyin allekirjoittamasta papereita siihen saakka kun lapset ovat täysi-ikäisiä. Alkuun käytiin yhdessä lastenvalvojalla, minkä jälkeen ex-mies kieltäytyi tulemasta paikalle ja nyt hoidetaan asiaa niin, että minä tämän kaupungin lastenvalvojalla ja hän oman kaupunkinsa lastenvalvojalla. Ei pyynnöistä huolimatta toimita tarvittavia papereita ja siksi tämä ratkaisu on väliaikainen. Ja tosiaan hän "asuu yksin" ja maksaa vuokran jne yksin, vaikka asuvat sen naisen asunnossa jonka luokse täältä muutti. Siinä ei voi lastenvalvoja tehdä mitään, kun heillä on joku keskinäinen sopimus asiasta. Seuraava aika lastenvalvojalle on elokuun lopussa.ap
Niin ja lapset ovat 11v ja 13v.
Ei, ei, ei ja ei! Älä mene lastenvalvojalle hyvä nainen! Ei he ole laki, he vaan ovat sovitteleva osapuoli kun vanhemmat tekevät sopimukset lapsista ja, jotta tekisivät!
Ihan nyt käräjien kautta tuo homma. Perut koko lastenvalvojan ajan osaltasi!
Eikä lastenvalvojalla ole mitään oikeutta puhella tuollaisia tai sanoa mielipiteitään kenekään omaisuuksista!Sano, että et enää mene!?
Vaan hoidat elarit ja tapaamissopparit lakimiehen kanssa/kautta, mitkä käräjäoikeus sitten vahvistaa!
Lisään vielä, että miehen on katsos sitten ihan pakko olla jotain mieltä ja vastata kun käräjiltä haastemies menee ovelle. Jos ei ota osaa niin käräjäoikeus tekee päätöksensä eduksesi, koska jos mies ei vaivaudu. Loppuu kiusanteko siihen.
Hänen on pakko antaa haasteeseen vastineensa tai ns.luovuttaa.
Ei se lastenvalvoja saa aikaiseksi yhtään mitään jos ei vanhemmat itse ole suostuvaisia tekemään sopimuksia. Lastenvalvoja käsitetään usein ihan väärin ja hänen toimenkuvansa. Itse olen jo avioeroa hakiessani pyytänyt yksinhuoltajuutta ja elatusmaksuista päätöstä ja saanut ne samalla oikeuden vahvistamalla päätöksellä hoidettua. Minnekään valvojille ole tarvinnut edes mennä.
Minä myös suosittelisin perehtymään ajatuksen kanssa sellaisiin lakeihin, kuin laki lapsen elatuksesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704 , perintökaari, laki eräistä yhteisomistussuhteita ja avioliittolaki. Ja veropetoksesta säädetään rikoslain 29 luvun 1 pykälässä.. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L29
Finlexiin vaan
terv. 63
Minäkin erosin aikoinaan, jäin asumaan yhteiseen asuntoon yhden lapsen kanssa. Exälle hankittiin ensin vuokra-asunto mieleisestä paikasta. Hän oli aivan hulttio raha-asioissa joten hän tyytyi siihen, että katsotaan miten yksin pärjää. Meillä oli kallis juuri melkein maksettu asunto pk-seudulla merenrannalla. Sanoin topakasti etten lähde kotoani minnekään vuokralle, olen itseni kouluttanut ja tehnyt rankasti työtä 18-vuotiaasta lähtien. Jos tulisi joku ostaja meille, laittaisin paikat niin hirveään kuntoon ja sotkuun ettei kukaan ostaja uskaltaisi tulla. Ylimääräiseen huoneeseen otan virolaisia rakennusmiehiä asumaan jätän vielä ne raksavaatteet esille näytille. Kolmen vuoden kuluttua teimme oikean osituksen, silloin minä ostin hänelle kaksion Lauttasaaresta. Siinä vaiheessa hän oli saanut jo rattijuoppoustuomin ym. Elatusmaksuja sain vain pari kertaa. Sanoin etten ole hänen äitinsä hoitakoon itsensä. Otti vaimokseen juopon bubi-ruusun joka kohta kuoli. Meidän lapsi kävi alussa isänsä luona mutta vierasti sitä elämäntyyliä. ( ei ruokaa ei vuodetta). Itse olen onnellisesti naimisissa ja uusia lapsia. Myös ystäväni jäi 3 lapsen kanssa yhteiseen taloon, mies sai mennä Ikean kassien kanssa , talo on vieläkin osittamatta. En ole koskaan kuullut että pitäisi jotain vuokraa maksaa omastaan.
Kaiken te palstamammat uskottekin.
Olet asunut 2 vuotta teidän puoliksi omistamassa asunnossa ilmaiseksi, vetäisin itsekin herneen nenään!
Tuo elatusapuasiahan on täysin toinen juttu. En jaksa uskoa, että mies ottaa kaiken palkan jonain kilometrikorvauksina. Yrityksiä valvotaan tarkasti tässä.
Ilmota verotoimistoon ( nimettömänä) että mies ottaa palkan km-korvauksina. Sehän on laitonta ja veronkiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset isälle vaikka pakolla.
Huutonaurua: :D Ikää kuin olisi olemassa tapa, jolla pakottaa joku tekemään jotain vastoin tahtoaan.
Ja kyllä...asumisestaan kuuluu myös maksaa vuokraa siltä osalta, jota ei omista.
Pitääkö alaikäisten lastenkin ruveta maksamaan vuokraa vanhemmilleen, jos asuvat kotona? Jos kuuluu, niin minkä ikäisenä tällainen velvollisuus iskee?
Mitä taas asumiseen tulee ex-vaimon osalta, niin ei siinä mitään vuokria tarvi kenellekään maksella, vaan kulut menee puoliksi, jos on yhteinen kämppä. Eihän se ex-vaimon ongelma ole, että toinen ei käytä omaa asumisoikeuttaan talossa. Sen sijaan ex-vaimon kannattaa pistää jokaikinen kuitti talteen, sekä ne työtunnit, joina on pihaa/taloa hoitanut, sillä nämä otetaan ex-vaimon eduksi huomioon, kun kämppä myydään. Eli hänen kulunsa ensin päältä pois ja sitten vasta käpästä saadut massit puoliksi.
Jos on esim. yrittäjä, voi nostaa palkkaa uuden vaimon/avovaimon nimissä tai tosiaan melkein kaiken palkan verottomina korvauksina. Olen ollut monessa paikassa töissä, jossa myös työtekijöille on maksettu näin, jotta voivat välttää ulosotot ja elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. yrittäjä, voi nostaa palkkaa uuden vaimon/avovaimon nimissä tai tosiaan melkein kaiken palkan verottomina korvauksina. Olen ollut monessa paikassa töissä, jossa myös työtekijöille on maksettu näin, jotta voivat välttää ulosotot ja elatusmaksut.
Samalla tavalla voi tappaa toisen, pahoinpidellä lapsiaan, myydä huumeita ym. Kaikkea voi tehdä, mutta lailliseksi laiton ei muutu.
Olet siis osallistunut velallisen epärehellisyyteen (rikos), vero- ja kirjanpitorikoksiin ja todennäköisesti petokseen tms. elatusmaksujen osalta. Kertoisitko missä yrityksissä, niin tullaan tekemään verotarkastukset?
T.Ketjun toinen verotarkastaja
Jos kyseessä on teidän yhteinen omaisuus (talo) niin ei sinun tarvitse maksaa vuokraa miehelle siitä. Muista kuitenkin pitää kaikki kuitit kaikesta mikä menee talon ylläpitoon. Sitten jos talo menee myyntiin niin voit myyntirahoista vielä ottaa miestäsi isomman siivun niihin kuitteihin vedoten.
Ja vielä muistutukseksi ap:lle: sinne oikeusaputoimistoon on usein yli kuukauden jonot, joskus enemmänkin, joten varaa aika sinne jo NYT heti. Lisäksi ensimmäisen visiitin aikana käsitellään vain alustavasti kaikkea, homma venyy siitäkin vähintään viikkoja, yleensä kuukausia. Kokemusta on samankaltaisesta tilanteesta.
Miksi odottaisit elokuuhun yhtään mitään, ala hoitaa asioitasi heti. Täällä tuli jo paljon neuvoja, ota niistä oppia.
Nämä eronneet isät kuuluvatkin siihen Valehtelijoiden Klubiin. Tapauksia on vaikka kuinka paljon. Yksi kikka on ottaa työpalkka rivitaloetuna Espoossa ja auto siihen päälle 55000. Ihan sama kenen nimissä ovat, kunhan saa käyttää. Uusi avopuoliso on jostain syystä kirjoilla halvassa 3.n opiskelijan solussa, mutta ei koskaan asu siellä vaan siinä kalliissa rivitalossa. Jos koti pitää myydä osituksen takia voidaan ottaa välittäjä arvioimaan vähän alikanttiin, myydään 500 000 euron asunto hinnalla 380 000 euroa ( ostajana bulvaani kaveri ), ja siitä miinustetaan as.velka 120 000, tekee arvoksi 260 000 euroa. Sitten vaimolle ja lapsille maksetaan vain 130 000 euroa. Sillä ei sitten saa mitään asuntoa Espoon Haukilahdesta tai Westendistä. Näin päästään kiusallisista ex-perheestä , joutuvat muualle pois tutuista kouluista. Sitten on myös häviämistemppuja, isä muuttaa Euroopan ulkopuolelle, jättää velat ja elatukset täysin hoitamatta. Pidän tätä kaikkein raukkamaisimpana tyyppinä. Ainahan joku on hänet nähnyt, mutta siinä maassa ei luovuteta talousrikollisia. Että tuli ketjusta tällaistakin elämän varrelta nähtyä mieleen.
Perheoikeusakimiehenä en jaksanut lukea koko ketjua.
Jos viet elatusapuasian asianajajan avulla oikeuteen, niin jos on kyse vain ja ainoastaan elatusavusta (ei siis samalla huollosta, asumisesta ja tapaamisoikeudesta), niin siinä on lapset kantajina. Niinpä, jos lapsilla ei ole omaa varallisuutta/tuloja, niin heillä on oikeus saada oikeusapu, eli valtio maksaa asianajajan palkkion. Sinä vain huoltajana edustat heita. Ilman muuta, jos palkka on muutettu päivärahoiksi, kannattaa hankkia (asianajaja voi tilata) miehen julkiset verotiedot edeltäviltä vuosilta. Lastenvalvoja vain laskee kaavan mukaan, mutta tuomioistuin soveltaa lakia.
Toinen asia on se kohtuullinen asumishyötykorvaus. Tästä on korkein oikeus tehnyt linjauksen jo muutama vuosikymmen sitten. Kun puolisosi on välirikon vuoksi estynyt käyttämästä omaa osuuttaan yhteisestä asunnosta, niin hänellä on oikeus kohtuulliseen asumishyötykorvaukseen siitä alkaen, kun avioero tuli lainvoimaiseksi. Korvaus tulee siis vain omasta omistusosuudesta. Tämä on aivan tavanomainen laskennallinen erä avioeron jälkeisessä omaisuuden osituksessa. Tähän asiaan tarvitset kyllä asianajajan tai oikeusavustajan. Voit kääntyä minkä tahansa oikeusaputoimiston puoleen asian selvittämiseksi. Asumishyötykorvausvaatimus kannattaa kiistää, jos mies ei ole hyväksynyt käypää myyntihintaa vastaavaa ostotarjousta talosta,
Asianajajan ottaisin minäkin. Jos tulosi ovat pienet, oikeusapu saattaa olla maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että vuokratulot vaikuttavat varmaan sitten hänen elatusmaksuihinsa, joita joutuukin itse maksamaan. Jos omistatte puoliksi, niin saadakseen mitään perustetta vuokranperimiselle, pitäisi hänen maksaa kuluistakin osansa!
Opettele nyt edes lain perusta.
Se joka asuu siellä maksaa kaikki kulut sekä markkivavuokran toiselle osapuolelle. Niin sanoo laki.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo yhteinen, puolet kuluista kuuluisi miehelle, niistä jotka juoksisivat vaikka ette siellä asuisi.
Ei muuten kuulu. Ota nyt perusasioista selvää
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että mies tienaa kolminkertaisesti sen mitä minä. Ainakin ennen tienasi ja edelleen on samassa paikassa töissä/osakkaana. Ja lapsia en väkisin miehelle lähetä. Ovat jo sen verran isoja, että ymmärtävät asian, eivätkä halua isälleen mennä. Ja talon kunto on hyvä. Kylpyhuone, sauna ja khh on remontoitu juuri ennen eroa. Keittiö kaipaa uudistusta, mutta on nytkin erittäin käyttökelpoinen. Olemme saaneet kolme ehdollista tarjousta, jotka ovat kaikki rauenneet siihen, etteivät ostajat ole saaneet omia asuntojaan myytyä. Meidän kaupungissa on ok-talojen myyntiajat todella pitkiä. Juuri nämä tarjousten tekijät ovat osa myyneet omiaan yli kolmekin vuotta.ap
Olet pelkkä trolli.
Kela ei varmaan myöskään maksa kenenkään hyvätuloisen ruokkoja ellei kyseessä ole vilunkipeli. Sinnekin olisin yhteydessä.