Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (1960)

Vierailija
441/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa! Sorruin haureuden syntiin erään ritarin kanssa ja nyt olen siunatussa tilassa. Pitäisi löytää hyvä sikiönlähdettäjä, ennenkuin on liian myöhäistä. Kaksi kuunkiertoa on jo mennyt, on kiirus.

Vierailija
442/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin onnellinen. Meidänkin perheessä saatiin vihdoin hevoset kärryjä vetämään. Rahvas raahustaa edelleen härkävankkureillaan tientukkeena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruttoa tulee koko ajan Ruotsista! NYT SE RUOTSIN RAJA KIINNI. Sieltä ei saa päästää Suomeen ketään ennen kuin epidemia on ohi!

Vierailija
444/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan rutto kirjoitti:

Ruttoa tulee koko ajan Ruotsista! NYT SE RUOTSIN RAJA KIINNI. Sieltä ei saa päästää Suomeen ketään ennen kuin epidemia on ohi!

Suomi kuului Ruotsiin.

Vierailija
445/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitein töe osätte kirjoitaa?

Oi, osaatko kirjoittaa itse? Minä sanelen kylän kirkonmiehelle, joka minun puolestani kirjoittaa ja lukee julkisesti näitä viestejä. Mutta tiesittekö, että on kyliä joissa edes pappi ei osaa kirjoittaa tai lukea?

Vierailija
446/1960 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saan poikalapsen? Meillä on monta tyttöä ja mies on vihainen. Joka raskaudessa olen yrittänyt syödä mahdollisimman paljon maitoa. Mies pistää puukon sängyn alle joka kerta kun... no, tiedättehän... näistähän ei voi puhua.

Onko mitään muita vinkkejä?

Vierailija
447/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette siitä että maaorjuus kielletään?

Vierailija
448/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies nukkui taas vaikka olisi yöllä pitänyt olla valppaana vartiotulilla. Olisi kyllä saanut hävetä silmät päästään jos viikingit olisivatkin juuri tuona yönä tulleet ryöstöretkelle.

Viikinkejä ei ollut enää keskiajalla. Suomea ryöstelivät lähinnä tanskalaiset, venäläiset ja merirosvot.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Keskiaika

”Keskiaika on Euroopan historian ajanjakso niin sanottujen ”vanhan ajan” ja ”uuden ajan” välissä, karkeasti 500-luvun alusta 1400-luvulle.”

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Viikingit

”Viikingit olivat skandinaavista alkuperää olevia aseistautuneita merenkulkijoita 700–1000-luvuilla.”

Suomen keskiaika alkoi 1050-luvulla.

Pitääkö tässä ketjussa elää vain Suomen keskiaikaa?

Vierailija
449/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainut joka osaa laskea kymmeneen?

Yksi, kaksi, kolme, neljä, wiisi, kuusi, seitsemän, kahteksan, yhteksän, kymmenen.

Kuka sinulle tuon opetti?

Vierailija
450/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi, kaksi, kolme, neljä, wiisi, kuusi, seitsemän, kahteksan, yhteksän, kymmenen.

Mieheni opetti kun ei ollut muutakaan tekemistä.

Vierailija
451/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta se

Vierailija
452/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polta se

Ruton hajuinen sohva siis xD

Vierailija
453/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni opetti kun ei ollut muutakaan tekemistä.

Miehesi taitaa kuulua rälssiin? Ei meille torppareille kukaan opeta lukuja.

Vierailija
454/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha on pelätä ruttoa, maalaisjärjellä pärjää. Jumala ei anna ruton tartua kirkossa. Varmuuden vuoksi voi rukoilla ennen markkinoille menoa. Lisäksi kaikilta varmasti löytyy anoppi tai täti, joka toimii kupparina. Jos sauna ja kuppaus ei auta, sairastuminen oli Jumalan tahto.

Vierailija
455/1960 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruttoon parasta lääkettä rukoilun lisäksi on kuuma reininviini jossa on haudutettu persiljanjuurta. Myös vuohenmaitoa jossa on joukossa vitlöökiä eli kynsilaukkaa sopii kokeilla. Ruttoisessa huoneessa pitää polttaa katajanoksia sairauden huurujen hävittämiseksi.

Talot joissa ruttoa on havaittu pitää merkitä portin päälle laitettavalla mustalla ristillä. Tautiin kuolleet on haudattava kaupungin muurien ulkopuolelle yhden päivänlaskun kuluttua kuolemasta eikä heille pidä järjestettämän tavallisia hautajaismenoja tartuntavaaran tähden.

Vierailija
456/1960 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on töissä Wartburgin linnassa, se sijaitsee Saksalaisessa Ritarkikunnassa.

Siellä on niin kauniita naisia, pelkään että mieheni lankeaa heihin.

Mitä teen?

Pitäisikö vaan jättää hänet?

Vierailija
457/1960 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään mitään kivoja sisustusideoita? Tosi tylsää, kun kaikilla on nykyään samanlainen kokomusta savupirtti.

Meillä piilutettiin juuri seinät vaaleaksi. Nyt sopii laittaa aikuisten 140x60cm jättisänkyyn sisustustyynyjä

Vierailija
458/1960 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on noita

Vierailija
459/1960 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin lampaansuolta ehkäisynä mutta se meni rikki ja naiskaverini on raskaana. Vanhempani pakottavat minut avioliittoon. APUA!!!

Ai, kuuluuko se suoli ottaa ensin pois lampaasta? Olen tähän asti käyttänyt sitä aiwan väärin.

Vierailija
460/1960 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi lähteä tynnyrintekijäkisälliksi Rääveliin ensi syksynä mutta se ruttotilanne huolestuttaa. Siellä kuulemma on maailmanloppu lähellä. Kannattaako mun perua lähtö? Kallis matka on jo ostettu, lähtisin Hanneke Vrome nimisellä laivalla Turusta marraskuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi