Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (2682)

Vierailija
2361/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäisenä näin kuusi luudillaan istuvia, luultavasi naisia, lentävän peräkanaa Kyöpelinvuorelle päin. Kyllä on maailman kirjat sekaisin, kun jo lennetäänkin. Onkohan kruunun antamat luvat lentää kunnossa?

Lentäminen on lopetettava heti! Se tuhoaa koko maanpiirin meiltä nuoremmilta.

T. Kerppo, 16 kesää.

Vierailija
2362/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään nainen keskiajalla Suomessa (jotain pyhää Birgittaa lukuun ottamatta) ei osannut lukea tai kirjoittaa, joten olisi meno AV:lla ollut aika vaimeaa. 

Naiset pyysivät kirjoitustaitoista puukhollaria kirjoittamaan sanelun mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

Vierailija
2364/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

No kai se on tuo rautapata, millä tuo yksikin kirjoittaja jo kerskaili. Joillainhan on lusikatkin rautaa. Ihmettelen vaan, miten semmoiset on saatu, ja onko järkeä puolen vuoden tuloja tämmöisiin laittaa. Mautonta! Savipata ja puulusikat toimivat ihan yhtä hyvin ja ovat paremmat näköisiäkin mielestäni.

Toinen on sitten se erillinen makuuhuone vai mikä kamari se on. Minusta johtaa vain syntiin tämmöinen.

Vierailija
2365/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika oli mittumaarina pellonreunalla nakutyttöjä tiiraamassa. Nyt keväällä on 5 tyttöä tullut meille maha pystyssä vaatimaan poikaamme naimisiin. Mitä teemme?

Pistä poika koville, johan tunnustaa muhinointinsa. Meitin poika ei aikanaan tunnustanut ja nyt on suvun hylkimä erakko ja pilkanaihe. Piha vilisee nyt parivuotiaita länkisäärisiä räkänokkia, ovat perineet meitin suvun sääret.

Vierailija
2366/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Mitä sulla on noin paljon?

Ei vielä ole enkä tiedä mitä tekisin. Meiltä tilattiin sotaväelle 5 ja puoli tusinaa munia. Olen niitä alkanut kerätä, vaan en tiedä milloin lopettaisin keräämisen.

Meinaatko sitten käskeä kanoja olemaan munimatta?

kannattaisiko syödä kana vai muna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2367/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

ei ollu torppareita keski-ajalla.

Vierailija
2368/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö almut muuttaa vastikkeellisiksi?

 

Tiedän,  että armelias Jumala on ne säätänyt, mutta kohta on koko kaupungin laiskurit kerjäläisinä, kun eivät viitsi töitä tehdä.

 

Kerjäläiset voisi laittaa vaikka siivoamaan katuja. Kyllä sitä hevoisen paskaa voi rampakin siivota tai leprainen

on laiskuutta jos jättää hevosen paskan keräämättä, sitä voi levittää pelloille jos ei ole sikoja joille antaisi sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2369/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika oli mittumaarina pellonreunalla nakutyttöjä tiiraamassa. Nyt keväällä on 5 tyttöä tullut meille maha pystyssä vaatimaan poikaamme naimisiin. Mitä teemme?

Pistä poika koville, johan tunnustaa muhinointinsa. Meitin poika ei aikanaan tunnustanut ja nyt on suvun hylkimä erakko ja pilkanaihe. Piha vilisee nyt parivuotiaita länkisäärisiä räkänokkia, ovat perineet meitin suvun sääret.

Heittää se poika sikolättiin.

Vierailija
2370/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovella kävi muka kruunun valtuuttama ruokakellaritarkastaja. Ajoimme harjalla puliveijarin matkoihinsa. Pappi varoitti moisista hunsvoteista saarnassaan.

Sinä jumalaton! Kruunun miehen ajoit pois! 

Nyt tulevat sun miehen hakemaan. Joutuu armeijaan kauas Etelään. Lapset jaetaan maatiloille töihin. Miten lie sun käy.

Eikö teitin pappi tunne edes raamattua? Kyllä raamatussa käsketään antamaan kruunulle, ei käsketä kruunua harjalla hakkaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2371/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tyttären kanssa ruotsin markkinoilla. Siellä on nättiä liinakangasta paljon halvemmalla kuin tuossa Hämeen linnan markkinoilla, mutta olihan siinä matkaa jalkapatikassa ja härkävankkureilla. Olisi ollut savikippojakin, mutta ei niitä nyt tarvita, mökki väärällään anopilta jääneitä astioita, sain yhden rauyapadankin. Painava kuin mikä ja musta kuin hävitus itse.

Mutta mikä siinä on, että koskaan ei sieltä ruotsin markkimoilta pääse pois ilman hajusuitsukkeen ostamista?

Tynnyrikaupalla viitsivät raahata olutta sieltä, huhhhuh sentään.

Sitä olutta saa halvemmalla virumarkkinoilta, jos jaksaa sinne soutaa. Ruotsin markkinoilla on olutta, mutta vain juotavaksi, kaatavat mukiin kunhan jaksaa itse mennä hakemaan.. Lihapalleroita siellä oli, ja lanttusuikaleita sianihrassa rapeaksi paistettuna. Oli rokkapapupalleroitakin, mut kyllä me syödään sikaa, jos noin kauas lähdetään. 

Vierailija
2372/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

kyllä täällä monenlaisissa torpissa ja mökeissä ja tuvissa ja röttelöissä asutaan,  paremmissa paikoissa täytyy olla ainakin kuparikattila, ja meillä tietenkin se on, mehän ollaan kupariseppiä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2373/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallatteko juhlia helavalkeita? Onneks täällä korvessa ei paljon papit määräile, simaa vedetään kaksin käsin, tanssitaan ja ...😉 

Vierailija
2374/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

No kai se on tuo rautapata, millä tuo yksikin kirjoittaja jo kerskaili. Joillainhan on lusikatkin rautaa. Ihmettelen vaan, miten semmoiset on saatu, ja onko järkeä puolen vuoden tuloja tämmöisiin laittaa. Mautonta! Savipata ja puulusikat toimivat ihan yhtä hyvin ja ovat paremmat näköisiäkin mielestäni.

Toinen on sitten se erillinen makuuhuone vai mikä kamari se on. Minusta johtaa vain syntiin tämmöinen.

Patojen näkö on sivuseikka, mustilta ne kaikki näyttävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2375/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jo korjanneet aidat: Walborgmessun tule caicki aidhatt teruet olla.  Minä en vielä. Ehkä huomenna...

Vierailija
2376/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö almut muuttaa vastikkeellisiksi?

 

Tiedän,  että armelias Jumala on ne säätänyt, mutta kohta on koko kaupungin laiskurit kerjäläisinä, kun eivät viitsi töitä tehdä.

 

Kerjäläiset voisi laittaa vaikka siivoamaan katuja. Kyllä sitä hevoisen paskaa voi rampakin siivota tai leprainen

on laiskuutta jos jättää hevosen paskan keräämättä, sitä voi levittää pelloille jos ei ole sikoja joille antaisi sitä.

Meillä kerätään paskat ja syötäväksi kelpaamattomat eläinten osat vanhaan latoon ja sitten keitellään niistä  ruutiin tarvittavia kiteitä. Kruunu tarvitsee niitä sotiensakäyntiin.

Vierailija
2377/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyn varjaagit oli läpikulkumatkalla muutama vuosi sitten, niin opettivat mummolleni, miten tehdä simaa koivunmahlasta. Näin kevällä lasketaan koivusta mavlaa ja kätetään astiaan muhiman, kunnes kuohuu. Sitten säilötään saviruukuissa.

Hyvää on, hik!

Vierailija
2378/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko jo korjanneet aidat: Walborgmessun tule caicki aidhatt teruet olla.  Minä en vielä. Ehkä huomenna...

Jätä sillat korjaamatta, eivät pääse tarkastajat aitoja tutkimaan. Vanha keino.

Vierailija
2379/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään nainen keskiajalla Suomessa (jotain pyhää Birgittaa lukuun ottamatta) ei osannut lukea tai kirjoittaa, joten olisi meno AV:lla ollut aika vaimeaa. 

Tervetuloa epätodellisuuteen - älä ahistu. ;)

Vierailija
2380/2682 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listataan tähän torppareiden statussymboleita

Meillä on voipytty. Kun vielä voitakin saisi, olisi täydellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan