Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (2682)

Vierailija
2341/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikka kiusasi pikkuveljeään ja jätti yöksi venytyspenkkiin. Pikkuveikka oli aamulla metrin pitempi kuin isoveljensä.

mikä semmonen metri on?

Soon viisi isovaaksaa tai kaksi oluttynnöriä.

Miksei sitä voi sanoa niin että ymmärtäisi? Metri, höpölöpö!

Tuota kannattaa tuumailla.

Meitin naimaikäinen likka oli pyhiinvaellusreissulla kuullut naimahaluisten poikien puhuvan tuumista, onks toi tuumailla joku moterni sana aattelusta.

Vierailija
2342/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Mistä lie johtuu että meitin likalla ei tärppää, jo kolme mittumaaria pyllistellyt turhaan. Komia likka se on, yhtä pulska kuin äitensä joka lasta kantavana pyrstöönsä keikuttaa. Mikä neuvoksi pojjaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Sillai voi saada köyhän akan, jolla ei ole kunnollisia vaatteita. Ehkä sen takia juuri onkin tullut pellolle alastomana. Varokaa vähän.

Vierailija
2344/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikka kiusasi pikkuveljeään ja jätti yöksi venytyspenkkiin. Pikkuveikka oli aamulla metrin pitempi kuin isoveljensä.

mikä semmonen metri on?

Soon viisi isovaaksaa tai kaksi oluttynnöriä.

Miksei sitä voi sanoa niin että ymmärtäisi? Metri, höpölöpö!

Tuota kannattaa tuumailla.

Meitin naimaikäinen likka oli pyhiinvaellusreissulla kuullut naimahaluisten poikien puhuvan tuumista, onks toi tuumailla joku moterni sana aattelusta.

Eikös sentään pyhiinvaelluksella pitäisi tuumailla hurskaampia tuumia kuin naimisia.

Vierailija
2345/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Mistä lie johtuu että meitin likalla ei tärppää, jo kolme mittumaaria pyllistellyt turhaan. Komia likka se on, yhtä pulska kuin äitensä joka lasta kantavana pyrstöönsä keikuttaa. Mikä neuvoksi pojjaat.

laihtua pitää hänen, jos on kovin pulska niin pojaat tuumivat että mahtaako olla kantavana.

Vierailija
2346/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Meidän pellolle ei ole mitään asiaa tulla sotkemaan viljelyksiä, äkkilähdön annan jos tullaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2347/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Meidän pellolle ei ole mitään asiaa tulla sotkemaan viljelyksiä, äkkilähdön annan jos tullaan.

Minä levitin meijän pelloille sian sontaa. Ei ole ollut sotkijoita. 

Vierailija
2348/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Mitä sulla on noin paljon?

Ei vielä ole enkä tiedä mitä tekisin. Meiltä tilattiin sotaväelle 5 ja puoli tusinaa munia. Olen niitä alkanut kerätä, vaan en tiedä milloin lopettaisin keräämisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2349/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Mitä sulla on noin paljon?

Ei vielä ole enkä tiedä mitä tekisin. Meiltä tilattiin sotaväelle 5 ja puoli tusinaa munia. Olen niitä alkanut kerätä, vaan en tiedä milloin lopettaisin keräämisen.

Meinaatko sitten käskeä kanoja olemaan munimatta?

Vierailija
2350/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat vaan irvistelee, eivätkä syö nauriskeitosta muuta kuin jäniksenlihat. Sellaisia nirppanokkia, että tekisi mieli lähettää ne luostarikouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2351/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö almut muuttaa vastikkeellisiksi?

 

Tiedän,  että armelias Jumala on ne säätänyt, mutta kohta on koko kaupungin laiskurit kerjäläisinä, kun eivät viitsi töitä tehdä.

 

Kerjäläiset voisi laittaa vaikka siivoamaan katuja. Kyllä sitä hevoisen paskaa voi rampakin siivota tai leprainen

Vierailija
2352/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tyttären kanssa ruotsin markkinoilla. Siellä on nättiä liinakangasta paljon halvemmalla kuin tuossa Hämeen linnan markkinoilla, mutta olihan siinä matkaa jalkapatikassa ja härkävankkureilla. Olisi ollut savikippojakin, mutta ei niitä nyt tarvita, mökki väärällään anopilta jääneitä astioita, sain yhden rauyapadankin. Painava kuin mikä ja musta kuin hävitus itse.

Mutta mikä siinä on, että koskaan ei sieltä ruotsin markkimoilta pääse pois ilman hajusuitsukkeen ostamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2353/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli mittumaarina pellonreunalla nakutyttöjä tiiraamassa. Nyt keväällä on 5 tyttöä tullut meille maha pystyssä vaatimaan poikaamme naimisiin. Mitä teemme?

Vierailija
2354/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä köyhän naapurin poika oli salvattu,kun oli erehtynyt ryhtymään kartanon tyttöön viljapellolla mittumaarina. Kosto on minun sanoo karyanon herra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2355/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tyttären kanssa ruotsin markkinoilla. Siellä on nättiä liinakangasta paljon halvemmalla kuin tuossa Hämeen linnan markkinoilla, mutta olihan siinä matkaa jalkapatikassa ja härkävankkureilla. Olisi ollut savikippojakin, mutta ei niitä nyt tarvita, mökki väärällään anopilta jääneitä astioita, sain yhden rauyapadankin. Painava kuin mikä ja musta kuin hävitus itse.

Mutta mikä siinä on, että koskaan ei sieltä ruotsin markkimoilta pääse pois ilman hajusuitsukkeen ostamista?

Tynnyrikaupalla viitsivät raahata olutta sieltä, huhhhuh sentään.

Vierailija
2356/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovella kävi muka kruunun valtuuttama ruokakellaritarkastaja. Ajoimme harjalla puliveijarin matkoihinsa. Pappi varoitti moisista hunsvoteista saarnassaan.

Vierailija
2357/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovella kävi muka kruunun valtuuttama ruokakellaritarkastaja. Ajoimme harjalla puliveijarin matkoihinsa. Pappi varoitti moisista hunsvoteista saarnassaan.

Sinä jumalaton! Kruunun miehen ajoit pois! 

Nyt tulevat sun miehen hakemaan. Joutuu armeijaan kauas Etelään. Lapset jaetaan maatiloille töihin. Miten lie sun käy.

Vierailija
2358/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ovat aloittaneet Valpurin vieton hyvissä ajoin. Sahtia ja olutta juodaan jo ties kuinka monetta päivää ulkosallakin.

Vierailija
2359/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäisenä näin kuusi luudillaan istuvia, luultavasi naisia, lentävän peräkanaa Kyöpelinvuorelle päin. Kyllä on maailman kirjat sekaisin, kun jo lennetäänkin. Onkohan kruunun antamat luvat lentää kunnossa?

Vierailija
2360/2682 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään nainen keskiajalla Suomessa (jotain pyhää Birgittaa lukuun ottamatta) ei osannut lukea tai kirjoittaa, joten olisi meno AV:lla ollut aika vaimeaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä