Keskiajan vauva.fi
Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?
Kommentit (2682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies söi taas viisi perunaa vaikka jokaiselle on laskettu kolme. Miten me nyt pärjätään talven yli? Mies laittaa myös turhan aikaisin kynttilät palamaan, ne kuluu liian nopeasti loppuun!
Laita miehen eteen viisi perunaa, mutta pienimmät. muille laita 2 isoa.
meillä ei ole perunoita ollenkaan ja meinataan pärjätä, en edes tiedä että mikä on peruna
Oliskohan joku kakkara vai olisko makkara, varmaan vaan joku niitä ruotsista tulleita hyväkkäitä, jotka ei kieltäkään osaa.
Mukana! Mitä kuallu enää rinkillä tekee. Laitan sulle yv:n, poika tua kirjeen.
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Jospa kuulat tappavat sudet ja karhut, saadaan helpolla turkiksia
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Jumala niitä pudottelee pahantekijöitten päähän, kuumina. Älkää tehkö pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Jumala niitä pudottelee pahantekijöitten päähän, kuumina. Älkää tehkö pahaa.
No tämä se on varmaan järkevin selitys. Ja onhan se Mäki-Peska semmoinen sutki mieheksi, ainakin pienen varoituksen ansaitsee!
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Onkos se sitten tuon pyllistelytavan tähden, että naapuritalon piikalikka puhui kylän naisille, että naiselle on parempi että tulee metsässä vastaan karhu kuin mies? Miehelle kun pyllistät, niin tietää sen miten siinä käy, kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Mutta eikö semmoinen ole syntiä?
Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Mutta eikö semmoinen ole syntiä?
Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?
Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?
Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.
Mitä sulla on noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?
Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.
Mitä sulla on noin paljon?
Kirppuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Mutta eikö semmoinen ole syntiä?
Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee
Kiusoittelumielessä tytöt pyllistelevät kaukaa poikalaumoille. Pojat menevät aivan sekaisin.
Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.
Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta!
Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin?
Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille.
Mutta eikö semmoinen ole syntiä?
Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee
s on henki kyseessä niin pyllistely sallitaan vaikka mekkaan päin. Se kuulemma on joku jopa irstailun salliva pyhä paikka jossain kaukana, taitaapi olla etäämpänä kuin Ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.
Onnee sulle jos eukon löysit, nykyvään siellä kuulemma tulee riitaa kellä levein perä on. Vällyjä laitettiin meidän likan hameen alle kun on laiha kuin naapurin vanha patu.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri paljastui noidaksi. Kävin hänen polttareilla.
Ne polttarit kannattaa kiertää kaukaa, on kuulemani mukaan Ruotsista tullut hapatus. Elä mee enää itteees häpäseen.
meillä ei ole perunoita ollenkaan ja meinataan pärjätä, en edes tiedä että mikä on peruna