Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiajan vauva.fi

Vierailija
29.06.2017 |

Minkälaisia keskusteluja olisi ollut keskiajan vauva-av:lla, jos silloin olisi sellainen ollut?

Kommentit (2682)

Vierailija
2321/2682 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies söi taas viisi perunaa vaikka jokaiselle on laskettu kolme. Miten me nyt pärjätään talven yli? Mies laittaa myös turhan aikaisin kynttilät palamaan, ne kuluu liian nopeasti loppuun!

Laita miehen eteen viisi perunaa, mutta pienimmät. muille laita 2 isoa.

meillä ei ole perunoita ollenkaan ja meinataan pärjätä, en edes tiedä että mikä on peruna

Vierailija
2322/2682 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies söi taas viisi perunaa vaikka jokaiselle on laskettu kolme. Miten me nyt pärjätään talven yli? Mies laittaa myös turhan aikaisin kynttilät palamaan, ne kuluu liian nopeasti loppuun!

Laita miehen eteen viisi perunaa, mutta pienimmät. muille laita 2 isoa.

meillä ei ole perunoita ollenkaan ja meinataan pärjätä, en edes tiedä että mikä on peruna

Oliskohan joku kakkara vai olisko makkara, varmaan vaan joku niitä ruotsista tulleita hyväkkäitä, jotka ei kieltäkään osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/2682 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Mitä kuallu  enää rinkillä tekee. Laitan sulle yv:n, poika tua kirjeen.

Vierailija
2324/2682 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vierailija
2325/2682 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Jospa kuulat tappavat sudet ja karhut, saadaan helpolla turkiksia

Vierailija
2326/2682 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Jumala niitä pudottelee pahantekijöitten päähän, kuumina. Älkää tehkö pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2327/2682 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Jumala niitä pudottelee pahantekijöitten päähän, kuumina. Älkää tehkö pahaa.

No tämä se on varmaan järkevin selitys. Ja onhan se Mäki-Peska semmoinen sutki mieheksi, ainakin pienen varoituksen ansaitsee!

Vierailija
2328/2682 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2329/2682 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Onkos se sitten tuon pyllistelytavan tähden, että naapuritalon piikalikka puhui kylän naisille, että naiselle on parempi että tulee metsässä vastaan karhu kuin mies? Miehelle kun pyllistät, niin tietää sen miten siinä käy, kertoi.

Vierailija
2330/2682 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Mutta eikö semmoinen ole syntiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2331/2682 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Vierailija
2332/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Mutta eikö semmoinen ole syntiä?

Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2333/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Vierailija
2334/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Mitä sulla on noin paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2335/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä olisi helppoin laskea kun on laskettu jo kaikki sormet ja varpahat?

Ota muita avuksi. Niin voit ilmaista asian vaikka seuraavasti: niitä on molempien käsieni kaikki sormet, molempien jalkojen kaikki varpat, lisäksi vaimon molempien käsien sormet ja molempien jalkojen varpat, ja lisäksi yksi koiran varpaan kynsi.

Mitä sulla on noin paljon?

Kirppuja?

Vierailija
2336/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Mutta eikö semmoinen ole syntiä?

Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee

Kiusoittelumielessä tytöt pyllistelevät kaukaa poikalaumoille. Pojat menevät aivan sekaisin.

Vierailija
2337/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Vierailija
2338/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin huhun että katapultin kuula olisi tömähtänyt Mäki-Peskan torpan pihalle toissayönä. Melkein potsien karsinaan! Elikot tietysti sitä pelästyneet ja huudollaan herättivät talonväen.

Nyt vaan arvuutellaan mistä se kuula oli peräisin. Jotkut sanoo Novgorodista, jotkut veikkaa Kiovaa. Mutta miten sitä ei kuninkaan väki saanut huomatuksi ja pysäytetyksi? Ja miten on lentänyt niin kaukaa? Minun järjellä se on tyynni mahdotonta! 

Miten enää uskaltaa marjassa käydä jos saa pelätä susien ja karhujen lisäksi vielä kuuliakin? 

Vanha-Iita neuwoi meitä likkoja jotta mettässä ainoa mikä karhut karkoittaa on naisen paljas pyllistys, peljästyy karhu niin että juoksee näkyä pakoon. Warsinkin monesti synnyttäneen naisen pyllistys on melkein pyhä rituaali. Meitin suvun miltei 36-wuotias Eenokki-vaari lupasi tuoda monet pedot selättäneen pyllistelijän seuraawille Pöytyän markkinoille. 

Mutta eikö semmoinen ole syntiä?

Pyllistely on syntiä. Kirkolle päin ei varsinkaan saa mennä pyllistämään, kyllä jumala näkee

s on henki kyseessä niin pyllistely sallitaan vaikka mekkaan päin. Se kuulemma on joku jopa irstailun salliva pyhä paikka jossain kaukana, taitaapi olla etäämpänä kuin Ruotsi.

Vierailija
2339/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittumaarin aikaan pojat asettuvat ko ajoissa viljapeltojen reunoille odottamaan alastomia tyttöjä pellolle. Itsekin löysin eukkoni tuolla tavalla.

Onnee sulle jos eukon löysit, nykyvään siellä kuulemma tulee riitaa kellä levein perä on. Vällyjä laitettiin meidän likan hameen alle kun on laiha kuin naapurin vanha patu.

Vierailija
2340/2682 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri paljastui noidaksi. Kävin hänen polttareilla.

Ne polttarit kannattaa kiertää kaukaa, on kuulemani mukaan Ruotsista tullut hapatus. Elä mee enää itteees häpäseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan