Minkä verran te normaalipainoiset syötte ja liikutte? Auttakaa läskiä!
Kuinka vähän te normaalipainoiset syötte? Ja kuinka paljon liikutte?
Itse syön yleensä yhden lämpimän aterian päivässä, lisäksi illalla esimerkiksi leipää, hedelmiä yms. Noin kerran viikossa syön jotain herkkua, yleensä jäätelöä. Sipsejä en syö ikinä ja roskaruokaa siis esim. pizzaa ehkä kolmen kk välein. Juon janojuomana pelkkää vettä, en juo koskaan limsoja tai mehua. Sokeritonta energiajuomaa juon 3-5 tölkkiä viikossa. Teetä juon pari kuppia päivässä ja sinne kyllä laitan teelusikallisen sokeria.
Kävelen noin 7000-10000 askelta päivässä ja käyn kahdesti viikossa vesijuoksemassa ja vesijumpassa.
Minulla on opiaattilääkitys sekä useita mielialalääkkeitä ja neuroleptejä.
Olen läski. Paino ei tipu millään. Mielestäni en syö mitenkään erityisen paljon, vai syönkö? Olen ihan hukassa että mikä on sitten liikaa. Tuntuu että normaalipainoiset tuttavat "saavat" syödä paljon enemmän eivätkä silti liho. Kysyin hoitajalta että miten pääsisi ravitsemusterapeutille, mutta sinne on kuulemma tosi kovat kriteerit päästä, pitäisi olla esim. keliakia tai lihavuusleikkaus käytynä. Harkitsen jo jotain Ozenpiciä mutta läheiselläni on se ja hänellä kyllä on paino tippunut mutta lääkkeen sivuvaikutukset ovat kovat.
Ikää minulla on 38v.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Määrät ratkaisee, ei se mitä syö.
No syön esimerkiksi kerrallaan kolme perunaa ja siihen sopiva määrä kastiketta. Tai kaksi leipää Oivariinilla ja kahdella siivulla juustoa (kevytversio). Myönnän että jäätelöä menee silloin kerran viikossa puoli litraa kerralla.. Mutta siis yksi lautasellinen ruokaa, normaalia kotiruokaa. Jos teen tortilloja niin niitä syön yleensä kaksi, sisällä jauhelihaa ja salaattia. Tuossa pari esimerkkiä.
Ap
Ainiin, kolesteroliarvot otettiin juuri ja ne olivat hyvät, kokonaiskolesteroli 3,6, HDL 1,68 ja LDL 1,6. Verensokeri (ei paasto) oli hieman kohonnut, 6,3.
Ap
Lihavien suhde ruokaan on yleensä täysin kieroutunut. Välillä paastotaan, välillä ahmitaan hirveitä määriä. Syödään kevyttuotteita älyttömiä määriä. Syödään leipää älyttömiä määriä. Kaikki pyörii ruuan ympärillä, ja yölläkin noustaan syömään.
En millään usko, että ap söisi noin vähän. Kun lihava sanoo "syön vähän", yleensä todellinen määrä on noin kolminkertainen.
Se on noi käyttämäsi lääkkeet jotka vaikuttaa elimistöön lihottavasti. Tarvitsetko oikeasti noin paljon lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Lihavien suhde ruokaan on yleensä täysin kieroutunut. Välillä paastotaan, välillä ahmitaan hirveitä määriä. Syödään kevyttuotteita älyttömiä määriä. Syödään leipää älyttömiä määriä. Kaikki pyörii ruuan ympärillä, ja yölläkin noustaan syömään.
En millään usko, että ap söisi noin vähän. Kun lihava sanoo "syön vähän", yleensä todellinen määrä on noin kolminkertainen.
Yllättyisit. Mikään noista ei päde esim. mun äitiini.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jaksaisin tehdä ketjun jossa pyytäisin neuvoja mutta kuitenkin valehtelisin? Olen pitänyt ihan ruokapäiväkirjaa, rehellistä sellaista. Olen hirveän turvonnut varsinkin kasvoista ja nilkoista, ajattelin pyytää nesteenpoistolääkkeet seuraavaksi. Ja nimenomaan pyysin päästä ravitsemusterapeutille kun en tiedä mitä teen väärin koska en omastanikaan mielestä syö mitenkään paljon. Olen muutenkin pienituloinen ja loppukuusta selviän ruokajakelun turvin, ei minulla ole edes rahaa käydä ravintoloissa tai ostaa hirveitä määriä ruokaa.
Ap
Siis syöt kaksi kertaa päivässä? Määrät kuulostaa kyllä kohtalaisilta mutta jonkinlainen annoskoko-ongelma tai huomaamaton napostelu (esim. juustoviipaleita suuhun leipiä tehdessä tms) varmaan lisää kalorimääriä. Neuroleptit lisää ruokahalua, eli ongelman juurisyy kuitenkin lienee tosiaan liialliset kalorit liikuntamääriin nähden. Painonhallinnan kannalta ruokailukertojen lisääminen todennäköisesti auttais. Aamiainen ja lounas on erityisen tärkeät, että ne olisi ravitsevat mutta terveelliset. Askelten määrää päivässä kannattaa edelleen lisätä jos mahdollista. Ozempicista ei tule kaikille haittoja ja siitä voi säätää portaatta sitä annosta (googlaa Ozempic clicks) ja etsiä juuri sitä itselle optimaalista annosta jossa ruokahalun väheneminen ei ole vielä mennyt pahoinvoinnin puolelle.
Ainiin ja olen itse normaalipainoinen, joten vastauksena otsikon kysymykseen: Syön yleensä neljä kertaa päivässä, isoin lämmin ateria eli lounas on ehkä hieman pienempi kuin tuo sinun ateriasi ja sisältää myös salaattia. Aamupalaksi on puuro, töiden jälkeen vaikka pari voileipää, näin talvella saatan illalla syödä vaikka valmisnuudelipakkauksen. Askelia tulee keskimäärin vähän yli 10 000. Harrastan kestävyysliikuntaa/salia yleensä 3-4xviikko. Herkkuja jälkiruokatyylisesti, näin joulun jäljiltä esim. 2 suklaakonvehtia päivällisen jälkeen. Teehen ja kahviin laitan maitoa. Viikossa 1-4 annosta alkoholia. Ruokajuomana vissy/kevytlimu/vesi
En mitään. Käyn päivittäin salilla, lenkillä ja uimassa. Mitat 167/25
Vierailija kirjoitti:
Se on noi käyttämäsi lääkkeet jotka vaikuttaa elimistöön lihottavasti. Tarvitsetko oikeasti noin paljon lääkkeitä?
Laskin että minulla on seitsemän eri mielialaan vaikuttavaa lääkettä. En tiedä, ne ovat vain jääneet. Pitäisi keskustella lääkärin kanssa että miten tiputtaa niitä pois. Aineenvaihdunta kyllä on hidas, siis jos kakalla käynti kertoo jotain siitä. Käyn 1-2 kertaa viikossa.
Ap
Eipä mun tarvi juuri katsoa mitä syön, kunhan kutakuinkin terveellisesti. Kulutus on fyysisestä työstä johtuen kuitenkin 3500 - 4000 kcal
Vierailija kirjoitti:
Siis syöt kaksi kertaa päivässä? Määrät kuulostaa kyllä kohtalaisilta mutta jonkinlainen annoskoko-ongelma tai huomaamaton napostelu (esim. juustoviipaleita suuhun leipiä tehdessä tms) varmaan lisää kalorimääriä. Neuroleptit lisää ruokahalua, eli ongelman juurisyy kuitenkin lienee tosiaan liialliset kalorit liikuntamääriin nähden. Painonhallinnan kannalta ruokailukertojen lisääminen todennäköisesti auttais. Aamiainen ja lounas on erityisen tärkeät, että ne olisi ravitsevat mutta terveelliset. Askelten määrää päivässä kannattaa edelleen lisätä jos mahdollista. Ozempicista ei tule kaikille haittoja ja siitä voi säätää portaatta sitä annosta (googlaa Ozempic clicks) ja etsiä juuri sitä itselle optimaalista annosta jossa ruokahalun väheneminen ei ole vielä mennyt pahoinvoinnin puolelle.
Ainiin ja olen itse normaalipainoinen, joten vastauksena otsikon kysymykseen: Syön yleensä neljä kertaa päivässä, isoin lämmi
Kiitos, ensimmäinen vastaus itse kysymykseen! Ja ystävällinen sellainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Käyn päivittäin salilla, lenkillä ja uimassa. Mitat 167/25
Aika lyhyt. 25 senttiä.
Syön aamulla tuorepuuroa ja marjoja. Iso annos.
Lounaalla kaksi jälkiuunileipää juustollla, normirasva, tomaattia
Välipalana porkkanaa, pari kertaa viikossa suklaata rivi.
Päivällinen klo 16-18. Yritän syödä lautasmallin mukaan. Tyyliin Kaksi perunaa, 4-5 lihapullaa, loput kasviksia.
Syön joka viikko pizzaa, parina päivänä viikossa karkkia, mutta ehkä 100 gr max.
Juon vettä pääasiassa.
Liikkuminen on kotona tehty jumppa. 5000 askelta saavutan 2 päivänö viikossa.
Ehkä sinulla on kropassa jotain vikaa jonka vuoksi se kerää rasvaa liiallisesti, kilpirauhaset yms.
Olen laiha enkä liiku käytännössä ollenkaan. Syön aamulla puuron ja kahvin makean sokerisen pullan/munkin kanssa. Päivällä syön lämpimän ruuan ja illalla ehkä toisen ja lisäksi leivän.
Itse en pidä ruokapäiväkirjoja ja ruokamäärien mittaamista hyvänä. Väittäisin, että ihmisiltä on kadonnut suhde oman kehon tuntemuksiin. Nälän tunteen pitäisi ohjata syömistä. Väittäisin, että mielitekojen välitön ja helppo tyydyttäminen on yksi syy paino ongelmiin. Jos nälän tunne ohjaa syömistä, on helpompi pysyä kohtuullisessa painossa.
Ruumiinrakenteissa on tietysti eroja, kaikista ei ole balleriinoiksi.
En ala turhaan tänne luettelemaan..?? Ketään ei kinnosta kenenkään syömiset ym kun ollaan tuntemattomia... 😝😝😝😝
Määrät ratkaisee, ei se mitä syö.