Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jokainen ihminen joskus käyttäytynyt huonosti?
On
Mutta onko niin, että kukaan Asperger-lapsi ei ole koskaan käyttäytynyt lapsena huonosti, koska se kuuluu Aspergerin oireisiin? Eli häneltä se ei ole huonosti käyttäytymistä, mutta niiltä lapsilta on, joilla ei ole mitään sellaista diagnoosia, jonka oireisiin sellainen kuuluu?
Huono käytös on huonoa käytöstä oli diagnoosia tai ei. Diagnoosi voi tehdä huonoista tavoista ymmärrettävämpiä, mutta ei se muuta tapojen huonoutta tai tee niistä hyväksyttäviä. Esimerkiksi lyöminen on aina väärin ja huonoa käytöstä teki sitä kuka tahansa.
Eli huomauttaisitko kuitenkin tälle henkilölle siitä? Entä jos hän ei vain yksinkertaisesti osaa diagnoosinsa takia lopettaa sitä?
Diagnoosi ei tarkoita sitä, että ihminen on täysin ymmärtämätön. Tottakai häntä kielletään toimimasta huonoksi katsotulla tavalla ja ohjataan toimimaan niin kuin kuuluu. Näin tehdään olipa ihmisellä diagnoosia tai ei. Vain pakkoliikeet yms. ovat toimia, joita ei voi estää. Kaikesta muusta voi oppia pois, kun tarpeeksi saa opastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa
Mitä ei saa?
Lainaa viesti, johon vastaat. Muuten vastauksestasi ei ole hyötyä, kun kukaan ei tiedä mihin se liittyy.
Miksei saa nostaa opintolainaa, vaikka opiskelee? Olkoonkin äitiysrahalla. Laina kuitenkin maksetaan takaisin.. opinnot etenee äitiyslommasta huolimati.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa nostaa opintolainaa, vaikka opiskelee? Olkoonkin äitiysrahalla. Laina kuitenkin maksetaan takaisin.. opinnot etenee äitiyslommasta huolimati.
Koska opintolaina on yksi opintotuen muoto. Sitä ei voi yhdistää muihin tukiin kuin opintotukeen. Kelalta voit sitten kysyä, miksi näin on.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin hämärästi tällaisen elokuvan. Millainen elokuvan juoni oli? Olen löytänyt tietoa, että siinä esiintyi Lauri-niminen poika ja hän meni pihavarastoon haaveilemaan mielikuvitusmatkasta. Tätä ennen minulla oli muistikuva, jossa joku mies suuttui Laurille ja ainakin yhdelle toiselle lapselle, koska nämä olivat menneet pihavarastoon otettuaan avaimen luvatta. Mutta miten elokuvassa sitten lopulta kävi ja mitä siinä käsiteltiin?
Olen joskus kuullut elokuvasta nimeltä Laurin piilo, mutta en tiedä siitä oikein muuta. Voisiko tuo olla se? Kiinnostaisi itseänikin tietää tuosta elokuvasta tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Joku oli kysynyt kysy.fi-palvelussa, saako presidentti ajaa autoa. Vastaus oli seuraava: Presidentti ei voi itse ajaa autoa, vaan hänellä on aina kuljettaja. Uuden Suomen artikkelissa presidentin kanslian lehdistöpäällikkö Eila Nevalainen kertoo asiasta näin: "Mikäli presidentti liikkuu autolla, on alla aina panssaroitu virka-auto Mercedes-Benz Guard ja ratissa kuljettaja. Valtio maksaa virka-auton polttoaineen, vaikka presidentti vierailisi yksityisesti ystävänsä luona.
–Presidentti on aina virassa, muistuttaa Nevalainen.
–Sellaista mahdollisuutta ei ole, että presidentti hyppäisi itse rattiin. On käytettävä virka-autoa. Presidentti ei voi ajaa itse."
Eli onko siis niin, että istuva presidentti ei voi kulkea millään muulla autolla kuin virka-autollaan? Eli jos hän esim. menisi jonkun ystävänsä luokse ja he lähtisivät kauppareissulle, kauppareissu suoritetaan presidentin virka-autoa käyttäen ja ystävä tulee auton kyytiin?
Mauno Koivisto teki virkakaudellaan kauppareissuja fillarilla. Henkivartijalle eikä adjutantille edes kerrottu reissusta. On ajat ja tavat muuttuneet. Ja sitten vakavasti: jos Sauli haluaa lähteä kauppaan kaverinsa kanssa, niin sitten mennään valtion Mersulla. Presidentin turvallisuus on etusijalla.
Pyydän anteeksi etukäteen, jos täällä on joku, joka tunsi Martti Heinon, koska kuolleista ei pitäisi puhua pahaa, mutta tietääkö kukaan, mitä kaikkea bisnestä hän teki? Kun hänhän ainakin teki hänet murhanneiden nuorukaisten kanssa kännykkäbisnestä, eli pojat hankkivat hänelle tarjouskännyköitä ja hän myi niitä eteenpäin, ja kuinka tuottoisaa tällainen bisnes oikeastaan on? Eikö niihinkin sisältynyt jotain laitonta?
Minkä takia Virossa saa myydä paljon korkeamman alkoholiprosentin juomia kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Virossa saa myydä paljon korkeamman alkoholiprosentin juomia kuin Suomessa?
Alkoholilaki on siellä erilainen kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko tähän mitään erityisempää syytä? Mistä voisi saada tietoa eri maiden alkoholilaista ja mielellään suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opintolaina on yksi opintotuen muoto. Sitä ei voi yhdistää muihin tukiin kuin opintotukeen. Kelalta voit sitten kysyä, miksi näin on.
Onkohan tää muuttunut vuodesta 2014? Silloin sain kyllä sekä äitiyspäivärahaa että opintotukea. Sain myös kotohoidontukea ja opintotukea yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisiko tähän mitään erityisempää syytä? Mistä voisi saada tietoa eri maiden alkoholilaista ja mielellään suomeksi?
Google voi auttaa, vaikka en usko että Viron alkoholilakia on suomennettu minnekään.
Toisekseen, lakipykälillä harvemmin on mitään erityistä perustelua. Ne vain ovat lakeja. Eihän sillekään esimerkiksi ole mitään erityistä perustetta, miksi Suomessa juuri 18 on ikä, jolloin on täysi-ikäinen ja saa ostaa tupakkaa ja mietoja alkoholijuomia. Tai sille, että kaikissa maissa täysi-ikäisyys ei ole sama ikä, vaikka ihmiset kehittyvät suunnilleen samanlailla kaikissa maissa.
Miksi ihmiset, jotka eivät vielä 18 vuoden iässä ole saavuttaneet sitä kehitystasoa, joka sen ikäisillä yleensä on, saavat kuitenkin esim. äänestää vaaleissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset, jotka eivät vielä 18 vuoden iässä ole saavuttaneet sitä kehitystasoa, joka sen ikäisillä yleensä on, saavat kuitenkin esim. äänestää vaaleissa?
Koska Suomen laki määrittää äänioikeuden kaikille 18-vuotta täyttäneille kehitystasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomen laki määrittää äänioikeuden kaikille 18-vuotta täyttäneille kehitystasosta riippumatta.
Mitkä yleensä ovat syitä siihen, että joku ei johonkin tiettyyn ikään mennessä ole saavuttanut sille ominaista kehitystasoa?
Kun täällä oli väitetty, että sanalla "pari" ei voi tarkoittaa kolmea, eli voiko esim. pari päivää siis tarkoittaa kahta tai neljää päivää? Wikipediassa kerrotaan erään tunnetun suomalaisen kuolleen sairauskohtaukseen Thaimaan Phuketissa pari päivää ennen tsunamikatastrofia. Tarkemmin sanoen hän kuoli neljä päivää ennen sitä eli 22.12.2004.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä yleensä ovat syitä siihen, että joku ei johonkin tiettyyn ikään mennessä ole saavuttanut sille ominaista kehitystasoa?
Syitä voi olla monia. Määrittele ensin "tietylle iälle ominainen kehitystaso" niin katsotaan sitten tarkemmin. Itse en osaa sanoa, mitä tuollainen ikäsidonnainen kehitystaso voisi olla, sillä minun tapaamani lapset ja nuoret ovat kehittyneet ihan omaan tahtiinsa, eivät iän määrittäminä.
Vierailija kirjoitti:
Miten todella kuraiset vaatteet pitäisi pestä? Voiko ne suihkutella ihan suihkussa ja sitten laittaa pesukoneeseen? Vai meneekö kaikki viemärit tukkoon?
Voi suihkutella, tietty jos on kamalan mutaiset vaatteet, niin ehkä sit kannattaa ottaa vesi ämpäriin ja huljutella suurimmat kurat siihen ja kaataa se kuravesi vaikka pihaviemäriin tms.
Vierailija kirjoitti:
Saako kerrostalon ulko-oven auki asunnon avaimella vai saanko erillisen avaimen siihen? Pelottaa kotiintulo iltamyöhällä, mitä jos en pääsekään sisälle. T. kerrostaloon piakkoin muuttava tietämätön
Se riippuu ihan kerrostalosta, toisissa on yksi avain joka on sarjoitettu sekä ulko-oveen että asunnon oveen, toisissa kerrostaloissa on oma avain ulko-oveen ja omansa asunnon oveen.
Imatralla olen syntynyt etelä karjalassa. Taitaa olla siis karjalan murretta. En tiedä käytetäänkö muualla päin Suomessa kyseistä sanaa.