Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18358)
Jos asun Turussa, voinko hankkia kirjastokortin vaikkapa Tampereelle ja lainata sieltä kirjoja?
Kirjastokortin voi hankkia mistä kirjastosta haluaa
Miksi poliittisissa keskusteluissa niin usein vääristellään tai jopa valehdellaan muiden mielipiteistä? Esim. irrotetaan sanomisia kontekstista tai levitetään väärennettyjä lainauksia. Jos joku ihminen/puolue/aate tms. on todella niin kamala, niin kyllähän totuuskin riittää antamaan siitä huonon kuvan. Miksei siis pysytä totuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Saunan katossa oleva venttiili on poistoilmalle. Saunoessa pidetään kiinni ja muulloin auki, että tuulettuu.
Lattiarajassa oleva olisi ilman tulolle ja aina auki.
ei vaan katossa oleva venttiili pidetään aina auki,näin vaihtuu ilma saunoessakin
Onko Muumien Haisuli aikamiespoika vai Muumipeikon yms ikäinen? Jos pitäisi jonkin ikäiseksi määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunan katossa oleva venttiili on poistoilmalle. Saunoessa pidetään kiinni ja muulloin auki, että tuulettuu.
Lattiarajassa oleva olisi ilman tulolle ja aina auki.
ei vaan katossa oleva venttiili pidetään aina auki,näin vaihtuu ilma saunoessakin
Usein kiukaan päällä on tuloventtiili. Se on aina auki sen verran kuin on säädetty.
Lisäksi voi olla poisto, joka on on/off toiminen. Se on normaalisti, lämmitettäessä ja saunoessa kiinni ja avataan vain kuivatuksen ajaksi.
Kaikissa saunoissa ei ole tätä kuivatus venttiili poistoa.
Onko tummaihoisen veri samaa kuin vaaleaihoisen, vai onko eri roduilla eroja ettei voi sekoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberkon kirjoitti:
Voiko ihminen olla samanaikaisesti sekä liberaali, että konservatiivinen. Esim hyväksyy homot/lesbot/bi:t mutta ei siedä ideologiaa siitä, että sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi
Minä olen sellainen. Hyväksyn täysin homot ja lesbot enkä välttele tutustumasta heihin. Transväkeen suhtaudun ristiriitaisesti: hyväksyn Marja-Siskon Aallon ynnä muut eri sukupuoleen pysyvästi identifioituneet, mutta en hyväksy sitä, että nuorille annetaan blokkereita, joilla estetään murrosikä. Tai että lapsia ja nuoria hämmennetään sukupuolten moninaisuudella. Sukupuolia on mielestäni kaksi, koska uskon biologiseen sukupuoleen. Kaikki muu on mielen hämmentämistä.
Mä luulen että suurin osa ihmisistä ajattelee juuri näin, minä mukaan lukien.
Se ei tarkoita että se olisi totta. Biologinen sukupuoli on paljon monimutkaisempi käsite kuin tavikset uskovat puhumattakaan sitten sosiaalisesta/kulttuurisesesta sukupuolesta.
Itse olet tieteilijä, joten mielipiteeni on enemmän tieteeseen perustuva.
Vierailija kirjoitti:
Onko tummaihoisen veri samaa kuin vaaleaihoisen, vai onko eri roduilla eroja ettei voi sekoittaa?
On samaa. Veriryhmä pitää olla sama luovuttajalla ja vastaanottajalla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla että Suomalaisia taistelee Venäjän joukoissa tässäkin sodassa?
Ilmeisesti Supon tietojen mukaan suomalaisia on lähtenyt sekä Ukrainaan että Venäjälle. Tästä oli mediassa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi poliittisissa keskusteluissa niin usein vääristellään tai jopa valehdellaan muiden mielipiteistä? Esim. irrotetaan sanomisia kontekstista tai levitetään väärennettyjä lainauksia. Jos joku ihminen/puolue/aate tms. on todella niin kamala, niin kyllähän totuuskin riittää antamaan siitä huonon kuvan. Miksei siis pysytä totuudessa?
Vääristely, valehtelu, mustamaalaaminen, maalittaminen, jne... nämä ovat kaikki retorisia keinoja, joita nimenomaan populistit käyttävät. He haluavat vedota "kansaan" ja pyrkivät yksinkertaistamaan asioita (jotka ovat oikeasti monimutkaisia) sekä nostamaan esiin ihmisissä nimenomaan negatiivisia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi afrikkalaista, ruskeaa rotua (yritän muotoilla kunnioittavasti, koska tarkoitus ei ole loukata tai syrjiä) olevilla naisilla on hyvin usein kun katson mm urheilua ja tiktok videoita, kaksi asiaa:
-miksi kiharat hiukset usein suoristetaan, miksi se vaikuttaa muunrotuisten hiusten jäljittelyltä?
Omasta mielestäni afro-hiukset ovat upeat. Nuorena permanenttasin hiukseni jotta sain kiharat ja sähäkät hiukset.
- miksi jotkut po. naiset ajalevat hiuksensa pois ja käyttävät peruukkia? Usein jotain värikästä ja muovisen näköistä?
Mielestäni kyse on itsehalveksunnasta, sillä ne omat hiukset ovat ihan varmasti kauniit, koska ne ovat omat.
- miksi po naisille kynnet ovat niin tärkeät? Usein erittäin pitkät, moniväriset ja kynsikoruilla koristellut? Ne vaikuttavat epähygieenisiltä ja epäkäytännöllisiltä?
Pitävätkö miehet näistä näillä naisilla? Sieltäkö se tulee? Onko se jokin kauneusihanne?
Ei olemassa mitään "rotuja", me ihmiset olemme kaikki samaa porukkaa pienin eroavaisuuksin.
Vaikka kauneuskäsityksillä on toki vaikutusta hiustyyleihin, muitakin syitä on on suoristamiseen.
Yksi ero näkyy hiuksissa eli useimmiten afrikkalaistaustaisilla on hiuslaatu, jossa hius on kuivaa, kierteistä ja kiharaa. (Suoriakin tai taipuisia hiuksia on joillakin.) Kihara ja kuiva hiuslaatu vaatii paljon huolenpitoa ja pitää leikata useammin kuin muu hiustyyppi. Hiukset ovat myös tiheämmät kuin muunlaatuiset hiukset, joten nukkuessa tai käytettäessä jotain tietynlaista päähinettä, hiusmalli menee pilalle, vinoon tms.
Näistä syistä jotkut afrohiuksiset ajattelevat että hiusten suoristaminen helpottaa hiustenhoitoa. Ongelma on kuitenkin se, että afrohius on myös todella kuiva ja siten herkkä vaurioille. Suoristaminen kemikaaleilla ei ole siksi hyvä juttu. Saati värjääminen kemikaaleilla.
Afrohiusten laittaminen ja kunnossapitäminen vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja taitoa. Kampaajalla lettikampauksen tekoon voi mennä 4-8 tuntia. Onneksi hyvin tehty lettikampaus pysyykin sitten vähintään 8 viikkoa. Lettikampaukset suojaavat myös hiusta.
Lisäksi afrohius on hyvin herkkä irtoamaan, joten tiukat kampaukset sun muut usein verottavat hiusta rankasti (tractoin alopecia). Peruukinkäyttö voi ehkäistä tätä ongelmaa tai olla ratkaisu jos pää on alkanut kaljuuntua. Tämä ongelma on yksi tärkeimpiä syitä peruukinkäytölle.
Etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ajavat hiukset lyhyiksi tai kokonaan pois. Lettikampauskin voi olla kuuma. Peruukit ovat suosittuja siksi, että ei tarvitse istua tuntikausia kampaajalla, maksaa rahaa, huolehtia herkistä hiuksista yms. vaan voi valita sen tyylisen kampauksen kuin haluaa ja kun tulee todella kuuma, lyhyt hius on ihanan viileä.
Monissa Afrikan maissa on omat perinteiset tyylit hiuksille, kynsille, ja muodille, ja niistä tietysti nykyaikaiset versiot. Esim. Länsi-Afrikassa näyttävä ja persoonallinen tyyli on osa itseilmaisua myös miehillä. Kyse ei siis todellakaan ole itsensä halveksimisesta, vaikka toki kolonialismin aika on vaikuttanut kauneuskäsityksiin afrikkalaistenkin parissa.
USA:ssa mustien naisten on pitänyt syrjinnän takia suoristaa hiuksiaan sekä käyttää suoria peruukkeja. Tähän on siis vaikuttanut valkoiset valtakulttuurin negatiiviset asenteet. Nyt onneksi on menossa vaihe, jossa luonnollinen hius on muotia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijana voi yleensä saada luottokortin, mutta saako sen myös silloin, jos opiskelee työmarkkinatuella? (Sitä saadessaan työttömänä luottokorttia ei siis saa.)
Opiskelijana kortin saaminen riippuu varmaan siitä mitä opiskelet ja missä, mikä on opiskelijastatuksesi. Neuvottele ensin tilanteestasi oman pankkisi kanssa.
Jos se ei onnistu, ota sitten yhteyttä Aktiaan, koska muistaakseni työtönkin voi saada luottokortin sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Liberkon kirjoitti:
Voiko ihminen olla samanaikaisesti sekä liberaali, että konservatiivinen. Esim hyväksyy homot/lesbot/bi:t mutta ei siedä ideologiaa siitä, että sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi
Minä olen sellainen. Hyväksyn täysin homot ja lesbot enkä välttele tutustumasta heihin. Transväkeen suhtaudun ristiriitaisesti: hyväksyn Marja-Siskon Aallon ynnä muut eri sukupuoleen pysyvästi identifioituneet, mutta en hyväksy sitä, että nuorille annetaan blokkereita, joilla estetään murrosikä. Tai että lapsia ja nuoria hämmennetään sukupuolten moninaisuudella. Sukupuolia on mielestäni kaksi, koska uskon biologiseen sukupuoleen. Kaikki muu on mielen hämmentämistä.
Miksi mielestäsi oli tarpeellista, että Marja-Sisko Aalto joutui käymään läpi pojan murrosiän, vaikka hän tiesi pikkulapsesta asti olevansa tyttö? Luuletko ettei hän olisi valinnut blokkereita jos olisi voinut ja mitä haittaa blokkereista olisi mielestäsi hänelle ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberkon kirjoitti:
Miksi mielestäsi oli tarpeellista, että Marja-Sisko Aalto joutui käymään läpi pojan murrosiän, vaikka hän tiesi pikkulapsesta asti olevansa tyttö? Luuletko ettei hän olisi valinnut blokkereita jos olisi voinut ja mitä haittaa blokkereista olisi mielestäsi hänelle ollut?
Siksi, että lapsen identiteetti ei ole vielä kehittynyt niin, että hän voisi sanoa olevansa 100 % varma siitä, että olisi syntynyt ns. väärään sukupuoleen. Näillä blokkereilla hämmennetään lasten sukupuoli-identiteettiä, ja osa päätyy "korjaamaan" sukupuoltaan vain todetakseen myöhemmin sen olleen kaamea virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberkon kirjoitti:
Siksi, että lapsen identiteetti ei ole vielä kehittynyt niin, että hän voisi sanoa olevansa 100 % varma siitä, että olisi syntynyt ns. väärään sukupuoleen. Näillä blokkereilla hämmennetään lasten sukupuoli-identiteettiä, ja osa päätyy "korjaamaan" sukupuoltaan vain todetakseen myöhemmin sen olleen kaamea virhe.
No olihan Marja-Sisko Aaltokin 100% varma asiasta jo lapsena. Kuten varsin hyvin tiedät, vain hyvin harvat katuvat sukupuolen korjausta, mutta suurelle osalle sukupuoliristiriidan kanssa eläminen aiheuttaa ahdistusta, masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia, minkä vuoksi mm. blokkereita tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-61324063
Tässä vielä edelliseen jatkona samasta biisistä pidempi pätkä. 1.31.25 alkaen. Yritän itse vielä löytää, mutta jos joku tietää tämän niin kiitos.
Pyytäisin vielä kerran apua tämän kanssa. Joku ehdotti Yleä ja kysyin sieltä. Tuli sähköpostia etteivät ehdi kaikelle biisejä etsimään. Sanoilla en löydä. Yritin ladata biisien tunnustus palveluita (shazam ja soundhound), mutta eivät edes lataudu tähän puhelimeen. En ainakaan nyt saanut niitä ladattua. Joten jos joku ihana voisi auttaa ja käyttää omaa puhelintaan ja jotain tunnustus juttua jos sellaisen omaa ja voisi kertoa tuloksen. Kiitän suuresti avusta. Olisi tärkeää minulle ja eipä ole ketään jota ns oikeassa elämässä avuksi tähän pyytää. Laitan vielä toisenkin biisin tuohon alle joka vaivaa. Jos nämä tietäisin niin olisin kiitollinen. Tietysti voi olla ettei tunnistuspalvelukaan auta, mutta tietäisi sitten mitä se edes kertoo.
Mistä sopiva vessanpytty pienipakaraiselle naiselle? Mikä malli & merkki hyvä? Nykyinen liian iso, on vaikea istua.
Tässä toinen vielä edelliseen liittyen. Kiitos jos joku viitsii auttaa.
Opiskelijana voi yleensä saada luottokortin, mutta saako sen myös silloin, jos opiskelee työmarkkinatuella? (Sitä saadessaan työttömänä luottokorttia ei siis saa.)