Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18362)

Vierailija
12961/18362 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö raskaustestin ostamista hävetä? Kaverini on peruskoulunopettaja, eikä hän kehtaa ostaa raskaustestiä apteekista, jossa on hänen oppilaidensa vanhempia töissä.

Ei tarvi hävetä, mutta juoruiluja siitä voi syntyä

Eikö apteekin työntekijöillä ole vaitiolovelvollisuus, eli he eivät saa kertoa edes toisilleen, mitä kukin asiakas osti?

Veikkaan, että varsinkin pienellä paikkakunnalla saattaisivat silti kahvihuoneessa supista, vaikka eivät saisi. On myös mahdollista, että vaikka henkilökunta pitäisi suunsa supussa, raskaustestiostoksen silminnäkijänä voi olla joku muu tuttu, joka on samaan aikaan asioimassa samassa apteekissa.

Tietenkin jokainen saa ostaa raskaustestin mistä haluaa, ja kannattaakin ostaa, mutta ymmärrän myös, jos se hieman nolottaa tai jännittää.

Vierailija
12962/18362 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys videosta, jossa aikuisen vieressä kävelevä lapsi putoaa raiteelle junan lähestyessä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kylmaava-video-lapsi-putosi-junarai…

Kun lapsi putoaa, miksi aikuinen siirtyy äkkiä raiteesta poispäin? Sen jälkeen hän välttelee reunaa viittoen lasta tulemaan ylös sen sijaan että yrittäisi nostaa häntä. Ilman paikalle juoksevaa työntekijää lapsi olisi jäänyt junan alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12963/18362 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina taivas on pilvinen silloin kun taivaankannella tapahtuisi jotain nälemisen arvoista?

Miksi paras aika nähdä revontulia on juuri klo 22-02? Pimeää on tällä hetkellä n. klo 17:stä eteenpäin ja jatkuu pitkälle aamuun. Luulisi revontulien näkyvän myös muulloinkin pimeään aikaan.

Hyvä kysymys, johon minulla on vain ns. kehittynyt arvaus:

Tuolla sikavälillä aurinko on juuri maapallon toisella puolella ja vapaiden elektronien määrä ilmakehässä suurimmillaan.

Terv. Perukan Pate

Vierailija
12964/18362 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukan Pate kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina taivas on pilvinen silloin kun taivaankannella tapahtuisi jotain nälemisen arvoista?

Miksi paras aika nähdä revontulia on juuri klo 22-02? Pimeää on tällä hetkellä n. klo 17:stä eteenpäin ja jatkuu pitkälle aamuun. Luulisi revontulien näkyvän myös muulloinkin pimeään aikaan.

Hyvä kysymys, johon minulla on vain ns. kehittynyt arvaus:

Tuolla sikavälillä aurinko on juuri maapallon toisella puolella ja vapaiden elektronien määrä ilmakehässä suurimmillaan.

Terv. Perukan Pate

Kiitos! Arvauksesi kuulostaa erittäin pätevältä :)

Vierailija
12965/18362 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä terveystarkastuksessa uudessa työpaikassa sote-alalla otetaan huomioon? Kyseleekö lääkäri diagnoosit ja lääkitykset? 

Vierailija
12966/18362 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias nainen. Kävin gynekologilla, koska minulla oli paljon sellaisia oireita, jotka ainakin naistenlehtien (kyllä! Näin hyvin olen kartalla terveyteeni liittyvistä asioista!) perusteella voisivat viitata lähestyviin vaihdevuosiin. Gynekologi antoi minulle oireisiin minipillerit (sivuhuomio: tämä palvelu maksoi reilut kaksiksataa euroa). Pillereiden takia minulla ei ole lainkaan kuukautisvuotoa ja aiemmat oireet, jotka liitin vaihdevuosiin, poistuivat tai lievenivät.

Oletan, että vaihdevuodet ovat kuitenkin vääjäämättä joskus tulossa. Miten voin nyt tietää, kun ne minut saavuttavat, kun ei ole kuukautisia? Tuleeko pillereistä huolimatta hikoilut ja muut?

Vierailija
12967/18362 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen "maukuu" kissalle, ymmärtääkö kissa, että ihminen yrittää kuulostaa kissalta, vai onko ihmisen maukuminen kissan korvaan liian erilaista, jotta se ymmärtäisi yhteyden?

Vierailija
12968/18362 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "tyhjentävä", kun uutisoidaan eri asioita, esim. tänään IL otsikoi "--- aitauksen hevoselta tyhjentävä reaktio"? Mitä sillä tyhjentävällä halutaan oikeastaan ilmaista?

Miksi ihmeessä tuota käytetään, kun se kuulostaa äärimmäisen typerälle varsinkin ko. jutun otsikossa.

Vierailija
12969/18362 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "tyhjentävä", kun uutisoidaan eri asioita, esim. tänään IL otsikoi "--- aitauksen hevoselta tyhjentävä reaktio"? Mitä sillä tyhjentävällä halutaan oikeastaan ilmaista?

Miksi ihmeessä tuota käytetään, kun se kuulostaa äärimmäisen typerälle varsinkin ko. jutun otsikossa.

Tuo esimerkki on erittäin huonoa kirjoittamista, joka on harmillisen yleistä iltapäivälehdissä.

Yleensä kun sanotaan että joku antoi tyhjentävän vastauksen, sillä viitataan siihen, ettei asiasta jäänyt vastauksen jälkeen mitään epäselvää, tai aihetta lisäkysymyksiin.

Vierailija
12970/18362 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo esimerkki on erittäin huonoa kirjoittamista, joka on harmillisen yleistä iltapäivälehdissä.

Yleensä kun sanotaan että joku antoi tyhjentävän vastauksen, sillä viitataan siihen, ettei asiasta jäänyt vastauksen jälkeen mitään epäselvää, tai aihetta lisäkysymyksiin.

Eli käytännössä tuolla logiikalla tuo otsikko voisi olla ns. suomeksi käännettynä "--- aitauksen hevosella ei aihetta lisäkysmyksiin". Naurettavaa ja onnetonta kirjoittamista toden totta. Olen myös huomannut, että harmittavasti tuollainen epämääräinen ja epämääräisten sanojen käyttö on lisääntymään päin. Kuten kaikki infernot ja käristyskupolit.

Vierailija
12971/18362 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suolaamattomat juureslastut maistuu suolaisilta?

Vierailija
12972/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette olleet talvella Italiassa, Espanjassa, Ranskassa tai Portugalissa, millaista siellä oli olla? Eli oliko mukavaa vai ettekö enää menisi talvella?

Vierailija
12973/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sellaisia kankaisia silmälasikoteloita pestä pyykinpesukoneessa? Niitä joiden aukko on kapeassa päässä. Mitä materiaalia niiden aukon "mekanismissa" on - pahviako? (Menee varmaan pesussa pilalle, jos on pahvia?)

Vierailija
12974/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kasvosokeus, joka estää tunnistamasta ihmisiä kasvoista, onko vastaavasti olemassa "äänisokeus" eli ettei pysty tunnistamaan puhujaa äänestä? Jos, niin onko sillä nimi?

Vierailija
12975/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu (nuorella, 25v.), että joskus kun hengittää oikein syvään, niin tuntuu kuin sukkapuikon iskisi syvälle sydämeen ja on pakko lopettaa syvään hengitys välittömästi? 

Keuhkot reagoi siihen kylmään ja kuivaan ilmaan. Olet oleskellut liian kauan sisällä. Kuten meidän äiti sanoi kun oltiin lapsia, että "sulla on raittiin ilmaan myrkytys".

Vierailija
12976/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lääkkeitäkin voi antaa peräaukon kautta ja ne imeytyy verenkiertoon, voiko ummetuksessa peräsuoleen jäänyt uloste imeyttää takaisin jotain myrkkyjä kehoon?

Minulla oli ummetus ja tein peräsulen huuhtelun (pieni spruuta tai douche, ei mikään letku ja pussi), ja heti tuli virkeämpi olo.

Ihmisen keho on sen verran hyvä systeemi, että se pystyy poistamaan tarvittavat kuona-aineet itse. Kehossa on joka asialle omat elimensäkin. Kehossa "myrkkyjä" poistavat maksa ja munuaiset, iho (hien avulla) sekä keuhkot (uloshengityksessä).

Peräsuoli taas poistaa sen jätemassan, josta muut kehon toimijat ovat jo poistaneet muut aineet. Tämä tapahtuu säännöllisesti, joten terveeseen suoleen ei ehdi kerääntyä mitään kuona-aineita pitkäksi aikaa.

Suolihuuhteluihin tuosta syystä ei ole mitään lääketieteellistä perustetta. Itse asiassa huuhtelu voi olla haitallista. Tutkimukset ovat osoittaneet kuinka suoliston bakteerikanta on tärkeä terveyden kannalta, joten suolen ronkkiminen omin toimin ei ole fiksua siksikään. Ummetusta huuhteli toki hetkellisesti helpottaa, mutta parempi ja pitkäaikaisempi apu olisi hoitaa ummetuksen syytä (sairaus?) ja lisätä kuidun saantia, juoda ja liikkua tarpeeksi sekä välttää ummettavia ruoka-aineita.

Keholla on siis homma hallussa, eikä se tarvitse siinä yleensä apua.

Vierailija
12977/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47-vuotias nainen. Kävin gynekologilla, koska minulla oli paljon sellaisia oireita, jotka ainakin naistenlehtien (kyllä! Näin hyvin olen kartalla terveyteeni liittyvistä asioista!) perusteella voisivat viitata lähestyviin vaihdevuosiin. Gynekologi antoi minulle oireisiin minipillerit (sivuhuomio: tämä palvelu maksoi reilut kaksiksataa euroa). Pillereiden takia minulla ei ole lainkaan kuukautisvuotoa ja aiemmat oireet, jotka liitin vaihdevuosiin, poistuivat tai lievenivät.

Oletan, että vaihdevuodet ovat kuitenkin vääjäämättä joskus tulossa. Miten voin nyt tietää, kun ne minut saavuttavat, kun ei ole kuukautisia? Tuleeko pillereistä huolimatta hikoilut ja muut?

FSH- testistä joka otetaan verinäytteellä, selviää onko vaihdevuodet alkaneet.

Vierailija
12978/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjainen ov kirjoitti:

Minä olen miettinyt tätä romaanikulttuuristani kuulemaani väitettä usein mutta en ole koskaan kehdannut ottaa tätä asiaa puheeksi kenenkään kanssa. En edes muutamien tuntemieni kyseiseen heimoon kuuluvien ihmisten kanssa. Kyse on siis tästä ihmisheimosta tai miksi sitä nyt kutsutaan. Siis romaaneista tai mus ta lai sis ta kuten heitä on ainakin ennen kutsuttu. Eli siis onko heidän kulttuurissaan tapana tai yleisenä käytäntönä että nainen ei saa olla miehen yläpuolella millään tavalla, ei henkisesti tai fyysisesti? Eli nainen ei saa olla esimerkiksi ns. "paremmassa" työssä kuin samaan heimoon kuuluva mies eikä myöskään nainen saa olla fyysisesti miestä ylempänä. Näin olen kerran kuullut väitettävän. Jos siis vaikka omakotitalossa asuu tämän heimon jäseniä (esimerkiksi perhe eli äiti, isä ja lapsia) niin naiset eivät saa mennä yläkertaan jos talossa on useampi kuin yksi kerros. Naiset eivät saa siis mennä yläkertaan koska silloin he olisivat ylempänä kuin miehet ainakin jos miehet olisivat alakerrassa. Yläkerta olisi siis miesten valtakuntaa jonne saisi mennä vain miehet ja ehkä myös pojat, mutta naisilla ja ehkä siksi myös tytöillä sinne ei ole asiaa vaan heidän on pysyttävä alakerrassa. Sitten kuulin väitettävän, että kyseisessä heimossa miehet eivät tee kotitöitä eli eivät myöskään siivoa niin yläkertaa ei koskaan siivottaisi koska siellä saavat olla vain miehet (ja ehkä myös pojat) eivätkä he saa / halua siivota koska se on naisten työtä. Yläkertaa ei siis koskaan siivota koska se on miesten valtakuntaa tässä heimossa eivätkä he siivoa. Onko tämä totta?

Saman logiikan mukaan miehet eivät saisi mennä talon kellariin jos talossa sellainen on ainakaan jos paikalla on naisia sillä silloinhan naiset ovat fyysisesti miestä ylempänä jos mies on kellarissa ja nainen / naiset olisivat alakerrassa.

Olin jotain kymmenisen vuotta sitten kuuntelemassa esitelmää jossa kyseiseen kulttuuriin kuuluva naishenkilö kertoi heidän kulttuuristaan liittyen hoitotyöhön, hänen mukaansa jos hoivakodin kolmannessa kerroksessa majoittuu 70 vuotias mieshenkilö ei 60 vuotiasta samasta kulttuurista voi sijoittaa ylempiin kerroksiin. arvelisin että ydin perheen sisällä omakotitalossa varsinkin nykyään tuollaiset käytänteet voivat olla rennompia

Kyseessä on myös pysyvä asuminen, ei vain käyminen jossain huoneessa. Eli kerrostalossa ei voi nuorempi asettua asumaan 5. kerrokseen jos 4. kerroksessa alla asuu vanhempi romani.

Kyse on vanhempien ihmisten kunnioittamisesta.

Samalla lailla nuoret naiset oppivat ettei hameenhelma saisi koskettaa itseään iäkkäämpiä henkilöitä, usein puhutaan että edes varjoa ei saisi hame koskettaa.

Romanikulttuurissa on myös useita muita tabuja, jotka liittyvät vanhemman sukupolven ja nuoremman sukupolven väleihin. Sellaistakin voi olla, ettei nuoripari voi kertoa raskaudesta ja lapsen syntymästä isovanhemmille itse. Odottava äiti peittää mahansa parhaansa mukaan ja loppuvaiheessa kun raskaus on näkyvä välttää kohtaamasta ketään vanhemman sukupolven edustajaa. Kuukauden ajan synnytyksestä äiti ja lapsi ovat omassa rauhassaan, lapsen isä tai nuori sukulaisnainen auttaa ruoan ja muun kanssa. Vasta tuon kuukauden puhdistumisajan jälkeen vauva tulee virallisesti isovanhempien elämään.

Romanit eivät usein itsekään tiedä miksi tämmöisiä tapoja on, he vain noudattavat niitä kuten muutkin ihmiset oman kulttuurinsa sääntöjä. Arvelen että tapa on vanha ja sen syynä on seksuaalisuuteen ja ruumiillisuuteen liittyvät häveliäät asiat. Lisäksi on tuo voimakas vanhempien ihmisten kunnioitus ja eri sukupuolten välisen kanssakäymisen normit. Romanikulttuurissa on myös puhtaus tärkeä hyve, kyse on usein rituaalisesta puhtaudesta, mutta näkyy konkreettisestikin (lattialle pudonneita ruokailuvälineitä ei saisi käyttää enää, vaatteiden pitää olla aina puhtaat, jne).

Kuukauden pudistautumisaika synnytyksen jälkeen on aika samaa perinnettä kuin raamatussa. Ennen Suomessakin kristityt noudattivat tuota tapaa ehkä vielä 100-150 vuotta sitten, että nainen ei tullut 4-6 viikkoon yhteisön eteen, ja tuli vasta kun oli "kirkotettu" ja oli ennen sitä "saastunut".

Vierailija
12979/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko naisen mahdollista saada ensimmäisellä seksikerralla orgasmi siis samalla kertaa kun menettää/antaa neitsyytensä? Miten helpottaa jännitystä ekalle kerralle? Olen tuleva aviomies ja haluan vaimon rentoutuvan kun tuntuu todella jännittävän vaikka olen sanonut ettei tarvitse jännittää.

Kyllähän sitä naisena jännittää monestakin syystä, ei siinä toisen käskemiset rentoutua helpota. Nainen voi kokea ekalla kerralla kipua ja voi tulla vertakin. Ekaa kertaa voi siis odotella yhtä innokkaasti kuin hammaslääkärille menoa.

Teidän pitäisi nyt puhua asioista avoimesti ennen ensi kertaa ja totutella jonkinlaiseen läheisyyteen. Oletteko puhuneet ehkäisystä, entäs suojautumisesta tauteja vastaan (ellette ole kummatkin ekakertalaisia siis). Miten paljon tuleva vaimo tietää seksistä ja miten on käsitellyt omia halujaan. Miten estynyt on jne?

Nimittäin, ei se orgasmi tule kuin tarjottimella vaan siihen vaaditaan myös naisen kyky rentoutua ja nauttia oman kehonsa tuntemuksista. Parasta olisi keskustella siis etukäteen ja edetä askel askeleelta niin että kumpikin on mukana hommassa. Naisen voi olla vaikea saada orgasmi penetraatiossa etenkin ekalla kerralla jos koskee ja muutenkin outoa hommaa (ehkä myös miehelle). Muiden erogeenisten alueiden hyväily ja klitoriksen hyväily voivat olla tuossa tilanteessa varmempi keino tuottaa naiselle mielihyvää.

Vierailija
12980/18362 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmisille annetaan jo kolmansia koronarokotuksia kun niistä ei kuitenkaan ole kenelläkään oikeasti mitään hyötyä sillä vaikka suurin osa ainakin aikuisista on saanut esimerkiksi täällä Suomessa jo ne 2 rokotusta mutta silti koronatartuntoja todetaan yhä täälläkin paljon vai ovatko kaikki sairastuneet rokottamattomia? Jos siis ihminen sairastuu koronaan rokotuksista huolimatta niin sittenhän ne rokotukset ovat ihan turhia.

Kyllä rokotuksista on hyötyä usealla tavalla ja siksi niitä annetaankin.

Sinulla on väärä käsitys asioista. Koronarokotukset suojaavat 1) tartunnoilta 2) vakavalta tautimuodolta 3) kuolemalta ja 4) pitkäaikaisvaikutuksilta (long covid).

Rokotteiden antaman suojan määrä tartuntoja kohtaan vaihtelee sen mukaan mitä rokotetta on saanut, miten monta annosta, milloin ja onko syitä miksi immuniteetti on heikko (korkea ikä, geeniperimä, sairaudet, lääkitys, vaikean sairauden hoidot, yms.). Lisäksi rokotteiden antama suoja aikaisempia koronamuunnoksia vastaan oli parempi, mutta uusi omikronmuunnos pystyy jonkin verran enemmän tartuttamaan rokotettujakin. Tällä hetkellä tutkimusten mukaan kaksi rokotetta ja tehosteannos Pfizeria suojaa omikroniltakin muutaman kuukauden ajan 75%, ja laskee sitten n. 40% mikä sekin on parempi kuin 0%.

Kaksi rokotetta suojaa kuitenkin suhteellisen hyvin vakavalta taudilta, kuolemalta yms.

Kolmas rokote on siis tärkeä etenkin riskiryhmille, joilla on mahdollisuus joutua sairaalaan tartunnan saatuaan. Perusterveille ja nuorille riittää suhteellisen hyvin se, että otetaan kaksi annosta. Toki jos kesällä on ottanut toisen rokotteen, olisi hyvä pelata varman päälle ja ottaa kolmas  etenkin jos joutuu työskentelmään ihmisten parissa. Rokotteen kun ei ole tarkoitus suojata vain yksilöä vaan koko yhteisöä.

Rokotteilla haetaan myös mahdollisuutta pitää terveydenhoito pyörimässä ilman ylikuormitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän