Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18363)

Vierailija
12521/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sateinen yö kirjoitti:

Miten aloitan kirjan. Oli sateinen yö ja kuutamo ....

"Oli synkkä ja myrskyinen yö..."

Vierailija
12522/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on suhteellisen pieni lämminvesivaraaja, niin kuluttaako esim. tiskikone tai pyykinpesukone sen lämpimän veden sieltä? Että kannattaako haaveilla suihkusta samana päivänä? Entä miten nopeasti tulee lisää lämmintä vettä?

Yleensä nuo koneet ottavat kylmää vettä ja lämmittävät sen itse. Joskus voi itse valita, ottaako lämmintä vai kylmää, mutta silloin kannattaa valita kylmä, jos huolettaa lämpimän veden riittävyys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12523/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töppö kirjoitti:

Miten mäyräkoira pystyy elämään matalilla jaloilla ylipitkän ruhon kanssa? Luulisi nyt, että niillä olisi kaiken maailman selkävaivoja, koska mun tekee pahaa katsoa sitä ylipitkää vartaloa matalalla koiralla

Mäyräkoirahan on rotuna yksi jolla on vähinten perinnöllisiä (siis jalostuksesta johtuvia) sairauksia. Lyhytjalkaisuus johtuu geenimutaatiosta, joka on aika vanha eli rotu ei ole ihmisen vähän aikaa sitten jalostama vaan vastaavanlaisia koiria on esiintynyt ainakin toista tuhatta vuotta. Pitkänomaisen vartalonsa ja lyhyiden jalkojensa ansiosta mäyräkoira on aktiivinen metsästyskoira, joka menee reippaasti koloihin ja luoliin, vaikkapa niitä mäyriä pyytämään.

Toki ruumiinrakenteesta johtuen välilevytyrä selässä on yksi rodun vaivoista, mutta sekin on nykyään hoidettavissa.

Eli ei lainkaan pahimmasta päästä rotuja, joilla jokin fyysinen ominaisuus on jalostettu varsin vähän aikaa sitten ja pelkästään esteettisistä syistä.

Vierailija
12524/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä keskustellaan psykoterapiassa käynneistä, miksi joko itse maksavia, tai kelan maksusitoumus? Kun itse kävin, minulla ei ollut maksusitoumusta. Käytin kaupungin palveluja, tässäkö selitys?

Vierailija
12525/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla mahdollista, että kun jollekin henkilölle opetetaan lukemista ja kirjoittamista, niin hän oppii esim. lukemaan, mutta ei kirjoittamaan tai päinvastoin hän oppii kirjoittamaan mutta ei lukemaan vai oppiiko hän automaattisesti näistä taidoista toisenkin jos hän oppii toisen ja jos toinen taito jää oppimatta, niin silloin jää toinenkin näistä taidoista oppimatta?

Onpa mielenkiintoinen kysymys!

Jotkut sairaudethan voivat aiheuttaa erilaisia vaikeuksia kielen käsittelyyn, esim. afasia, joka voi saada ihmisen menettämään vaikka puhetaitonsa, mutta säilyttämään puheen ymmärtämisen taidon. Afasia voi koskea myös kirjoitettua kieltä. Tai kaikkein selkeimpänä esimerkkinä on tietysti neliraajahalvaus, jolloin ihminen ei kirjaimellisesti kykene kirjoittamaan, vaikka osaisikin lukea.

Mutta jos oletetaan, että ihmisellä ei ole mitään sairauksia tai oireita, niin luulisin, että tämä on silti mahdollista. Koulussahan opetellaan lukemaan ja kirjoittamaan yhtä aikaa, ja kirjaimet opetellaan itse kirjoittamaan yksitellen a:sta lähtien. Jos ihminen ei koskaan harjoittelisi kirjoittamista opetuksestaan huolimatta, mutta lukisi normaalisti, niin voisi syntyä tilanne, jossa hän tunnistaa kirjaimet nähdessään ne tutuissa sanoissa, mutta ei sitten osaisikaan ulkomuistista piirtää niitä oikein.

Jos tällainen henkilö lukisi esim. sanan AUTO, niin hän voisi tunnistaa sanan kirjainten yhteisen ulkomuodon, kirjainten määrän, ja asiayhteyden perusteella, vaikkei ehkä osaisikaan nimetä kaikkia kirjaimia erikseen. Mutta sitten jos hänen pitäisi kirjoittaa sana "AUTO" ulkomuistista, mallia katsomatta, niin hän voisikin alkaa miettiä: "Kumminkos päin se ensimmäinen kirjain tulikaan, kuulen että sanan alussa on aa-äänne ja uu-äänne mutta kumpi nyt olikaan kirjoitettuna kumpi, ja tulikos T:n viiva ylös vai alas?"

Tätä tapahtuisi varsinkin kiinan kielissä, joissa kirjoitusmerkit eivät ole yhtä foneettisia kuin meidän aakkosemme, ja merkkien ulkomuoto on päämääräisesti paljon monimutkaisempi. Ja samahan oikeastaan koskee monia ihmisiä musiikissa: monet osaavat lukea kappaleen nuoteista ääneen, mutta eivät osaa kirjoittaa kuulemaansa kappaletta nuoteiksi.

Mutta missähän tilanteessa keskivertoihminen oppisi kirjoittamaan ilman lukutaitoa? Lukihäiriö voi käsittääkseni aiheuttaa tällaista, mutta se menee taas tuonne oireiden piikkiin.

Miten selität sitten sen, että esim. isoäitini 1900-luvun alussa kävi hiukan kiertokoulua ja oppi lukemaan (sekä ulkoa rukoukset ym.), mutta kirjoittamaan vain oman nimensä. Hän ei koskaan oppinut kirjoittamaan oikein minun nimeäni. Samoin monet muut em. köyhät torpparinkakarat eivät osanneet välttämättä edes kirjoittaa, puumerkki oli vielä yleisessä käytössä. Silti lukemaan oppi, koska papit & lukkarit olivat riittävän häijyjä... Mainittakoon, että nämä lapset olivat täysin normaaleja, mutta köyhistä oloista.

Kirjoittaminen ja lukeminen ovat kukin oma prosessinsa. Suomen kielen lukeminen suomalaisilla aakkosilla on suhteellisen helppo oppia, koska meillä kirjoitetaan sanat suurimmaksi osaksi kuten lausutaan ja kirjaimia on vähän (verrattuna vaikkapa kiinaan).

Kirjoittaminen taas vaatii enemmän aikaa ja välineet. Monille köyhemmillä ei sata vuotta sitten ollut mahdollisuutta saada paperia, kynää ja mustetta käyttöönsä, saati että heillä olisi ollut aikaa opetella vierasta kädentaitoa, joka kirjoittaminen (kaunokirjoituksella) siihen aikaan oli. Lisäksi asenteet olivat sellaiset että kirjoittamista pidettiin vähemmän tärkeänä (etenkin köyhille ja tytöille), mutta raamattua piti jokaisen osata lukea edes sen verran että pääsi naimisiin. Ennen kansakoulut yleistyivät joka paikassa, moni oppikin lukemaan kiertokoulussa tai viimeistään kinkereillä, mutta ei oppinut kirjoittamaan kuin sen oman nimensä.

Jos taas puhutan eri kielistä, on kieliä joissa kirjoittaminen on paljon vaativampaa kuin lukeminen. Juurikin ennen vanhaan kiinan kielessä ja arabiassa esimerkiksi kirjoittaminen oli melkoista taidetta, kun monimutkaisia kuvioita piti kirjoittaa siveltimellä ja musteella. Kiinassa vanhaan tapaan kuviot olivat kovin monimutkaisia, arabiassa taas kirjaimet sanassa kirjoitetaan usealla tavalla riippuen niiden paikasta lausessa ja koko lause kirjoitetaan yhteen (kuten meidän vanhassa kaunokirjoitustyylissä), mikää vaatii huolellisempaa kädentyötä sekin. Kummallakin kulttuurialueella myös arvostettiin kalligrafiaa, joten kynnys kirjoittaa saattoi olla kovin korkea ja vaati vuosien opiskelua.

Useissa kielissä ei ollut ennen tai ei ole vieläkään tapana kirjoittaa puhuttua kieltä vaan on olemassa erillinen yleiskieli, jota kirjoitetaan. Jos yleiskieli eroaa suuresti lapsen kotona puhutusta kielestä, niin sitä voi jotenkuten oppia lukemaan, mutta itsenäien tekstin tuottaminen voi olla vaikeaa.

Suomessakin ennen ihmiset puhuivat äidinkielenään oman alueensa murteita ja ellei kouluun päässyt, ja ennen kuin oli radioita ja telkkaria, eikä köyhemmille tullut sanomalehtiäkään kotiin, niin eivät lapset oppineet yleiskieltä ja kirjallista kieltä hyvin, lähinnä raamattua tunnettiin.

Vierailija
12526/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkikö Salkkareissa Saku karhun, kun oli Kallen ja yhden Nikon kanssa mökillä etsimässä Miiaa, vai oliko se vain jotain harhaa?

Se oli harhaa, koska siinä sanottiin useaan kertaan sana "karhu", eikä se lähestynyt poikia.

No mitä? Hei, nyt, rauhotu! En mä saa mitään selvää, hei! Otso? Missä? Mitä sä nyt oikein sekoilet? Hei, ei tääl oo otsoja! Näitsä sen?

Avaa! -Tuu äkkii sisään nyt! -No okei, okei! Mitä ihmettä tää nyt oikein on? -Mis Kalle on? -Se jäi pukeen vaatteita. -Kelaa et mä näin otson! -Hei, tää on Sipoota! Ei tääl mitään otsoja oo! -No niin mäkin luulin, mut tuolla se oli metsän reunas! -Ota huikka niin tuut järkiis! -Etsä usko mua? -En. Sä oot nähny unta. -No en todellakaan oo! -Ihan miten haluut. (Ottaa huikan) -Koettasit säkin vähän rentoutua. -No yritä nyt relaa täs näin ku otsot juoksee ympärillä! -No mikset sä tuu tonne mökkiin jos kerran niin pelottaa? Heh, vai onks siellä jotain vieläkin pelottavampaa? -Mitä jos menisit takas kultas luo? -No ku en uskalla ku toi otso hiiviskelee tääl maisemissa! Itte asiass mua alko pelottaa ihan hirveesti! Viittisitsä pitää mua kädestä? Hah hah hah hah!

-Tajuutsä et Miia saattaa olla yksin siel metsässä? -Mitä me nyt tehään? -Lähetään ettii sitä tietenkin! -No mut entäs se otso? -No meit on kolme yht vastaan. -ROOAAAARRR! Hohoo! Olen otso! -Hehee, sä oot ihan säälittävä! Lähetään! -Hei, eiks meidän pitäis venaa aamuun ensin? -Pelkäätteks te jätkät ihan tosissanne? -Sä et nähny sitä eläintä. -No et nähny sinäkään. Ei tääl oo mitään otsoja! Uskokaa nyt! -Joo, no mulle on ihan sama mikä se oli. Mä lähen nyt ettii Miiaa. -Ette te sitä täältä tuu löytämään. -Miten niin? -No, aikani kuluks taiteilin ton mökin oven auki. Ei siellä oo ollu ketään viikkokausiin.

Sä taidat olla Otso.

Vierailija
12527/18363 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on suhteellisen pieni lämminvesivaraaja, niin kuluttaako esim. tiskikone tai pyykinpesukone sen lämpimän veden sieltä? Että kannattaako haaveilla suihkusta samana päivänä? Entä miten nopeasti tulee lisää lämmintä vettä?

Mikä on suhteellisen pieni ja mihin asteeseen säädetty? Minulla on vanha 50L varaaja, ei tosin tiskikonetta, mutta en tiskaa yleensä samana päivänä kun käyn suihkussa, koska se ei kerkeä lämmittää kunnolla 60 asteeseen, johon olen sen säätänyt. 50 asteeseen se jaksaa lämmittää illaksi.

Tiskari ja pesukone yleensä lämmittää oman veden.

Vierailija
12528/18363 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on Astral-tv juontajien palkka ja myöskin niiden ennustajien, jotka eivät teeveessä esiinny palkkaus? Ja mikä on se firma missä ovat töissä?

Vierailija
12529/18363 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku voisi vielä kertoa ADD oireista, että mitä niihin kuuluu. Tarkoitan siis sitä, että miten se ilmenee ja esim missä asioissa hankaloittaa elämää. Netissä tietoa kuitenkin enemmän ADHD:sta ja videoita aiheeseen. Tuo ADD vähän tuntemattomampi siinä mielessä. Kaipaisin ihan oikeaa tietoa ja joltain joka asiasta tietää tai esim voisi hyvän sivun minulle tähän laittaa, kun olen yhden onnistunut vaan löytämään ja siinäkin lapsuuden ADD.stä ja kaipaisin enemmän tietoa aikuisten elämästä tähän liittyen. Itseni puolesta kyselen ja en siis muuten kirjoittaisi. 

Vierailija
12530/18363 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jumalan olemassaolo / Jumalaan uskominen on vuodesta toiseen aina suosituimpia keskustelunaiheita netissä? 

Vierailija
12531/18363 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hierojalle mennä ilman rintaliivejä, miten silloin hoidetaan pöydälle siirtyminen?

Vierailija
12532/18363 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moittiiko Sanna Marinia enemmän naiset vai miehet?

Vierailija
12533/18363 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä laulaja Tuuli Oikarinen on kotoisin? Wikipedia ei kerro. Selviytyjissä murre kuulostaa, että olisi jostain Kymen seudulta (sanoo semmoi), mutta en ole varma.

Kukaan ei taida tietää?

Vierailija
12534/18363 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako yleisesti ottaen ihmissuhteissa seurata sydäntään vai järkeään?

Molempia.

Järkeä sikäli, että jos rakastuu australialaiseen kaivosmieheen joka on viisi lasta, suhteesta tulee tosi vaikeaa ellei mahdotonta. Sydäntä sikäli, että parisuhde ilman rakastamista käy monelle henkisesti tosi raskaaksi pidemmän päälle, vaikka kumppani olisi ihan ok ihminen ja paperilla hyvä. Myös viettejä, sillä halua ei voi pakottaa, jos sitä ei ole niin sitä ei ole, ja seksi kivankin ihmisen kanssa ilman omia haluja alkaa tuntua ankealta seksityöltä.

Vierailija
12535/18363 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet aikaansaavat ihmiset sanovat itseään saamattomaksi? Työssäkäyvät jotka saavat aikaan käydä töissä, opiskelijat jotka saavat aikaan opiskella, tubettajat jotka saavat aikaan tehdä videoita...

Vierailija
12536/18363 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet aikaansaavat ihmiset sanovat itseään saamattomaksi? Työssäkäyvät jotka saavat aikaan käydä töissä, opiskelijat jotka saavat aikaan opiskella, tubettajat jotka saavat aikaan tehdä videoita...

Kasvatettu nii et mikää ei riitä mitä tekee ja lähes pyritty et itsetunto on romuna lopun ikää

Vierailija
12537/18363 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraihmiset hox!

Onko kokemuksia MyDogDNA:sta? Olen lukenut viime aikojen kokemuksia ja ihmiset ilmeisesti odottavat nykyään todella pitkään tuloksia eik palaute ole kovin mairittelevaa enää, joten en tiedä viitsinkö tilata sieltä. Onko muita vastaavia luotettavia DNA-tutkimuksia koirille, jossa saisi kattavasti (sekarotuisen kohdalla rodut ja) terveystietoja?

Vierailija
12538/18363 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin puhdistusaineen ohjeessa kehotetaan lopuksi HUUHTELEMAAN se huolellisesti pois. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Eihän uuniin voi suihkia vettä? Kai se riittää, että pyyhkii kostealla riittävän monta kertaa? Jäi kammo, kun kerran pesin mäntysuovalla Marttojen ohjeen mukaan, ja sen jälkeen ruoka maistui mäntysuovalta... Joo, olen uusavuton ja on täysi mysteeri, miten olen selvinnyt hengissä 30-vuotiaaksi.

Vierailija
12539/18363 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25l varaaja lämpenee 40 minuutissa. Kyllä se riittää nopeaan suihkuun vettä säästellen ( vesi ei valu saippuoinnin aikana) . Mutta mistään puolen tunnin lämmittelysuihkuista tolla varaajalla kannata haaveilla.

100l varaaja lämpenee n. 4 tunn7ssa. 300 l. Puolessa vuorokaudessa

Vierailija
12540/18363 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin vinkkeihin, miten poistaa luomia eri ruoka-aineilla, mm. banaaninkuorilla.

https://askelterveyteen.com/luomien-poistaminen-luonnollisesti/

Voiko tuollaiset kikat oikeasti toimia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan