Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18363)
Miten aloitan kirjan. Oli sateinen yö ja kuutamo ....
Ja mitäs ihmettä minä täällä teen popcorn kulhon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vammaileeko muilla palsta niin, että välillä ei näy oikealla uusimpia, suosituimpia jne. ja ei pysty "nuolittamaan" eikä päivity uudet kommentit ketjuihin? Tätä on nyt viikko kaksi tietokoneelta käsin tapahtunut.
Eiköhän sun tietokoneessa ole nyt jotain häikkää. Päivitä ensin tietokoneesi/puhelimesi selain ja käyttöjärjestelmä, ja käynnistä laite uudestaan (siis vaihtoehdosta Käynnistä uudelleen jos tietokone).
Vierailija kirjoitti:
Onko mulla automaattisesti omakanta käytössä, vai tilataanko se/sovitaanko siitä vain jos tai kun joskus käyn terveydenhuollossa? T äärimmäisen harvoin käyvä
1. Avaa selaimessa sivu
2. Sitten klikkaa sivun oikean laidan vihreästä kohdasta "Kirjaudu Omakantaan".
3. Tunnistusta varten pyydetään sitten kirjaudut pankkisi verkkotunnuksilla, ellei sulla ole varmennekorttia tms.
4. Sitten olet sisällä omassa Omakannassasi. Vasemmalta löytyy valikko, josta pääset tarkastelemaan mitä tietoja sinusta on kantaan syötetty.
Popcorn on terveellistä.
Onko perman juominen syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tutkinto-ohjelma, kun kyseessä AMK koulutukset?
Yliopistoissa ja korkeakouluissa käytetään sanoja koulutusohjelma tai tutkinto-ohjelma tietyllä ainekokonaisuudelle jota opiskelet.
Voi siis olla isompi jaottelu koulutsaloihin esim. Tekniikan koulutusala, ja sen alla on sitten erilaisia tutkinto-ohjelmia, kuten esim. Konetekniikan tutkinto-ohjelma.
Sana tutkinto-ohjelma viittaa yleensä siihen että opiskelemalla ko. ohjelmassa, saa tietyn tutkinnon, esim. AMK, YAMK, yms.
Tutkinto-ohjelma on vähän sama kuin koulussa oli oppi-aine, mutta laajempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaileeko muilla palsta niin, että välillä ei näy oikealla uusimpia, suosituimpia jne. ja ei pysty "nuolittamaan" eikä päivity uudet kommentit ketjuihin? Tätä on nyt viikko kaksi tietokoneelta käsin tapahtunut.
Eiköhän sun tietokoneessa ole nyt jotain häikkää. Päivitä ensin tietokoneesi/puhelimesi selain ja käyttöjärjestelmä, ja käynnistä laite uudestaan (siis vaihtoehdosta Käynnistä uudelleen jos tietokone).
Jaahas, mikähän voisi olla.. Mulla on uusin Acer predator, eli ei siis tosiaankaan edes vanha kone, kaikki muut pelittää paitsi tää av alko vammailemaan yks kaks kuvatunlaisesti. Kaikki päivitykset on ok ja konekin on aina silloin kiinni kun en sitä käytä. Tosin ei tullut kokeiltua eri selainta, Chrome käytössä, mutta sekin ok. Voisko johtua Windows 11 päivityksestä? Tai Chromesta? 🤔
Miten mäyräkoira pystyy elämään matalilla jaloilla ylipitkän ruhon kanssa? Luulisi nyt, että niillä olisi kaiken maailman selkävaivoja, koska mun tekee pahaa katsoa sitä ylipitkää vartaloa matalalla koiralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla mahdollista, että kun jollekin henkilölle opetetaan lukemista ja kirjoittamista, niin hän oppii esim. lukemaan, mutta ei kirjoittamaan tai päinvastoin hän oppii kirjoittamaan mutta ei lukemaan vai oppiiko hän automaattisesti näistä taidoista toisenkin jos hän oppii toisen ja jos toinen taito jää oppimatta, niin silloin jää toinenkin näistä taidoista oppimatta?
Onpa mielenkiintoinen kysymys!
Jotkut sairaudethan voivat aiheuttaa erilaisia vaikeuksia kielen käsittelyyn, esim. afasia, joka voi saada ihmisen menettämään vaikka puhetaitonsa, mutta säilyttämään puheen ymmärtämisen taidon. Afasia voi koskea myös kirjoitettua kieltä. Tai kaikkein selkeimpänä esimerkkinä on tietysti neliraajahalvaus, jolloin ihminen ei kirjaimellisesti kykene kirjoittamaan, vaikka osaisikin lukea.
Mutta jos oletetaan, että ihmisellä ei ole mitään sairauksia tai oireita, niin luulisin, että tämä on silti mahdollista. Koulussahan opetellaan lukemaan ja kirjoittamaan yhtä aikaa, ja kirjaimet opetellaan itse kirjoittamaan yksitellen a:sta lähtien. Jos ihminen ei koskaan harjoittelisi kirjoittamista opetuksestaan huolimatta, mutta lukisi normaalisti, niin voisi syntyä tilanne, jossa hän tunnistaa kirjaimet nähdessään ne tutuissa sanoissa, mutta ei sitten osaisikaan ulkomuistista piirtää niitä oikein.
Jos tällainen henkilö lukisi esim. sanan AUTO, niin hän voisi tunnistaa sanan kirjainten yhteisen ulkomuodon, kirjainten määrän, ja asiayhteyden perusteella, vaikkei ehkä osaisikaan nimetä kaikkia kirjaimia erikseen. Mutta sitten jos hänen pitäisi kirjoittaa sana "AUTO" ulkomuistista, mallia katsomatta, niin hän voisikin alkaa miettiä: "Kumminkos päin se ensimmäinen kirjain tulikaan, kuulen että sanan alussa on aa-äänne ja uu-äänne mutta kumpi nyt olikaan kirjoitettuna kumpi, ja tulikos T:n viiva ylös vai alas?"
Tätä tapahtuisi varsinkin kiinan kielissä, joissa kirjoitusmerkit eivät ole yhtä foneettisia kuin meidän aakkosemme, ja merkkien ulkomuoto on päämääräisesti paljon monimutkaisempi. Ja samahan oikeastaan koskee monia ihmisiä musiikissa: monet osaavat lukea kappaleen nuoteista ääneen, mutta eivät osaa kirjoittaa kuulemaansa kappaletta nuoteiksi.
Mutta missähän tilanteessa keskivertoihminen oppisi kirjoittamaan ilman lukutaitoa? Lukihäiriö voi käsittääkseni aiheuttaa tällaista, mutta se menee taas tuonne oireiden piikkiin.
Miten selität sitten sen, että esim. isoäitini 1900-luvun alussa kävi hiukan kiertokoulua ja oppi lukemaan (sekä ulkoa rukoukset ym.), mutta kirjoittamaan vain oman nimensä. Hän ei koskaan oppinut kirjoittamaan oikein minun nimeäni. Samoin monet muut em. köyhät torpparinkakarat eivät osanneet välttämättä edes kirjoittaa, puumerkki oli vielä yleisessä käytössä. Silti lukemaan oppi, koska papit & lukkarit olivat riittävän häijyjä... Mainittakoon, että nämä lapset olivat täysin normaaleja, mutta köyhistä oloista.
On sateinen yö kirjoitti:
Miten aloitan kirjan. Oli sateinen yö ja kuutamo ....
Aloita siten, että alku herättää kiinnostuksen. Voi kirjan aloittaa tylsästikin, mutta keskimäärin ei kannata. Jotain tajunnanräjäyttävää tai jotain provosoivaa siihen alkuun niin, että saat lukijan veren kiertämään ja aivotoiminnan käyntiin. Ei mitään jaaritteluja ja taustoituksia, vaan aloita suoraan jostain kiinnostavasta jutusta.
http://nepsy.fi/materiaaleja/tietoa/naisten-adhd-testi
Miten paljon noita adhd-oireita voi olla myös ilman adhd:tä? Voiko jokin muu, kuten vuosien työttömyys ja nettiaddiktio, tehdä "vale-adhd:n"? Joka sitten ruokkii sitä tilannetta eikä siitä ole enää kykyjä päästä pois. Käsittääkseni adhd:n pitäisi selkeästi näkyä myös lapsuudessa, joten jos oireet täsmäävät kunnolla vasta aikuisena koulujen jälkeen (vuosien ajan), onko kyse jostain muusta? Silloin ei varmaan adhd-lääkitys auttaisi?
Töppö kirjoitti:
Miten mäyräkoira pystyy elämään matalilla jaloilla ylipitkän ruhon kanssa? Luulisi nyt, että niillä olisi kaiken maailman selkävaivoja, koska mun tekee pahaa katsoa sitä ylipitkää vartaloa matalalla koiralla
Selkävaivat ovat kyllä lisääntyneet, koska jalostuksen myötä massa on kasvanut. Jostain syystä näyttelyissä suositaan isoa ja massiivista mäyräkoiraa, vaikka se on kaukana käyttöominaisuuksien kanssa. Oikeasti ja vielä ainakin 2000-luvun alkupuolella norm.kokoisen mäyräkoiran tuli/tulee mahtua 18cm x 12cm (!) kokoisesta keinoluolan suuaukosta, mutta nykyajan näyttelylinjainen mäyräkoira ei tuosta enää mahdu pujahtamaan. Ja kotikoiran elämän myötä sitten toisilla mäykyillä on kertynyt ylipainokin ihan reippaasti ja se yhdistettynä ruumiinrakenteeseen aiheuttaa sitten ongelmia. Käyttölinjainen mäyräkoira, jota käytetään metsästyksessä, on sulavalinjainen ja kevyt, eikä selkä sellaisella rasitu. Mäykyn maksimipaino saisi olla 9kg, mutta näkee valtavan paljon yli 12 kiloisia näyttelykoiria että 15kg ihan puhtaasti läskejä. Selkä pitää nykyisin kuvata ja raja-arvo taisi olla k1 ja sellainenkin pitää parittaa vain terveen kanssa.
Mistä laulaja Tuuli Oikarinen on kotoisin? Wikipedia ei kerro. Selviytyjissä murre kuulostaa, että olisi jostain Kymen seudulta (sanoo semmoi), mutta en ole varma.
Ovatko papit televisiosarjojen häissä ja hautajaisissa yleensä oikeita pappeja vai näyttelijöitä? Jos oikeita, mikä tähän on syynä?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko papit televisiosarjojen häissä ja hautajaisissa yleensä oikeita pappeja vai näyttelijöitä? Jos oikeita, mikä tähän on syynä?
Fiktiivisissä sarjoissa ovat näyttelijöitä kuten muutkin hahmot. Se on fiktiota, joten poliisit eivät ole oikeita poliiseja eivätkä papit oikeita pappeja. Näyttelijät tekevät näyttelijän töitä, papit pappien, koska yleensä se alan ammattilainen on aina parempi valinta tekemään työ.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin he ovat näyttelijöitä, kuten kaikissa muissakin rooleissa poislukien ns. cameo-roolit, jotka ovat suht harvinaisia. Minua kiinnostaa, miksi ajattelet, että he voisivat olla tai heidän kenties pitäisi olla oikeita ammattinsa edustajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin he ovat näyttelijöitä, kuten kaikissa muissakin rooleissa poislukien ns. cameo-roolit, jotka ovat suht harvinaisia. Minua kiinnostaa, miksi ajattelet, että he voisivat olla tai heidän kenties pitäisi olla oikeita ammattinsa edustajia?
Olen joskus kuullut väitettävän, että olisivat. Ei heidän kyllä mielestäni pitäisikään olla.
Jos on suhteellisen pieni lämminvesivaraaja, niin kuluttaako esim. tiskikone tai pyykinpesukone sen lämpimän veden sieltä? Että kannattaako haaveilla suihkusta samana päivänä? Entä miten nopeasti tulee lisää lämmintä vettä?
Miten poistaa piilolasit .