Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Miksi naisilla on usein puolipitkät kynnet eivätkä leikkaa lyhyeksi?
Miksi joissain töissä pitää olla lyhyet kynnet hygieniasyistä, vaikka pitkien kynsien aluset on paljon helpompi puhdistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako huuliherpesrakkulan uudestaan nopeammin, jos sen parannuttua käyttää samaa hammasharjaa tai huulirasvapuikkoa? Vai kannattaisiko ne vaihtaa?
Herpesvirus on sinulla pysyvästi, kun olet sen kerran saanut, joten se saattaa aika ajoin näkyä rakkulana huulessa. Miksi se yhtäkkiä pamahtaa päälle, sitä ei tiedetä tarkkaan. Huulirasva ei sitä uudestaan siis aiheuta.
Huulirasva ja mahdollinen muu suun alueen kosmetiikka yms. kannattaa kuitenkin vaihtaa rakkulan parannuttua, koska voit tulehduduttaa silmäsi tai alapääsi, jos käyt samoilla sormilla koskemaan saastuneeseen huulirasvaan ja sitten silmään tai vesirajaan. Tai jos lainaat huulirasvaasi jollekin kaverillesi, hän voi saada herpeksen.
Eli kannattaa vaihtaa, mutta eri syystä kuin uumoilit!
Miten voi olla mahdollista ettei minulla ole herpesvirusta? Nuorena seurustelin pojan kanssa, joka kai oli käynyt vieraissa ja sai huulirakkulan joka aika ajoin oireili. Me suudeltiin, ja ....Olin niin tyhmä kai etten tajunnut että se on herpesrakkula. No onneksi erottiin muista syistä. Kaiken jären mukaan minun olisi pitänyt saada se myös, mutta ei ole. Miksi?
Mistä tiedät ettet ole saanut herpesvirusta? Oletko käynyt testeissä? Osahan ei oireile, mutta sairastaa virusta silti ja voi tarttuttaa sen eteenpäin.
Se virushan on lähes kaikilla ihmisillä. Kaikilla ei tule sitä rakkoa huuleen koskaan, vaikka se on elimistössä.
Kenellä historialisella kuninkaalla tai kuningattarella oli eniten lapsia joista tuli hallitsioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se hämähäkki saa tehtyä niitä pitkiä seittejä? Hyppääkö ensin kauas ja pieree seittiä vai sylkeekö seittiä ja sit kipittää sitä myöden?
Juu, en todellakaan kehtaa tätä keltään kysyä 😅Mä luulen että se "ampuu" sitä pepustaan. En pysty googlaa tarkempaa tietoa kun pelkään hämppien kuvia, sori.
Oon monesti nähnyt kun hämähäkki laskeutuu katosta seittiä pitkin, siis se roikkuu sen seitin varassa, mutta en osaa tarkemmin selittää "luoko" se sen seitin samalla kun laskeutuu, kun luulis ettei niin pieneen otukseen mahdu niin paljon seittiä kerralla :-D
Sillä hämiksella on todellakin sellaisia vartavasten seitintekoa sun muuta varten olevia rauhasia. Niistä se hämis erittää niitä erittäin vahvoja aineita, jotka ovat nestemäisiä, mutta jotka ilmavirrassa äkkiä kovettuvat langoiksi, joista se hämähäkki tarvittaessa voi kutoa sen seitin.
Eli kyllä kun hämähäkki laskeutuu katosta alas, se voi samalla luoda sitä lankaa jonka varassa se keikkuu kun Tarzan liaanissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos jalkoihin tulee sellaista paksua valkoista kovettumaa, niin miten siitä pääsee eroon?
Ei auta hohkakivi tai rasvaus. Ei auta ammattilaisen jalkahoito ja kaikki rasvat yhtä tyhjän kanssa.Ootko kuorintasukkia kokeillu? Ja semmoista rasvausta, että ihan tosi rasvaista rasvaa tai öljyä oikein kunnolla ja sukka päälle ja sit pidät monta tuntia, vaikka yön yli.
Jos rasvaaminen ei auta, sitten voisi näyttää jalkoja lääkärille. Kyseessä voi olla jokin ihosairaus.
Vierailija kirjoitti:
hei, onko täällä kokemusasiantuntijoita EMS/TENS-laitteista?
hankittiin TENS- laite miehen selkäsärkyyn, mutta ei se siihen auttanut.
Voiko tuolla EMS-ohjelmalla lisätä kehon kiinteyttä oikeasti? Siinä on siis EMS-puolella kaikenlaisia ohjelmia vatsalihasten, pepun ja reisien kiinteyttämiseen ja lihasten kehittämiseen.
Toimiiko ne oikeasti? onko kukaan kokeillut?
olen n. viikon testannut, enkä ole huomannut merkittävää eroa. tosin viikko on aika lyhyt aika.
Onko jollain pidemmän aikavälin kokemusta?
laitteen käyttö tuntuu sen verran epämiellyttävältä, että mielummin uhraisin senkin ajan ihan normikuntoiluun.
TENS-laite on mulla auttanut selkäkipuun, joten varmaan riippuu siitä mikä vika siinä selässä on ja miten sitä TENS-laitetta käytetään (onko asetettu elektrodit oikein) ja kuinka pitkään, millä intensiteetillä jne... sekä varmaan eroa on yksilöllisestikin.
Mulla oli siis todella kivulias ristiselkä, kulumaa ja välilevyongelmaa ja kipuherkkyys sekä iskias. Jos nyt iskias ja selkäkivut aktivoituvat, hoidan TENSin kipuhoidolla 2x aamulla ja illalla. Mulla se tehoaa siihen kipuun etenkin. Sitten kun kivut alkavat hellittää, hoidan vielä muutamia päiviä EMSillä tai hierontaohjelmilla.
EMSin tarkoitus oikeasti on huoltaa lihaksia ilman että kipeä alue kipeytyy uudestaan (kuten liikkuessa). Se lisää myös nesteen siirtymistä pois kudoksesta ja pistää vähän verenkiertoa liikkeelle, jotta ravintoaineet ja happi pääsevat kipeytyneeseen kudokseen.
Jos mainostetaan että laitteella voi istua ja saada treenatun vartalon tekemättä mitään muuta, niin sitten sua on huijattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oletteko törmänneet sellaiseen, että suomalaisia pidetään ulkomailla jonain "tonttuina"?
Olen joutunut vanhempieni töiden takia matkustaan ja muuttamaan maasta toiseen.
Suomea puhun äidinkielenä mutta puhun ranskaa sujuvasti. Englantia ja espanjaa niin, että tulen toimeen.
Muuten opiskelut ovat menneet niin ja näin, koska muuttaminen ja uusiin asioihin sopeutuminen stressaa.
Esim. jotkut amerikkalaiset luulevat? että suomalaiset ovat "elves" tai elf. Eli me asutaan metsässä yms. ja tehdään tonttutaikoja.
Olen blondi, pärjään hyvin matematiikassa ja olen ehkä yleissivistyksessä pikkasen edellä ystäviäni, lisäksi olen hoikka ja tykkään kuntoilla, en siis tontun näköinen mielestäni. olen myös hiljaisempi ja syrjäänvetäytyvämpi. Olen kyllä ihan ystävällinen, enkä halua kiusata ketään vaan pikemminkin puolustaa kiusattuja, niin minusta sanotaan, että olen "tonttu".
Ei siis millään pahalla, vaan siihen tyyliin, että me ymmärrämme sinua, koska olet elf tai tonttu tms.
Ei siinä mitään, mutta myös Ranskassa ja Belgiassa mulle on satunnaiset tyypit sanoneet, että näytän tontulta. Ei tosin mun parhaat kaverit. En ole viitsinyt ottaa asiaan sen kummemmin kantaa, koska ihmiset on sanoneet sen ihan hyvässä hengessä. Ei siis loukkaamistarkoituksessa.
Eli jotkut luulee maailmalla ihan yleisesti, että me ollaan tonttuja, jotka asuvat keskellä metsää ja tekevät taikoja? Suuri osa ei edes tiedä, missä Suomi on, ja ne jotka tietävät, ikähaarukalla 15-21v. luulee että me ollaan tonttuja.
Vielä vanhempiakin sekopäitä riittää.Ruotsissa ja Norjassa Suomessa asuvaa populaatiota pidetään juoppona ja mielenhäiriöisenä. Euroopassa 1800-luvulla suomalaisia 'itäisiä' kutsuttiin ali-ihmisiksi. Tapauksessasi kyse voi olla siperialaisista piirteistä. Siperiantaustaiset eivät ole alkuperäisiä suomalaisia, propagandasta huolimatta. Tonttu ja espanjan tonto/tonta=tyhmä muistuttavat toisiaan.
Nyt mennään kyllä sakeissa usvissa. Tavallaan tekisi mieli kysyä keitä sinä satut pitämään "alkuperäisinä suomalaisina" (Suomi on reilut sata vuotta vanha), mutta toisaalta ehkei tällaisen tahon viestejä pitäisi erikseen manata esiin tai toistella.
Niinpä, nykyisen Suomen alueella on asunut muinaisuudessa useita eri ryhmiä, kaikkia ei edes tiedetä, eikä heidän käyttämiä kieliäkään. Jossain vaiheessa tänne on myös tullut suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvaa väkeä, joilla on ns. siperialaista geeniperimää. Nämä uudemmat tulokkaat idästä ovat sitten sekoittuneet olemassaolevaan väestöön ja suomalaisuus etnisenä ryhmänä ja suomen kieli ovat alkaneet muodostua tästä sekoituksesta, kun etenkin etelämmässä asuva väki on alkanut olla tekemisissä silloisten Itämeren alueen muiden kansojen kanssa.
Suomalainen geeniperimä erottuu muista Euroopan väestöistä enimmäkseen vain tuon siperialaisuuden osuudella, muuten taidamme olla aika samaa porukka kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole 30-vuotiaaksi mennessä lukion jälkeen opiskellut mitään eikä ollut työelämässä, niin mitkä ammatit/alat on pois suljettu eli mihin ei ole enää järkeä alkaa opiskella tässä iässä? Jos ei ole poikkeuksellisen korkeaa motivaatiota tms. etua, jonka takia pystyisi "ihmeisiin".
Kuule, 30-vuotias on vielä nuori, joten se mikä on poissuljettu riippuu täysin henkilön omista toiveista ja kyvyistä, ei iästä tai muusta. Itse aloitin opiskelemaan yliopistossa yli 30-vuotiaana ja päädyin tutkijanuralle.
Sulla on sentään lukio suoritettuna, kaikki eivät pysty siihen. Vaikka nyt syystä tai toisesta on tullut oltua pois opiskelu- ja työelämästä, ei kirvestä saa vielä heittää veteen.
Näkisin että olisi hedelmällisempää miettiä mitä itse haluaa ja sitten selvittää miten sen voisi toteuttaa. Henkilökohtaisten kokemusten perusteella sanoisin, että tärkeää on se, että saa opiskella itselleen mielekästä alaa ja tehdä mielekästä työtä.
Ja pitää ottaa askel kerrallaan, katsoa miten se menee, ja vasta sitten katsoa haluaako jatkaa eteenpäin vai riittääkö jo saavutettu taso. Usein itsevarmuus kasvaa sitten vaihe vaiheelta, joten etukäteen ei pidä sulkea pois mitään mikä tässä ja nyt voi tuntua haastavalta vaan keskittyä aina siihen lyhyen tähtäimen tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämän sitaatin sanoma? "On ollut tyranneja ja murhaajia, jotka jonkin aikaa vaikuttavat voittamattomilta, mutta lopulta he aina häviävät. Ajatelkaa sitä aina."
No tämähän on tuttu siteeraus Mahatma Gandhilta ja se usein lainataan tässä muodossa:
”Kun olen epätoivoinen, muistan, että kautta historian totuus ja rakkaus ovat aina voittaneet. On ollut tyranneja ja murhaajia, jotka jonkin aikaa vaikuttavat voittamattomilta, mutta lopulta he aina häviävät. Ajatelkaa sitä aina.”
Tuostahan se sanoma selkee hyvinkin; on tarkoitus luoda toivoa siihen, että tyranneja vastaan taistelu kannattaa.
Käyttäjä38201 kirjoitti:
Miten tietää minkä kokoisen maskin ostaa? Kaupassa en kehtaa kokeilla ja ei varmaan suotavaakaan. Ne kertakäyttöiset on aina missä sattuu eli yleensä silmissä ja koko ajan pitää nykiä leuan alta. Kateellisena vaan joutuu katselemaan ihmisiä maskeissa, jotka on kuin liimattu kasvoille 😄
Maskin hankkiminen on tekniikkalaji. Osta aluksi muutama kertakäyttömaski ja harjoittele niillä. Ne pitää värkätä oikeaan muotoon, solmia ne nauhat, jne... Sitten ne toimivat yleensä paremmin. Muista värillinen puoli ulospäin, valkea ihoa vasten.
https://twitter.com/roos_eira/status/1294200599102324736
Lisäksi voi ottaa käyttöön tuplaversion. Eli oikein solmittu maski ensin ja siinä päällä sellainen litteämmin naamalle laitettu, joka pitää alemman maskin paikoillaan. Tätä tuplaversiota suositteli joku lääkärikin estämään tarttuvammat muuntovirukset.
Maskeissa on myös eroja, joissakin se nenänpuristin eli metalliosa nenänkohdalla on sellainen joka löystyy helposti. Sen pitäisi siis olla tarpeeksi tanakka. Siksi ehkä paras kokeilla muutama maski jotain merkkiä, ja sitten ostaa parasta maskia isompi pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdevuosien ongelmaksi mainitaan aina vain kuumat aallot, kun on niitä kylmiäkin? Kehon "termostaatti" on out.
Vaihdevuosiin liittyy paljon erilaisia oireita. Niistä puhutaan hämmästyttävän vähän. Ja silloinkin, kuten sanoit, vain muutamista oireista puhutaan, tyypillisesti juuri kuumista aalloista. Eli juu, kyllä kylmätkin värinät voivat kuulua kuvaan.
Jos varaa ajan terv.keskukseen ni voiko samalla käynnillä puhua erioireista. Esim jos varaan ajan selälleni joka krappaa välillä niin etten pääse sängystä ylös mutta olisi muitakin oireita..esim. jatkuva päänsärky,väsymys ja sitten vielä pohkeessa paineentunnetta jo 2 kk ollu. Ja sitten vielä mahakramppeja joihin herää oisin. Ei rahat riitä joka oireelle omaa aikaa varata
Olen kuullut sanottavan, että joku on "makeaa kuin viini". Itse kuitenkaan en ole koskaan maistanut viiniä joka on makeaa, kaikki olleet karvaita tai happamia mun makunystyröille. Onko oikeesti makeaa viiniä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut elokuvan Walkabout erämaan vangit? (Edelleen YLE Areenassa) Kysymys on siksi nolo koska leffa oli täysi weirdo, mutta pidin siitä lähes hävettävän paljon.
Hei, en ole nähnyt, mutta kiitokset vinkistä. Aion nyt katsoa, olisi mennyt muuten ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38201 kirjoitti:
Miten tietää minkä kokoisen maskin ostaa? Kaupassa en kehtaa kokeilla ja ei varmaan suotavaakaan. Ne kertakäyttöiset on aina missä sattuu eli yleensä silmissä ja koko ajan pitää nykiä leuan alta. Kateellisena vaan joutuu katselemaan ihmisiä maskeissa, jotka on kuin liimattu kasvoille 😄
Kokeile laittaa maskin nauhat korvan taakse ristiin ja muotoile nenän päälle tuleva nauha. Ei pitäisi nousta silmiin niin pahasti.
Kirurgisen maskin käyttöön erikoislääkäri Eila Roosin suomeksi Twitteriin tekemä vinkki miten maskista saa tiiviimmin istuvan n todella hyvä
https://twitter.com/roos_eira/status/1294200599102324736?lang=en
FFP2 maski on parempi, mutta kirurgisen maskin kanssa tuo ohje toimii hyvin.
Tiina 80 kirjoitti:
Jos varaa ajan terv.keskukseen ni voiko samalla käynnillä puhua erioireista. Esim jos varaan ajan selälleni joka krappaa välillä niin etten pääse sängystä ylös mutta olisi muitakin oireita..esim. jatkuva päänsärky,väsymys ja sitten vielä pohkeessa paineentunnetta jo 2 kk ollu. Ja sitten vielä mahakramppeja joihin herää oisin. Ei rahat riitä joka oireelle omaa aikaa varata
Oireethan voivat liittyä jotenkin yhteen. Kyllä kaikki oireet kannattaa kertoa jo aikaa varatessa. Sinulla on oikeus siihen, että sinut tutkitaan!
Oluista enemmän tietävät mitä eroa Karjala,karhu ja Koff oluissa on maun kannalta? Itse en juo olutta joten en tiedä
Millainen sivusto tuo wamli on? Kokemuksia?
Mikä Diplomaatti käytännössä on, ja miten diplomaatiksi pääsee? Heillähän on erityisvapauksia esim. voivat pysäköidä auton ihan minne vaan kielletylle paikalle, käsittääkseni heitä ei saa edes pidättää, voivat tehdä Kaikkea mitä tavallinen kansalainen ei.