Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18353)
Onko Suomeen syntyminen todella suunnilleen yhtä todennäköistä kuin lottovoitto vai onko se vain myytti?
Petri Möllerillä on kappale nimeltä "Sateisen maan kuningas"? Englantiako tällä sateisella maalla tarkoitetaan vai mitä?
Miksi sanotaan, että joku nolaa itsensä tällä palstalla? Eihän hän käytännössä nolaa itseään, kun kukaan ei tiedä hänen nimeään eikä näe häntä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomeen syntyminen todella suunnilleen yhtä todennäköistä kuin lottovoitto vai onko se vain myytti?
Riippuu siitä, mitkä kaikki Lotossa voittamiset lasketaan "lottovoitoksi". Ja ehkä siitäkin, miten ahkerasti Lottoa pelaa, mutta oletan tässä, että puhumme yksittäisestä rivistä.
Lotossa päävoiton todennäköisyys käsittääkseeni yhdellä rivillä on 1:18 643 560 = n. 0,0000053638 %, mutta minkä tahansa voiton todennäköisyys onkin jo 1:49,6 = n. 2,016 %. (Lähde: <https://www.veikkaus.fi/fi/lotto#!/ohjeet/peliohjeet/todennakoisyys>.)
Jos Suomeen syntymisen todennäköisyys lasketaan nykyisten väkilukujen pohjalta, se olisi n. 5 500 000 / n. 7 600 000 000 = n. 0,07 %.
Suomeen syntyminen on siis Loton päävoittoa todennäköisempää, mutta Loton mitä tahansa voittoa epätodennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanotaan, että joku nolaa itsensä tällä palstalla? Eihän hän käytännössä nolaa itseään, kun kukaan ei tiedä hänen nimeään eikä näe häntä.
Jaa. Ehkä ihmiset mielessään "facepalmaa" sille henkilölle kuitenkin, vaikkeivät näkisi ketään tiettyä edessään. Itse en kyllä muista kokeneeni täällä myötähäpeää, mutta joskus omat sanomiset on kyllä hävettänyt. Onhan se lohtu, ettei kukaan tiedä kuka olen, mutta silti hetken hävettää. Joten kai voin sanoa, että olen silloin nolannut itseni (ainakin omasta mielestäni).
Jos kirjoitan julkisen tekstin koskien edellistä parisuhdettani ja joku hoksaa kenestä on kyse, voidaanko minua syyttää kunnianloukkauksesta?
Kuka osaa korjata ok-talon korvausilmaventtiilit. Sellaiset pyöreät , jotka ovat ikkunaluukuissa ja naruilla avattavissa ja suljettavissa. Eivät toimi, vaan rikki monessa huoneessa. En osaa itse korjata. Pitänyt teipata umpeen kun eivät toimi. Onko korjaaja rakennusmies vai ilmastointimies. Kenelle soitan.
Saako pesuaineen laittaa suoraan pyykkien päälle koneeseen? Onko se eirilaista kuin jos aineen laittaa lokeroon? Miten pesuaine vaikuttaa erilailla?
Vierailija kirjoitti:
Saako pesuaineen laittaa suoraan pyykkien päälle koneeseen? Onko se eirilaista kuin jos aineen laittaa lokeroon? Miten pesuaine vaikuttaa erilailla?
Totta kai voi, mutta aine tulee kehiin jo ennen varsinaista pesua, eli liian aikaisessa vaiheessa. Huuhtoutuu siis nopeammin pois eikä pese yhtä hyvin.
Eräässä tarinassa Roope Ankan rahasäiliössä on rahaa niin paljon, ettei kaikki mahdu holviin ja Ankkalinnassa on kolikkopula. Sitten pormestari puuttuu asiaan ja Roopen kaikki rahat pannaan takaisin kiertoon, ja Roopelle on painatettu seteli, jossa on ykkönen ja nollia nollien perään. Roope yrittää saada rahan rikottua mm. käymällä huutokaupassa. Täällä väitetään, että huutokaupassa pitää maksaa tasarahalla. Ei kai kuitenkaan oikeasti missään huutokaupassa ole tällaista ehtoa? Ihmetyttää myös, että tässä tarinassa tarinan sankarin nimenä on Aku Ankka, vaikkei Aku edes esiinny koko tarinassa, vai onko se vain yksinkertaisesti virhe? Sitten toisessa tarinassa Roope antaa ompeluseurojen hyväntekeväisyysmyyjäisiin taulun, jota myöhemmin luulee arvokkaaksi, kun joku nuori mies vie samankaltaisen taulun taidekauppiaalle ja saa siitä kelpo rahasumman. Roope yrittää valepukuisena saada taulun takaisin, ja kun hän kommellusten jälkeen saa lopulta taulun itselleen, ja vie sen taidekauppiaalle, paljastuukin, että nuoren miehen antamassa taulussa oli arvokkaat kehykset ja siksi siitä saatu summa oli niin suuri. Taidekauppias, joka on myös ollut myyjäisissä, oli sanonut, että Roopen valepuku on arvokas, mutta Roope luuli hänen puhuvan taulusta, jota Roope oli sillä hetkellä ostamassa takaisin, ja Roopelle tuli kiire pois, mutta hän sitten joutui maksamaan ompeluseurojen puheenjohtajalle taulusta tuhansia markkoja, koska tämä puheenjohtaja arvasi, että Roope on saanut tietää, että taulu on arvokas. Roope vei sitten taulun taidekauppiaalle, ja heitti tätä ennen valepuvun roskatynnyriin. Taidekauppias selitti Roopelle, että nuoren miehen tuomassa taulussa oli arvokkaat kehykset, kun Roope ihmetteli summan pienuutta ja että hän tarkoitti arvokkaalla esineellä Roopen valepukua. Roope sitten juoksi kiireesti takaisin roskatynnyrin luo, joka oli jo tyhjennetty ja meni sitten kaatopaikalle etsimään pukua ja tarina päättyi tähän. Sehän ei sitten koskaan selvinnyt, löysikö Roope valeasun ja jos löysi, huoliko taidekauppias enää sitä? Luulisi, että se olisi jo mennyt niin huonoon kuntoon, ettei sillä enää olisi ollut mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka osaa korjata ok-talon korvausilmaventtiilit. Sellaiset pyöreät , jotka ovat ikkunaluukuissa ja naruilla avattavissa ja suljettavissa. Eivät toimi, vaan rikki monessa huoneessa. En osaa itse korjata. Pitänyt teipata umpeen kun eivät toimi. Onko korjaaja rakennusmies vai ilmastointimies. Kenelle soitan.
Nuo nyt osaa korjata kuka vaan, vaikka sinä. Ilmastointiliikkeen mies, huoltomies, rakennusmies tai naapurin Reiska.
Mutta kokeile ensin itse. Irrota se irti. Jos ei lähde vetämällä tai kiertämällä, niin kato onko joku ruuvi. Pura venttiili ja pese se. Öljyä mekanismi ohuella öljyllä kevyesti ja uusi ketju/naru. Laita sitten takaisin. Tai ota venttiili mukaan ja malliksi ja osta uusi.
Todennäköisesti venttiili ei toimi kun se on niin piintyneessä liassa, että on jumittunut kiinni. Kerran vuoteen nuo olisi hyvä putsata.
Umpeen teippaus on kyllä iso moka. Mutta itsehän kärsit huonosta sisäilmasta ja homehditat talosi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ymmärrätte sanalla kultapoju?
Ensinnäkn syntynyt varakkaaseen ja ns. hyvään perheeseen. Eli saa sitä kautta helpon ja hyvän alun elämälleen. Ei tarvitse stressata rahan vuoksi vaan voi kehittää ja toteuttaa itseään.
Toiseksi sai geenilotossa hyvät geenit, älyä ja ulkonäköä.
Ja kolmanneksi, häneltä näyttää onnistuvan ilman näkyvämpiä ponnistuksia kaikki, mihin ryhtyy. Jos sattuu joku takaisku, niin hän tippuu jaloilleen ja ponnistaa entistä korkeammalle oksalle. Kaksi edellistä auttavat merkittävästi kolmannen toteutumisessa.
Tyypillisesti nimitys on kateellisten panettelua menestyjästä.
Olen jo ihan aikuinen ihminen, en enää mikään nuori aikuinen vaan keski-ikäinen, toisinaan keskiäkäinen itselleni, syynä seuraava: Olen suunnattoman ihastunut, lähes jopa rakastunut erääseen ihmiseen. Olemme tavanneet hiukan hankalissa olosuhteissa, työpaikalla mutta emme ole työtovereita sanan tarkassa merkityksessä, yhteisiä asioita meillä kyllä on tämän työn suhteen.
Jonkin aikaa häntä kaukaa ja välillä läheltäkin, mutta salaa, vain itsekseni silmät säteillen katselin ja juttelinkin niitä näitä, mutta vähitellen aloin tehdä tätä katselua näkyvämmin, niin, että hän sen huomasi, ja vähitellen jäimme molemmat kiinni toisillemme katseista, koska huomasin hänen katselevan myös minua.
No, päivä päivältä tämä oma ihastukseni häntä kohtaan vaan kasvoi, ja tajusin, että en enää näe juuri muuta kuin hänet, enkä kyennyt oikein muuhun kuin ajattelemaan häntä. Sitten rohkaisin mieleni ja kerroin tälle henkilölle ihastuksestani, viestillä tosin, ja sanoin siinä viestissä myös, että en odota häneltä mitään, viestini ei aseta hänelle mitään ehtoja jne.
Tämän itselleni äärimmäisen rohkean teon jälkeen tietenkin kumminkin odotin jonkinlaista vastaviestiä, en saanut, mutta kohdattuani hänet pari päivää viestini jälkeen hän oli minua kohtaan niin äärimmäisen sädehtivä ja viehättävä jne. Sanaakaan emme tästä lähestymisestäni puhuneet ääneen. Olen häntä lähestynyt toisenkin kerran viestillä ja sama toistui. Kysyin silloin viestissä, että jos et halua, en lähesty sinua enää. Taaskaan en saanut vastausta mutta hän jatkoi tätä minulle sädehtimistään ja alkoi ottaa minut huomioon täysin toisin kuin muut ryhmässämme. Emme edelleenkään livenä puhunueet muuta kuin asiallisuuksia. Hän osoittaa minulle asiapuheissa sanoilla ja asiaviesteillä välittäväni minusta eri lailla kuin ryhmämme muista jäsenistä, mutta emme puhu näistä viesteistämme mitään niinä lyhyinä kahdenkeskisinä hetkinä, jotka ”työ”päivinä olemme hetken kahden.
Kysynkin siis täällä, miten etenen tässä tilanteessa, koska hän ei ole minulle sanonut ei, vaikka suoraan olen viestillä kysynyt, mutta ei myöskään ole tullut yhtään lähemmäksi. Miten siis etenen? Häneltä en tuota voi kysyä.
Hän silti osoittaa kiinnostusta minua kohtaan.
Voinko lähestyä häntä vielä tekemättä itsestäni täyttä hölmöä? Tässä jutussa hankaluutena tuo paikka, jossa kohtasimme; kyse on eräänlaisesta eettisyydestä.
Joskus kuitenkin käy näin: kaksi vapaata ihmistä kohtaa toisensa hyvin voimakkasti, mutta se paikka ja sen paikan tuomat rajoitteet estävät oikean, kahden ihmisen välisen mahdollisen suhteen. Kirjoitanko hänelle kirjeen? Jopa ihan sellaisen paperisen. Olen tosissani.
Antteksi tämä pitkä vuodatus, mutta neuvokaa nyt keski-ikäistä ikiteinitätiä?
Tahdon_olla_sun_sweethoneypie kirjoitti:
Antteksi tämä pitkä vuodatus, mutta neuvokaa nyt keski-ikäistä ikiteinitätiä?
Entä jos kysyisit häneltä, että "saitko viestini?"
Onko kuurupiiloa järkevää leikkiä kahdestaan, vai pitäisikö aina olla vähintään kolme osallistujaa?
Mikä on hallin ja norpan ero? Kyllä, tuon kai voisin googlettaakin, muttei koskaan ole kai kiinnostanut tarpeeksi. Ja vastauksetkin täällä moniulotteisempia.
Minusta norppa kuin norppa, mut häiritsee kun puhutaan halleista. Harmaahylkeitä hallit kai ovat, joten mennään sitten siihen, että mikä ero norpalla ja hylkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kuurupiiloa järkevää leikkiä kahdestaan, vai pitäisikö aina olla vähintään kolme osallistujaa?
Kyllä kahelleenkin onnistuu. Piilojen pitää vaan aina olla niin hyviä, ettei etsijä vaihdu 10 sekunnin välein. Silloin siitä tulisi tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hallin ja norpan ero? Kyllä, tuon kai voisin googlettaakin, muttei koskaan ole kai kiinnostanut tarpeeksi. Ja vastauksetkin täällä moniulotteisempia.
Minusta norppa kuin norppa, mut häiritsee kun puhutaan halleista. Harmaahylkeitä hallit kai ovat, joten mennään sitten siihen, että mikä ero norpalla ja hylkeellä?
Hallit (eli harmaahylkeet) ovat suuria hylkeitä, norpat paljon pienempiä. Norppia on muutamaa alalajia, jotka ovat jääneet eristyksiin Saimaalle ja Laatokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kahelleenkin onnistuu. Piilojen pitää vaan aina olla niin hyviä, ettei etsijä vaihdu 10 sekunnin välein. Silloin siitä tulisi tylsää.
Paitsi jos leikkii taaperon kanssa niin on hyvä että löytyy nopeasti :)
Ovatko kaikki ihmiset joko hyviä tai pahoja ja ymmärtävätkö he itse olevansa hyviä tai pahoja?