muita jotka välttelee aurinkoa?
Onko muita joita ei kiinnosta auringonpalvonta? Tekee ihan pahaa katsoa kuinka niin monet käristävät itsensä jopa punaiseksi asti yrittäessään saada itselleen ihonväriä joka ei ole heille se luonnollinen sävy. Tai vastaavasti yritetään saada samaa efektiä solariumin kautta. Sitten myöhemmin itketään ryppyjä ja vaarallisia ihomuutoksia... Ja samalla pilkataan niitä todella vaaleita ihmisiä.
Olen hyvin vaalea ja ylpeä siitä, en edes halua ruskettua. Siksi kuljen kesäisin pitkähihaisissa ja -lahkeisissa vaatteissa, tai pitkissä mekoissa. Ulos mennessä hattu päähän ja tarvittaessa aurinkosuojaa niille alueille joita ei vaatteilla saa piiloon. En tokikaan välttele ulos menoa, mutta varaudun aina kunnon vaatetuksella. En yleensä pala herkästi mutta muutamat kokemukset olivat sen verran epämukavia että olen oppinut suojaamaan itseni kunnolla aina tarvittaessa.
Lisäksi minun ihotyyppiini kuuluu runsas määrä pieniä luomia ja pisamia ympäri kehoa, mitkä omalta osaltaan nostavat ihosyöpäriskiä. Aina vaan enemmän syytä suojata itsensä hyvin. Ja samalla pysyy ihokin paremmassa kunnossa :)
Kommentit (7)
Joskus nuorempana yritin ottaa aurinkoa, mutta paloin vaan. Sitten vitiligo iski kunnolla päälle ja siihen loppui se.
Sama,välttelen aurinkoa,huomaa kuinka jotkut ovat ottaneet aurinkoa koko elämänsä,naama on ryppyinen kuin 50-kymppisellä vaikka ikää on 30
Kyllä huomaa nopeasti kuka on ottanut aikanaan liikaa aurinkoa... Ensimmäisenä huomio kiinnittyy punertavaan ja ryppyiseen dekolteehen. Suojatkaa nyt hyvät ihmiset sitä ihoanne. Se kahden viikon ajan vuodessa kestävä rusketus ei ole tuon arvoista.
Hassua kuinka eri puolilla palloa yritetään saada päinvastaista mitä itsellä on.. Aasiassa naiset yrittää olla mahdollisimman vaaleita ja jopa vaalentavat ihoaan kemikaalein, ja täällä taas porukka yrittää väkisin saada ruskeampaa ihonsävyä. Helpommalla pääsisi kaikki jos vaan oltaisiin tyytyväisiä siihen omaan väriin, eikä yritettäisi keinotekoisesti (ja mahdollisesti vaarallisin tavoin) saada jotain muuta.
Viimeistään viisikymppisenä näkyy, jos on ottanut oaljon aurinkoa, vaikka ruskettuisikin hyvin.
Minä en kanssa ole aurinko ihmisiä. Jo ihan sen takia, että palan jo muutamassa kymmenessä minuutissa ilman rasvoja ja peittäviä vaatteita, joskus jopa rasvasta huolimatta,lisäksi suvussamme on melanoomaa.
Jo nuorempana tuli huomattua, että sitä nahkaa on turha pilata polttamalla, kun ei siihen muuta väriä saa kun sen ravun punaisen. Hääkuvassani näytin mielestäni oikein kauniilta, kun ihoni oli kuin posiininukella, eikä tarvinnut hirveästi meikatakkaan, kun väri on niin tasainen. Olen tyytyväinen varjossa ja vaaleana. En kaipaa rusketusta.
Minä!