Täytyy säästää matkaa varten pari tonnia syksyyn mennessä. Kaikki vinkit kehiin! Erityisesti edullisia vinkkkejä ruokakulujen pienentämiseksi kiitos!
Terveellistä ruokaa pitäis olla kuitenkin. Mistä sinä pihistät? 😃
Kommentit (66)
Salijäsenyys tauolle? Varsinkin kesällä paljon ilmaisia puistojumppia tai otat aerobisena kautena tauon ja käyt lenkillä, pyöräilemässä yms. ilmaista.
Nettiliittymä pois? Puhelinkulujen karsinta? Ei uusia vaatteita tai muita hankintoja. Jos jotain myytävää, niin myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No montako tonnia sinulla on tulot? Ja mihin ne rahat menevät? Siitä voi sitten alkaa laskea, mitä menoja voi karsia.
Minimipalkasta nyt olisi ainakin paha säästää monta tonnia kun sitä ei syksyyn mennessä edes tule niin paljon.
Tulot on noin 1200-1500e/kk, josta vuokra 750e. Nyt kesällä toivottavasti on töitä enemmän. Täytyy koittaa ottaa tuurauksia niin paljon kuin pystyy
Toivottavasti tuolla rahalla pääsee matkalle koko perhe. Noilla tuloilla tuo on iso kulu sijoittaa viikon reissuun.
Mikä ihmeen koko perhe? Voihan ap olla ihan vaan sinkku...
Vierailija kirjoitti:
Käy ruokajonoss hakemassa ruokatarvikkeita.
Miksi alapeukut?
Ylijäämäruoka on ylijäämäruokaa, ei tarvitse olla pulsu tai suurperheen huoltaja, että sitä kehtaisi hakea. Roskiin menee muuten kumminkin.
Jos ap:n kk-tulot ovat luokkaa 1200€, siitä vuokra 750€, niin kyllä voi mennä reilusti hakemaan ruokakassn jakelusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ruokavinkki, mutta tee itse kortit kesän juhlijoille. Esim näillä ohjeilla http://www.gamescraftscoloring.com/art_journaling/art_journal_pencil_dr…
...ja tämä on edullinen vinkki, ihan ilmainen. 😏
Miten pitkä työmatka sinulla on? Jos on alle 20 km per suunta; itse sanoisin salijäsenyyden irti, ja pyöräilisin töihin, eli se olisi sitten se liikunta joka päivälle.
Jos saat työpaikalla ostaa lämpimän aterian, voisitko syödä iltaisin kevyemmin, jos ei ole siis lapsia? Itsetehdyt voi leivät tai raejuustoa ja tonnikalaa tai muuta vastaavaa.
Lisäksi peruta kaikki lehtitilaukset. Jos olet jo ne maksanut, onko mahdollista saada hyvitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No montako tonnia sinulla on tulot? Ja mihin ne rahat menevät? Siitä voi sitten alkaa laskea, mitä menoja voi karsia.
Minimipalkasta nyt olisi ainakin paha säästää monta tonnia kun sitä ei syksyyn mennessä edes tule niin paljon.
Tulot on noin 1200-1500e/kk, josta vuokra 750e. Nyt kesällä toivottavasti on töitä enemmän. Täytyy koittaa ottaa tuurauksia niin paljon kuin pystyy
Toivottavasti tuolla rahalla pääsee matkalle koko perhe. Noilla tuloilla tuo on iso kulu sijoittaa viikon reissuun.
Mikä ihmeen koko perhe? Voihan ap olla ihan vaan sinkku...
jep, eli ihan yksin asun... Ja kuten mainitsin jo aiemmin, salijäsenyyden irtisanominen ei ole vaihtoehto, koska en halua luopua minulle tärkeästä harrastuksesta. Mutta paljon tosi hyviä vinkkejä tänne on tullut, kiitos, ja saa laittaa lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ruokavinkki, mutta tee itse kortit kesän juhlijoille. Esim näillä ohjeilla http://www.gamescraftscoloring.com/art_journaling/art_journal_pencil_dr…
Tällähän säästääkin monta tonnia ihan hetkessä!
Pienistä puroista... pelkkiin kortteihin saa kesällä menemään 30 euroa.
Etnisistä kaupoista ja ison säkin jotain hyvää riisiä, kuivia papuja ja linssejä naurettavan halvalla. Niitä keittelemällä saa erilaisia kastikkeita, pihvejä, linssikeittoja ym. Halvinta proteiinia mitä on tarjolla kun vähän opettelee käyttämään. Leivo itse sämpylöitä ja käy kaupassa vain esim. kerran viikossa. Hommaa kunnon maustekaappi niin yksinkertaisetkin ruuat on maukkaita. Näillä itse säästän paljon.
Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:
Jäävuorisalaatti maksaa noin 3€ kilo, kun ruukkusalaatti maksaa usein viisinkertaisesti. Osta lihaa ja kalaa punalappuisena tai tarjouksesta, tee annospaloja ja pistä pakkaseen. Tee suuri annos ruokaa kerralla ja annospurkkeihin pakastimeen. Osta kaupan omia merkkejä, jotka ovat yleensä paljon halvempia kuin vastaavat brändätyt.
Riisi, pasta, makaroni ja peruna on halpaa. Älä sorru ulkona syömiseen ja vältä valmisruokatiskejä ja eineksiä. Tee siis kaikki itse. Älä osta karkkia äläkä leivonnaisia.
Jäävuorisalaatti on lähinnä vettä. Mitä tummempi salaatti, sitä enemmän ravintoarvoa.
Suosittelen kaalia jäävuorisalaatin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Pidän tällaisia neuvoja erittäin kiusallisina. Ruokajonossa pitäisi jonottaa vain erittäin köyhien ihmisten, jolla ei ole rahaa ruokaan. Karsisin jonosta pois juopot, tupakoijat, narkkarit jne., jotka ovat itse aiheuttaneet kurjuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja matkalle pitää silti päästä. Mies jäisi kotiin ja vietäisi rattoisasti kesän grillin ääressä ilman pihistelyä.
Kaurapuuro on terveellistä ja edullista. Sitä voit syödä aamupalaksi ja korvata lounaan/päivällisen pari kertaa viikossa. Itse köyhänä aikana söimme viimeisen viikon ennen palkkapäivää/opintotukipäivää jne. kaurapuuroa.
Kaikki lehdet peruutukseen, salikortit ja sun muut kuukausittaiset menoerät pois (joita ilmankin elää.) röökit, drinkit, energiajuomat ja muut turhakkeet tietty pois. Kampaajat ja kaunesuhoitolat sun muut kävelevät vain ohi :)
Lainaile kirjastosta hyviä kesäkirjoja, leffoja, pyöräile.. Kokkaile kaalilaatikkoa, pastasalaattia, linssikeittoja.. Käy ilmaisissa kesätapahtumissa.
Kerää pulloja, myy kirpparilla, ota keikkahommia esim. henkilöstövuokrausfirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän tällaisia neuvoja erittäin kiusallisina. Ruokajonossa pitäisi jonottaa vain erittäin köyhien ihmisten, jolla ei ole rahaa ruokaan. Karsisin jonosta pois juopot, tupakoijat, narkkarit jne., jotka ovat itse aiheuttaneet kurjuutensa.
Tämä ei sois ap:n kommentti....
Voitko myös suunnitella tekeväsi matkan vähän halvemmalla? Kyttäät halvemmat lennot vaikka vaihdon tai parin kautta. Et asukaan hienossa hotellissa, vaan majoitut hostelliin tai airbnb:hen. Et shoppaile matkalla hurjia määriä tavaraa.
Noissa kaikissa saa säästettyä ison summan rahaa. Itse säästän matkalla varsinkin asumiskuluissa ja asun käytännössä aina halvassa hostellissa tai airbnb-huoneessa/asunnossa. Eipä se asumispaikka kuitenkaan matkalla toimi kuin nukkumispaikkana ja tavaroiden säilytyksessä, joten ei sen tarvi olla erikosen fiini. Tärkeintä majapaikan kanssa onkin vaan sijainti ja toimiva wifi.
Käy kaupassa mahdollisimman harvoin ja suunnittele ostokset etukäteen. Älä koskaan heitä ruokaa pois vaan laita pakastimeen jos jää yli.
Vierailija kirjoitti:
Käy kaupassa mahdollisimman harvoin ja suunnittele ostokset etukäteen. Älä koskaan heitä ruokaa pois vaan laita pakastimeen jos jää yli.
tää on mun heikko kohta ja tästä tiedän että pystyisin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Eli n. 4 kk aikaa säästää, n. 500 e/kk. Suoraan säästöön muutamana kuukautena lapsilisät kun tilille tulevat ja sitten heti palkasta loput tuosta 500 eurosta. Vähän vaikea arvioida, meneekö nyt ap:llä siis koko palkka nollille kuukauden aikana vai eikö aiemminkaan ole säästöön jäänyt... Itsellä ihan ok palkka ja laitan säästöön joka kk vähintään tuon 500 e.
Kertoiko ap, että hänellä on lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään kauppalista joka on tarkka, jos esim. maito unohtuu ja sitä lähtee hakemaan, tarttuu yleensä mukaan muutakin.. Toinen missä säästetään on se että käydään kaupassa 2xkk eli kerralla ostetaan paljon. Viimeksi ostokset maksoi 70€ ja se on 2 viikoksi! Mukana paljon kasviksia ja pari yrttiä!
nyt pakko kysyä että mitä ostitte tolla 70e jotta riittää 2 vko? mulla riittäis tommonen summa ehkä viikoksi. siksi kysyn koska kiinnostaa ja itse myös pitäisi säästellä
Ja kasvatan itse chiliä ja laitan aina yrtit ja salaatit ruukkuihin kasvamaan.