Ärtyvän suolen oireyhtymä
Huomasin että täällä oli jo ainakin pari keskustelua kyseisestä aiheesta, mutta muistaakseni molemmat olivat jo aika vanhoja. Koen haluavani jakaa oman "tarinani" kyseisestä sairaudesta, taudista, miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua.
Itsellä ensimmäiset oireet alkoivat noin 7-vuotiaana. Kyseessä oli kuulemma satunnaisia vatsakipuja (itse en tuosta ajasta muista enää lähes mitään, mutta näin muistaisin äitini kertoneen). Alkuun tietysti ajateltiin että kivut menevät ohi, ei niille silloin taidettu mitään kummempia tehdä. Vuosien edetessä kivut kuitenkin pahentuivat, mukaan tuli myös ilmavaivoja ja ruuansulatuksen toiminnan huonontuminen. Ensimmäistä kertaa asiaa taidettiin tutkia kun olin 11-vuotias, jolloin kävin verikokeissa ja allergiatesteissä. Silloin testattiin ainakin laktoosi-intoleranssi, keliakia ja pari muuta vastaavaa. Mitään ei kuitenkaan löydetty, ja lääkäri sitten pisti mut soijattomalle, naudanlihattomalle ja laktoosittomalle ruokavaliolle, koska niistä löytyi ihan vähän allergiaherkkyyttä. No, suunnilleen kuukauden taisin kyseisellä ruokavaliolla olla, ja ainut asia joka muuttui oli se, että laihduin aika rutkasti (olin hieman pyöreämpi). Kävin myös juttelemassa ammattilaisten kanssa, koska ajateltiin että stressi olisi syynä. Ei sekään sitten auttanu.
Yläasteella oireet alkoivat sitten pahentua ihan kunnolla; vatsa oli todella usein ihan sekaisin, se möyri ja kouristeli paljon, ja myös ripulista tuli suuri ongelma. Vatsa tuntui aina turvonneelta ja kipeältä, ja ylipäätään olo oli ihan älyttömän epämukava lähes kaiken aikaa. Sosiaalinen elämäkin siinä sitten kärsi, en enää viettänyt kavereiden kanssa aikaa koulun ulkopuolella, ja koulua lukuunottamatta halusin viettää kaiken aikani kotona, ihan vaan varmuuden vuoksi. Fyysisen huonovointisuuden takia henkisiä ongelmiakin alkoi esiintymään, esimerkiksi ahdistusta, masennusta ja paniikkikohtauksia. Niiden takia kävin koulukuraattorilla ja lasten- ja nuorten talolla puhumassa, mut rehellisesti sanottuna ei ne mitään auttaneet. FODMAP-ruokavaliota oon kokeillut pariin kertaan (tällä hetkellä yritys numero 2 meneillään), ensimmäisellä kerralla ei ollut minkäänlaista vaikutusta oloon. Toivon todella hartaasti että tällä kertaa asia olisi toisin.
Tällä hetkellä olen 16-vuotias, syksyllä lukioon menossa, ja tämän vatsan kanssa ahdistaa todella paljon. Joudun jatkossa kulkemaan bussilla kouluun, ja toivon vaan ettei siellä tapahtuisi mitään epämukavia komplikaatioita tän vatsan kanssa.
Pahoittelen tekstin epäselvyyttä, mutta siinäpä ne tärkeimmät taisi tulla. Lähinnä tällä keskustelulla etsisin vertaistukea, muiden kokemuksia ja vinkkejä, miten vatsan saisi kuriin. Oon vasta 16-vuotias ja jo nyt musta tuntuu että mun loppuelämä on pilalla tämän taudin takia. On tosi väsyttävää kun tuntuu että kaikki vaan aliarvioi näitä oireita, vaikka nämä oikeasti rajoittaa elämää todella paljon.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaikeat ibs-oireet loppuivat melkein kuin seinään, kun jätin kaikki viljat kokonaan pois. Eli vehnä, ohra, ruis, kaura. (Riisiä, tattaria ja hirssiä voin syödä.) Pelkkä Fodmap-ruokavalion noudattaminen ei siis mulla riittänyt.
Hyvää kuitua saan chiansiemenistä, joita lisäilen välipaloihin (ensin vedessä turvotettuna) ja niiden ohessa juon usein piimää, jossa on maitohappobakteereja.
Fodmap-ruokavaliossa ei saa käyttää vehnää, ruista, ohraa ja nykytiedon mukaan kauraakin vain pieniä määriä. Eli ihan Fodmapin mukaan kuitenkin syöt. Usein ihmiset vannovat omien ruokavalioidensa toimivan, mutta oikeasti syy on kuitenkin siinä että ruokavalio on ainakin osittain fodmapin mukainen. Tuossakin joku hehkutti paleota, jossa vehnä ja pavut jätetty pois. Vehnä ja pavut on molemmat kielletty fodmapeilla. Moni vannoo myös gluteenittoman ruokavalion nimeen vaikkei ole keliakiaa ja siinäkin todennäköisin toimiva syy on se, että vehnä jää pois. Kyse ei siis ole gluteenista vaan vehnästä.
Tutkitusti ainoastaan fodmap rajoitukset auttavat ärtyneeseen suoleen. Muiden ruokavalioiden hyöty tulee siitä, että niissäkin vältellään samoja ruoka-aineita.
En ole koskaan kuullut tai lukenut suositusta, että nuo viljat pitäisi jättää kokonaan pois, vaan että niitä syödään vain rajoitetusti, koska tarkoitushan on vain rajoittaa tiettyjen hiilihydraattien saantia. Onko tuo suositus siis muuttunut jossain vaiheessa?
Fodmap-ruoka-aineiden listahan sisältää paljon muutakin kuin viljoja, mutta itse pystyn kyllä melko huoletta syömään esim. omenaa, maapähkinää, soijaa osana päivittäistä ruokavaliota, mutta en esimerkiksi lautasellista kaurapuuroa tai yhtä kaura-välipalakeksiä.
Allergiasta tuskin kuitenkaan on kysymys, kun oireet ovat pelkkiä vatsavaivoja? Keliakia on tutkittu, sitä ei ole, joten "diagnoosini" on IBS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaikeat ibs-oireet loppuivat melkein kuin seinään, kun jätin kaikki viljat kokonaan pois. Eli vehnä, ohra, ruis, kaura. (Riisiä, tattaria ja hirssiä voin syödä.) Pelkkä Fodmap-ruokavalion noudattaminen ei siis mulla riittänyt.
Hyvää kuitua saan chiansiemenistä, joita lisäilen välipaloihin (ensin vedessä turvotettuna) ja niiden ohessa juon usein piimää, jossa on maitohappobakteereja.
Fodmap-ruokavaliossa ei saa käyttää vehnää, ruista, ohraa ja nykytiedon mukaan kauraakin vain pieniä määriä. Eli ihan Fodmapin mukaan kuitenkin syöt. Usein ihmiset vannovat omien ruokavalioidensa toimivan, mutta oikeasti syy on kuitenkin siinä että ruokavalio on ainakin osittain fodmapin mukainen. Tuossakin joku hehkutti paleota, jossa vehnä ja pavut jätetty pois. Vehnä ja pavut on molemmat kielletty fodmapeilla. Moni vannoo myös gluteenittoman ruokavalion nimeen vaikkei ole keliakiaa ja siinäkin todennäköisin toimiva syy on se, että vehnä jää pois. Kyse ei siis ole gluteenista vaan vehnästä.
Tutkitusti ainoastaan fodmap rajoitukset auttavat ärtyneeseen suoleen. Muiden ruokavalioiden hyöty tulee siitä, että niissäkin vältellään samoja ruoka-aineita.
En ole koskaan kuullut tai lukenut suositusta, että nuo viljat pitäisi jättää kokonaan pois, vaan että niitä syödään vain rajoitetusti, koska tarkoitushan on vain rajoittaa tiettyjen hiilihydraattien saantia. Onko tuo suositus siis muuttunut jossain vaiheessa?
Fodmap-ruoka-aineiden listahan sisältää paljon muutakin kuin viljoja, mutta itse pystyn kyllä melko huoletta syömään esim. omenaa, maapähkinää, soijaa osana päivittäistä ruokavaliota, mutta en esimerkiksi lautasellista kaurapuuroa tai yhtä kaura-välipalakeksiä.
Allergiasta tuskin kuitenkaan on kysymys, kun oireet ovat pelkkiä vatsavaivoja? Keliakia on tutkittu, sitä ei ole, joten "diagnoosini" on IBS.
Ei nyt kannata sokeasti noudattaa "suosituksia", vaan syödä sellaista ruokaa, jolla voi hyvin. Kokeilua ja sitkeyttä se vaatii ja oman kehon kuuntelemista, mutta se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo edellinen antoi Fodmapista väärää tietoa. Siinä nimenomaan suositellaan välttämään gluteenia sisältäviä viljoja, joten Fodmapissa gluteeniton eli puhdas kaura on sallittu, samoin luontaisesti gluteenittomat viljat.
Fodmapissa on todella monta eri kuidun/sokerin laatua jotka aiheuttavat oireita. Jokainen on yksilöllinen, joten toinen voi syödä omenaa, toinen ei ollenkaan. Jotkut voivat syödä tofua, mutteivät soijarouhetta. jne... Yleensä ruokavalio pitäisi aloittaa välttämällä kaikki aineita, sitten lisätä yksitellen kokeillen mikä sopii. Lisäksi tärkeää on seurata määriä ja valmistustapoja esim, pieninä määrinä voi sopia keitetty omena, mutta usean raa'an omenan syönti ei kävisi päinsä.
Nyt kuitenkin heittäisin sulle se idean, että jos olet syönyt puhdasta kauraa ja saanut siitä oireita, mikään ei estä sitä, että sulla on IBS:n lisäksi kaura-allergia! Mutta senhän voit testata välttämällä jokusen kuukauden hyvin huolella kauraa ja sitten kun suolisto on mahdollisimman normaali, testaat puhdasta gluteenitonta kauraa -- silloin pystyt havainnoimaan oireet paremmin. Seuraa myös iho-oireita ja muita allergistyyppisiä oireita kuten nuhaa, ihon kutinaa, silmäoireita.
Joku yllä kirjoitti "Fodmap-ruokavaliossa ei saa käyttää vehnää, ruista, ohraa ja nykytiedon mukaan kauraakin vain pieniä määriä. Eli ihan Fodmapin mukaan kuitenkin syöt. Usein ihmiset vannovat omien ruokavalioidensa toimivan, mutta oikeasti syy on kuitenkin siinä että ruokavalio on ainakin osittain fodmapin mukainen. Tuossakin joku hehkutti paleota, jossa vehnä ja pavut jätetty pois. Vehnä ja pavut on molemmat kielletty fodmapeilla. Moni vannoo myös gluteenittoman ruokavalion nimeen vaikkei ole keliakiaa ja siinäkin todennäköisin toimiva syy on se, että vehnä jää pois. Kyse ei siis ole gluteenista vaan vehnästä. Tutkitusti ainoastaan fodmap rajoitukset auttavat ärtyneeseen suoleen."
Tuossa on aika paljon väärää tietoa ja ymmärrystä. Fodmapissa oireita ei aiheuta "vehnä" vaan gluteeni. Fodmapissa neuvotaan siis välttämään gluteenia sisältäviä viljoja.
Myös kuvitelma että gluteenittoman ruokavalion sopivuus niillä, joilla ei ole keliakiaa, perustuu vehnän poistamiseen on virheellinen käsitys. Keliakiassa ja IBS.ssä saa syödä vehnää -- kunhan se on gluteenitonta. On myös gluteeniyliherkkiä, joille auttaa myös gluteenin poisjättäminen.
Sensijaan jos on kyse vilja-allergisesta, ei auta syödä gluteenitonta vaan täysin viljatonta ruokaa.
Samoin soija ja palkokasvit ovat yleisiä allergeenejä, joten niiden välttäminen sopii myös palkokasviallergiassa. Toisaalta FODMAP-ruokavaliossa saa syödä tofua ja nykyisin neuvotaan kokeilemaan pieniä määriä säilykepapuja, koska säilöminen vähentää niissä olevia Fodmap-kuituja.
Paleo ruokavalio, varsinkin se autoimmuuniverio, on ihan erilainen ja perustuu täysin eri näkemykselle. Siinä vältetään yleisiä allergeenejä sekä lektiinejä runsaasti sisältäviä ruoka-aineita. Siksi siinä vältellään mm. palkokasveja, koska monissa on paljon lektiiniä.
Aivan eri asia siis. Eli pliis ottakaa selvää asioista, älkääkä paasatko mututietoa, se ei auta ketään.
Mun vatsan pelasti todella puhdas, kasvispainotteinen, ravinto. En syö koskaan mitään eineksiä tai valmisruokia, en käytä alkoholia, en syö karkkia, pullaa, maitotuotteita enkä leipää.
Kyllä, tämä on sen vaivan arvoinen! Mieluimmin näin kuin että söisin isoja paloja juustoa jotta vatsa pysyisi kovana tai ottaisin joka päivä ripulilääkettä, ettei tarvitse pelätä.
Kokeile myös syödä harvemmin ja niin, että sinulla on 1-2 tuntia syömisen jälkeen aikaa olla kotona ja pääset vessaan. Oma vatsa toimii heti ruokailun jälkeen, sillä on myös oma "kellonsa".
Itse en tiedä fodmapeista tai semmosista mitään, vaan olen rakentanut ruokavalioni omaa kehoani kuuntelemalla. Käytännössä siis olen karsinut ongelmia aiheuttavat raaka-aineet pois ja ongelmia esiintyy vain harvoin. Eli hyvää elämää on olemassa IBS-duagnoosin jälkeenkin kunhan katsoo mitä suuhunsa laittaa.
N42
Sama jatkaa... Unohdin listalta myös Fodmappeja sisältävät aineet, eli ei tietenkään mitään mannitoleja, ksylitoleja, yms. edes lisäaineissa.
Mausteistakin joutuu karsimaan, ne mitkä käy ovat ruohosipuli, kurkuma, persilija ja muut yritit. Kaneli (Cassia) käy.
Suolaa saa käyttää vähän. Sokeria tietysti vältellään eli ei mitään sokerituotteita kuten hunajaa tms.