Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautua kun kaveri "pätee" asialla, josta ei tiedä juuri mitään mutta minä olen ammattilainen?

Vierailija
27.06.2017 |

Kyseessä on ala, joka on suhteellisen pieni ja erikoinen ja itse olen sekä harrastanut että työskennellyt alalla toistakymmentä vuotta. Minulla on kaveri, joka on vasta alkanut kiinnostua harrastusmielessä alasta ja nyt hän onkin yhtäkkiä asiantuntija, joka tietää kaikesta kaiken ja minä en mitään tai ainakin olen ymmärtänyt vähän joka asian "väärin". Kun olen sanonut, että oikeasti, tämän asian minä nyt vain tiedän, koska olen aiheen kanssa tekemisissä ollut ihan työksenikin jo kauan, hän on suutahtanut ja jatkanut vänkäystä, että ei se noin ole ja oikeasti on tälleen ja kyllä ainakin pitäisi olla noin koska sitäjatätä, jolla ei ole mitään tekemistä faktojen kanssa.

Onko parempi olla puhumatta mitään koko aiheesta? En tietenkään voi myönnellä, että juu, kun jutut on tyyliin menee istumaan väärinpäin fillarille ja kun sanotaan, että toisinpäin, alkaa vängätä että tämä on oikein kyllä minä tiedän. Kun oikeasti ei tiedä, mutta on tietävinään eikä myönnä vaikka kuinka olisi faktaa edessä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törmään tähän jatkuvasti. Työskentelen perinteisellä miesten alalla, eli raksalla. Jatkuvasti törmää ihmisiin, jotka eivät osaa edes koirankoppia rakentaa, mutta toki tietävät ja osaavat paremmin kuin minä ammattilaisena. Pahimpia on keski-ikäiset miehet ja diy-naiset. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus olen miettinyt miltä esim. lääkäreistä tuntuu kun törmäävät näihin google-ammattilaisiin.

Viimeiseen lauseeseen kommentoiden: näitä tulee nykyään melkein jokaisena päivänä, kun pidän kiirevastaanottoa tai iltapraktiikkaa yksityisellä. Olen oppinut senverran kuuntelemaan, että saavat sylkäistä ajatuksensa esille ja sitten tokaisen tyyliin "Ilmeisesti tiedät tästä asiasta niin paljon minua enemmän, ettei meidän ole järkevää jatkaa tätä keskustelua pidemmälle. Oliko jotain muuta, jossa voisin olla avuksi?". Yleensä tuossa vaiheessa muuttuu ääni kellossa ja ovat valmiita keskustelemaankin asiasta. Ikuisuusesimerkkinä vaikka nämä antibioottia parin päivän flunssaan vaativat.

On täysin hyödytöntä ajanhukkaa inttää jonkun vaarin kanssa statiineista tai kuinka Becel-tyyppiset kasvistanolituotteet ovat joku lääkefirmojen salajuoni... Ai niin ja tietty ne lääkefirmat, jotka maksaa minulle suuria summia siitä, että kirjoitan reseptillä geneerisen lääkkeen ja apteekki vaihtaa sen automaattisesti halvempaan eri valmistajan tuotteeseen. Se nyt vaan on helpompaa muistaa yksi tuotemerkki, jos niitä on samasta molekyylistä 35 erilaista. Päässä kun on lyhyenkin laskuopin mukaan oltava toistasataa eri lääkevalmistetta eri käyttötarkoituksiin.

T. Yleislääket. EL

Vierailija
42/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ystävä joka tiesi aina asiat paremmin kuin minä. Myös niistä asioista, joissa olin ammattilainen. Olin vuosia ällistynyt ja huvittunut siitä miten hänellä riitti pokkaa ja omahyväisyytttä. Lopulta ymmärsin, etten koskaan voisi olla hänen silmissään edes vertaisensa saati parempi missään asiassa. Hän on lähinnä elellyt perintörahoilla yli keski-ikäiseksi, mutta kehtaa silti tarkastella muiden tekemisiä aina kriittisellä silmällä, niin moni asia olisi paremmin jos hän saisi päättää ja olisi tekemässä. Valitettavasti hän on liian hyvä tekemään juuri mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukulaisena ns. kaikkien alojen asiantuntija, vanhempi mies. On monasti pätenyt mm. asioilla, joista minä nuori nainen olen suorittanut yliopistotutkinnon. Joskus en vain jaksa, vaan sanon suoraan, että ei pidä paikkaansa. Silloin tulee melko hiljaista. Ei varmaan saisi aiheuttaa toiselle kasvojen menetystä, mutta kuten sanottua, joskus ei vain jaksa.

Vierailija
44/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jauhaa. Jos jatkaa harrastamista, eiköhän jossain vaiheessa kokemustakin kartu ja besservisseröinti vähenee? 

Vierailija
45/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tuhlata energiaa tuollaiseen tyyppiin. Olen tehnyt avustajan töitä tällaiselle väärien faktojen julistajalle, jolle altistuivat myös lapset. Koska toisen ihmisen elämäntyyli ja päätökset eivät minulle kuulu, ainoaksi suhtautumistavaksi jäi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hyvä kärsivällisyyskoulu.

Vierailija
46/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen salilla käyvä teinipoika on mielestään bodauksen jabravinnon asiijantuntija, mitta ei sille tartte kuin naureskella.

Vierailija
47/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus tekee nöyräksi mitä enemmän sitä on, keittiössä ei voi olla kahta emäntää, havaittu tälläkin palstalla.  En sanonut olleeni keittiöalan ammattilainen, joskus vain vähän aikaa ollut, tyrmättiin silti.

En silläkään isottele josta pitkä kokemus koska asiat ovat paljon muuttuneet.

En toisaalta hyväksy itsensä vähättelyäkään.

Vierailija
48/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaverisi nimi Donald Trump?

Vierailija
49/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, eläin- ja varsinkin hevospiireissä tuollaisia kaikkitietäjiä pyörii paljonkin. Mutta niinpä vähän joka alalla. Sano suoraan kaverille ettet ole kiinnostunut hänen spekulaatioistaan, koska kokemuksesi alalta takia olet vakuuttunut siitä että tiedät itse enemmän. Spekuloikoon kun et ole läsnä.

Vierailija
50/50 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkijana alalla, jossa on paljon harrastajia, just tuota tiettyihin nippeleihin erikoistuneita tyyppejä. Myös sellainen hurahtaminen aiheeseen tyypillistä, on kaikenmaailman New Age -porukkaa, jotka liittävät aihepiiriin kuvitelmia entisistä elämistä, ufomiehet ja sellaista Tarotkorttitason höpöä.

Joskus olen joutunut vaikeisiin tilanteisiin, joissa esim. yleisötilaisuudessa olen joutunut asiantuntijana vastaamaan kysymykseen, jossa ei ole järjen hiventäkään. Siinä on vaan oltava kieli keskellä suuta diplomaattisesti ettei loukkaa kysyjää, mutta ettei tutkijanakaan mene allekirjoittamaan mitään totaalisen kaukaa haettua väitettä.

Yleensä ongelmana harrastajissa on se, että heille harrastusaihe on tärkeä osa identiteettiä, joten jos heillä on joku rakas uskomus, jonka menet tutkijana tutkimustyön perusteella kumoamaan, niin harrastelijan päivä on pilalla. Hän kun ei oikeasti halua tietää tieteellisiä faktoja, jos ne eivät sovi hänen omiin kuvitelmiinsa.

Mun yleinen havainto on, että amatööreillä voi olla parhaimmillaan asiallista tietoa jostain pienistä yksityiskohdista, mutta kun puhutaan aihepiirin analyyttisemmastä käsittelystä ja kokonaisuuksien hahmottamisesta mennään jo sellaiselle alueelle, jossa harva amatööri pysyy perässä. Tieteellinen ajattelu vaatii sen, että ei tunne vain valikoitujen tutkimusten tuloksia, vaan myös ymmärtää miten tuloksiin on päädytty sekä miten tutkimusartikkelit nivoutuvat tutkimushistoriaan ja teoreettiseen kehitykseen.