Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautua kun kaveri "pätee" asialla, josta ei tiedä juuri mitään mutta minä olen ammattilainen?

Vierailija
27.06.2017 |

Kyseessä on ala, joka on suhteellisen pieni ja erikoinen ja itse olen sekä harrastanut että työskennellyt alalla toistakymmentä vuotta. Minulla on kaveri, joka on vasta alkanut kiinnostua harrastusmielessä alasta ja nyt hän onkin yhtäkkiä asiantuntija, joka tietää kaikesta kaiken ja minä en mitään tai ainakin olen ymmärtänyt vähän joka asian "väärin". Kun olen sanonut, että oikeasti, tämän asian minä nyt vain tiedän, koska olen aiheen kanssa tekemisissä ollut ihan työksenikin jo kauan, hän on suutahtanut ja jatkanut vänkäystä, että ei se noin ole ja oikeasti on tälleen ja kyllä ainakin pitäisi olla noin koska sitäjatätä, jolla ei ole mitään tekemistä faktojen kanssa.

Onko parempi olla puhumatta mitään koko aiheesta? En tietenkään voi myönnellä, että juu, kun jutut on tyyliin menee istumaan väärinpäin fillarille ja kun sanotaan, että toisinpäin, alkaa vängätä että tämä on oikein kyllä minä tiedän. Kun oikeasti ei tiedä, mutta on tietävinään eikä myönnä vaikka kuinka olisi faktaa edessä.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä antaisin olla vaan, ellei hän väärillä neuvoillaan kuitenkaan riko mitään, tai vahingoita eläimiä (tuli  mieleen vaikkapa hevosten tai koirien kanssa toimiminen).

Vierailija
2/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa. Ei siinä vain pystynyt tekemään muuta kuin antamaan periksi ja antaa toisen päteä. Kurjaa oli, että lapsi, jota hän neuvoi, saattoi uskoa häntä. Mutta kuten sinunkin tilanteessasi, niin tällä henkilöllä ei ollut varaa antaa ammattilaisen neuvoa lasta. Vaan vain hänen piti päästä pätemään huutamalla päälle kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
4/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tampion päteä ja jätä jutut omaan arvoonsa.

Vierailija
5/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset on kurjia. Mutta antaisin niin kauan että ei aiheuta vahinkoa kenellekkään. 

Vierailija
6/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvailemat tyypit ovat yleensä niitä, jotka mielellään puhuvat alan tunnetuista henkilöistä kuin tuttavistaan, "jukkakin sanoi että valmennuksessa blaablaa" tai "arska on rahamies joten kyllähän hän voi hankkia sitäjatätä". Kuitenkaan jukat ja arskat eivät edes moikkaa saati tunne pätijää, joka jollakin oudolla logiikalla kehuskelee ikäänkuin itse arskan rahoilla ja jukan saavutuksilla :D

Vierailija
7/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisuus ja kokemus ei kyllä varsinaisesti takaa parempaa osaamista. Joskus nuorilla/uusilla ihmisillä on uutta ja hyödyllistä näkökulmaa asioihin minkä vanhat jäärät sitten tyrmäävät. Esim. ohjelmistoalalla on todellakin näin.

Vierailija
8/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä luulet olevasi ammattilainen ja olet unohtanut alasta kaiken uuden oppimisen, kangistunut tapoihin / menetelmiin jotka toimi ennen? Kai siihen joku syy on että tietämyksesi kyseenalaistetaan

Vierailija
9/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvailemat tyypit ovat yleensä niitä, jotka mielellään puhuvat alan tunnetuista henkilöistä kuin tuttavistaan, "jukkakin sanoi että valmennuksessa blaablaa" tai "arska on rahamies joten kyllähän hän voi hankkia sitäjatätä". Kuitenkaan jukat ja arskat eivät edes moikkaa saati tunne pätijää, joka jollakin oudolla logiikalla kehuskelee ikäänkuin itse arskan rahoilla ja jukan saavutuksilla :D

On muuten totta! Mun pätijätutulla on kaverina kaksi julkkista, joiden nimiä aina ujuttaa juttuihinsa. Itse on oo kummastakaan edes kuullut aiemmin. Toisen nimeä en muista edelleenkään.

Vierailija
10/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätysiä on joka alalla. Mulla on yli 40 vuoden kokemus ja kun joku kivenkovaan pätee, pyydän häntä todistamaan väitteensä. Yleensä siinä vaiheessa päteminen loppuu.

Vierailija
11/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmään tähän jatkuvasti. Työskentelen perinteisellä miesten alalla, eli raksalla. Jatkuvasti törmää ihmisiin, jotka eivät osaa edes koirankoppia rakentaa, mutta toki tietävät ja osaavat paremmin kuin minä ammattilaisena. Pahimpia on keski-ikäiset miehet ja diy-naiset. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus olen miettinyt miltä esim. lääkäreistä tuntuu kun törmäävät näihin google-ammattilaisiin.

Vierailija
12/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla harrastusalalla tapahtui jonkin aikaa sitten suuri muutos, joka puhutti meitä aktiiveita pitkään. Eräälle tuoreelle harrastajelle sitten tuli mainittua asiasta ja hänhän oli heti tietämässä, miksi muutos tehtiin ja miten asia pitäisi jatkossa tehdä "jotta se toimisi". Tosiasiassa tietyistä taloudellisista seikoista ja rakenteista johtuen asiat on tehtävä tietyllä tavalla ja hänen ehdottamansa oli muutenkin aivan älytön ajatuskin. Mutta tokihan hän tiesi asian pitkän linjan väkeä paremmin ja sitä kiukkuisen vänkäyksen määrää.

Vierailija
13/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelijat luulevat yleensä tietävänsä kaiken. 

Oletko koskaan tavannut ylioppilaita, joista todella moni kuvittelee tietävänsä enemmän, kuin vuosia sitten valmistuneet ja pitkään työelämässä olleet?

Vierailija
14/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä luulet olevasi ammattilainen ja olet unohtanut alasta kaiken uuden oppimisen, kangistunut tapoihin / menetelmiin jotka toimi ennen? Kai siihen joku syy on että tietämyksesi kyseenalaistetaan

Ei minun tietämystäni ainakaan mitenkään kyseenalaistettu. Minun ei vain annettu puhua.

ei ap

Vierailija
15/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun vaihtoehdot:

joko vetäydyt kokonaan keskustelusta, jätät omaan arvoonsa. Tai sitten tuot hänelle alaan liittyviä pulmia ratkaistavaksi (esim. sellaisia, joita on jo ratkaistu). Tässä on se ongelma tietysti, että jos joku kylpee suuruudessaan, ei edes omien virheellisten tai puutteellisten tietojen eteen tuleminen havainnollista tälle henkilölle sitä, että hän ei kaikkea tiedä.

Vierailija
16/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten totta! Mun pätijätutulla on kaverina kaksi julkkista, joiden nimiä aina ujuttaa juttuihinsa. Itse on oo kummastakaan edes kuullut aiemmin. Toisen nimeä en muista edelleenkään.

Minulla on ollut parikin tuollaista työkaveria. Toinen oli saanut korun ystävältään, MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ siltä ja siltä (jo nuorena nauratti tittelintiputtaja) ja toinen kertoi ystävänsä työskentelevän tukussa, TIETENKIN toimistopuolella. Ketä kiinnostaa? Ei ketään.

Vierailija
17/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille , että alussa kaikki tuntuu yksinkertaiselta, mutta kunhan sinäkin perehdyt asiaan paremmin niin ymmärrät. Ja taputa päätä

Vierailija
18/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai joku vasta-alkaja tietää kaiken paremmin kuin konkarit. Jepjep.

Ap:n tietämys kyseenalaistetaan todennäköisesti siksi, että kaveri ei TIEDÄ vaan LUULEE tietävänsä. Jos sinä luulet tietäväsi, että 2+2=3, väität ja vänkäät niin olevan, vaikka sinulle sanottaisiin että se on 4. Koska LUULET tietäväsi. Sellainen, joka luulee tietävänsä, on nimenomaan omasta mielestään oikeassa vaikka onkin väärässä. Ei kenekään tarvitse mennä mukaan mihinkään typeriin mutuiluihin, joissa ei ole faktojen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
19/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille , että alussa kaikki tuntuu yksinkertaiselta, mutta kunhan sinäkin perehdyt asiaan paremmin niin ymmärrät. Ja taputa päätä

Hyvä neuvo, mutta ei kannata taputtaa päätä. Tikkuja on ikävää kiskoa omista kämmenistä.

Vierailija
20/50 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sinun on hänen kanssaan tällaisesta asiasta puhua edes? Tai edes olla tämän kaverin kanssa? Oma vika...