Miten suhtautua kun kaveri "pätee" asialla, josta ei tiedä juuri mitään mutta minä olen ammattilainen?
Kyseessä on ala, joka on suhteellisen pieni ja erikoinen ja itse olen sekä harrastanut että työskennellyt alalla toistakymmentä vuotta. Minulla on kaveri, joka on vasta alkanut kiinnostua harrastusmielessä alasta ja nyt hän onkin yhtäkkiä asiantuntija, joka tietää kaikesta kaiken ja minä en mitään tai ainakin olen ymmärtänyt vähän joka asian "väärin". Kun olen sanonut, että oikeasti, tämän asian minä nyt vain tiedän, koska olen aiheen kanssa tekemisissä ollut ihan työksenikin jo kauan, hän on suutahtanut ja jatkanut vänkäystä, että ei se noin ole ja oikeasti on tälleen ja kyllä ainakin pitäisi olla noin koska sitäjatätä, jolla ei ole mitään tekemistä faktojen kanssa.
Onko parempi olla puhumatta mitään koko aiheesta? En tietenkään voi myönnellä, että juu, kun jutut on tyyliin menee istumaan väärinpäin fillarille ja kun sanotaan, että toisinpäin, alkaa vängätä että tämä on oikein kyllä minä tiedän. Kun oikeasti ei tiedä, mutta on tietävinään eikä myönnä vaikka kuinka olisi faktaa edessä.
Kommentit (50)
Vaikeneminen on kultaa. Minä olen ammatiltani kokki (tehnyt 20 vuotta) ja kaiketi tiedän ruoanlaitosta jotain. No, äitini on nyt vapusta asti tolkuttanut omaa reseptiään, jossa maissintähkä laitetaan kuudeksi minuutiksi mikroon ja uunin kilahdettua maissin päälle laitetaan broilerimaustetta - on kuulema herkullista ja voisin tarjota asiakkaillekin! En ole kommentoinut asiaa mitenkään ennen eilistä, jolloin olin luonaan käymässä, ja hän yritti tarjota tällaisen päivälliseksi - ja hermostui minulle kun en syönyt - on se kumma, kun ei mikään kelpaa. Päälle tarjosi vielä silmälasien puhdistusliinaa, vaikkei minulla laseja olekaan...
Jos kaveri olisi ollut mies, kyseessä olisi ollut mansplaining. Miksi asia on sukupuolitettu, jos kerran naisetkin tekevät samaa?
Joskus tuollaisen henkilön kanssa kanttaa heittäytyä ihan rauhassa jutulle. Puhutte siitä teidän yhteisestä alasta ja voit heitellä tärppejä mehukkaisiin aiheisiin. Sitten kun tämä kaveri ratkoo niitä omalla mutkasuoriksi-taktiikallaan, niin nostelet esiin omia kokemuksiisi perustuvia puolia. Hän ehkä huomaa tai sitten ei.
Ja sitten on tietysti se näkökulma, johon olen itse valitettavasti törmännyt eli oma kalkkeutuneisuus. Joskus vaan urautuu tekemään ja ajattelmaan asioita samoin. Sitten tulee joku uusi tyyppi ja kyseenalaistaa tunnetut totuudet. Ja se kyllä harmittaa itseäni kun huomaan olevani vanha pieru, jolla on kyllä kokemusta mutta laput silmillä.
Riippuu vähän alasta, mutta esim. hevoshommat on sellaisia, joissa se oikea vanha hevostaito ja hevosmiesperinne on sitä, jota ei kannata kyseenalaistaa vaikka uusiakin asioita voidaan kokeilla. Usein on kuitenkin niin, että se juntilta kuulostava yksinkertainen konsti on se toimivin. Ei tulisi edes mieleen alkaa kauheasti lytätä jonkun vanhan hevosmiehen neuvoja, vaan suorastaan kysyn niitä ja pappojen ringeistä ne parhaat ohjeet useimmiten saadaan.
Kaikenkaikkiaan ne, jotka ovat ilman mitään ns. näyttöä ja osaamista pätemässä ja neuvomassa osaavampiaan, ovat huvittavia. Kannattaa olla korjaamatta näitä luuloja ja antaa möläytellä juttujaan vielä fiksummassa seurassa, viihdearvoa on.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä luulet olevasi ammattilainen ja olet unohtanut alasta kaiken uuden oppimisen, kangistunut tapoihin / menetelmiin jotka toimi ennen? Kai siihen joku syy on että tietämyksesi kyseenalaistetaan
Niin että kuka tahansa harrastelija on aina automaattisesti pätevämpi kuin alaa työkseen tekevä ja alalle kouluttautunut? Kyllä se niin vain on, että ammattilaiset kouluttautuvat ja kouluttavat itseään jatkuvasti. Itse toimin alalla, jossa on Suomessakin yli 5 miljoonaa asiantuntijaa; kaikki muut paitsi alaa työkseen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveri olisi ollut mies, kyseessä olisi ollut mansplaining. Miksi asia on sukupuolitettu, jos kerran naisetkin tekevät samaa?
Mistä se käy selville, onko kyseessä mies vai nainen??????
No juu. On tällaisesta kokemuksia.
Pahimmat näistä kuuluvat ryhmään, jota kutsun "Pelle Pelottomiksi". Nämä paitsi tietävät kaiken paremmin kuin ammattilaiset myös tekevät omine lupineen "keksintöjä" vaikka työnantajansa työasemiin ja verkkoihin tai kotosalla. Ihan oman alaryhmänsä muodostavat ICT-puolella muodostavat kotien itseoppineet "linux-gurut", joista en viitsi edes aloittaa....
Kun homma sitten sakkaa vika on aina laitteessa, ohjelmistossa, dokumentaatiossa (jota ei ole luettu) tai niissä raasuissa, jotka oikeasti vastaa niistä laitteista.
Nuorempana jaksoin ottaa näistä kierroksia ja jopa yrittää väitellä asioista, mutta lopulta ymmärsin sen olevan energian tuhlausta. Nykyään tyydyn nyökyttelemään päätä ja hymähtelemään myöntyvästi. Kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan mä selitin. Koska ap ei mansplainingista itkenyt, on kaveri varmuudella nainen.
Sitten ovat myös ne, joiden on pakko saada asiat menemään oman mielensä mukaan, on siinä järkeä tai ei ja vaikka osoitettaisiin, että ei toimi eikä voi järkevästi toteuttaa, siitä on tullut asia jota on pakko vängätä. Haetaan vaikka mitä pykäliä, sääntöjä ja perusteluja, joilla jatkuvasti yritetään saada omaa tahtoa läpi vaikka se ei ole kenenkään etu eikä edes järkevää ja asiaan suhtaudutaan kuin se olisi "oma" ja erimielisyys kohdistettu itseen. Näillä ihmisillä on yleensä vähän sellainen "hankalan ihmisen" maine ja yhteistyökyvyttömyys on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaisuus ja kokemus ei kyllä varsinaisesti takaa parempaa osaamista. Joskus nuorilla/uusilla ihmisillä on uutta ja hyödyllistä näkökulmaa asioihin minkä vanhat jäärät sitten tyrmäävät. Esim. ohjelmistoalalla on todellakin näin.
Oli ala mikä hyvänsä niin keltanokka, joka ei ole päivääkään alan töitä tehnyt, ei tosiaan ole konkaria pätevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan mä selitin. Koska ap ei mansplainingista itkenyt, on kaveri varmuudella nainen.
Onko tuntemaasi naisvihaa ihan pakko tunkea joka paikkaan? Etkö voi puhua aiheesta MGTOLLO-tapaamisissanne?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilaisuus ja kokemus ei kyllä varsinaisesti takaa parempaa osaamista. Joskus nuorilla/uusilla ihmisillä on uutta ja hyödyllistä näkökulmaa asioihin minkä vanhat jäärät sitten tyrmäävät. Esim. ohjelmistoalalla on todellakin näin.
Oli ala mikä hyvänsä niin keltanokka, joka ei ole päivääkään alan töitä tehnyt, ei tosiaan ole konkaria pätevämpi.
Jos on pitkään tehnyt jotakin työtä, on myös joutunut monenlaisia ongelmia ratkomaan, josta taas aloittelijalla ei kokemusta. Siinä missä aloittelija junnaa asiaa ratkaistessaan vain aikanaan oppimansa ongelmanratkaisun parissa, konkarilla voi olla asiaan nopeampi, helpompi ja toimivampi käytännöllinen ratkaisu, jota on käytetty jo pitkään. Joka perustuu vaikka sellaiseen takavuosien jäärien oppimaan.
Itse tietotekniikka-ammattilaisena olen todennut, että siitä on todella paljon hyötyä että on alkanut aikanaan käyttää tietokoneita ja tietojärjestelmiä aikana, kun windows vasta tuli. Ja sitten on käynyt kaikki windowsit läpi, käytännnössä eikä vain koulussa. Kokemus on aina enemmän kuin pelkkä opittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvailemat tyypit ovat yleensä niitä, jotka mielellään puhuvat alan tunnetuista henkilöistä kuin tuttavistaan, "jukkakin sanoi että valmennuksessa blaablaa" tai "arska on rahamies joten kyllähän hän voi hankkia sitäjatätä". Kuitenkaan jukat ja arskat eivät edes moikkaa saati tunne pätijää, joka jollakin oudolla logiikalla kehuskelee ikäänkuin itse arskan rahoilla ja jukan saavutuksilla :D
On muuten totta! Mun pätijätutulla on kaverina kaksi julkkista, joiden nimiä aina ujuttaa juttuihinsa. Itse on oo kummastakaan edes kuullut aiemmin. Toisen nimeä en muista edelleenkään.
Minulla on ollut parikin tuollaista työkaveria. Toinen oli saanut korun ystävältään, MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ siltä ja siltä (jo nuorena nauratti tittelintiputtaja) ja toinen kertoi ystävänsä työskentelevän tukussa, TIETENKIN toimistopuolella. Ketä kiinnostaa? Ei ketään.
Onko kaverisi nimi mahdollisesti Hyacinth Bucket?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvailemat tyypit ovat yleensä niitä, jotka mielellään puhuvat alan tunnetuista henkilöistä kuin tuttavistaan, "jukkakin sanoi että valmennuksessa blaablaa" tai "arska on rahamies joten kyllähän hän voi hankkia sitäjatätä". Kuitenkaan jukat ja arskat eivät edes moikkaa saati tunne pätijää, joka jollakin oudolla logiikalla kehuskelee ikäänkuin itse arskan rahoilla ja jukan saavutuksilla :D
On muuten totta! Mun pätijätutulla on kaverina kaksi julkkista, joiden nimiä aina ujuttaa juttuihinsa. Itse on oo kummastakaan edes kuullut aiemmin. Toisen nimeä en muista edelleenkään.
Minulla on ollut parikin tuollaista työkaveria. Toinen oli saanut korun ystävältään, MARKKINOINTIPÄÄLLIKKÖ siltä ja siltä (jo nuorena nauratti tittelintiputtaja) ja toinen kertoi ystävänsä työskentelevän tukussa, TIETENKIN toimistopuolella. Ketä kiinnostaa? Ei ketään.
Onko kaverisi nimi mahdollisesti Hyacinth Bucket?
Bukee
t. Hyacinth
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuntemaasi naisvihaa ihan pakko tunkea joka paikkaan? Etkö voi puhua aiheesta MGTOLLO-tapaamisissanne?
ohis
Älä nyt yritä ajaa keskustelua sivuraiteille luomalla olkiukkoja naisvihasta tai MGTOWista, koska miesvihastahan tässä on kyse, kun miesten selittämiselle keksitään omia sanoja, vaikka naiset tekevät ihan samaa.
Ammattilaisuudessa on joskus varjopuolena oma täysinoppinuuden tunne, jonka takia ammattilainen ei pysy alansa kehityksessä mukana.
Noissa tilanteissa uusimpaan tietoon perehtynyt amatööri voi olla asiasta paljon paremmin perillä kuin ns. ammattilainen.
Mikä ala sinulla on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä luulet olevasi ammattilainen ja olet unohtanut alasta kaiken uuden oppimisen, kangistunut tapoihin / menetelmiin jotka toimi ennen? Kai siihen joku syy on että tietämyksesi kyseenalaistetaan
Todennäköisesti se syy on se että ap:n kaveri on idiootti eikä tajua että tekee itsestään pellen käytöksellään. Olen omalla alallani törmännyt vastaavaan. Tiedän että lähes 20v kokemuksella ammatissa toimineena ja koulutettuna ihmisenä tiedän omasta alastani enemmän kuin joku itseoppinut amatööri mutta en ala väittämään vastaan vaan totean vaan että voidaan olla asioista eri mieltä ja vaihdan puheenaihetta. Samaa suosittelen ap:lle. Itselle ei tulis mieleenkään alkaa pätemään jostain asiasta josta tiedän että toisella on paljon koulutusta ja pitkä työkokemus. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti se syy on se että ap:n kaveri on idiootti eikä tajua että tekee itsestään pellen käytöksellään. Olen omalla alallani törmännyt vastaavaan. Tiedän että lähes 20v kokemuksella ammatissa toimineena ja koulutettuna ihmisenä tiedän omasta alastani enemmän kuin joku itseoppinut amatööri mutta en ala väittämään vastaan vaan totean vaan että voidaan olla asioista eri mieltä ja vaihdan puheenaihetta. Samaa suosittelen ap:lle. Itselle ei tulis mieleenkään alkaa pätemään jostain asiasta josta tiedän että toisella on paljon koulutusta ja pitkä työkokemus. Noloa!
No, mikä ala sinulla on kyseessä?
Olet personal trainer ja tuputay rahkamaitohöpöhöpöruokaa?
Ja hän on ruvennut ravitsemus ja liikuntaosaajaksi nykyisin uusin tiedoin?
Vastaukseksi tulee "kyllä sillä kokemuksella, "kyllä niillä rahoilla onnistuu". Ja ei ole onnistunut vuosikymmeniin. Varsinkin vanhemmilla ihmisillä on jonkinlainen juoksupojasta johtajaksi-ajattelu kaikessa; kuvitellaan, että kunhan vain tekee tai on tarpeeksi rahaa, onnistuu mikä tahansa. Mutta kun aina ei ahkeruudella voi vaikuttaa kaikkeen ja rahaakin on jo aika monella.