Miksi tradenomeja ei arvosteta
Ärsyttää. Kaikki tuttavatkin pilailevat ,että joo oon käynyt jonkun apukoulun. Eikö oikeesti kukaan arvosta niitä? Kaikki kaveritki on sanonut,että muut amkin linjat on arvostetuimpia.
T. Surullinen tradenomi
Kommentit (75)
Eipä omassakaan tuttavapiirissä työtöntä tradea ole. Peruspalkka kaikilla 3000-5000 e ja ikä 30-40 v. Tämä pk-seudulla.
Meillä töissä on ainakin talouspäällikkö, hr-päällikkö, viestintäpäällikkö ja asiakaspalvelunpäällikkö kaikki tradenomeja, viestintäpäälliköllä on YAMK tutkinto.
Omalla ostastolla työskentelee lisäkseni kaksi tradenomia. Meillä palkat n.2900€-3200€ riippuen työtehtävistä. Oma suuntautumiseni oli johtaminen, yrittäjyys ja markkinointi ja taustalla ohjelmointipainotteinen tietotekniikan pt. (ja sen taustalla yo-tutkinto). Tarkoitus oli pyrkiä maisteriohjelmaan, mutta 4v olen viihtynyt ja tuskin haen ainakaan seuraavaan 2 vuoteen. Olen tyytyväinen nykytilanteeseen.
Tradenomit voi työllistyä hyviin työpaikkoihin, jos hoitaa opintonsa kunnialla ja hakee hyviin harjoittelu- ka
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on ainakin talouspäällikkö, hr-päällikkö, viestintäpäällikkö ja asiakaspalvelunpäällikkö kaikki tradenomeja, viestintäpäälliköllä on YAMK tutkinto.
Omalla ostastolla työskentelee lisäkseni kaksi tradenomia. Meillä palkat n.2900€-3200€ riippuen työtehtävistä. Oma suuntautumiseni oli johtaminen, yrittäjyys ja markkinointi ja taustalla ohjelmointipainotteinen tietotekniikan pt. (ja sen taustalla yo-tutkinto). Tarkoitus oli pyrkiä maisteriohjelmaan, mutta 4v olen viihtynyt ja tuskin haen ainakaan seuraavaan 2 vuoteen. Olen tyytyväinen nykytilanteeseen.Tradenomit voi työllistyä hyviin työpaikkoihin, jos hoitaa opintonsa kunnialla ja hakee hyviin harjoittelu- ka
Hups. Lähti liian aikaisin. Siis jos hakee hyviä harjoittelupaikkoja ja kesätyöpaikkoja. Onhan niitä ekonomejakin työttömänä ja heitäkin koulutetaan liikaa. Moni yritys kokee ekonomin olevan "ylikoulutettu".
Vierailija kirjoitti:
Eipä omassakaan tuttavapiirissä työtöntä tradea ole. Peruspalkka kaikilla 3000-5000 e ja ikä 30-40 v. Tämä pk-seudulla.
Ei kai 30-vuotiaina enään tradenomeja olla? Ei ihme, kun nuorempi tradenomipolvi ei työllisty, jos noista alkutason paikoista tappelee kaksi aikaisempaakin generaatiota.
Täällä yksi tradenomi, joka on kokenut olevansa hyvinkin arvostettu ja haluttu työntekijä. Työttömyydestä ei ole tarvinnut kärsiä päivääkään sen jälkeen, kun valmistuin talouspuolelta tradenomiksi. Uusiin töihin on otettu yleensä yhdellä hakemuksella. Maisterina sain sen sijaan niellä katkeraa kalkkia paskapätkäduuneissa, mutta nyt on liksa kohdallaan ja hommat asiantuntijatasoa. Ei se tittelistä ole kiinni, vaan siitä, onko opiskelu- ja työmotivaatio kohdallaan ja onko halua kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ei oikeastaan vastaa mihinkään tiettyyn tarpeeseen, se on sellainen yleisluontoinen "vähän kaikkea" tutkinto. Hyödyllinen, jos osaa jotain muutakin, esim yrittäjälle.
Olen itsekin tradenomi, mutta lisäksi olen itse opiskellut ohjelmointia, jolla elätän itseni konsulttina. Tai harrastanut tietokoneita ja koodausta ihan 10vuotiaasta asti. Tradenomin opinnoista sain tarvittavat kaupalliset taidot.
Meillä ainakin on 45 op syventäviä opintoja. Ei voinut valita mitä vaan, piti tosiaan tuo määrä valita tietystä aiheesta opintoja.
45op ei ole juuri mitään, alle vuoden opinnot. Ei siinä ajassa opita mitään kovin syvällistä ammattitaitoa. Tradenomi+joku muu tutkinto (vaikkapa ammattikoulusta) voi olla hyvinkin järkevä yhdistelmä taas.
Tuon 45 op lisäksi on iso kasa niitä perusopintoja. Kyllä vaan muutamilla perusopintoihin kuuluvilla markkinoinnin kursseilla + 45 op + vapaavalintaiset niin helposti pääsee harjoittelun jälkeen markkinointiassariksi, jotkut hieman ylempitasoisiin hommiin.
Ei kukaan oleta tradenomin päätyvän markkinointipäälliköksi- tai johtajaksi.
No tottakai tajuan, että tutkinnossa on paljon muutakin. Hupsu.
Se pointti vaan on, että kaupalliset tutkinnot valmistavat pelkästään aika kapeaan määrään töitä. Koulutusmäärät ovat suuria, ja noita ammatteja, missä pelkillä kaupallisilla opinnoilla pärjää on aina vaan vähemmän. Kaikenlaisia assarinhommia karsitaan jatkuvasti. Ekonomitkin niitä joutuvat hakemaan, koska ekonomeillakin työt vähenevät.
Mutta jos osaat jonkun syvällisesti substanssin, joka ei ole kaupan alalta, vaikkapa it-puolelta, olet paljon paremmissa asemissa, koska kyllähän taas markkinointi, yrittäjyys jnejne ovat erittäin hyviä taitoja kenelle vaan.
Miksi pitäisi kiinnostaa jonkun dissaajan mielipide jos on itseään miellyttävässä työssä? Vihaajat vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi ei oikeastaan vastaa mihinkään tiettyyn tarpeeseen, se on sellainen yleisluontoinen "vähän kaikkea" tutkinto. Hyödyllinen, jos osaa jotain muutakin, esim yrittäjälle.
Olen itsekin tradenomi, mutta lisäksi olen itse opiskellut ohjelmointia, jolla elätän itseni konsulttina. Tai harrastanut tietokoneita ja koodausta ihan 10vuotiaasta asti. Tradenomin opinnoista sain tarvittavat kaupalliset taidot.
Meillä ainakin on 45 op syventäviä opintoja. Ei voinut valita mitä vaan, piti tosiaan tuo määrä valita tietystä aiheesta opintoja.
45op ei ole juuri mitään, alle vuoden opinnot. Ei siinä ajassa opita mitään kovin syvällistä ammattitaitoa. Tradenomi+joku muu tutkinto (vaikkapa ammattikoulusta) voi olla hyvinkin järkevä yhdistelmä taas.
Tuon 45 op lisäksi on iso kasa niitä perusopintoja. Kyllä vaan muutamilla perusopintoihin kuuluvilla markkinoinnin kursseilla + 45 op + vapaavalintaiset niin helposti pääsee harjoittelun jälkeen markkinointiassariksi, jotkut hieman ylempitasoisiin hommiin.
Ei kukaan oleta tradenomin päätyvän markkinointipäälliköksi- tai johtajaksi.
Tuli tästä mieleeni yksi työhaastattelu, jossa hain yhden firman markkinointiassariksi. Markkinointipäällikkönä toimi minua pari vuotta vanhempi tradenomi, joka oli selvästi päässyt iskän firmaan töihin. Huvittaa ajatella, että eivät tainneet ottaa minua, koska olin lähes valmiina KTM:nä ja pari edeltävää markkinointiprojektia tehneenä pätevämpi kuin itse markkinointipäällikkö :D
Mutta tradeja vastaan ei mulla ole mitään, kyllä bisnes on niin ihmeellinen maailma, että ihan hyvin ekonomin pomo voi olla tradenomi...
Minkä ihmeen takia tästä keskustelusta tuli yhtäkkiä kumpi on parempi tradenomi vai ekonomi vaikkei siitä edes aloituksessa ollut puhetta? Vähän niinku eilen aliarvioitiin lähihoitaja JS taas sairaanhoitajia ylistettiin. Jos puhutaan yhdestä ammattiryhmästä,niin miksi siihen pitää vetää mukaan se toinenkin samantapainen tutkinto..haloo..käyttäkää niitä aivojanne..ei kaikesta tartte riidellä.
Itse pidän samana jos kuulen etttä joku on ktm tai tradenomi, ajattelen että ihmistä on kiinnostanut kaupan ala tai ei tiedä mitä muutakaan olisi tehnyt. Mutta sitten jos esim tradenomi alkaa pönkittää itseään niin koen että ilmeisesti ei koe olevansa jotenkin tarpeeksi hyvä kun pitää pönkittää. Ja samoin jos joku ktm dissaa tradenomin tutkintoa, herää jälleen kysymys että miksi on tarve pönkittää jos kerta on niin paljon parempi..?
Vierailija kirjoitti:
Lähdin tradenomiksi, kun en keksinyt muutakaan. Ei ollut mitään suunnitelmia. Tämä on varmaan useilla syynä. Valitsin vielä sellaisen amk:n, johon pääsee helpoiten sisään.
Ei minulla ole vieläkään mitään suunnitelmaa ja olen 12 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.
Minulla likimain sama tilanne. Tradenomin papereilla käytännössä kymmenen vuotta työttömänä lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Nyt olen valmistumassa toiseen ammattiin ja aion siirtyä yrittäjäksi, siinä tradenomiudesta on edes jotain hyötyä, muutoin aivan turhaketitteli. En suosittele kenellekään. Jos ette lukion jälkeen tiedä minne mennä, niin menkää vaikka vuodeksi ulkomaille au pairiksi, siitäkin on enemmän hyötyä kuin tästä.
tai tottakai eri tutkinnot ja ktm yliopisto, ihmistä en vaan pidä jotenkin huonompana jos on tradenomi.
71
Mitähän hittoa, en ole tätä ennen kuullutkaan ettei tradenomeja arvostettaisi!? Ollaan miehen kanssa molemmat tradenomeja, työllistytty heti valmistuessa ja kysyntää on :) Kuukausipalkat 3500/3700 ja ollaan kuitenkin alle 3-kymppisiä..
Toki assarinhommilla tähän ei kovin helposti pääse, vaan omaa työuraa pitäisi kehittää johonkin erikoisosaamiseen niin, että pääsee tekemään asiantuntijahommia. Meilläkin ura- ja palkkakehitys vielä nousukiidossa, kun kokemusta karttuu.
Ps. Joku tuolla aiemmin sanoi, että tradenomi voi olla kaupallisella alalla ekonomin pomo. Todellakin voi, meillä töissä on merkonomi kaikkien tradenomien ja ekonomien pomona :D
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hittoa, en ole tätä ennen kuullutkaan ettei tradenomeja arvostettaisi!? Ollaan miehen kanssa molemmat tradenomeja, työllistytty heti valmistuessa ja kysyntää on :) Kuukausipalkat 3500/3700 ja ollaan kuitenkin alle 3-kymppisiä..
Toki assarinhommilla tähän ei kovin helposti pääse, vaan omaa työuraa pitäisi kehittää johonkin erikoisosaamiseen niin, että pääsee tekemään asiantuntijahommia. Meilläkin ura- ja palkkakehitys vielä nousukiidossa, kun kokemusta karttuu.
Ps. Joku tuolla aiemmin sanoi, että tradenomi voi olla kaupallisella alalla ekonomin pomo. Todellakin voi, meillä töissä on merkonomi kaikkien tradenomien ja ekonomien pomona :D
Kaupallinen ala ei ole niin "tieteellinen", vaan ihan itse oppimalla ja maalaisjärjellä voi päästä pitkälle. Siksi merkonomi voi olla ktm:n pomo.
Kaikilla aloilla näin ei ole ja siksi koulutus painaa enemmän. Voiko esim. laborantti tehdä kemistin töitä? Ei varmaan voi.
Tradenomi voi hakea myös maisteriohjelmaan yliopistoon yamkin sijaan.