Miksi tradenomeja ei arvosteta
Ärsyttää. Kaikki tuttavatkin pilailevat ,että joo oon käynyt jonkun apukoulun. Eikö oikeesti kukaan arvosta niitä? Kaikki kaveritki on sanonut,että muut amkin linjat on arvostetuimpia.
T. Surullinen tradenomi
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Luin tradenomiksi juurikin, kun en oikeen tiennyt minne mennä. Hyvin olen työllistynyt ja niin on kaveritkin. Palkkahaitari 3500-5000e lähipiirissä. Varmaan tilanne vaihtelee eri paikkakunnilla. Kun vaan pääsee ekaan kunnon työpaikkaan, niin kyllä se siitä sitten lähtee.
KTM:ät rakastaa dissata tradenomeja, mutta eihän sen tradenomin tutkinnon ole tarkoitustaan vastata KTM:ää. Lähinnä niitä ketuttaa, että vähemmän koulutetut kisaa samoista töistä ja saa samaa palkkaa.
Kiinnostaisi tietää missä tradenomin työssä tienaa noin paljon :D nyt puhut kyllä pikkasen soopaa. Ite oon myös tradenomi ja suht hyvässä työssä,mutta en kyllä läheskään tienaa tuollaisia määriä. Ehkä jollain DI-tutkinnolla voi tienata,mutta fakta on se,että Amk tradenomi ei tienaa 4000 tonnia puhumattakaan 5000. Kyllä sulla on nyt pikkasen hataralla pohjalla tietotaso. Kuvitteletko tosiaan,että joku uskoo? Joo,ehkä aaveet.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon insinööri ja meillekin vitseillään. Ei insinööri tee mtn ellei oo kone sähkö tai tuta inssi
Nyt opiskelen ekonomiksi
Koneinsinööreistä ei kyllä tule olemaan pulaa sillä isoilla kumiveneillä ja lautoilla niitä saapuu kokoajan lisää.
Okei! En ehkä hae tähän koulutukseen 🤔
Tässä tradenomi, joka tienaa 4150. Päällikkö-asema. Ei edes Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tradenomiksi juurikin, kun en oikeen tiennyt minne mennä. Hyvin olen työllistynyt ja niin on kaveritkin. Palkkahaitari 3500-5000e lähipiirissä. Varmaan tilanne vaihtelee eri paikkakunnilla. Kun vaan pääsee ekaan kunnon työpaikkaan, niin kyllä se siitä sitten lähtee.
KTM:ät rakastaa dissata tradenomeja, mutta eihän sen tradenomin tutkinnon ole tarkoitustaan vastata KTM:ää. Lähinnä niitä ketuttaa, että vähemmän koulutetut kisaa samoista töistä ja saa samaa palkkaa.[/quo
Miksei arvosta? Kaikki muut arvostaa, paitsi kateelliset KTM:t yrittää päteä. Arvosta ainakin itse itseäsi, siitähän kaikki lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KTM:ät rakastaa dissata tradenomeja, mutta eihän sen tradenomin tutkinnon ole tarkoitustaan vastata KTM:ää. Lähinnä niitä ketuttaa, että vähemmän koulutetut kisaa samoista töistä ja saa samaa palkkaa.
Kiinnostaisi tietää missä tradenomin työssä tienaa noin paljon :D nyt puhut kyllä pikkasen soopaa. Ite oon myös tradenomi ja suht hyvässä työssä,mutta en kyllä läheskään tienaa tuollaisia määriä. Ehkä jollain DI-tutkinnolla voi tienata,mutta fakta on se,että Amk tradenomi ei tienaa 4000 tonnia puhumattakaan 5000. Kyllä sulla on nyt pikkasen hataralla pohjalla tietotaso. Kuvitteletko tosiaan,että joku uskoo? Joo,ehkä aaveet.
Managerin tehtävissä eri aloilla (myyntipäälliköt, ostopäälliköt, henkilöstöpäälliköt). En tiedä missä sinä olet töissä, jos tätä on vaikea käsittää, mutta kaupallisella alalla palkka on tehtäväkohtainen, eikä pääpaino ole koulutuksessa.
Pin kirjoitti:
Missä piireissä sä liikut? En ole huomannut, liikun ilmeisesti sellaisten kanssa jotka arvostaa koulutusta. Tradenomejakin löytyy ystäväpiiristä viisi. En tiedä onko se sitten Helsingissä jotenkin arvostetumpaa kun taitaa olla paremmat koulut ja enemmän työpaikkoja? Johtuisiko siitä kans?
Olet itse tradenomi, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Ite oon insinööri ja meillekin vitseillään. Ei insinööri tee mtn ellei oo kone sähkö tai tuta inssi
Nyt opiskelen ekonomiksi
Tutainssi lol. Eihän se ole edes oikea inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös trade, joka saa palkkaa 3800€/kk & bonuksia. Eli ei ole ihan soopaa.
Itse työllistyin jo ennen valmistumista, työtarjouksia tuli paristakin paikkaa. työkokemutsa muutaman kesän verran ja aloituspalkka oli 2500e. Musta tää on aika jees :D enkä koe ettei mua arvostettais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten tradenomi on turhempi kuin lähihoitaja?
Molemmat ovat nykyvuosien suosittuja linjoja. Lähäreitä tehtaillaan hätään ja tarpeeseen, kun taas tradenomi on yleensä sellainen "no johonki kouluun piti hakee hei"-valinta. Ei se kutsumusammatti kenellekään ole, eikä yhteiskunnallisesti tärkeä tai kunnioitettava.
Mistä lähtien tradenomi on ammatti ollut?! 😂
Itse halusin mainosalalle, joten menin lukemaan itseni mainonnan ja yritysviestinnän tradenomiksi.
Työkokemusta on jo muualta, mutta nyt pian aloitan yhdessä maailman ykköstoimistossa hommat.
En nähnyt syytä lukea ekonomiksi, voinhan myöhemmin lukea maisteriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on merkonomi ja tienaa neljää tonnia. Työssään toki ei merkonomin papereilla ole mitään merkitystä mutta ne on ainoat paperit mitä hänellä on, kun oli joku koulutus pakko hankkia, kun eivät ilman tutkintoa voineet palkata. Työskentelee IT-alalla.
Itsekin olen merkonomi ja opiskelen parhaillaan tradenomiksi. Vakituinen työpaikka isossa talossa, mutta merkonomin papereilla ei tämän talon sisällä urakehityksessä tämän pitemmälle pääse. Tradenomina pääsee.
Kannattaa suuntautua tietojenkäsittelyyn, jos yhtään kiinnostaa. It-alalla voi tradenomitkin tienata, mutta tosiaan sitä taitoa pitäisi sitten löytyä. Mies tienaa tradenomina kolme kertaa minua enemmän ja minä kävin yliopiston... Jee :( Kehtasin vielä opiskeluaikoina pilkata hänen tutkintoaan, paha sai palkkansa... :D
Vierailija kirjoitti:
Miksei arvosta? Kaikki muut arvostaa, paitsi kateelliset KTM:t yrittää päteä. Arvosta ainakin itse itseäsi, siitähän kaikki lähtee.
Miten KTM olisi kateellinen? Ei päässyt opiskelemaan tradenomitieteitä vaan piti mennä kauppasurkeaan lukemaan helpompi tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kyllä ne tradet, joita oikeasti kiinnostaa se valittu suuntautuminen ja aktiivisesti hakeutuvat harjoitteluihin ym. pärjäävät ainakin täällä Helsingissä.
Ehkä jotkut Kajaanin AMK:sta ovat eri tasoa kuin vaikka Haaga-Heliasta valmistuneet alasta kiinnostuneet.
Tradenomin tutkinto on vastaa suurin piirtein merkonomin tutkintoa ja totuus on (kuten jo aiemmin mainittukin), että sitä mennään suorittamaan, kun ei muutakaan keksitä ja rahkeet eivät riitä korkeakouluun tai yliopistoon. Liikaa myös koulutetaan tällä hetkellä tradenomeja.
Tradenomi muutenkin tuntuu vähän yleistutkintonimikkeeltä. Sehän on käytössä muissakin suuntauksissa kuin kaupallisessa, mm. tietojenkäsittelystä tulee ns atk-tradenomeja ja itse olen kulttuuripuolen tradenomi, paljon osuvammin voisi ilmaista kirjastonhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miten tradenomi on turhempi kuin lähihoitaja?
Molemmat ovat nykyvuosien suosittuja linjoja. Lähäreitä tehtaillaan hätään ja tarpeeseen, kun taas tradenomi on yleensä sellainen "no johonki kouluun piti hakee hei"-valinta. Ei se kutsumusammatti kenellekään ole, eikä yhteiskunnallisesti tärkeä tai kunnioitettava.
Mistä lähtien tradenomi on ammatti ollut?! 😂
Itse halusin mainosalalle, joten menin lukemaan itseni mainonnan ja yritysviestinnän tradenomiksi.
Työkokemusta on jo muualta, mutta nyt pian aloitan yhdessä maailman ykköstoimistossa hommat.
En nähnyt syytä lukea ekonomiksi, voinhan myöhemmin lukea maisteriksi.
Ei tradenomi ammatti ole, mutta kauppatieteiden alalla harvemmin ollaan kutsumussyistä.
Miksi unelmasi oli nimenomaan mainosala? Kyllä kassatätikin voi sanoa halunneensa työpaikan, muttei se kyllä ihan kutsumukselta kuulosta.
Okei en tunne teitä niin kauhean hankalaa ottaa kantaa syihin.. tosi ikävää toki, mutta ehkä ala ei vaan ole oikea? Kyllä työnantajat sen vainuaa ja kun työttömyyskin on kestänyt noin kauan niin ei hyvältä näytä.